Jump to content

Hva stemmer du?


matsk
 Share

DF-filmvalg 2007  

54 members have voted

  1. 1. Hva stemmer du?

    • NKP
      0
    • RV
      14
    • SV
      14
    • DNA
      5
    • SP
      0
    • Venstre
      13
    • KrF
      0
    • Høyre
      3
    • Frp
      2
    • Demokratene
      0
    • DLF
      0
    • Annet / lokalliste
      3


Recommended Posts

 
  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 

Jeg har aldri vært aktivt medlem av Unge Høyre. Jeg var dog medlem i en liten måned etter at noen venner av meg hadde meldt meg inn på spøk.

 

Grunnen til at jeg vurderer FrP er at jeg deler mange av de samme synspunktene som de har. Grunnen til at jeg høyst trolig aldri kommer til å stemme på de er at de har noen ekstremt skumle kandidater og har noen høyst suspekte meninger. Summa summarum så har jeg som liberalist mye mer til felles med FrP enn med f.eks AP.

 

Jeg kommer nok til å stemme blankt i de neste par valgene dersom Venstre ikke hører mer på ungdomspartiet sitt.

 

PS: Jeg er ikke et dophue på jakt etter lovlig hasj.

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, å stemme på Frp på ideologisk grunnlag ville vært merkelig, siden dette partiet i praksis er ikkeideologisk. Jeg lurer på om de ikke til og med er antiideologisk, ideologi er jo i det store og det hele ganske lite folkelig.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Det skulle man tro. Men er "bondevett" og "sunn fornuft" ideologiske størrelser? Som i - "alle ekspertene sier at den globale oppvarmingen er menneskestyrt, men med basis i vårt bondevett hevder vi det motsatte".
Link to comment
Share on other sites

 
Sant nok, men nivået bruker vel ikkje å liggje heilt der. Likevel hender det jo, og då er sjølvsagt "sunn fornuft" ein gjengangar. "Bondevett" har eg derimot ikkje høyrd så ofte.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har aldri vært aktivt medlem av Unge Høyre. Jeg var dog medlem i en liten måned etter at noen venner av meg hadde meldt meg inn på spøk.

 

Grunnen til at jeg vurderer FrP er at jeg deler mange av de samme synspunktene som de har. Grunnen til at jeg høyst trolig aldri kommer til å stemme på de er at de har noen ekstremt skumle kandidater og har noen høyst suspekte meninger. Summa summarum så har jeg som liberalist mye mer til felles med FrP enn med f.eks AP.

 

Jeg kommer nok til å stemme blankt i de neste par valgene dersom Venstre ikke hører mer på ungdomspartiet sitt.

 

PS: Jeg er ikke et dophue på jakt etter lovlig hasj.

På tide at noen yngre krefter slipper til i Venstre. Tipper mange vil revurdere partiet om kukksugerne Lars Sponheim & co forsvinner fra mediebildet.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Faktisk har Sponheim fått mye ros i det siste for å si det rette i de rette situasjonene.

 

For eksempel hadde vi statsbudsjettet nå der opposisjonen tradisjonen tro kritiserer budsjettet. Men siden dette skjer uten unnatk i hvert eneste budsjett får de ikke så mye oppmerksomhet lenger.

 

I og med at verdensøkonomien er slik den er nå gikk derimot Sponheim inn og sa at dette var et godt budsjett i disse tider. Og la dermed hele sin politiske tyngde (+ noen kilo) inn i debatten. Selvsagt får en politiker oppmerksomhet for noe slikt. Så mens hele høyresiden falt som såkorn på stengulv, ble kong Lars vinneren av budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Da kan vel også jeg avsløre at jeg har stemt totalt fire partier (+ et nei) i min valgkarriere. Dette er iberegnet skolevalg.

 

To av dem er ganske kjent her inne. Et av de to siste er da altså Venstre. (men om jeg ikke tar helt feil var dette før Sponheim ble leder)

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, å stemme på Frp på ideologisk grunnlag ville vært merkelig, siden dette partiet i praksis er ikkeideologisk. Jeg lurer på om de ikke til og med er antiideologisk, ideologi er jo i det store og det hele ganske lite folkelig.

 

Min take:

Populisme+marketsliberalisme+nasjonalisme+kristendom+konservatisme+pluss hentydninger og historisk smutt til litt brunt tankegods her og der = FrP?

 

Jeg tror at grunnen til at de oppfattes så vanskelig å sette "i bås" og oppfattes som en ikke-ideologisk smørje, slik at bøker ala FrP-Koden skrives, er at populisme og marketsliberalisme egentlig er litt motsetninger i forhold til verdier. Populisme er ingen fast verdi. Det handler om å rope høyest og mest lukrativt.

 

FrP er jo egentlig mest folkelig i fåreklær. De påstår hardt og ganske så frekt at de er på folkets side og for "folk flest", og spiller tydelig på politiker-forakt, på akademiker-forakt, kultur-forakt, etc. Grasrotas fordommer. Skitten taktikk.

 

Og det er vel litt jantete også dessuten, er det ikke? Utdanning innen et felt, betyr ikke at du skal tro du kan fortelle oss andre noe. Alt en gylden plan for å få fjernet staten og alle statlige jobber, fordi det er det indre målet. Noe jeg ikke egentlig tror er det "folk flest" ønsker hvis de ser konsekvensen av det.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
FrP er jo egentlig mest folkelig i fåreklær. De påstår hardt og ganske så frekt at de er på folkets side og for "folk flest", og spiller tydelig på politiker-forakt, på akademiker-forakt, kultur-forakt, etc. Grasrotas fordommer. Skitten taktikk.

Det er dette som provoserer meg mest med FrP. Dei lèt som om dei har folket i ryggen, og at det bortimot er ei skandale at dei enno ikkje har fått regjeringsmakt. I røynda ligg dei stort sett rundt ein firedel på meiningsmålingane, litt under AP og litt over Høgre. Dette er sjølvsagt eit godt resultat, men langt frå kva som kan kallast "folk flest", ikkje minst fordi FrP kanskje er det mest isolerte partiet i landet. I grove trekk kan ein seie at dei som stemmer FrP aldri ville ha stemt noko anna, medan andre parti deler veljargrupper i større grad. Eg ser ikkje bort frå at dei fleste norske parti ville ha vunne eit val mot FrP dersom dei var det einaste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

 
Med Armani under grilldressen og brunskjorte innerst i klesskapet, for å si det litt slogan-preget med Magnus Marsdal. Det er et mindretall egokapitalister som bruker bl.a. arbeidere og konservativt kristne som stemmekveg for en egoistisk politikk. Men de vil aldri bli noe "folkeparti", 30 prosent på meningsmålingene er så langt opp de kan komme, og selv det er trolig et oppblåst tall sammenliknet med hva som er oppnåelig når valgdagen kommer.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
Helt på den andre siden, eller?

 

Nei, ikke helt. Stemmer da ikke DLF eller Demokratene :)

 

 

Men ja, jeg stemte FRP i kommunevalget i fjor. Det har mye med familietilhørlighet. Jeg har vokst opp i en familie som alltid har ligget til høyre politisk. Bestefaren min var Høyre-politiker i alle år. Så det kunne ikke falle meg inn å stemme på SV, eller AP. Jeg er liberalist, men jeg er også enig med elementer fra tradisjonell konservatisme. Jeg støtter Frp i endel saker, men jeg liker ikke at parti vingler såpass som de gjør. Jeg er veldig enig i innvandringspolitikken, uten at jeg skal være noen som helst rasist for den saks skyld. Hvis jeg skal plassere meg politisk så kan man si at jeg ligger mellom Høyre og Frp.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Å være plassert mellom Høyre og FrP på skalaen er også litt vrient, ettersom FrP befinner seg til høyre for Høyre eller til venstre for SV litt som det passer dem. Artig blanding av helt fritt marked og statlig kontroll av banksjefers bonusordninger/fastpris på f.eks. bensin.
Link to comment
Share on other sites

 

He he, ja FrP kan være vanskelig å bli klok på. På mange måter et parti med en sterk bipolar lidelse, ofte med maniske tendenser. Av en eller annen grunn klarer de ikke å se det selv, men på et eller annet tidspunkt må det jo demre for noen innad i partiet. Er liten sjanse for å bli friskemeldt på noen annen måte enn å innse problemene selv.

 

Etter mitt skjønn er Venstre det eneste partiet med liberalistiske tendenser en kan klare å ta seriøst (liberalistisk ikke først og fremst i økonomisk forstand), DLF og Demokratene er for meg ikke annet enn ufrivillig morsomme.

Link to comment
Share on other sites

 
He he, ja FrP kan være vanskelig å bli klok på. På mange måter et parti med en sterk bipolar lidelse, ofte med maniske tendenser (uten å være klar over det selv). Av en eller annen grunn klarer de ikke å se det selv, men på et eller annet tidspunkt må det jo demre for noen innad i partiet. Er liten sjanse for å bli friskemeldt på noen annen måte enn å innse problemene selv.

 

Etter mitt skjønn er Venstre det eneste partiet med liberalistiske tendenser en kan klare å ta seriøst (liberalistisk ikke først og fremst i økonomisk forstand), DLF og Demokratene er for meg ikke annet enn ufrivillig morsomme.

 

DLF ufrivillig morsom? Nåja. Brrr. Det er ikke dumme gutter som står bak det partiet! Opplever de som svært uempatiske og saddistiske, men svært intelligente.

Og samtlige av dem har Ayn Rand på nattbordet likt kristne har Bibelen. Iskalde folk.

 

Demokratene er derimot et latterlig klovneparti ja. Liksom skjellettet i skapet til Frp, som de prøver mislykket å skjule. Bobler rasismen over i Frp på noe punkt, må de kaste medlemmet ut av partiet og inn i Demokratene. Alltid like morsomt.

 

Fedrelandspartiet er også en komedie. Gamle senile menn med svære norske flagg, som later som de ikke sympatiserte med Hitler under krigen.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det er ikke dumme gutter som står bak det partiet!

 

Hvis du sikter til Onar, så er jeg mildt uenig. Mange store ord og lite innhold (svake argumentasjonsrekker og fjollete konklusjoner), en retorikk som er særdeles lett å gjennomskue, og sist men ikke minst: tantrums om sosialister som onde mennesker, og ikke rent lite passiv-aggressive uttalelser som vitner om et temmelig ustabilt forhold til andre individer.

 

Hvis du går Onar sine innlegg litt mer i sømmene, så skal du se at det rakner både her og der. Spesielt da han prøver å gå fra en eller annen teori i en bok han har lest, gjennom sin egen ultrakyniske tolkning av den, og til praktisk bruk i samfunnet. Det rakner som oftest allerede i første ledd.

 

Intelligente som i smartere enn politikere flest, ja, det er de helt klart. Et av de få politiske partiene som faktisk gidder å prøve å sette seg inn i filosofi og politikk på en grundig måte samtidig som de viser dette klart frem til publikum (andre partier tør jo aldri å vise noe annet enn «dum folkelighet», selv om det finnes en del kunnskap ute og går her og der). De eneste andre som kan sammenlignes med DLF da det gjelder å ikke være redd for å vise at de prøver å tenke litt igjennom ting er RV/Rødt. Jeg skulle gjerne likt å se Torstein Dahle rive Onar Åhm et nytt rævhøl i en offentlig TV-debatt, for å si det slik. Det hadde vært interessant/moro.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...