Jump to content

Hva stemmer du?

matsk
 Share

DF-filmvalg 2007  

54 members have voted

1. 1. Hva stemmer du?

• NKP
      0
    • RV
      14
    • SV
      14
    • DNA
      5
    • SP
      0
    • Venstre
      13
    • KrF
      0
    • Høyre
      3
    • Frp
      2
    • Demokratene
      0
    • DLF
      0
    • Annet / lokalliste
      3

Recommended Posts

Enkelt og greit. Jeg har nettopp vært og stemt for første gang selv, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan det står til med politikken her på forumet. Skriv gjerne om det er nasjonale eller lokale sasker som avgjør.

Selv stemte jeg Rødt/RV ved begge valgene, pluss en slenger til ei fra SV-lista. I prinsippet er jeg mest enig med SV, men de har vært så jævla feige her i byen og lider under ukarismatiske og lite flinke leder (Knut Fagerbakke spesielt). Jeg sympatiserer også mer og mer med Rødt/RV for tiden, og de har i tillegg 3-4 kandidater jeg vet er flinke og står på "min" side i de viktigste sakene for meg. I tillegg vet man alltid hvor man har Rødt/RV. Arne Byrkjeflot som kommunalråd!

Så, hva med deg?

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vil ikke bli overrasket om det er en overvekt av røde stemmer (SV og RV) på dette forumet.

Selv må jeg innrømme at jeg har satt meg veldig lite inn i de lokalpolitiske spørsmålene og ordførerkandidatene i kommunen jeg har flyttet til. Leser dessverre ikke lokalaviser foreløpig. Jeg bør kanskje begynne med det - men har ikke bodd her lenge nok til å få noen lokal tilhørighet egentlig.

Derfor blir årets lokalvalg et ideologisk valg for meg. Med en mastergrad i statvitenskap, med fordypning i politiske partier og analyse av partiprogrammer, bør jeg også ha en ganske god oversikt over hva partiene står for rent ideologisk.

I en sosialistisk studentsfære hvor både medstudenter og professorer flest går under den røde fane, og med en veileder som er medlem av Attac og Rødt, er det kanskje litt overraskende å melde at jeg svømmer mot strømmen.

Jeg stemmer rett og slett på Venstre. Liberalismen med sitt fokus på enkeltindividets rettigheter og frihet står som grunnleggende, viktige verdier for meg. Samtidig kan Venstre sies å være et sosialt-liberalistisk parti (det eneste i Norge) fordi det også er opptatt av å ta et sosialt ansvar. Partiet forener ganske enkelt det beste fra høyresiden - frihet for enkeltmennesket - og det beste fra venstresiden - et sosialt ansvar for fellesskapet - og har etter mitt skjønn en moderne og realistisk gjennomførbar helhetlig politikk i sitt program.

Foreløpig gleder jeg meg over meningsmålingene.

PS! Ingen partier er perfekte. Selv ikke Venstre.

Stemte SV og har ved hvert eneste valg holdt meg til venstresiden. Denne gangen stemmer jeg SV fordi jeg vet godt hvem min kommunens hovedrepresentant er og har veldig tro på ham. Engasjert og lidenskapelig fyr som vet å kjempe frem sine saker. Dessuten har Ap hatt svært mye makt i min kommune.

Jeg er ikke hundre prosent enig med noen av landets partier, men det er selvfølgelig svært viktig å stemme og jeg velger derfor det minste ondet. Det er dessuten ekstremt viktig å ikke la Frp få for stort spillerom.

Sto og vippet litt mellom Ap og SV, blir Ap-ordfører i kommunen uansett (er overveldende flertall), så er ikke så mye å lure på egentlig. Faren til en kompis av meg er ordfører. Fungerer bra. Litt usikker på sammensetningen av lokalpolitikere i SV for tiden, men endte opp på SV.

Rent ideologisk ligger jeg nok nærmere Rødt/RV. Liberalisme synes jeg f.eks. er et litt snuskete begrep (litt for knyttet til populisme for min del; alle vil jo være det uten helt å vite hva det er, og hvis du ideologisk sett er forvirret på grunn av at du har lyst til å holde deg under et paraplybegrep som har positive konnotasjoner, så begynner det å gå over styr), men f.eks. Venstre har en del bra enkeltsaker, likevel liker jeg ikke individualisme-bølgen, blir rent kvalm av idiotiske Jensen som bruker «si-så-mange-fine-ord-du-klarer-i-løpet-av-en-debatt»-taktikken (spesielt «frihet» og begreper som er så mange størrelser for store for henne at det er ikke morsomt en gang). Hun har ikke den fjerneste anelse om det hun snakker om, og det kom faktisk tydelig frem i mange debatter i år (mange selvmotsigelser som ble arrestert, men ingen som kommenterte det i etterkant). Rett og slett bare møl. At folk i det hele tatt mener at hun var i nærheten av å vinne i debattene med Jens er for meg uforståelig. Logiske brister i nær sagt hver leddsetning. Liker heller ikke at Ap generelt sett blir mer og mer markedsliberalistisk og glir mot høyre, savner et stort parti på venstresiden (som faktisk er skikkelig røde, fornuftige (da mener jeg litt mer pragmatiske, og litt mindre populistiske) og store nok).

Og debatter med flere folk som vet hva de snakker om. Gud, som jeg savner de. Få med Dahle i flere debatter, han er vel omtrent den eneste som setter seg skikkelig inn i sakene (utover de store), og er utelukkende interessert i sak, og sist, men ikke minst, ærlig. Dagens debatter er rene barnehagen (med FrP i spissen), så noen flere som ikke bare var interesserte i å bruke billige retoriske triks hadde gjort seg, folk som faktisk legger hovedvekten på argumentasjon.

Førstegangsstemmer her også, og det ble SV for min del. Så langt ser det ut som SV er valgets store taper, mens her på DFilm leder de. Verden hadde jammen vært bedre om alle var DFilm-folk, gitt. Anyway, jeg tilhører også blant dem som ikke har satt meg så ekstremt inn i lokalpolitikken, så stemmen ble for det meste gitt fordi SV er det partiet jeg er mest enig med helhetlig sett. Jeg fikk vel en liten innføring i SVs lokale klimapolitikk etter et filmprosjekt jeg gjorde nå nettopp, og det var saker jeg var svært enig i. Uansett, jeg lovte meg selv å legge ut denne filmsnutten tidligere, men det har gått i glemmeboka. Får gjøre det nå.

Stemme måtte jeg, Blomseth (FrP) som ordfører i Tromsø hadde jo vært katastrofalt.

I sin alminnelighet havner jeg på linje med Svank, og stemmer som regel på Einar Gerhardsen. Men dette er lokalpolitikk, ballen er veldig rund osv osv, så i år lot jeg meg rive med av valgvinden og la meg på Jens (ikke Stoltenberg, men posten over) sin linje. Vet ikke helt hundre prosent hvorfor. Får meg ikke til å stemme SV, blir for gøyt velmenende. Egentlig er jeg vel nok liberal til å stemme Venstre, men det blir en smule feil sånn i praksis.

Synd ingen her bor i Kautokeino, der er det mye interessante lister. Morsomt å klikke på NRK sitt valgkart. Og inderlig lei av at det gjøres til rikspolitikk i media, mens det er realpolitikk i kommunene, med lokale listeoppfinnelser osv.

Stemte SV for første gang etter å ha vært fast Venstre-velger. Det ble et verdivalg for meg også, Norge og kanskje spesielt Oslo trenger sosialistiske verdier og mer miljøfokus som en motvekt til egoismen og den økende sosiale forskjellene som ellers gjennomsyrer samfunnet. Men SV har jo gjort et dårlig valg over hele byen og i landet generelt, og ligger an til å få 10-11 prosent i Oslo. Ikke så overraskende etter relativ mislykkethet i den rødgrønne regjeringen, men likevel nedslående at Oslo-folk fre tredje-fjerde gangen på rad har valgt Høyre og FrP. Høyre er naturlig nok populære på grunn av at byrådsleder Erling Lae er en stabil og dyktig leder, men jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor rundt 15 prosent stemmer FrP.

Sitter og ser på valgsendingene til NRK nå og kommer nok til å følge med utover natten.

I en sosialistisk studentsfære hvor både medstudenter og professorer flest går under den røde fane, og med en veileder som er medlem av Attac og Rødt, er det kanskje litt overraskende å melde at jeg svømmer mot strømmen.

Faktisk var du mer til venstre enn jeg regnet med. (Regnet med Høyre mer, kanskje)

Litt ekstra farlig å stemme Høyre i denne omgang da, da de uansett hopper til køys med Frp nå.

S,

Jaha, da var visst TOS ferdig opptalt, AP fram over 10 prosent til nesten 40, RV bikker over SV i størrelse, underkant av 8 % og ser ut til å få like mange mandater. Det meste er SV-stemmer som er smurt utover de andre partiene ser det ut til. FrP rimelig store i Kaldfjord og Ramfjord, ca 21 prosent til sammen. Alt i følge avisa Nordlys. Nattinatt.

njada, joda, stemme må man jo gjøre, og min stemme gikk til RV, mye av samme grunn som at Euphoria her stemte SV i sin kommune;

Stemte SV og har ved hvert eneste valg holdt meg til venstresiden. Denne gangen stemmer jeg SV fordi jeg vet godt hvem min kommunens hovedrepresentant er og har veldig tro på ham. Engasjert og lidenskapelig fyr som vet å kjempe frem sine saker. Dessuten har Ap hatt svært mye makt i min kommune.

hovedrepresentanten her for RV er en jeg kjenner godt til og som har vært veldig fremme i kampen for en del viktige saker her i kommunen og virker veldig engasjert og stødig ut, noe det er tydelig at mange andre her i kommunen også synes, i og med at RV har gjort et knakende bra valg her, opp 3,1% til 9,4%, og dermed tredje største parti her, med AP suverent på topp som vanlig, og FRP et godt stykke bak på andreplass.

Jensen som bruker «si-så-mange-fine-ord-du-klarer-i-løpet-av-en-debatt»-taktikken (spesielt «frihet» og begreper som er så mange størrelser for store for henne at det er ikke morsomt en gang). Hun har ikke den fjerneste anelse om det hun snakker om, og det kom faktisk tydelig frem i mange debatter i år (mange selvmotsigelser som ble arrestert, men ingen som kommenterte det i etterkant). Rett og slett bare møl.

En ting som virkelig har irritert meg i det siste er oppdelingen av partier som enten "sosialistiske" eller "ikke-sosialistiske", samtidig som Siv er fryktelig flink til å snakke om Soviet-tilstander og Norge som et kommunistregime. Grenseløst latterlig, men kanskje ikke så rart at partiet som hevder å representere "folk flest" ikke ønsker å kalle seg "borgerlig".

Min stemme gikk forøvrig til rødt. Var hyggelig å se at de fikk sin første ordfører og gjorde det merkant bedre enn de har pleid å gjøre. Forøvrig grenseløst irriterende at SV skulle gjøre det så dårlig at det ble borgerlig flertall i Oslo selv med APs 29%.

En ting som virkelig har irritert meg i det siste er oppdelingen av partier som enten "sosialistiske" eller "ikke-sosialistiske", samtidig som Siv er fryktelig flink til å snakke om Soviet-tilstander og Norge som et kommunistregime.

Juppjupp, vi stemmer jo ikke-borgerlig hvis de absolutt skal være ikke-sosialistisk :)

Da er det avgjort, og jeg kommer til å sitte som 2. vara de 4 neste årene her i kommunestyret. Jeg får trolig en komite å leke meg i likevel, så alt er bare sorgen.

Faktisk gjorde vi et bedre valg her i kommunen, i forhold til landsgjennomsnittet, og gikk kun ned 150 stemmer. Når media (lokalavisen) får det til å fremstå som vi kun vil ha eiendomsskatt, så er faktisk det en liten seier. Men eiendomsskatt kommer ikke til å bli innført så lenge det er kun vi som vil ha det, så kanskje vi skal tone det ned litt.

(Kommunen har en solid gjeld, så det er kun derfor vi vil ha det. Planen er å fjerne eiendomsskatten når denne er borte)

og her er fasiten Valprogrammet 2007

Har i tillegg jobba som valgkampsekretær i Hordaland SV ved dette valget, men kan ikke tolke noe av det jeg har gjort, eller ikke har gjort, som noe utslagsgivende på valgresultatet. Dessverre er lokalvalgene blitt rikspolitiske, og vi får bare håpe at de dermed har gjort hjemmeleksene sine der borte i øst før de gauler i media.

• 1 year later...