Jump to content

De 15 beste utenlandske/norske filmene

Uruloki
 Share

Recommended Posts

• Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Akkurat som jeg mistenkte angående Magnolia. 21 plass i gjennomsnitt. Den lå ikke særlig høyt på noen av listene, men var med i alle ca. og havnet på 3. plass tilsammen.

Mens X var på 30. plass på den norsk tilsammen, men 1. plass på den andre. :)

S,

Akkurat som jeg mistenkte angående Magnolia. 21 plass i gjennomsnitt. Den lå ikke særlig høyt på noen av listene, men var med i alle ca. og havnet på 3. plass tilsammen.

Du hadde neppe Magnolia på listen skjønner jeg... Etter min mening er det mer imponerende å være på nesten alle listene enn nesten ingen.

Må selv få sett Come and See snart.

Bra jobbet Uru :)

Hehe ok. Syntes bare den andre posten din luktet litt kredjeger symptomer :D

Virket ikke ut som at noen ble overrasket over at Mulholland toppet. Kunne selv veddet en 10'er på dette på forhånd :)

Jeg ble litt, men ikke veldig overrasket over Mulholland Dr. på topp. Var jo klar over at Lynch stod sterkt her, men første- og andreplass var ganske overveldende (jeg hadde den veldig høyt oppe selv).

Ellers hadde jeg kanskje inntrykk av at folket her inne ville foretrekke Happiness over Magnolia. Der tok jeg feil (selv hadde jeg begge på listen), mens jeg mener å ha plukket opp litt dårlige vibber for Goodfellas, så egentlig litt overrasket over at den snek seg inn på topp 15. Men jeg synes jo den hører hjemme der, så ingen klager fra denne kanten. Ellers er det muligens litt bemerkelsesverdig at Tarantino ikke er representert? Uten at jeg er overrasket, etter å ha tatt innover meg stemningen på forumet.

Jeg er også litt overrasket over at Full Metal Jacket fikk såpass med tilslutning. Men på en annen side er det fint å ha Kubrick representert.

Av de filmene som kom med på topp 15 så er det vel Fear and Loathing... jeg er mest lunken til. Jeg så aldri det heelt store i den filmen. Og jeg er også blant minoriteten som ikke mener Blue Velvet er av Lynch sine beste, og derfor hadde jeg ikke engang plass til den på listen, selv om det forsåvidt er en veldig flott film.

Utover det så er dette selvsagt en finfin liste, som andre har påpekt. Og 2plus2 må selvsagt se Come and See. Og jeg må få sett Fanny och Alexander. Den eneste filmen på listen jeg ikke har sett i sin helhet (sett bruddstykker), og det er egentlig såpass pinlig at jeg var usikker på om jeg ville innrømme det her i all offentlighet...

Hehe ok. Syntes bare den andre posten din luktet litt kredjeger symptomer :D

Å, det visste vel alle fra før at jeg gjør. Og Magnolia er vel kred så det holder dog? 3 timers lang dyster film, med froskeregn, multi-handlinger og en avslutning der alle bryter ut i allsang. Not your average Hollywood movie akkurat.

Maestro:

Egentlig sikker på at Pulp Fiction hadde kommet ganske høyt oppe hvis noen bare hadde giddet å nominert den.

S,

Flott litse, det maa jeg virkelig si. Godt aa see at Lynch er saa godt likt, og at Kom og Se er saa hoeyt oppe. Ellers synd med X, men den kom jo hoyere opp paa den andre listen. Flott arbeid, interessant liste.

• 4 weeks later...

[11. Olsenbanden (jeg husker vel ikke hvilken av dem som er best, så jeg lar originalen fra 1969 telle for hele serien)

Blir vel en del av de som diskes pga. for høy alder ;)

Jepp, husk på at dette er fra de siste 25 årene!

Jens har du rørt Han Far sitt øl?

Ja

• 5 months later...

egen versjon av Imdb's 250 liste neste. :lol:

Av en eller annen grunn ble jeg fristet til å få til dette nå. :mellow: Kunne vært kult å gjennomføre, og jeg melder meg, som sist, frivillig til å gjøre drittjobben. Må jo ha noe å gjøre på i påskeferien. Men jeg tenkte det hadde vært greit med litt debatt rundt det først. Er dette noe folk er hypp på å bli med på? Hvordan bør det gjennomføres? Likt som sist gang?

Jeg tar det som et nei? :ph34r:

Jeg skriver gjerne ned en liste jeg. Men skal vi få til en topp 250, blir det jo litt av en jobb på deg :) Alle må vel komme opp med en topp 30 elle noe slikt fora at det skal bli nok filmer.

Jeg skriver gjerne ned en liste jeg. Men skal vi få til en topp 250, blir det jo litt av en jobb på deg :) Alle må vel komme opp med en topp 30 elle noe slikt fora at det skal bli nok filmer.

Ja, det blir nok litt jobb, men som sagt, jeg trenger noe å gjøre på i påskeferien. Blir igjen på skolen, og da er det ikke akkurat flust med folk. Jeg tenkte noe á la topp 50, og lik oppbygning som sist (med to faser og alt det der), men vil gjerne se om folk har noen andre, kanskje bedre forslag til hvordan man kan gjennomføre det.