blausen 12 Posted August 20, 2007 Report Share Posted August 20, 2007 Tja, Melkor og herr_kalkun for eksempel. I tillegg sitter jeg enda og venter på Jos sin korrekte liste. Han hadde gitt Magnolia både 11 og 8 poeng på sin liste. Så jeg tror vi venter til onsdag eller noe, slik at disse tingene forhåpentligvis ordner seg. Eller er vi veldig, veldig utålmodige? Jeg tror vi godt kan vente. Folk er vel litt i feriemodus ennå. Som meg f.eks. har vært nesten 1 måned uten nett i Bulgaria. Gått glipp av hele skiten, men fikk stemt i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted August 20, 2007 Report Share Posted August 20, 2007 Det kommer! Jeg skylder på at df har vært nede hele helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 21, 2007 Author Report Share Posted August 21, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted August 21, 2007 Report Share Posted August 21, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 22, 2007 Author Report Share Posted August 22, 2007 Jepp, da er det ca. 12 timer igjen. Vi slutter ved midnatt. Så får jeg håpe Melkor også får sendt sin liste innen den tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 22, 2007 Author Report Share Posted August 22, 2007 Resultatene kommer snart. Patience, young padawans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats 0 Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 *utålmodig* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkor 0 Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Hehe, pokker Mats, det lyste blått på tråden, trykket meg forventningsfullt inn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2007 Author Report Share Posted August 23, 2007 Svank ville visst ha dette i en slags artikkel-form slik at han kan legge det ut på den kommende forsiden, så jeg gjør dermed mitt beste. Skyld på ham om dere synes ventetiden har vært lang. I begynnelsen av juli i år satte Dagbladet i gang med en såkalt filmkanonkåring. En utvalgt jury, bestående av både filmkritikere, festivalsjefer og diverse andre filmvitere, skulle velge ut de 25 siste årenes beste og/eller viktigste filmer. Det ble tydeligvis litt surr i definisjonen på akkurat hva de skulle kåre hos Dagbladet, og de endte opp med å bruke disse to vidt forskjellige begrepene om hverandre. Dagbladets liste holdt likevel en overraskende god kvalitet, med flere godbiter og mer obskure verk til stede. Det samme kan dog ikke sies om folkeavstemningen de satte i gang. Kanskje ikke uventet, men Dagbladets lesere utstrålte ikke akkurat en variert og unik filmsmak. Tommys Inferno stakk av gårde med førsteplassen på den norske lista, og amerikansk film fra rundt årtusenskiftet dominerte den utenlandske. Som Norges kanskje mest elitiske og pretensiøse filmforum måtte vi dermed selvsagt komme med et motsvar. Etter Dagbladets mønster ble vår egen kåring satt i gang. Nå skulle virkelig de 15 beste filmene fra de 25 siste årene avdukes. Ettersom Dagbladet selv hadde litt slark i systemet og ikke helt klarte å bestemme seg for om de kåret de mest betydningsfulle eller de beste filmene, ble det bestemt at vi skulle være tydeligere på denne fronten: her skulle de 15 beste norske og utenlandske filmene fra de siste 25 årene kåres. Å prøve å skjule en slik kåring bak begrepet "viktig" blir å lure seg selv litt. Med andre ord var det duket for subjektive preferanser, utskeielser og mulighet for å nominere alt fra leken avant-garde-film til cheesy kultklassikere. Filmene som kom igjennom kåringen holdt likevel en overraskende høy kvalitet. Ikke uventet, ettersom vi åpenbart er dem med best filmsmak i dette ganske land. Helt seriøst, altså. Kåringen ble delt opp i to faser. Første fase var en nominasjonsrunde, hvor brukerne på forumet skulle liste opp sine 15 utenlandske favoritter og sine 15 norske favoritter. Rangeringer ble ikke tatt med i beregningen her. Det var filmene som ble nominert flest ganger, av flest brukere med andre ord, som gikk videre til neste runde. Til sammen ble det nominert 188 utenlandske og 65 norske filmer i denne runden. Det var opprinnelig tanken at de 30 filmene som hadde fått mest nominasjoner i hver kategori skulle gå videre til neste runde, men det viste seg selvsagt som litt vanskelig å holde det på nøyaktig 30. Det var enten for få eller for mange filmer med X antall nominasjoner på begge sider av 30-tallet. Dermed ble de 30 øverste filmene i hver kategori valgt ut, og de resterende filmene som hadde like mange nominasjoner som film nr. 30 ble også tatt med. Det endte opp med at 37 utenlandske og 32 norske filmer gikk videre til neste runde. På den utenlandske listen ble filmer med 3 eller flere nominasjoner til slutt valgt ut. På den norske ble dem med 2 eller flere sendt videre. Etter denne første runden kom selve avstemningsrunden. Hver bruker skulle gi 1-15 poeng på sine favoritter i begge kategorier: 15 poeng til favoritten, 14 til den nest beste, og så videre. En slik todelt kåring er trolig mer nøyaktig enn å bare plukke ut vinnerne fra de første listene, ettersom dem som ikke fikk sine nominerte gjennom første runden kunne få muligheten til å bli med på å bestemme hvilke filmer han/hun likte best av de som passerte nominasjonen. Til sammen sendte 26 av forumets medlemmer inn sine lister i denne runden. Poenggivningen ble gjort over såkalt PM, for å holde på litt av spenningen. Vel, nok tørrprat! Jeg gir dere DiskuterFilms 15 beste norske og utenlandske filmer fra de siste 25 årene (og noen få ord om hver av dem fra undertegnede, som selvsagt ikke har sett alle filmene det er snakk om, men lar det passere likevel)! UTENLANDSKE FILMER 1. Mulholland Drive (211 poeng)David Lynchs surrealistiske verk fra 2001, om to kvinner som må hanske med diverse merkelige problemer i Hollywood. Blander drøm og virkelighet over en lav sko, sammen med Lynchs erketypiske mørkhet. Med blant andre Naomi Watts og Laura Harring. 2. Blue Velvet (195 poeng)Det er åpenbart at DiskuterFilm liker Lynch, for her finner vi enda en av hans filmer. Ikke et av Lynch sine mest ekperimentelle verk, men en mystisk historie om en mann som, etter å ha funnet et avkuttet menneskeøre i en åker, avdekker en lumsk underverden i sin ellers idylliske småby. Fra 1986, og med blant andre Kyle MacLachlan og en ravende gal Dennis Hopper. 3. Idi i Smotri (160 poeng)Den første ikke-amerikanske filmen på lista er Elem Klimovs sovjetiske krigsfilm fra 1985. En sterk skildring med et viktig budskap, og helt klart en krigsfilm som skiller seg fra det er man er vant med fra den andre siden av dammen. 4. Fanny och Alexander (125 poeng)Hva er vel en slik liste uten Ingmar Bergman? Etter denne filmen sa Bergman at han skulle trekke seg som regissør, selv om det viste seg at han fortsatte å lage TV-filmer og teaterstykker i ettertid. Fanny och Alexander er en høyst selvbiografisk film, som omhandler to søskens oppvekst i Sverige på starten av forrige århundre. Fra 1982. 5. Magnolia (123 poeng)Det som skulle være en liten, personlig film fra Paul Thomas Anderson, endte opp med å bli en 3-timers mosaikk av en film, som blander sammen mangfoldige historier og karakterer, som alle er knyttet sammen på ett eller annet vis. Fra 1999, med et hav av kjentfolk med på laget. 6. Paris, Texas (114 poeng)Tyskeren Wim Wenders sin film fra 1984 om en mann som kommer ut av ørkenen uten å huske hvem han er. Han blir plukket opp av broren, og begynner å komme i kontakt med hukommelsen sin igjen. Med blant andre Harry Dean Stanton. 7. Fargo (112 poeng)Filmen som gjorde Coen-brødrene til allemannseie. En merkverdig krimhistorie om en mann som leier inn to kriminelle til å kidnappe kona si for å ordne opp i sine egne øknomiske problemer. Med i miksturen er selvsagt Coen-brødrenes svarte humor og pussige observasjoner. Med blant andre Frances McDormand og William H. Macy. 8. Fear and Loathing in Las Vegas (105 poeng)Tidligere Monty Python-medlem Terry Gilliams visualisering av legendariske Hunter S. Thompsons bok med samme navn. Kanskje best beskrevet som tidenes syretripp på film. Fra 1998, med blant andre Johnny Depp og Benicio Del Toro. 9. Fitzcarraldo (99 poeng)Werner Herzog presenterer i denne filmen fra 1982, historien om Brian Sweeney Fitzgerald, som er fast bestemt på å bygge et operahus midt i jungelen. Kanskje like kjent for den problematiske innspillingen som for det endelige produktet. Med blant andre den smågale Klaus Kinski, som Herzog hadde et turbulent samarbeid med gjennom store deler av sin karriere. 10. Full Metal Jacket (98 poeng)Legendariske Stanley Kubricks krigsfilm fra 1987, som skildrer både de umenneskelige forholdene under kamptreningen og tilstanden på slagmarken i Vietnamkrigen. Selvsagt med en god porsjon svart humor og kvasisurrealisme. 11. Goodfellas (97 poeng)Martin Scorseses film om den visstnok sanne historien om Henry Hill, som jobber seg oppover systemet i mafiaen i New York. Ofte nevnt sammen med blandt andre The Godfather som én av tidenes mafiafilmer. Fra 1990, med blant andre Robert De Niro og Ray Liotta. 12. Oldboy (91 poeng)Andre del av sør-koreaneren Chan-wook Parks hevntrilogi. En mann blir innestengt i 15 år, uten å vite hvorfor, og er fast bestemt på å hevne seg på sine kidnappere. Voldelig, forstyrrende og selvsagt med den unike, asiatiske filmestetikken. Fra 2003. 13. Blade Runner (89 poeng)Ridley Scotts science-fiction-epos fra 1982, som ofte blir regnet som én av landemerkene i sin sjanger. Året er 2019. En såkalt Blade Runner (en politistyrke som jakter på kunstig lagde mennesker) blir tvunget ut av pensjonisttilværelsen for å ta opp jakten på en gjeng med cyborger. Med blant andre Harrison Ford. 14. Once Upon a Time in America (82 poeng)Sergio Leones 4-timers mafiaepos om en jødisk gangster som kommer tilbake til Brooklyn 30 år etter at han rømte fra det kriminelle livet, for å konfrontere sin gamle livsstil. En grundig skildring av en vennegjengs kriminelle karriere, fra start til slutt. Ofte regnet som én av tidenes mafiafilmer. Fra 1984, med blant andre Robert De Niro. 15. Festen (78 poeng)Den første dogmefilmen og den 15. beste filmen fra de siste 25 årene. En dansk familie samles for å feire Helges 60-årsdag. Helges eldste sønn griper muligheten, og avslører den tragiske sannheten bak familiens overhode. Fra 1998, av Thomas Vinterberg. NORSKE FILMER 1. Insomnia (223 poeng)Erik Skjoldbærgs film fra 1997 om to kriminaletterforskere som etterforsker et drap i Nord-Norge. Med blant andre Stellan Skarsgård. Én av de få filmene som har fått en amerikansk remake, med Al Pacino og greier. Dæven. 2. Salmer fra Kjøkkenet (195 poeng)Bent Hamers småsurrealistiske historie om en svensk vitenskapelig undersøkelse på 50-tallet som innebærer å observere single menn fra bygde-Norge og deres kjøkkenvaner. Den som observerer skal opprinnelig ikke ha kontakt med den som observeres, men det vokser etter hvert et vennskap frem mellom dem. Fra 2003. 3. Veiviseren (158 poeng)Nils Gaups same-epos om en tenåring som bevitner at familien hans blir drept av tjuder. Selv klarer han å rømme, og bestemmer seg for å søke hevn. Fra 1987. 4. Eggs (157 poeng)Nok en film av Bent Hamer, med mye av den samme gubbetilværelsen blandet med surrealisme. Dette er hans debut fra 1995, og omhandler to brødre som har levd alene sammen hele livet, frem til den enes sønn kommer fra Sverige for å bo sammen med dem. 5. Elling (155 poeng)Petter Næss sin skildring av nevrotiske Elling, som blir tvunget ut av sin lille boble etter at hans beskyttende mor dør. Kapret det norske folks hjerter da den kom ut i 2001. Med blant andre Per Christian Ellefsen og Sven Nordin. 6. Svidd Neger (132 poeng)Erik Smith Meyers syke, perverterte, surrealistiske film om, tja, en neger-same eller noe slikt. Jeg tror ikke jeg skal skrive så mye mer om hva den handler om. Fra 2003 er den i hvert fall. 7. Budbringeren (130 poeng)Filmen som vant Dagbladet sin kåring. Pål Sletaune forteller om en lat postmann som legger nesa si i saker han ikke burde. Filmen som visstnok innførte et nytt, "polskinspirert" billedspråk i norsk film, i følge Dagbladet. Fra 1997. 8. Døden på Oslo S (128 poeng)Eva Isaksens film om Pelle og Proffen som har blitt parodiert til døde av Harald Eia og Bård Tufte Johansen. Pelle forelsker seg i gatejenta Lena, og prøver å få henne ut av narkomiljøet. Fy faen ass, hold rundt meg da, Pelle! Fra 1990. 9. Slipp Jimmy Fri (121 poeng)Tidenes første dataanimerte helaftens spillefilm fra Norge, som ble utsatt en rekke ganger før den endelig kom ut i 2006. Et merkverdig karaktergalleri blandes sammen med en historie om narko-elefanten Jimmy. Av Christopher Nielsen. 10. Reprise (114 poeng)Joachim Triers debutfilm fra 2006 som nylig vant tre Amanda-priser. Har blitt betegnet som, blant annet, filmen som blandet fransk nybølge med norsk film. Handler om to nære venner, som begge er forfatterspirer, og problemene de møter når begge etter hvert får gitt ut bøker og den ene legges inn på psykiatrisk. 11. Den Brysomme Mannen (110 poeng)Nok en film fra 2006, denne gangen Jens Liens visualisering av hørespillet med samme navn. Andreas kommer til en storby uten å huske hvordan han kom dit. Sakte dras han inn i den surrealistiske, tomme og følelsesløse tilværelsen innbyggerne lever i. Med blant andre Trond Fausa Aurvaag. 12. Kjærlighetens Kjøtere (105 poeng)Hans Petter Molands film om en ung dikter fra Oslo som drar fra kjæresten og skriver kontrakt med et av Øst-Grønlands fangstkompanier. Fra 1996, med blant andre Stellan Skarsgård. 13. Orions belte (99 poeng)Regnet som en av de mest velykedde norske filmene fra 80-tallet, og basert på Jon Michelets roman med samme navn. Mannskapet på en frakteskute sliter med å tjene penger på transport til og fra Svalbard, og trekkes inn i en forsikringssvindel. Dette fører dem til land i den demilitariserte sonen, og de oppdager en sovjetisk lyttestasjon. Fra 1985, av Ola Solum og Tristan DeVere Cole. 14. Mongoland (76 poeng)Kan muligens betegnes som filmen som startet Stavanger-bølgen i norsk film, om det er noe som kan kalles det. Superlavbudsjetts svart-hvitt-film av Arild Østin Ommundsen, som omhandler Pia som kommer hjem til Stavanger fra England etter 6 måneder, og prøver å komme i kontakt med kjæresten sin igjen. Fra 2001, med blant andre Kristoffer Joner og Pia Tjelta. 15. Aberdeen (75 poeng)Nok en film av Hans Petter Moland, og enda en hvor Stellan Skarsgård er med. Handler om en suksessrik skotsk advokat i London, som lever et utsvevende liv. Moren hennes ber henne om å dra til Norge for å hente hennes alkoholiserte far. Fra 2000. Takk til alle dere som deltok! Jeg griper muligheten og takker meg selv også, for å ha brukt tiden min på dette her. For dem som er interesserte, her er den komplette listen, med poengsummen i parantes. UTENLANDSKEMulholland Drive (211)Blue Velvet (195)Idi i Smotri (160)Fanny och Alexander (125)Magnolia (123)Paris, Texas (114)Fargo (112)Fear and Loathing in Las Vegas (105)Fitzcarraldo (99)Full Metal Jacket (98)Goodfellas (97)Oldboy (91)Blade Runner (89)Once Upon a Time in America (82)Festen (78)Being John Malkovich (76)City of God (75)Man Bites Dog (74)Ran (74)This is Spinal Tap (73)Happiness (71)Lost Highway (65)Sympathy for Mr. Vengeance (65)Underground (65)Le Fabuleux Destin d’Amelie Poulain (63)Miller’s Crossing (59)Sånger från Andra Våningen (58)Naked Lunch (57)The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (54)Dead Man (53)Vozvrashcheniye (53)L’Argent (51)Offret (51)Léon (48)Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring (47)La Haine (44)Irréversible (34)NORSKEInsomnia (223)Salmer fra Kjøkkenet (195)Veiviseren (158)Eggs (157)Elling (155)Svidd Neger (132)Budbringeren (130)Døden på Oslo S (128)Slipp Jimmy Fri (121)Reprise (114)Den Brysomme Mannen (110)Kjærlighetens Kjøtere (105)Orions Belte (99)Mongoland (76)Aberdeen (75)Detektor (74)Get Ready to Be Boyzvoiced (74)Hawaii, Oslo (67)Uno (65)Ti Kniver I Hjertet (61)Himmelfall (56)X (55)Villmark (52)Jonny Vang (49)Jakten på Nyresteinen (45)Naboer (38)Bare Skyer Beveger Stjernene (35)Gymnaslærer Pedersen (33)Hodet Over Vannet (27)Søndagsengler (27)Kroppen Min (16)Piratene (3) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Ja, den var jo ikke så aller verst. Vi er tydeligvis veldig glade i David Lynch, og det er jo ikke nødvendigvis noe galt i det, men jeg hadde ikke regnet med at han skulle stikke av med både første- og andreplassen. Vel vel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkor 0 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Gratulerer med flott arbeid, Uru. You the man! Nå skal jeg sove. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2007 Author Report Share Posted August 23, 2007 Nå skal jeg sove.Det skal faen meg jeg også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
COMPAQis 0 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Veldig bra arbeid Uruloki. Hvor mange leverte inn lister forresten? Dette tvinger meg vel også til å se Fanny och Alexander snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos 5 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Hvis dette skal på forsiden, vi skal ikke prøve å fordele de 30 filmene oss i mellom, slik vi får en lengre presentasjon av hver (og nei, jeg har ikke tenkt å ta de 15 norske ) Men jeg har sett 27 av de aktuelle filmene, så jeg kan absolutt skrive noen ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2007 Author Report Share Posted August 23, 2007 Veldig bra arbeid Uruloki. Hvor mange leverte inn lister forresten? Dette tvinger meg vel også til å se Fanny och Alexander snart. Til sammen sendte 26 av forumets medlemmer inn sine lister i denne runden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Må si jeg er imponert over arbeidet som er lagt ned i denne kåringen. Og 26 lister levert inn er jo ganske bra oppslutning også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Yes, hav med kreds til Uruloki for alt sammen. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2007 Author Report Share Posted August 23, 2007 Takk, takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens 0 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 egen versjon av Imdb's 250 liste neste. for få må ha sett Ran da. Ellers knall arbeid Uruloki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Det er en knallidé Jens! Imdb-lista har sine ankepunkter! Jeg kan sikkert skrive noe om én av filmene, bare ikke Mongoland for den har jeg ikke sett. Ellers, utmerket jobb Uruloki, og ganske fin liste det ble også. Er jo ikke 100% fornøyd, men det er det jo bare kjedelige mennesker som er, og sikkert ingen her. 26 bidrag er over all forventning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2007 Author Report Share Posted August 23, 2007 egen versjon av Imdb's 250 liste neste. Den kåringen får i såfall noen andre ta seg av arbeidet med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Er jo ikke 100% fornøyd, men det er det jo bare kjedelige mennesker som er, og sikkert ingen her. 26 bidrag er over all forventning! Det finnes forskjellige måter å gjøre slike kåringer, og det er vanskelig å vite hvilken som er best. Denne måten å gjøre det på ble jo litt "appell til populæritet" da filmer nominert som få har sett(Vozvrashcheniye f.eks) dermed blir skyvet ned, mens alle har sett Magnolia og den dermed får større sjanse til å hevde seg. Ikke at det nødvendigvis er noe galt i det da. Men hadde kanskje vært en kul idé og gjort som den kåringen i Dagbladet. Kåret en jury på 10-12 stykker, satt dem av på en øde øy i Stillehavet og ikke latt de få komme hjem før de var 100% enig i en liste. Eventuelt sånn Battle Royale-stil, sånn at den siste overlevende i kamp fikk bestemme listen. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Kanskje Uruloki kan poste gjennomsnittsrangeringen på hver enkelt film? Hvis det ikke er for vanskelig å få til? Ser for meg at f.eks. Idi i Smotri må ligge veldig høyt, mens kanskje de mer sette havner litt lengre nede, da de er mer hyppig representert som Svankmajer er inne på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2007 Author Report Share Posted August 23, 2007 Jojo, det kan jeg vel. Har litt andre ting å gjøre for øyeblikket, men skal få gjort det i løpet av kvelden. Og sånn ellers, jeg er ikke 100% fornøyd jeg heller. Jeg hadde vel kanskje forestilt meg en enda særere liste i starten. Likevel, filmene som vant er jo unektelig svært gode. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 23, 2007 Author Report Share Posted August 23, 2007 Sånn, here you go. Både én liste helt regnet ut fra popularitet, altså hvor mange som hadde den på listen sin, og én med gjennomsnittspoengsum på hver film. Jeg vet at dere ba om rangering, men poeng er hva dere får. Det blir jo nesten det samme uansett. 15 er naturligvis topp, 1 er bunn. Verdiene står i parantes. Denne måten å gjøre det på ble jo litt "appell til populæritet" Tja, jeg er litt uenig. Vi har da hatt en blanding av både popularitet og rangeringer, så jeg synes det er en temmelig nøyaktig kåring som slår sammen begge disse faktorene. Uansett er det nødvendig å ta med popularitets-elementet også. For at en film skal være god må man nesten ta i beregning at i hvert fall et par liker den, ikke at kun én elsker den over alt på jord, og at den dermed får 15 poeng i snitt på grunn av sin ene stemme eller noe sånt. Anyway, her er hvordan det ville sett ut om vi bare hadde basert oss på popularitet. POPULARITET UTENLANDSKBlue Velvet (20)Mulholland Drive (18)Magnolia (16)Fargo (15)Full Metal Jacket (15)City of God (14)Festen (14)Paris, Texas (14)Fanny och Alexander (13)Fitzcarraldo (13)Idi i Smotri (13)Oldboy (13)Fear and Loathing in Las Vegas (12)Goodfellas (12)Blade Runner (11)Man Bites Dog (11)Being John Malkovich (10)Le Fabuleux Destin d’Amelie Poulain (10)Happiness (9)Miller's Crossing (9)Once Upon a Time in America (9)Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (9)This Is Spinal Tap (9)Underground (9)Lost Highway (8)Sånger från Andra Våningen (8)Léon (8)Naked Lunch (7)Ran (7)Vozvrashcheniye (7)Dead Man (6)Irréversible (6)Sympathy for Mr. Vengeance (6)The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (5)La Haine (5)L'Argent (4)Offret (4)NORSKInsomnia (18)Døden på Oslo S (17)Elling (17)Salmer fra Kjøkkenet (17)Veiviseren (17)Eggs (16)Orions Belte (15)Slipp Jimmy Fri (15)Svidd Neger (15)Budbringeren (13)Den Brysomme Mannen (13)Detektor (12)Reprise (12)Get Ready to Be Boyzvoiced (11)Villmark (11)Kjærlighetens Kjøtere (10)Mongoland (10)Himmelfall (8)Jonny Vang (8)Aberdeen (7)Hawaii, Oslo (7)Uno (7)Ti Kniver i Hjertet (7)Naboer (7)Jakten på Nyresteinen (6)Gymnaslærer Pedersen (5)Bare Skyer Beveger Stjernene (4)Hodet Over Vannet (4)Søndagsengler (4)X (4)Kroppen Min (3)Piratene (2)GJENNOMSNITTSPOENG UTENLANDSKL'Argent (12,75)Offret (12,75)Idi i Smotri (12,30)Mulholland Drive (11,72)Sympathy for Mr. Vengeance (10,83)The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (10,80)Ran (10,57)Blue Velvet (9,75)Fanny och Alexander (9,62)Once Upon a Time in America (9,11)Dead Man (8,83)La Haine (8,80)Fear and Loathing in Las Vegas (8,75)Naked Lunch (8,14)Paris, Texas (8,14)Lost Highway (8,13)This Is Spinal Tap (8,11)Blade Runner (8,09)Goodfellas (8,08)Happiness (7,89)Magnolia (7,69)Fitzcarraldo (7,62)Being John Malkovich (7,60)Vozvrashcheniye (7,57)Fargo (7,47)Sånger från Andra Våningen (7,25)Underground (7,22)Oldboy (7,00)Man Bites Dog (6,73)Miller's Crossing (6,56)Full Metal Jacket (6,53)Le Fabuleux Destin d’Amelie Poulain (6,30)Léon (6,00)Festen (5,57)City of God (5,36)Irréversible (5,67)Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (5,22)NORSKX (13,75)Insomnia (12,39)Salmer fra Kjøkkenet (11,47)Aberdeen (10,71)Kjærlighetens Kjøtere (10,50)Budbringeren (10,00)Eggs (9,81)Hawaii, Oslo (9,57)Reprise (9,50)Uno (9,29)Veiviseren (9,29)Elling (9,12)Svidd Neger (8,80)Bare Skyer Beveger Stjernene (8,75)Ti Kniver i Hjertet (8,71)Den Brysomme Mannen (8,46)Slipp Jimmy Fri (8,07)Mongoland (7,60)Døden på Oslo S (7,53)Jakten på Nyresteinen (7,50)Himmelfall (7,00)Hodet Over Vannet (6,75)Søndagsengler (6,75)Get Ready to Be Boyzvoiced (6,73)Gymnaslærer Pedersen (6,60)Orions Belte (6,60)Detektor (6,17)Jonny Vang (6,13)Naboer (5,43)Kroppen Min (5,33)Villmark (4,73)Piratene (1,50) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts