Jump to content

Vil du skrive en guide for Dfilm?


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos: Er dette i tillegg til norsk film isåfall eller istedet for?

 

Alt er i tillegg, siden den er så godt som ferdigskrevet allerede

 

Dogme95 kan jeg også skrive, har både sett og har de fleste av de

Link to comment
Share on other sites

 
 

Surrealistiske filmer er vel det jeg har vært mest oppslukt av i ca. 4 år nå, så det ville nok være perfekt for min del. Arthouse filmer også igrunn. Hvis det betyr eksperimentelle avantgarde filmer. Arthouse er vel egentlig mer amerikanernes svar på det vi har i Norge som Cinematek og filmklubber, og der viser man jo mye spredt.

 

Men du kan jo tenke litt på det Ragoo, hvis du kommer på noe.

 

Ellers temaer som kunne vært fint om noen ville skrive om:

* Italiensk ny-realisme

* Samuraifilmer/martial arts

* Anime

* Exploitation

* Dårlige filmer ala Mystery Science 3000.

* Spagetthi Western

* Dogme95

++

 

Med regissører er forsåvidt de fleste 'store' fine idéer.

 

Gjerne å få frem det du synes er sjarmen/interessant med sjangeren, nøkkelfilmer, litt historikk og ellers.

 

S,

 

Kan sikkert ta for meg spagettiwestern og/eller italiensk ny-realisme. Men alt avhenger av om når det skal være ferdig. Har jeg god tid kan jeg sikkert ta for meg tysk ekspresjonisme eller post-modernisme. Har ellers sett mye surrealisme, om du trenger hjelp Svankmajer er det bare å si ifra..

 

Men kunne vært greit med noen felles retningslinjer for guidene.. Kan sikkert lage en mal og poste den her senere. Jeg mener det er viktig med en helhet i guidene, slik at ikke alle ser helt forskjellige ut.

Link to comment
Share on other sites

 

Mal for guide:

 

Sider: 1-2 (kan selvfølgelig diskuteres, men blir det for mye kan det fort bli tungt å lese)

 

Språk: Ikke-akademisk. Guidene skal ikke være et akademisk studie i en bestemt sjanger eller regissør, men et hjelpemiddel for filminteresserte, uavhengig av alder og utdanning.

NB: Hvis du bruker et akademisk uttrykk kan det være greit å forklare begrepet..

 

Innhold:

 

1. Tidfest sjangeren. Forutsetninger evt. inspirasjoner for sjangeren.

 

2. Typisk for sjangeren/regissøren.

- Grunnelementer: hvordan blir disse brukt og hvorfor?

- Handling: hva er typisk for handlingen, hvilke karakterer finner vi osv.

 

3. Sentrale regissører og filmer. Kom med anbefalinger og si litt om regissørene og filmene.

NB: ikke nevn for mange filmer! Det kan bli vanskelig for en utenforstående å orientere seg i et mylder av filmer og regissører (hvor skal man begynne?).

 

4. Videreføring av sjanger. Hvordan har sjangeren utviklet seg og kan man se trekk fra sjangeren i filmer i dag?

 

Eventuelt: Kunne kanskje også ha en guide til filmatiske uttrykk. Da blir det litt mer fritt hvor akademisk oppgaven blir..

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, den malen kan vi sikkert bruke! Enig i at den ikke bør være for akademisk. Gjerne litt underholdende skrevet(ikke noe must da!), og bruk av bilder... men det er ikke noe i veien om man vil lage litt uvanlige og satiriske vinklinger på noe heller.

Man trenger ikke bare ta rene sjangrer forresten.. men også tematiske ting som man har lyst til å vinkle inn. Som vold på dyr i film, eller teit bruk av froskedrakter på film etc etc.

Morsomme guider er også velkommen.

 

Litt fritt bør det også være, men jeg er enig i at det bør være en slags mal ja. Vi kan kanskje komme tilbake til det mer, men den malen var bra. Om man skal skrive om en regissør så må man kanskje lage en mal til det og... Det går også an å skrive om skuespillere om noen har lyst til det.

 

Ect P, flott! Det var mye du satt deg opp på nå. :) Må ikke reservere alt i tilfelle andre vil skrive om de samme tingene..! Men flott! Kan du (og Jos) presisere hva dere vil skrive om først?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Må ikke reservere alt i tilfelle andre vil skrive om de samme tingene..! Men flott!

 

He, he. Var kanskje litt "overkill" det jeg satte opp, ja. :D

 

Kan du (og Jos) presisere hva dere vil skrive om først?

 

For min del blir det nok spagettiwestern først.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan du (og Jos) presisere hva dere vil skrive om først?

 

Har juleferie fra 8.12, så da kommer det vel fortløpende uansett. Spinal Tap-greiene er da på 20 sider, så den må vel kortes ned. Deretter Norge, Norge og atter Norge.

Link to comment
Share on other sites

 

* Samuraifilmer/martial arts

Til tross for min ekstremt lave selvtillit når det gjelder norsk/skriving/vokabular så kan jeg godt prøve meg på denne. Jeg er langt fra ferdig 'utdannet' til en guide om samuraifilm/martial arts som jeg kommer til å være fornøyd med. Men i forhold til resten av Dfilm samfunnet, virker det som jeg har litt kunnskap å gi på dette området.

 

Sier forresten ikke nei til litt hjelp når det gjelder eldre, lengre, episke, *host*kjedelige*host* filmer av folk som Akira Kurosawa, Masaki Kobayashi osv

Link to comment
Share on other sites

 

* Dårlige filmer ala Mystery Science 3000.

 

Dette er forsåvidt mitt spesialfelt. Kan hende jeg kommer med noe smart, men det må nok vente til jeg er ferdig med høstsemesteret. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Siden jeg antageligvis må lage systemet for å legge skriveriene deres inn i en database vil jeg gjerne ha en slags peiling på hvor mange forskjellige typer data som skal inn i den. Eller, ikke forskjellige typer data, men forskjellige kategorier. Så jeg tenker meg fram til en mal her som dere kan endre på ved behov, ok?

 

 

| --------- | --------- | -------------------- | ------------- | --------- |
|Overskrift | Ingress * | fotnoter/bibliografi | selve teksten | forfatter |
| --------- | --------- | -------------------- | ------------- | --------- |
EKSEMPEL:
| ----- | ------- | ------------------- | ------------- | ---- |
| Norsk | bla bla | bla bla bla bla bla | bla bla bla b | Noen |
| Film. | bla bla | bla bla bla bla bla | bla bla bla b | Noen |
| ----- | ------- | ------------------- | ------------- | ---- |

* Som vises før du viser hele teksten.

 

Er andre strukturer bedre? Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

 

LarsP og ZoDiAc: Jeg tror dere er midt i blinken til de temaene helt ærlig. Utrolig bra!

Og som sagt en trillion ganger. Ta det når dere får tid. Ellers har Zaeira nevnt han vil ta italiensk nyrealisme, noe som heldigvis var greit for Ect P som da går på spagettihi western direkte.

 

Santo; Strukturen kan vi ta senere.. men du kan jo bruke malen til Ect P som utgangspunkt. Som sagt synes jeg det er greit om hver enkelt finner sin egen form på hvordan det skal gjøres. Hvis noen har en egen måte å lage en guide på synes jeg det skal være fritt frem også.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Men hvis alle skal skrive på unike måter blir det utrolig tungvindt med en diger database full av unyttige kategorier.

 

Vel, akkurat hvordan man skal skrive guidene er fortsatt diskusjonstema, så jeg ville ikke begynt å lage noe sider enda på det punkt tror jeg... Akkurat nå har jeg ikke tid til å vurdere dette dessverre. En mal må man nesten bli enig om. Selv om jeg personlig synes Ect P sin er helt patent den.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Heps!

 

Jeg har vært på døgnetrundtjobb den siste tiden, men har litt bedre tid mot jul. Kan gjerne skrive noe om Tarkovsky, han kan jeg iallefall littegrann om.

 

Angående formatet, så er det jo fint å ha en viss likhet mellom artiklene, men å på død og liv begrense seg til to sider er muligens litt overflateholdning... (samt vrient for de som tenderer til lange setninger)... vet ikke jeg.

 

Senses of Cinema (dott org) har en bråte interessante artikler, varierende i lengde og innhold. Men de henger nå greit sammen for det...

Link to comment
Share on other sites

 

Tror neppe man finner noen i Norge bedre egnet til å skrive om han nei!

C00l. Gleder meg til å lese utfallet.

 

Er kanskje riktig det med sidetall ja, men man burde ihvertfall skrive 2 sider minst. Var vel mest det. Om man skriver enda lengre er ikke noe problem.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har faktisk ikke skrekkelig mye å gjøre i disse dager, så jeg kunne gjerne skrevet noe. Jeg kommer bare ikke på noe akkurat nå. Det måtte i så fall vært Tarkovskij, liksom. Men hvis det er noen oppdrag som ikke krever veldige forkunnskaper, så er jeg alltids villig til å hoppe på det.

 

Utrolig lovende greier forresten, at DiskuterFilm vil videreutvikles på denne måten. :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Det måtte i så fall vært Tarkovskij, liksom. Men hvis det er noen oppdrag som ikke krever veldige forkunnskaper, så er jeg alltids villig til å hoppe på det.

 

 

For min del kan du godt skrive om ham, så tar jeg heller noe annet. No prob. Må holde folket i arbeid!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det var overhodet ikke dette jeg prøvde på! Men det er det samme for meg. Skal selvfølgelig gjøre mitt beste med Tarkovskij hvis jeg får oppgaven, men pretender er nok bedre etablert på området enn meg uansett. Men hvis dere ønsker det slik... :-)
Link to comment
Share on other sites

 
Dere kan jo sammenligne utkast og prøve å mikse i hop noe sammen også kanskje, jeg vet ikke. Det kommer vel helt an på hvor flinke dere er til å samarbeide. Jeg vet med meg selv at jeg rett og slett ikke takler skriftlige gruppeoppgaver (i alle fall sjelden om det er i en konstruert situasjon), men det er mulig dere slår meg der.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 5 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...