Jump to content

Vil du skrive en guide for Dfilm?


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

DF film guide

 

http://img519.imageshack.us/img519/2976/dfilmssss5tk.jpg

("Antageligvis verdens dummeste og mest unødvendige logo", Svankmajer©2005)

 

For de som lurer på hva som skal være på forsiden av DFilm så var en av planene at vi skulle lage noen guider over film, og jeg undret på om noen her var interessert i å skrive om en eller annen type film.

Best om dere tar den type film dere føler dere har best greie på. Poenget er at folk skal få litt innsikt i sjangeren/temaet, hva den går ut på og få tips om nøkkelfilmer og slikt.

 

Håpet flest mulig ville delta. Kan være alt fra store temaer som skrekkfilmer fra 80-tallet, film noir, giallo til mer obskure ting som beste filmer med bruk av flosshatter. Humoristiske guider også er er velkomment.

Du kan skrive om en regissør, eller en sjanger, et tema, et eller annet særtrekk med filmer.

 

Selv vil jeg sikkert skrive et eller annet om eksperimentell film.

 

Selve formen på hvordan disse guidene skal være er jeg litt usikker på enda da. Lengden og størrelsen på det hele kan du igrunn bestemme selv.

 

Hittil påmeldte:

* Jos - norsk filmhistorie + 'musikkfilm' ? + Dogme95

* MoreTEN - Skrekkfilm fra 80-tallet? Giallo? (spesifer)

* Svankmajer - Surrealistisk film og/eller avantgardefilm.

* Blausen - 70/80talls actionfilmer

* Drizzt - Film Noir

* Mats - Fransk Nybølge og/eller Ingmar Bergman

* Oldboy - Politisk Thriller eller Coming-Of-Age

* Z.Marcas - Theo Angelopoulos

* Howie - impending doom/postapokalypse film

* Melkor - Et eller annet

* Ect P - spagettiwestern + kanskje tysk ekspresjonisme eller post-modernisme.

* Zaeira - Italiensk ny-realisme

* ZoDiAc - Samurai filmer/martial arts

* LarsP - Dårlig film ala Mystery Science 3000

* Pretender - TBA

* Jonas - Andrei Tarkovskij

* Herr_Kalkun - Sovjetisk Montasje

* AlexL - Stanley Kubrick

 

Påmeldt:

18 stykker

 

+ Korrekturleser: Santo

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 

Det høres knall ut! Noe spesielt du vil vektlegge da?

 

S,

 

 

Vel, det går litt iforhold til utvikling i sjangeren, pluss refleksjon av samfunns/verdenspolitikk osv. Det er mye mer å hente ut av actionsjangeren enn man kan tro

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Kan sikkert skrive litt eg og. Hva vil du ha? Eg kan skrive om:

 

Fransk ny-bølge

Bergman

Enkeltfilmer som Casablanca, Citizen Kane, The Rules of the Game, Himmelen over Berlin, Før solopp- og nedgang, Ett hål i mitt hjarte...

 

Eller noe helt annet. Kanskje.

Link to comment
Share on other sites

 

En knallide å få en forside med interessante filmartikler o.l.!

 

Det gir diskuterfilm.com en ny dimensjon!

 

Jeg utelukker ikke at jeg også kan bidra med noe, om ønskelig. Men vet av erfaring fra andre nettsteder som jeg driver at det er enkelt å si at man skal skrive noe, men det er ikke ensbetydende med at man faktisk gjør det. Så jeg velger å holde kortene tett til brystet frem til jeg faktisk begynner å skrive.

Link to comment
Share on other sites

 

Sure, Mats!

 

Enkeltfilmer er vanskelig å skrive guider om da?

Anmeldelser skrevet her vil dog også sendes til forsiden antageligvis, så det kan man jo også skrive. Hm.

 

Oldboy:

Foreløbig er det ingen tidsfrist. Har du en type film du har 'spesialisert' deg i? Eventuelt regissør?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Oldboy:

Foreløbig er det ingen tidsfrist. Har du en type film du har 'spesialisert' deg i? Eventuelt regissør?

 

S,

Ok, jeg er egentlig ganske altspisende når det gjelder film, så det er ikke slik at jeg geeker eller har spesialisert meg på en spesielt sjanger, regissør eller trend. Egentlig bebreider jeg meg selv litt for det, ettersom det virker gøy... Er veldig ydymyk i forhold til at sikkert mange andre på forumet her har større kunnskaper enn meg på de aller fleste områder. Men jeg liker å lese, og se mye film, så suger stadig til meg nye ting...

 

Men jeg har jo større interesse for noen felt enn andre, og kan gjerne tenke meg å skrive om f.eks. politiske thrillere og coming-of-age-filmer. Det blir dog ikke før etter siste eksamen som er midten av desember!

Link to comment
Share on other sites

 

Oldboy:

Det høres jo ypperlig ut. Antar du mener en av delene da? Eller vil du skrive begge deler? Ta det når du har tid ja! Du har vel spesialisert deg mest på 'aktuell film' i og med at du skriver for Filmlisten da. Å skrive en guide om 'aktuelle filmer' blir bare tull da. Er så mange sider som dekker nyheter. Blant annet Filmlisten. Tenkte mer å dekke hele temaer her. Historisk liksom.

 

MoreTEN:

Skrekkfilmkomedie går også fint ja! Hvor langt tilbake i skrekk kan man gå egentlig? Du ser tema selv igrunn. Tror det er best...

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

dette høres jo meget interessant ut, men har dessverre ikke så mye å bidra med, har liksom ikke "utdypet" meg innenfor noen spesielle filmfelt. men vil jo få større mulighet til det etter at dere får dette på plass :)

men har noen ønsker for hva jeg gjerne kunne tenkt meg å se der, kanskje det kan hjelpe folk som kan mye men er usikre opå hva de vil skrive om, så håper det går greit at jeg kommer med dem:

*satirer (politiske, samfunnskritiske, etc..)

*arthouse(ikke helt sikker på om dette er en sjanger, men har forstått det som at litt spesielle kunstfilmer osv. ofte blir kalt det)

*surrealistiske filmer(liker buñuel godt, men det er forsåvidt alt jeg vet om surrealistiske filmer)

Link to comment
Share on other sites

 

Surrealistiske filmer er vel det jeg har vært mest oppslukt av i ca. 4 år nå, så det ville nok være perfekt for min del. Arthouse filmer også igrunn. Hvis det betyr eksperimentelle avantgarde filmer. Arthouse er vel egentlig mer amerikanernes svar på det vi har i Norge som Cinematek og filmklubber, og der viser man jo mye spredt.

 

Men du kan jo tenke litt på det Ragoo, hvis du kommer på noe.

 

Ellers temaer som kunne vært fint om noen ville skrive om:

* Italiensk ny-realisme

* Samuraifilmer/martial arts

* Anime

* Exploitation

* Dårlige filmer ala Mystery Science 3000.

* Spagetthi Western

* Dogme95

++

 

Med regissører er forsåvidt de fleste 'store' fine idéer.

 

Gjerne å få frem det du synes er sjarmen/interessant med sjangeren, nøkkelfilmer, litt historikk og ellers.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

MoreTEN:

Skrekkfilmkomedie går også fint ja! Hvor langt tilbake i skrekk kan man gå egentlig? Du ser tema selv igrunn. Tror det er best...

 

S,

 

Skrekkfilmkomedier er jo et must! Skrekk er jo noe av det første som produseres på film, så der kan man gå langt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg kunne kanskje skrevet noe om min favorittsjanger impending doom/postapokalypse film. Er dog ikke særlig bevandret i de italienske filmene av denne sjangeren og de er visst ganske mange :) Men en kan da vel finne noe på nettet vil jeg tro. Men jeg lover ikke at det går noe særlig fort :)
Link to comment
Share on other sites

 
 

Supert Howie. Hva slags filmer snakker du om da forøvrig? Katastrofefilmer?

Ja, men det høres bra ut. Du er satt opp.

 

Samt Z.Marcas som jeg snakket med igjennom et annet medie. Han vil skrive om Theo Angelopoulus forhåpentligvis.

 

S,

 

Tenker jeg først og fremst tar for meg filmer innen postapokalypse sjangeren, altså filmer hvor hele verden har gått mer eller mindre til helvete. F.eks Mad Max, The Last Man on Earth og sånt.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er mulig jeg kan skrive noe også etter hvert. Jeg får se. Mulig det kan samkjøres litt med eventuelle akademiske oppgaver eller andre ting jeg skriver. Mer info kommer sikkert etter hvert. :)
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...