Jump to content

Cinemateket - Filmens Hus Oslo


Recommended Posts

Haha, det der må da kunne trekke noen folk til salen. Og det er jo bra.

 

Feedback var en glimrende platebutikk, som gikk dukken etter PKs inntog. Egon og co kjøpte enkelte plater hos PK og solgte dem i butikken, da PK's priser var lavere enn innkjøpsprisene de ellers hadde. Det sier seg selv hvordan det måtte gå.

 

Husker han hadde skrevet små lapper og satt dem inn i covrene med anbefalinger. Erindrer følgende beskjed i coveret på Neil Youngs Weld: "Om du ikke synes dette er verdens beste liveplate, møt meg bak ølutsalget på lørdag kl.11" eller noe i den duren. Og de solgte D.D.E. under disk! "Skal du ha D.D.E. skal du faenmeg få spørre om det først."

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha, det der må da kunne trekke noen folk til salen. Og det er jo bra.

 

Feedback var en glimrende platebutikk, som gikk dukken etter PKs inntog. Egon og co kjøpte enkelte plater hos PK og solgte dem i butikken, da PK's priser var lavere enn innkjøpsprisene de ellers hadde. Det sier seg selv hvordan det måtte gå.

 

Husker han hadde skrevet små lapper og satt dem inn i covrene med anbefalinger. Erindrer følgende beskjed i coveret på Neil Youngs Weld: "Om du ikke synes dette er verdens beste liveplate, møt meg bak ølutsalget på lørdag kl.11" eller noe i den duren. Og de solgte D.D.E. under disk! "Skal du ha D.D.E. skal du faenmeg få spørre om det først."

 

Var bra butikk ja.

Link to comment
Share on other sites

 
Litt på den samme måten at man kan synes mennesker er gode retorikere uten at man nødvendigvis er enig med dem.

Men her er det jo både barnslig retorikk og jeg er i tillegg helt uenig med ham. What's to like? Jaja.

Link to comment
Share on other sites

 
Men her er det jo både barnslig retorikk og jeg er i tillegg helt uenig med ham. What's to like? Jaja.

 

Neppe den beste introduksjonen til han, selv om jeg synes det er litt morsomt på en måte at Cinemateket faktisk setter opp Stalker med en slik tekst til.

Jo, Egon er kanskje litt barnslig på en måte. Han har egen kulturspalte i Nordlys hver Onsdag eller så, der han alltid slenger rått med kjeften om et eller annet han irriterer seg over. Det er ekstrem subjektivisme, og antageligvis i overkant med vilje. Jeg ser lite i Stalker teksten som det er verdt å bli provosert over dog. Med mindre du du faktisk spoler deg frem til snuskescenene i Caligula, kun liker Panserkrysseren Potemkin pga at allmovie.com skriver at den har frekke lyssettinger osv..

 

http://gfx.dagbladet.no/magasinet/2004/06/11/nettet3sak.jpg

 

Egon Holstad utenfor Blå Rock

 

Det sagt så liker jeg å mobbe han. Jeg skrev engang en artikkel i en nettavis der jeg hakket litt på han. Kanskje på tide å gjøre det igjen. Han ber jo forsåvidt om det. Hvis vi får opp forsiden så er jeg veldig for å sette et bilde av han med klovnenese, og et slags svar.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 months later...

Blir kanskje en liten bump det her, men sånn blir det vel når forumet har vært nede så lenge.

 

Er de flinke med å undertekste internasjonale filmer? Hadde ikke vært så morsom å se f.eks. en polsk film om den ikke er tekstet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Du kan gå ut fra at alle filmer som vises på norske filmklubber og cinematek har engelsk eller norsk tekst hvis ikke de samme språkene snakkes.

 

er jo også litt slingring i tekstinga på danske/svenske filmer. men alle språk "det ikke er forventet at folk kan" er vel alltid tekstet.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...
 
Går det noe bra her i tidsrommet "i morgen frem til tirsdag"?

 

det kunne jeg også tenkt meg å vite, er i oslo-området nå frem til onsdag, så kunne vært greit å få med seg en film mens jeg er her

Link to comment
Share on other sites

 

10.04, 15:00:

MIN BESTE FIENDE

10.04, 17:00:

Inferno Film: DARKTHRONE LIVE 1990

10.04, 18:00:

Inferno Film: THE MONK

10.04, 20:00:

Inferno Film: BLOOD ON SATAN'S CLAW

 

11.04, 14:00:

Inferno Film: DEAD SNOW

11.04, 16:00:

Inferno Film: THE MONK

11.04, 18:00:

Inferno Film: PARADISE LOST: THE CHILD MURDERS AT ROBIN HOOD HILLS

 

12.04, 14:00:

Inferno Film: LAKE OF THE DEAD

12.04, 16:00:

MAETTEUSEVANGELIET

12.04, 16:00:

Inferno Film: SEASON OF THE WITCH (George A. Romero)

12.04, 18:00:

Inferno Film: LADY FRANKENSTEIN

12.04, 18:45:

Inferno Film: BLOOD ON SATAN'S CLAW

12.04, 18:45:

LITTLE DIETER NEEDS TO FLY

12.04, 20:30:

THE NEON BIBLE (Terence Davies )

 

14.04, 18:30:

Cinematekets filmakademi: AVANT GARDE-FILMEN ETTER 1950

14.04, 19:00:

THE WILD BLUE YONDER (Werner Herzog)

14.04, 20:30:

FLAMING CREATURES (Jack Smith)

14.04, 21:00:

WEEKEND (Jean-Luc Godard )

 

15.04: THE WILD BLUE YONDER (Werner Herzog)

15.04: EN HELAFTEN MED CRISPIN GLOVER

15.04: FUGLENE (Alfred Hitchcock)

15.04: WEEKEND (Jean-Luc Godard )

15.04: IMITATION OF LIFE (Douglas Sirk)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Aiai, Week End på stor skjerm hadde vært noe å få med seg ja. Men jeg reiser hjem igjen midt på dagen på tirsdag, æsj. Er Little Dieter Needs to Fly bra?
Link to comment
Share on other sites

 

Dieter ruler!

 

Og du må passe på å aldri kalle kinolerretet for en skjerm mens kinoentusiaster hører på. Da kan det nok i verste fall vanke ørefik.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Søkte ham opp på imdb og trodde jeg hadde havnet feil. Tror kanskje jeg tar turen i morgen for å se hva dette er for slags fyr og film.

 

Det er trangt om plassene altså. Slik at jeg må innover for å kjøpe meg billett i dag?

Link to comment
Share on other sites

 

Kan vel evt. ringe og høre om pågangen...

 

Den amerikanske skuespilleren og multikunstneren Crispin Glover (Tilbake til fremtiden, Rubin & Ed, Beowulf, Charlie’s Angels) skulle egentlig komme til Cinemateket i fjor høst med sitt Big Slide Show, men måtte avlyse på grunn av rollen han spiller i Tim Burtons nye film Alice in Wonderland. Men nå er Glover på veien igjen med sitt helaftens show og denne kvelden besøker han Cinemateket.

 

Etter en opptreden basert på Glovers mange bokutgivelser, vises filmen “It is fine. Everything is fine” fra 2007. Filmen er ikke tilgjengelig noe annet sted eller i noe annet format – Glover reiser personlig rundt med filmkopien og tillater ingen andre visninger. Filmen handler om middelaldrende Paul (spilt av Steven C. Stewart, som også skrev manus, men som døde før filmen var fullført). Paul er en lærd mann som lider av celebral parese og har vanskeligheter med å gjøre seg forstått. Men i dagdrømmene hans er alt mulig. Resultatet er en sjokkerende, rørende og spennende film.

 

”Wildly impassioned and macabrely fascinating” (New York Times)

 

“Four stars! As surprising for its visual boldness – as for its sincerety.” (Time Out)

 

Dessuten blir det boksalg og -signering. En kveld helt utenom det vanlige….

 

Hele showet kommer til Trondheim på fredag!

Link to comment
Share on other sites

 
Hele showet kommer til Trondheim på fredag!

 

wohoo! det må jeg på, satser på at det enda er ledige plasser på torsdag.

crispin glover er jo helt rå.

 

rykter sier at han var på LSD under intervjuet.

andre rykter sier vel at han bare rett og slett er klin gærn.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser ut som han tripper temmelig hardt i den videoen. Må vel være en av Lettermans mest rusa gjester gjennom historien.

 

Var noen herfra på Cinemateket i kveld?

 

EDIT:

fra samme år. Hvis dette er den nyktre versjonen virker han fortsatt temmelig sprø, evt. bare veldig nervøs/flau over forrige besøk.
Link to comment
Share on other sites

 
Må vel være en av Lettermans mest rusa gjester gjennom historien.

 

haha, noe sånt. og det ser ut som han kommer rett fra settet til Rubin and Ed. Noen som ahr sett filmen og vet om karakteren hans i den filmen oppfører seg på samme måte som han gjør under intervjuet?

Link to comment
Share on other sites

 
rykter sier at han var på LSD under intervjuet.

andre rykter sier vel at han bare rett og slett er klin gærn.

 

Nei, her spiller han en karakter han selv har skapt, Mr. Far. Det samme gjelder opptreden nummer to, men karakteren er en annen. Ingen som har sett Clowny, Clown, Clown?

 

Glover dukker forøvrig opp i Trondheim førstkommende fredag!

Link to comment
Share on other sites

 
Ser ut som han tripper temmelig hardt i den videoen. Må vel være en av Lettermans mest rusa gjester gjennom historien.

 

Var noen herfra på Cinemateket i kveld?

Ja, jeg var der i kveld. Det var vel kanskje du også, det er jo fortsatt billetter igjen.

 

Glover dukker forøvrig opp i Trondheim førstkommende fredag!

God dag, kvinne økseskaft. På den annen side kan vel neppe trøndere varsles for ofte. Det er bare å gre barten og komme seg ut!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Dieter ruler!

 

Og du må passe på å aldri kalle kinolerretet for en skjerm mens kinoentusiaster hører på. Da kan det nok i verste fall vanke ørefik.

Jada, jada. Men Dieter var fabelaktig, ja!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...