Jump to content

Week End


Uruloki
 Share

Recommended Posts

WEEK END

 

http://img409.imageshack.us/img409/9732/weekend2ky9.jpg

 

Følelsen jeg satt med gjennom hele Week End, var at filmen hatet både meg og seg selv. À Bout de Souffle ga meg en introduksjon til Godards evne til å gjøre det meningsløse interessant, men ingenting jeg tidligere har sett virker så håpløst, så uten mening, som Week End. Og alt dette gjør det hele til en fantastisk, tragikomisk, dystopisk opplevelse.

 

Week End handler om et gift overklassepar som drar på en helgetur til landet for å få kloa i en arv, ved hjelp av tvilsomme metoder. De møter likevel på en serie med trafikkaos og -ulykker, og vandrer etterhvert i et landskap fullt av ødelagte biler, brann, og død. Mord, voldtekt og ødeleggelse blir dagligkost, mens de reiser mot et mål de aldri virker å nå. Og ja, de blir fanget av revolusjonære kannibaler også.

 

Det er en syk affære, for å være ærlig. Det virker hele tiden som at filmen gjør sitt beste for å prøve å provosere deg. Historien hopper hit og dit, med noen helt ufattelig meningsløse innslag. For å nevne noen; en mann i en telefonkiosk som synger alt han uttaler, en annen mann som sitter og spiller på et flygel midt i en landsby, og en evigvarende scene hvor to søppelmenn snakker om undertrykkelse og kritikk av USA, mens de ser rett inn i kamera. Ikke én eneste av karakterene kan sies å være sympatiske. Man hater dem alle. Det er så tåpelig og meningsløst at man bare må elske det. Det er svartere enn natta, og satiren ligger som en verkebyll gjennom hele filmen. En perfekt dystopi.

 

http://img409.imageshack.us/img409/1871/weekend4ho8.jpg

 

Mesteparten av Week End består av lange tagninger, hvor flere av dem overstiger både 5 og 10 minutter. Hjernen kobles automatisk over til verk som Sátántangó, selvom likheten mellom dem neppe kunne vært spesielt mindre på de fleste områder. Jeg har ikke mye peiling på Godard, ettersom jeg kun har sett À Bout de Souffle før denne, men det ligger likevel en tanke i meg om at dette er en film hvor han går inn for å trosse sine egne prinsipper. Borte er den lekne visuelle utformingen med jump-cuts som jeg møtte i À Bout de Souffle. Her gjenstår kun en seig masse av lange klipp. Lydbildet kjører også det samme sporet. Musikken fader inn og ut med upassende kutt, helt uten mening. Den underbygger ikke noen stemning, den bare går vekk og kommer tilbake med ujevne mellomrom. Ofte overdøver den også dialogen i scenene. Krevende og kanskje også kompromissløst, men Godards forsøk på å irritere er utrolig interessant.

 

http://img456.imageshack.us/img456/147/weekend1mm6.jpg

"Oh shit, a miracle. A rabbit!"

 

Filmens kanskje beste scene består av en 10 minutters tagning. En eviglang kamerakjøring langs en enorm bilkø, som paret prøver å komme seg forbi. Det hele går deg på nervene i sin uendelighet, og lydbildet som kun består av tuting, gjør irritasjonen bare enda sterkere. Likevel, etterhvert som man gjennomskuer Godards forsøk på å teste seeren, blir det hele utrolig komisk. Ufattelig genialt vil jeg faktisk si. En helt unik scene.

 

Å betegne Week End som en metafilm er nok mer enn mulig. Den inneholder i hvert fall flere metaelementer, og går like mye inn for å kritisere filmmediet, som det vestlige konsumsamfunnet. At én av hovedpersonene uttaler at filmen suger fordi de bare møter rare folk, er i mine øyne et kvalitetesstempel. Selvironi faller godt i smak. Filmen starter dessuten med teksten ”A film found on a dump”. Herlig. For Week End er virkelig søppel. Men selvinnsikten er det som gjør den så fantastisk. Filmen vet den er søppel, og den hater både seg selv og seeren for det.

 

http://img456.imageshack.us/img456/4111/weekend3pe3.jpg

"What a rotten film. All we meet are crazy people."

 

Det går vel nesten ikke an å arrestere en slik film for å miste fokus, ettersom den virker å ha en intensjon med å være så rotete og ufokusert som mulig. Likevel blir det ikke fullt så interessant mot slutten, og det er synd. Hadde den bare fortsatt i det samme gode sporet litt lenger, hadde dette lett blitt stemplet som en av mine store favoritter. Den mister likevel litt av sin satiriske brodd i siste del, og går fra å være et ultra-svart mesterverk til en litt fjasete affære.

 

Week End er likevel en uforglemmelig opplevelse. Den er som en hengemyr man aldri kommer ut av, og tross en litt haltende slutt, er dette totalt sett en av de mest positivt deprimerende og krevende filmene jeg har sett på lenge.

 

 

9/10

Link to comment
Share on other sites

 
Week End er en flott film, har vokts på meg en del. Dette er vel filmen hvor Godard virkelig begynner å fremme sine sosialistike/kommunistiske tanker. Elsker hvordan Godard så lett eksperimenterer med mediumet. Hater den lange tagningen med bilene, fikk utrolig vondt i hodet. Er ikke enig i at Godard trosser sine egne prinsipper, langt ifra, denne fremmer flere av Godard's ideer om film-mediumet. Lange tagninger fantes alt i Le Petit Soldat.
Link to comment
Share on other sites

 
Som sagt har jeg lite kjennskap til Godard, så det er kanskje ikke noe jeg bør uttale meg om. Men jeg synes den trosset veldig mye av det jeg fant i À Bout de Souffle. Lekenheten blant annet. Week End var rett og slett bare traurig og seig. Det har ikke bare med de lange tagningene å gjøre, men de underbygger det, ja. Det er vel forståelig å ikke like bilscenen, det er en irriterende scene. Men jeg elsket den. :)
Link to comment
Share on other sites

 

Fin anmeldelse, Uruloki. Jeg ble alikevel ikke så "betatt" av filmen som deg; den ble vel for uhåndgripelig for meg... Jeg klarte ikke å trekke til meg alt av hva den prøvde å formidle ellerno... Jeg likte den, for all del - hvordan kan man mislike noe som dette? (eller, når jeg tenker meg om, så er vel ikke det så vanskelig). Har den på dvd, så tror jeg må se den en - eller flere ganger - til. Jeg er ikke så veldig bevandret i Godards filmunivers, men kan med trygghet si at det er interessant. Week End er vel den filmen som har minst "klaffet" av de tre jeg har sett (de andre er A Bout de Souffle og Bande a part), men som sagt (tror jeg) synes jeg det likevel er en veldig interessant film.

 

Sa jeg at det var en veldig fin anmeldelse?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...