Jump to content

Colour Me Kubrick


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Colour Me Kubrick

 

http://img409.imageshack.us/img409/5725/colourmekubrick2005kd6.jpg

 

Alan Conway var en av livets store parasitter. Han utga seg for å være en av samtidens største regissører, Stanley Kubrick, og levde endel glade dager i glamor på løgn. En stund. Grunnlag for en komedie, som er både morsom og litt ubehagelig.

 

For å gjøre en lang forhistorie kort, så var altså Stanley Kubrick veldig kjent for å være en av samtidens største og mest hyllede regissører, men han var praktisk talt intet-eksisterende i det offentlige bildet. Du så han aldri i vitsemodus på Letterman, han dukket ikke opp på prisutdelinger og gjorde kun nøye planlagte intervjuer, og veldig få av de også. Sum av dette er at man har en berømt person alle kjente til, men som få visste hvordan så ut.

 

Utifra et slikt premiss var det "en av livets tapere"(ifølge han selv) Alan Conway spiret inn rollen som Stanley Kubrick, og levde på å lure unge kunstnere og forretningsmenn i at han kunne hjelpe dem. Noe som gjorde han til hedersgjest. Det er jo egentlig videre et perfekt premiss for en film og livlig situasjonskomikk. Delvis virker det svært bra og! John Malkovich gjør en utrolig god rolle som Alan Conway og gir karakteren en humoristisk dybde, i det han ikke bare later som han er Stanley Kubrick, men også er snobbete overlegen og lever ut en slags Hollywood-diva-klisjé man nesten ikke skulle tro var mulig, men som likevel virker troverdig nok til å fungere. At han i tillegg er en noe tilbakelent stereotypt homofil, går med maskara og har en ganske feminin garderobe gjør det enda mer sprøtt.

John Malkovich er i stor grad grunnen til å se denne filmen.

 

Egentlig har filmen ellers også et flott premiss, og burde i teorien kunne bli en strålende komedie, men den treffer ikke slik den idéelt burde, vil jeg sterkt påstå. Det første ankerpunktet mitt er at filmen er litt for rotete. De fleste karakterene utenom Conway faller inn og ut av filmen litt før man får stablet nok kjennskap til dem, og plottet mangler litt forutsigbarhet.

 

Men kanskje det største problemet er at Alan Conway blir presentert som en så litt for ekkel person.

Det er godt mulig Brian Cook og John Malkovich pga reaksjonene til at kona til Stanley Kubrick, som ikke forsto hvorfor det hun mente var en så grusom mann som Alan Conway skulle få filmer og dokumentarer om seg når det han gjorde var umoralsk, blasfemisk og kriminelt, så følte filmskaperne seg presset til å gjøre Alan Conway i overkant usympatisk og mer avskylig enn (antageligvis) tidligere planlagt.

Istedet ender vi opp med en person det er umulig å like.

 

Aspektet med å f.eks vise Alan Conway som en person med en person som egentlig er deprimert, og på en virkelighetsflukt i en boble klar for å bli sprukket.. og det kanskje tilogmed en person man kan få sympati med, er totalt forlatt. Selv hans nedbrudd og hans ultimate avsløring mot slutten får en vri der filmen sin siste scene er av han på en luksus-klinikk fordi han har bløffet alle om at han er gal, for å unngå søksmål. Han blir presentert litt i overkant usympatisk hele veien.

 

I prinsippet kunne man nok lagd en mye mer balansert film, og vist han litt mer menneskelig. Jeg tror faktisk selv Stanley Kubrick selv ville gjort dette, som ifølge ryktene syntes Alan Conway var en fascinerende historie i segselv. Men i denne filmen ender han ikke opp som en karakter man elsker å hate engang, men en karakter man får litt vondt av, selv om man ler til hans pinlige innlevelser.

 

Det som kunne vært en lettere komedie, eller en facinerende psykologisk skildring av et menneske på en livsløgn - ender opp som bare en tredjedel av begge delene. Den ender opp med å føles litt kunstig. Klarer man å overse disse tingene er det dog mange utrolig utrolig morsomme scener her, takket være Malkovich stort sett.

 

F.eks:

 

http://img91.imageshack.us/img91/323/colormekubricknh9.jpg

"VEGAS! I'm Stanley Kubrick, I tell you! You belong in Las Vegas! You're a Vegas performer!

 

http://img444.imageshack.us/img444/5964/malkovichbi0.jpg

This will be the best relationship I've ever had with a costumedesigner.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
God anmeldelse, som vel egentlig bekreftet mine fordommer om filmen. Da jeg oppdaget prosjektet håpet jeg at det ville ha noe for seg, for som du sier, det er et veldig fint premiss for en film. Menmen, noen ganger feiler man vel. Taglinen synes jeg dog er like fornøyelig hver gang jeg leser den. :)
Link to comment
Share on other sites

 

Joda, ble vel et litt halvbra resultat alt i alt.

 

Men som sagt, Malkovich er til tider glitrende her. Liker man Malkovich er dette er must. Mange av scenene har også noe så sjeldent som stor repetisjonsverdi, fordi de er så pinlig komiske.

 

Brian Cook, regissøren, var forøvrig assistent-regissør på mange av Kubrick sine filmer. Noe jeg glemte å si i anmeldelsen, men skitt au.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

så denne selv i natt.

syntes det var litt morsomt at de prøver å kopiere en del sener ifra Kubrick's filmer og bruker musikken i de senene. Grei nok underholdning.men ikke noe mere, enig i at den faller imellom to stoler.

 

Anthony Frewin, forfatteren av filmen har og jobbet som assistent på de fleste Kubrick filmene.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...