Jump to content

Anmeldelser/artikler på Dfilm


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Hepps,

 

Jeg og den ganske fraværende websideskaperen Topher(på dette forumet, iaf) mikser litt med en ordentlig forside til kanalen.

 

Spørsmålet har hele tiden vært litt hva vi skal ha på forsiden, og jeg tror vi bare lar det utvikle seg litt av segselv. Men jeg har bestemt meg for å prøve å anmelde filmer, og det vil være en åpen funksjon slik at alle kan lage anmeldelser. Vil sikkert lagre de som allerede er på forumet(kanskje spørre på de som tilhører andre sider.)

 

Jeg skal prøve å spytte ut en 2-4 anmeldelser i måneden selv, og det går vel på uansett om ingen andre gidder. Men jeg håper noen her har lyst til å anmelde noenting. Er foreløbig ingen betaling i det, så det blir for deres egen skyld. En anmeldelse trenger vel ikke å være så mye dog. Er bare å tørrprate litt mer rundt det man allerede sier i "Hvilken Film Man Så Sist Og Hva Syntes Man"-tråden.

 

I utgangspunktet er ikke jeg så opptatt av at anmeldelsene skal være eksklusive for Dfilm forøvrig. Synes personlig det er viktigere at anmeldelser blir lest, så om dere har lov av andre steder dere anmelder for å skrive her, så er det ihvertfall ikke Dfilm som står i veien for det. Samme gjelder artikler og skoleoppgaver om film. Det er fint mulig å få foreviget dem her på siden.

 

Bare sånn til opplysning, liksom.

Så fortell gjerne om dere kunne tenke dere å skrive en anmeldelse i ny og ne.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det vil jo trolig ikke være noe problem å få fyllt opp med anmeldelser, men det hadde kanskje vært kjekt med litt motivasjon. Jeg tenker ikke nødvendigvis på penger, men heller litt oppmerksomhet i forhold til å prøve og få flere folk inn på forumet.

 

Jeg kan sikkert også skrive sånn en anmeldelse i måneden eller noe, det er jo tross alt bare snakk om å sette seg ned i en halvtime-tre kvarter etter å ha sett filmen, litt etter hvor mye man har på hjertet og hvor flink man er til å artikulere seg.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det vil jo trolig ikke være noe problem å få fyllt opp med anmeldelser, men det hadde kanskje vært kjekt med litt motivasjon. Jeg tenker ikke nødvendigvis på penger, men heller litt oppmerksomhet i forhold til å prøve og få flere folk inn på forumet.

 

Joda, vi skal promotere mer. Melkor trykker opp 100 plakater som skal rundt i Oslo nå, og når jeg får fingeren ut skal jeg kontakte flere filmklubber til å lenke til oss. Så ja, jeg håper at vi kan fange opp noen lesere med tiden.

 

Men det blir et åpent nettverk uansett. Har man en anmeldelse så bare post den i anmeldelsesforumet. Så fikser jeg/vi resten.

 

Å betale for anmeldelser er selvsagt en mulighet, men det krever myyye bruk av reklame på forsiden(ikke pent) og at man må søke penger fra kulturråd og slikt, ordne økonomiansvarlige, utbetalingsmåter og denslags. Mye pes, og det blir uansett ikke med det første.

 

Det jeg dog kanskje på sikt kan fikse er en avtale at å anmelde nye DVD-filmer, og at man beholder de.

 

Men det er jo også fint at Dfilm beholder litt imaget om at vi ikke blir helt som Filmlisten og alle storavisene, og vi heller kan bli en kanal for også litt mer alternativ film i stil med filmklubbene og cinematekene. Men all film går selvsagt altså. 300, Pirates Of The Carribean 3, osv osv. Unntatt Switch.

 

Jeg kan sikkert også skrive sånn en anmeldelse i måneden eller noe, det er jo tross alt bare snakk om å sette seg ned i en halvtime-tre kvarter etter å ha sett filmen, litt etter hvor mye man har på hjertet og hvor flink man er til å artikulere seg.

 

Flott!

 

Jeg kan sikkert også bidra med noe en gang i blant.

 

Supert!

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Hvis ikke de som starter ballet legger lista altfor høyt, både kvalitativt og i antall ord, så kaster jeg meg mer enn gjerne på bølgen. Anmelder riktignok for filmlisten.no, men der går det mest i ferske filmer, og man ser jo også veldig mye annet som nok passer bedre inn i DF. Men som sagt, jeg tror det blir vanskelig å kaste seg på dersom lista legges for høyt til å begynne med... jeg mener, hvis det er rom for å legge ut en anmeldelse skrevet på kanskje 20-30 min som ikke nødvendigvis går veldig i dybden eller inneholder ord og uttrykk man må ha minst et semester filmvitenskap eller lignende for å forstå...
Link to comment
Share on other sites

 
Men som sagt, jeg tror det blir vanskelig å kaste seg på dersom lista legges for høyt til å begynne med... jeg mener, hvis det er rom for å legge ut en anmeldelse skrevet på kanskje 20-30 min som ikke nødvendigvis går veldig i dybden eller inneholder ord og uttrykk man må ha minst et semester filmvitenskap eller lignende for å forstå...

 

Flotters at du vil skrive, Oldboy!

 

Er opp til enhver hvordan man vil skrive. Kan jo ha en minimum kvalitetskontroll.

Ihvertfall burde hver anmeldelse ha et visst antall ord. Et par hakk over VG sine korteste anmeldelser, kanskje?

 

Vil egentlig heller ikke anbefale å behandle film som en uoppnåelig vitenskap. Å få frem hva man personlig får ut av filmen, personlige betraktninger, etc er vanligvis mer interessant enn disse forsøkene på å være objektiv og "vitenskapelig". Viktigste er å få frem gleden med film, synes jeg personlig.

Skriv slik det passer degselv.

 

Drit gjerne i elitismen da.. uten at jeg egentlig tror det er noe problem uansett da. Takket være smaken som de fleste på dette forumet har, så får vi nok høre akkurat det uansett hvordan man skriver... så ingen vits å legge inn ekstra innsats, liksom.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Kan godt skrive anmeldelser, men er for tiden (har vært i siden januar!) i en tørke-periode hvor jeg har sett minimalt med film :( Ser jeg en ny interesang film skal jeg sette meg ned å skrive anmeldelse om den.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 2 weeks later...
 
 
 
Siden jeg er ferdig med utdannelsen min i mai/juni og trolig har utdannet med til arbeidsledighet en stund fremover (les: statsvitenskap) så regner jeg med å få alt for mye fritid... da blir det å se mye film, og sikkert skrive litt om det jeg ser også.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Vet forøvrig ikke når forsiden kommer opp enda, men det er bare å skrive anmeldelsene i Anmeldelses-forumet, så overføres alt til forsiden så fort den er ferdig.

Så, hva er den endelige avgjørelsen angående karakterene?

Link to comment
Share on other sites

 

Så, hva er den endelige avgjørelsen angående karakterene?

 

Er vel ingen endelig avgjørelse enda. Bare sett på karakter foreløbig.

(Lettere for meg å bare fjerne den, enn å drive å mase rundt på PM etter karakter hvis vi skal ha.)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
Nå er jeg litt sent ute her, men jeg vil gjerne bidra med noen anmeldelser (om det er ønskelig, selvfølgelig). Skal ikke jobbe så mye i sommerferien (utenom med en kortfilm :) ), så har tid til å skrive kanskje et par anmeldelser i måneden ellerno. Men det er kanskje nok skribenter som allerede har meldt seg på?
Link to comment
Share on other sites

 

Nå er jeg litt sent ute her, men jeg vil gjerne bidra med noen anmeldelser (om det er ønskelig, selvfølgelig). Skal ikke jobbe så mye i sommerferien (utenom med en kortfilm :) ), så har tid til å skrive kanskje et par anmeldelser i måneden ellerno. Men det er kanskje nok skribenter som allerede har meldt seg på?

 

Neida... Bare å hive seg med!

Flott at du vil bidra.

 

Hva slags kortfilm skal du jobbe med?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Kort fortalt: Svart/hvitt zombie-film ved vektlegging på teknikk framfor "plot".

 

Kan skrive mer utfyllende om dette i morra, om ønskelig, da jeg har lagt skriftelig spansk-eksamen bak meg. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

 

Kort fortalt: Svart/hvitt zombie-film ved vektlegging på teknikk framfor "plot".

 

Kan skrive mer utfyllende om dette i morra, om ønskelig, da jeg har lagt skriftelig spansk-eksamen bak meg. :ph34r:

 

Ja, gjerne det. Er det mange som er med å lage den?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...