Jump to content

Cannes 2007


pretender
 Share

Recommended Posts

 

In Competition

 

"My Blueberry Nights," directed by Wong Kar-Wai - opening film

"Auf Der Anderen Siete," directed by Fatih Akin

"Un Veille Maitresse," directed by Catherine Breillat

"No Country For Old Men," directed by Joel & Ethan Coen

"Zodiac," directed by David Fincher

"We Own The Night," directed by James Gray

"Les Chansons D'Amour," directed by Christophe Honore

"Mogari No Mori," directed by Naomi Kawase

"Breath," directed by Kim Ki Duk

"Promise Me This," directed by Emir Kusturica

"Secret Sunshine," directed by Lee Chang-dong

"4 Luni, 3 Saptamini Si 2 Zile," directed by Christian Mungiu

"Tehilim," directed by Raphael Nadjari

"Stellet Licht," directed by Carlos Reygadas

"Persepolis," directed by Marjane Satrapi and Vincent Paronnaud

"Le Scaphandre et le Papillon," directed by Julian Schnabel

"Import Export," directed by Ulrich Seidl

"Alexandra," directed by Alexandre Sokourov

"Death Proof," directed by Quentin Tarantino

"The Man From London," directed by Bela Tarr

"Paranoid Park," directed by Gus Van Sant

"Izgnanie" (The Banishment), directed by Andrey Zvyagintsev

 

British director Stephen Frears will serve as the president of the Cannes competition jury and will be joined by actress Maggie Cheung from Hong Kong, actress Toni Collette from Australia, director and actress Maria de Medeiros from Portugal, director and actress Sarah Polley from Canada, director Marco Bellocchio from Italy, writer Orhan Pamuk from Turkey, director and actor Michel Piccoli from France, and director Abderramane Sissako from Mauritania.

 

Out of Competition

 

"Sicko," directed by Michael Moore

"Ocean's Thirteen," directed by Steven Soderbergh

"A Mighty Heart," directed by Michael Winterbottom

 

Midnight Screenings

 

"Boarding Gate," directed Olivier Assayas

"Go Go Tales," directed by Abel Ferrara

"U2 3D," directed by Catherine Owens and Mark Pellington

 

Special Screenings

 

"11th Hour," directed by Leila Conners Petersen and Nadia Conners

"The War," directed by Lynn Novick and Ken Burns

"Retour en Normandie," directed by Nicolas Philibert

"He Fengming," directed by Wang Bing

 

Un Certain Regard

"Le Reve de la Nuit d'Avant," directed by Valeria Bruni-Tedeschi

"Calle Santa Fe," directed by Carmen Castillo (first film)

"Munyurangabo," directed by Chung Lee Isaac (first film)

"Et Toi T'Es Sur Qui?" directed by Lola Doillon (first film)

"El Bano del Papa," directed by Enrique Fernandes and Cesar Charlone (first film)

"Bikur Hatizmoret," directedd by Eran Kolirin (first film)

"Mister Lonely," directed by Harmony Korine

"Magnus," directed by Kadri Kousaar (first film)

"Mang Shan," directed by Li Yang

"Mio Fratello E Figlio Unico," directed by Daniele Luchetti

"California Dreamin' (Nesfarsit)," directed by Christian Nemescu (first film)

"La Soledad," directed by Jaime Rosales

"L'Avocat de la Terreur," directed by Barbet Schroeder

"Les Pieuvres," directed by Celine Sciamma (first film)

"Am Ende Kommen Touristen," directed by Robert Thalheim

"Kuaile Gongchang," directed by Ekachai Uekrongtham

 

Dette er det mest spennende programmet jeg kan huske å ha sett, iallefall på papiret. Blir interessant å se hvordan noen av disse blir mottatt, spes. Tarr, Zvyagintzev, Sokurov, Kar-Wai, Ki-Duk, Van Sant, Kusturica for egen del, men også Coen, Breillat, Seidel, Moore, Korine.

 

Death Proof og Zodiac har allerede rullet en stund i USA, men førstnevnte vises her i en 25 min lengre utgave.

 

Så er det bare å sitte på ræva og vente på at noen av disse skal nå landets grenser.

 

Håper Tarr vinner.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Må si at jeg virkelig ser fram til "Izgnanie", tatt i betraktning regissørens forrige film "Vosvrasjenie/Tilbake". Den ble vel først vist i Norge på TIFF, hvor jeg så den, og etterpå fikk den alminnelig distribusjon. Virker sannsynlig at det samme vil skje med denne. Av Sokurov har jeg bare sett "Mat' i syn/Mor og sønn" og "Otets i syn/Far og sønn", som tydeligvis regnes blant hans bedre filmer, så jeg er spent på denne "Alexandra".
Link to comment
Share on other sites

 

Tilbake er definitivt en av mine favoritter. Med den nye har han castet Maria Bonnevie i hovedrollen, jeg må si det sprer litt frykt... Vet egentlig ikke helt hvorfor, har stort sett likt det hun har gjort ellers.

 

De to Sokurov-filmene du nevner er definitivt bra, en del av hans pågående familieralesjonsserie. Han har også laget en diktatorserie (Moloch (Hitler), Taurus (Stalin) og The Sun (Hirohito)) som er verdt å få med seg. Den filtrerte, poetiske og stillferdige verdenen i de du har sett går igjen i de andre filmene hans. Premisset for Alexandra virker lovende (link).

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kjenner de filmene du nevner av omtale - bare at den midtre heter visst "Telets" og handler først og fremst om Lenin. Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å se dem, jeg spurte om vår lokale filmklubb kunne vise dem, men de finnes ikke i norsk distribusjon. Og hvis Zvjagintsev (korrekt norsk stavemåte) ikke har mistet grepet fullstendig, klarer Bonnevie neppe å ødelegge filmen på egenhånd.

 

Bortsett fra filmene som er laget av etablerte regissører er jeg også litt spent på "Persepolis". Tegneserien gjorde inntrykk, og jeg lurer på hvordan den gjør seg som tegnefilm.

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen Svankmajer film her heller??

 

Jeg lot meg ikke sjokkere av at Oscar ikke vil ta i Jan Svankmajer, men når Cannes følger opp samme tradisjon er det litt kjedelig. Klart, nå fikk han årets beste film fra meg da. Og det slår igrunn både Cannes og Oscar.

 

Ellers er jeg spent på Harmony Korine sin nye film. Digger den fyren.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Vel, Sileni er ett og et halvt år gammel, har han noen ny på trappene?

 

Taurus heter Telets originalt ja. Blander ofte engelsk og originale titler ettersom. Mest Lenin, litt Stalin. Tidlig på morran. Men Stalin står for stor komedie i den iallefall!

 

Hva angår norsk staving for russiske navn er jeg interessert om det finnes noen gode ledetråder for dette. Blir fort blandings.

 

Forresten var det snakk om at Roy Andersson skulle komme med Du Levande, men etter fem år i produksjon ble visst tiden for knapp.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Hva angår norsk staving for russiske navn er jeg interessert om det finnes noen gode ledetråder for dette. Blir fort blandings.

 

Vel, denne gir en oversikt over tre ulike metoder, den som språkrådet anbefaler er mest anvendelig i de fleste tilfeller hvor man trenger å gjengi russiske navn i norskspråklige tekster: http://home.c2i.net/omselberg/pub/Transkri...v-kyrillisk.pdf.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at man kjenner den russiske varianten av det kyrilliske alfabet godt nok til å kunne lese navnene. Påvirkningen fra engelskspråklige kilder medfører ofte at det brukes engelsk stavemåte der den ikke hører hjemme. Eksempelvis er "Sokurov" riktig både på norsk og engelsk, mens Zvjagintsevs forrige film blir "Vozvrashcheniye" på engelsk og "Vozvrastsjenije" på norsk (så heller ikke jeg skrev den riktig i forrige post). "Tarkovsky" er riktig engelsk stavemåte, "Tarkovskij" er riktig norsk. Det kan være vanskelig å holde styr på, men som en generell regel mener jeg at man bør kunne lære seg den stavemåten som regnes som riktig for det språket man bruker når det gjelder gjengangere, de personer eller titler som nevnes ofte. Men jeg er forutinntatt, jeg som har studert russisk og benytter enhver anledning til å vise hva jeg har lært.

 

Redigering: Gråbein var litt raskere enn meg. Den listen vil være nyttig for dem som ikke kjenner emnet så godt fra før.

Link to comment
Share on other sites

 
Bare for å ha sagt det: Krøll blir det uansett. Ekstremt mye av det jeg - og sikkert dere andre også - leser, både filmstoff og annet, er på engelsk, og de har en litt annen transripsjon enn oss. F.eks Y endel tilfeller der vi bruker J, Ch der vi har Tsj, Sh der vi har Sj osv.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Oops, Andersson is in;

 

Andersson confirmed in Un Certain Regard

The Swedish film industry was finally able to heave a sigh of relief today when the Cannes Film Festival announced that Roy Andersson's highly anticipated You, the Living had been added to the Un Certain Regard programme.

 

Gode nyheter.

Link to comment
Share on other sites

 

Kjempenyheter for meg at Ki-duk Kim er ute med en ny film allerede. Men med 11 filmer på samvittigheten så langt dette tiåret skal jeg ikke si at jeg er så veldig forbauset.

Fjorårets film Time klarte aldri gripe meg, men denne filmen ser ut som den står mer i stil med The Isle, 3-iron og vår, sommer, høst, vinter ... og vår, som jeg alle tre liker utrolig godt.

 

Traileren til Breath kan sees her: wmv-stream

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Øh, visste ikke at Maria Bonnevie spiller i den nye filmen til Zvyagintsev...

(edit: og ved nærmere ettersyn ser jeg at det ble nevnt lenger opp, ja..)

Og ifølge alltid pålitelige Dagbladet er det mye dårlige anmeldelser ute og går?

 

Om reaksjoner på filmen

 

Ikke at det behøver bety så mye. Men.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser dette lovende ut, eller? Tror dette kan bli en OK Coen-brødrene film, ser bare ut som det kan ta evigheter før man får se den, USA-premiere i november. Jeg tror Kelly MacDonald kan bli OK, noen som har lest boka forresten? Har en følelse at det er nok substans der til et bra manus.

 

Om "No Country For Old Men", dagbla'

 

Og er det bare meg, eller ser Anton Chigurh(Javier Bardem) litt ut som en mannlig variant av Frances McDormand :o ... Det lover jo bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Ser dette lovende ut, eller? Tror dette kan bli en OK Coen-brødrene film, ser bare ut som det kan ta evigheter før man får se den, USA-premiere i november. Jeg tror Kelly MacDonald kan bli OK, noen som har lest boka forresten? Har en følelse at det er nok substans der til et bra manus.

 

Om "No Country For Old Men", dagbla'

 

Og er det bare meg, eller ser Anton Chigurh(Javier Bardem) litt ut som en mannlig variant av Frances McDormand :o ... Det lover jo bra :lol:

 

Har lest boka og likte den veldig godt. Boka er jo først og fremst en krimbok med en med ett rimelig stringent hovedplott som sikkert greit kan overføres til film, det gjenstår dog å se om de greier å overføre den grimme stemningen som McCarthy skaper i boka. Mye vil avhenge om på hvordan de løser Tommy Lee Jones`s rolle som sherrifen. Det er denne karakterens indre monolog som er det sterkeste med boka. Bardem som Anton Chigurh kommer garantert til bli en minneverdig badguy. Chigurh er uten tvil den skumleste romankarakteren jeg har vært borti :)

Link to comment
Share on other sites

 

Jævlig kul artikkel skrevet av Bål Bang Hansen i Cinematekets programkatalog nummer 57 (altså den nyeste, mai/juni). Mimring om Cannes oppigjennom årene. Pål på fylla sammen med Arne Hestenes og Sven Krohn, og mye annet rart.

 

Står at det er en artikkel skrevet i anledning 97-jubileet, men trykket på nytt i år (pga. 60-års-jubileet). Selvfølgelig like morsom og bra i år 2007.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...