Jump to content

Framstillinger av virkeligheten på film


Papillon
 Share

Recommended Posts

På skolen har jeg et studieretningsfag som heter mediekunnskap, og i dette faget har vi en lærer. Læreren er i følge han selv en ihuga cineast og vektlegger derfor visse deler av pensum mer enn andre, det være seg både i undervisningstid og faglig vurdering. "Det var da fint for deg Papillon", tenker dere sikkert nå, men saken er at læreren, som vi for ordens skyld kan kalle Gunnar, forventer litt mer en hva forsvarlig er i et studieretningsfag i den videregående skolen. Prøvene jeg har hatt hittil har ikke gått så bra, med andre ord.

 

I morgen skal jeg ha en avgjørende tentamen, og oppretter denne tråden som både en hjelpetråd for min egen del, og en diskusjonstråd rundt framstillinger av virkelighet på film generelt. Forberedelsesoppgaven lyder som følger:

 

Tema: Framstillinger av virkeligheten på film

 

Gjennom filmens historie finner vi flere stilretninger/epoker, sjangrer og regissører som har ønsket å skildre virkeligheten så nøyaktig som mulig på film (som i realismen i litteraturhistorien).

 

*Gjør rede for den historiske utviklingen av denne virkelighetsnære trenden i filmens historie.

 

Jeg forventer ikke at andre skal svare på oppgaven for meg, men det hadde vært fint med idéer og tips om hva jeg kan inkludere og hva som hadde passet seg i en slik oppgave. Er mottagelig for alle og alles tanker.

 

Dere alles Papillon.

Link to comment
Share on other sites

 
Kan vel ikke hjelpe deg så mye, men jeg ville i alle fall inkludert neorealismen, med De Sicas Ladri de biciclette og Umberto D i spissen (?) i en slik oppgave. Skal prøve å tenke mer på det...
Link to comment
Share on other sites

 
shit, jeg kan ikke mye teori, men en kompis av meg skrev nettopp oppgave om noe lignende på filmvitenskap på Dragvoll, han mente du burde sjekke ut André Bazins realismeteorier. som jeg forstod går det på at de tekniske virkemidlene kan (blant andre) være dybdefokus og/eller lange tagninger(jfr trappescena i Cache eller Nashville av Robert Altman). tvinger tilskueren til å sjøl finne ut hva som er viktig i bildet eller dialogen, i motsetning til den klassiske fortellerstilen som i langt større grad forteller deg hva som er viktig, plukker ut highlights. "og slik er jo, som vi vet, ikke virkelighten". (sånn kan du avslutte stilen din :))
Link to comment
Share on other sites

 

Oj, ja, den var ganske komplisert for videregående nivå, skal prøve å komme med noe vetugt.

 

 

Skildringen av virkeligheten i film er vel noe som alltid kommer til å være vanskelig, noen har jo prøvd å oppnå dette igjennom realisme, som Kiddo nevnte, De Sica og neorealisme. Noe jeg finner interesant er folk som f.eks. Jean-Luc Godard som mente at en virkelighets følelse i film er uoppnåelig og vil derfor alltid være falskt. I stedet brukte han film som et medium til å vekke tanker i publikum og gjøre dem til et mer "aktivt" publikum, noe som han gjorde ved å bryte gamle trender som f.eks. hyppig klipping, bryting av veggen imellom publikum og skuespillerne (som i Breathless hvor midt i en dialog to skuespillere retter seg mot kamera og snakker "til" publikum).

 

Tilbake til det med virkeligheten, tror de fleste artistene som har laget film aksepterer at film alltid vil være en representasjon av virkeligheten.

 

Et annet eksempel innen dette kan være filmen Raging Bull. DeNiro brukte som kjent method acting, som kommer fra Russisk teater realisme. Scenene i hjemmet til LaMotta var filmet av Scorsese som en dokumentar film, inspirert av en dokumentar han lagde om livet i The Bronx med foreldrene sine. Men sammen med denne "realismen" blandet han også de høyt abstrakte sloss scenene, som brukte sterk symbolisme og meninger.

 

Skulle også Dogme95 bevegelsen passer inn i en slik diskusjon.

 

Mine 50 øre bare.

Link to comment
Share on other sites

 

Fransk poetisk realisme (30-tallet; Carné, Duvivier, Renoir).

Neorealisme såklart (De Sica, Rosselini, tidlig Fellini).

Method acting (som Alex nevner) i amerikansk film (Brando, Dean, Clift, og etterhvert en bråte andre; DeNiro, Keitel, Streep) med utspring i Lee Strasberg-instituttet i New York.

Britisk "kitchen sink" drama (link) og sosialrealisme (se samme side, til høyre).

Dogme-95 er ikke dumt.

 

Sikkert lurt å lese seg litt opp på disse retninger.

 

Hva angår regissører er de nevnte ganske viktige. Ellers må Satyajit Ray, Robert Bresson med, kanskje Leigh, Loach. Av gode moderne eksempler finnes Dardenne-brødrene som har bakgrunn i dokumentar. Samme gjelder forsåvidt også Kieslowski, selv om han fjerner seg litt mer fra realismen. Og Herzog, som også blander.

 

Apropos dokumentar, er dette inkludert? Da blir det jo en helt annen dans.

Link to comment
Share on other sites

 
Har nettopp hatt et lite gjensyn med den, og synes den bør nevnes: A Woman Under the Influence, av Cassavetes. Mannen har jo bøttevis med perler som bør nevnes, men for min del trekker jeg ut den nevnte :)
Link to comment
Share on other sites

 

Takk for alle svar, det hjalp veldig.

 

En ting jeg kom på men som jeg ikke riktig klarer å samle tankene mine rundt: Hvordan skal vi tyde begrepene "virkelighet" og "realisme"? Kan ikke ekspressive filmer være like virkelige som en enkel hverdagsskildring? Kan ikke symbolikk og tvetydighet skape et mer komplett bilde av en situasjon, og således være mer virkelig enn et kamera som observerer? Virkelighet og realisme er alt annet enn bare ytre handling, livet er komplisert, så hvorfor kan ikke en tilrettelgat subjektiv opplevelse være like virkelig som noe annet?

 

La det komme.

Link to comment
Share on other sites

 
Jo, tenkte noe i de linjene, men så virket det som selve oppgaven din fokuserer på "realismen", og ikke symbolske filmer og slikt. Men du har likevel et argument som du sier, men jeg ville være litt forsiktig, siden hvis læreren din i utgangspunktet tenkte på "realisme" slik den andre steder her i tråden er forklart. For diskusjonens skyld, så var det noe av dette Godard snakket om, at en "realistisk" film aldri kan være ekte, fordi det er et stykke kunst, og ikke virkelighet i seg. Nå endte han opp med å bruke mediumet til å fremme sin politiske tankegang.
Link to comment
Share on other sites

 
Da var tentamen over og jeg må si jeg har en god magefølelse. Fikk trukket frem, drøftet og sammenlignet det meste som fremkommer av denne tråden, pluss mye mer. Besvarelsen strakk seg over seks dataskrevne sider. Jeg skal legge ut tentamen i sin helhet her, etter jeg har fått den tilbake med retting og karakter.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 6 months later...

Da var tentamen over og jeg må si jeg har en god magefølelse. Fikk trukket frem, drøftet og sammenlignet det meste som fremkommer av denne tråden, pluss mye mer. Besvarelsen strakk seg over seks dataskrevne sider. Jeg skal legge ut tentamen i sin helhet her, etter jeg har fått den tilbake med retting og karakter.

 

 

Hvordan gikk det? Litt sent dette,men jeg hadde tatt med Lumiere, fordi han var tross alt grunnleggeren av såkalt "realistisk film". Slutten av 1800-tallet var Lumieres filmer veldig populære. De var korte, ofte bare på 1 minutt, og viste skildringer tatt fra virkeligheten. For eksempel et tog som kommer mot kamera (arrival of a train), mennesker på et torg, et barn som blir matet av moren sin osv. Håper du gjorde det bra, hva fikk du?

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan gikk det? Litt sent dette,men jeg hadde tatt med Lumiere, fordi han var tross alt grunnleggeren av såkalt "realistisk film". Slutten av 1800-tallet var Lumieres filmer veldig populære. De var korte, ofte bare på 1 minutt, og viste skildringer tatt fra virkeligheten. For eksempel et tog som kommer mot kamera (arrival of a train), mennesker på et torg, et barn som blir matet av moren sin osv. Håper du gjorde det bra, hva fikk du?

 

Kanskje dette var det siste vi så av virkelighetstro/realistisk film. Før man oppfant virkelighetsforkludrende teknikker som klipping og dramaturgi.

 

(Lumiere var forresten to personer, Auguste og Louis, de var brødre.)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...