Jump to content

Jan Svankmajer


mxyzptlk
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri sett en Svankmajer-film. Jeg må innrømme at jeg aldri hadde hørt navnet før administratoren på Dfilm (og bruker av tidligere .net) dukket opp med etternavnet hans som nick.

 

Men jeg har sett litt på listen over filmene han har regissert, og ser han bruker noen av Poes historier (Kortfilmen The Pit, the Pendulum and Hope virker jo interessant, er den å få tak i digitalt?), og at den siste han lagde til og med er kreditert Marquis de Sade (og Poe). Andre skribenter jeg la merke til etter litt skumming er Goethe og Louis Carroll, men ikke minst Svankmajer selv. Det virker som han har skrevet de fleste filmene sine selv, og screenplay på de som er basert på andres verk.

 

Har noen lyst til å si litt om hva det er som er så bra med Svankmajer, og hvorfor jeg bør se filmene hans? Kom gjerne med eksempler uten å spoile filmene helt. Innhold, stil, teknikk og utrrykksform er interessant.

 

Jeg skjønner allerede at dette må være noe "annet", men helt i hvilken retning er jeg ikke sikker på enda. Kom gjerne med nybegynnerforslag o.l.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

En ting som er verdt å vite når du ser filmene hans er at de faktisk er barnefilmer for det meste.

Akkurat det er jo selvsagt veldig rart når han referer til folk som Marquis De Sade og Poe ofte, men det er endel av filosofien hans, og den er litt Freudiansk og litt komplisert. Jeg orker ikke prøve å forklare den nå. Det er ganske heftige saker faktisk...

 

Angående teknikk så er han jo først og fremst berømt for sine stop-motion egenskaper, og har vært svært trofast til nettopp surrealismen igjennom hele sin karriere. Det jeg personlig liker med filmene hans er først og fremst at de er veldig sjarmerende i sin matfiendtlige og slapstick-aktige utforming, samt at de jo selvsagt er noe av de mest fantasifulle og innovative filmene du finner.

 

Jeg vil anbefale Collected Shorts Vol. 2 som et sted å begynne. Den har de fleste av de beste kortfilmene hans. (Vol 1. er altså de tidligere greiene hans, som er litt mer ujevn, selv om jeg som fan digger de likevel.) Hvis du vil ha en langfilm er Alice å anbefale, da jeg personlig kanskje synes den er den beste. Det er naturligvis en filmatisering av Alice i Eventyrland, og den er svært forskjellig fra Disney sin tolkning.

 

Conspirators Of Pleasure ville jeg kanskje anbefale deg da, mxyzptlk. Mulig den ligger ganske nært din gate. Jeg bare gjetter da.. :)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 8 months later...

Ville bare tipse om dette monsteret av en utgivelse fra BFI.

 

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51vQNTim4WL._SS500_.jpg

 

Er endel andre utgivelser av kortfilmene til Svankmajer, men dette er virkelig en ordentlig samling som gjør navnet hans verdt. Samtlige kortfilmer, og det sier mer enn man skulle tro, fordi jeg personlig letet som en gal etter mange av disse.. hans strålende Jabberwocky fikk jeg kun tak i på brukt VHS gjennom Ebay. Mange av de andre fikk jeg ikke engang sett. Endelig kommer alt sammen på et lass.

 

Og med masse bonusmateriale, intervjuer, kommentarer fra brødrene Quay(pluss deres tributt "Cabinet of Jan Svankmajer").. er også en veldig pen boks, med hefte med biografi og alt sammen. 3 DVDr.

 

En veldig utsatt utgivelse også siden BFI hadde en helvetes tid med å få tak i masterne til alt sammen, men den er ute nå. På Amazon.co.uk blant annet.

 

Tar av meg hatten for BFI.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 4 years later...
Har no skaffa meg denne lekre boksa til ein bra pris på play.com (£14.99), men kvar skal eg eigentleg starte? Rams gjerne opp 3 titlar som absolutt må sjåast.
Link to comment
Share on other sites

 

Godt kjøp. Går ut i fra at du mener kortfilm-boksen.

 

Dimensions Of Dialogue er vel hans mest kjente.

Ellers vil jeg si Jidlo/Food... og kanskje The Death of Stalinism in Bohemia.

Min favoritt er Picnic with Weissmann, men vet ikke om den er den beste å starte med.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...