Jump to content

Avsteming: Coen-brødrene

COMPAQis
 Share

Coen-brødrenes beste film:  

51 members have voted

1. 1. Hvilken film tar du med deg ut av et brennede hus?

• Blood Simple (1984)
      2
    • Raising Arizona (1987)
      0
    • Miller's Crossing (1990)
      3
    • Barton Fink (1991)
      10
    • The Hudsucker Proxy (1994)
      0
    • Fargo (1996)
      20
    • The Big Lebowski (1998)
      17
    • O Brother, Where Art Thou? (2000)
      0
    • The Man Who Wasn't There (2001)
      0
    • Intolerable Cruelty (2003)
      0
    • The Ladykillers (2004)
      0

Recommended Posts

http://img262.imageshack.us/img262/4554/coenbrosrc9.jpg

Turen er kommer til brødrene Joel og Ethan Coen fra Minnesota, USA. Kjent for sine mange krimfilmer og for en gjennomgående knallbra kvalitet på stort sett alle filmene de har laget fra 1984 og frem til i dag (i alle fall frem til 2001 <_<).

Stemmen min til The Big Lebowski, det er den jeg har sett flest ganger og nettopp gjensynsgleden gjør at det er denne som ligger mitt hjerte nærmest.

Hvilken av disse filmene ville du reddet med deg ut av et brennede hus?

Vel, nå har jeg ikke sett Blood Simple, Barton Fink, The Hudsucker Proxy og The Man Who Wasn't There, og The Big Lebowski må jeg ta et gjensyn med. Er mange år siden jeg så den, og den befant seg vel kanskje ikke innenfor min smak akkurat da. Tror likevel den kan seile høyt opp når jeg får sett den igjen.

Uansett, sånn som det står nå blir det nok Fargo på en førsteplass, med Miller's Crossing like bak.

Fargo. Enten den eller Barton Fink eller Miller's Crossing. Det er de tre Coen-filmene jeg liker best.

Imidlertid, hvis huset hadde brent, tror jeg at jeg i hastverket ville tatt med Fargo siden det sikkert hadde vært kokende varmt, og det er snø på coveret.

I likhet med Oldboy har jeg også sett alle filmene også flere ganger (med unntak av Ladykillers som sugde hesteballer) Er ikke mange år siden jeg hadde disse brødrene som favoritt regissører, liker de fortsatt veldig godt, men har mistet litt troen på dem. Favoritten min er uansett Fargo med The Big Lebowski hakk i hæl.

Intolerable Cruelty er den eneste jeg ikke har sett.

Fargo går av med en klar seier for min del.

På nest øverste hylle ligger: Miller's Crossing, Barton Fink og Blood Simple

På nest, nest ligger: Big Lekowski og O Brother Where Art thou

Og rett under, men fremdeles passe høyt ligger resten... :)

Jeg vet virkelig ikke helt. Vanskelig å velge, det er dog fire av de på listen jeg ikke har sett, Fargo er utrolig nok en av de. Jeg tror kanskje jeg må si Miller's Crossing, men jeg tør ikke å stemme før jeg har sett Fargo tror jeg. Har planer om å bestille den på play.com nå uansett.

Det stod mellom søvn eller våken, og våken vant. Neida. Joda. Det stod mellom Barton Fink eller Blood Simple, og Blood Simple vant. Skitten hærlig stemningsfull mørk svett film noir, med et anslag av skrekk. En blomst...

• 1 month later...

Har planer om å få sett Barton Fink snart, så jeg også venter med å avlegge min stemme

Så den i kveld på cinemateket, og jeg er ikke tvil om at dette er min favoritt. Fantastisk film!

Måtte bli Fargo for min del, husker godt da jeg kjøpte mitt eksemplar på brukt VHS for femogsytti kroner på nå nedlagte Vidioten i Trondheim. På de etterfølgende plassene vil jeg ha Miller's Crossing foran Barton Fink og Blood Simple.

Jeg er så sleip at jeg rasker med meg boksen The Coen Brothers Collection.

Finner jeg ikke den i rotet i dvd-hylla så må det bli The Big Lebowski. Fordi den får meg til å le. Hver gang.

Selv om jeg synes Fargo og Barton Fink er bedre fortellinger og bedre fortalt.

• 4 months later...