Jump to content

Topp 10 plater fra 2006


blausen
 Share

Recommended Posts

Vi hører jo på mye musikk også. Så en platetoppliste faller seg naturlig. Plater og film går sammen som knoll og tott.

 

Jeg tror faktisk det blir litt vanskeligere å mekke en plateliste enn filmliste. Mye fine plater som er kommet ut i år, og mange er vanskelig å vurdere opp mot hverandre.

 

Og det er mye jeg ikke har fått hørt ennå, som jeg burde. Det er egentlig tidkrevende å gi alle plater den tid de fortjener..men sånn er det nå alltids, dessverre. Jeg må f.eks. hjem og kjøre gjennom Molinas nye noen ganger i dag før jeg kommer med min liste..

 

 

Så hvilke plater likte du best i år? Sleng de ut. Dette er til det gode for vår alles musikksmak og bredde.

 

Yeah !!

Link to comment
Share on other sites

 

1. snöras: Heart of Weakness, kjempebra hardcore.

2. Motorpsycho: Black Hole / Blank Canvas, de er tilbake!

3. Silence the Foe: Shaking Hallelujah, powerplatedebut fra happyhardcoretrønderne.

4. The Blood Brothers: Young Machetes, bra oppfølger til "Burn Piano Island, Burn" og "Crimes".

5. Girl Talk: Night Ripper, trolig den kuleste av alle platene på lista mi.

6. She Wants Revenge: She Wants Revenge, Interpol goes electronic.

7. Peeping Tom: Peeping Tom, shibbadubbidu Mike Patton.

8. TV on the Radio: Return to Cookie Mountain, negerrock!

 

Jeg kommer foreløpig ikke lenger. Er flere jeg kunne tenkt meg og skrive, men føler liksom ikke at de når helt opp (Stadium Arcadium f.eks.). Synes 2005 var et bedre år (Samuel Jackson Five, Rumble in Rhodos, Boards of Canada, ...And You Will Know Us by the Trail of Dead m.fl.).

Link to comment
Share on other sites

 
 

2. Motorpsycho: Black Hole / Blank Canvas, de er tilbake!

 

Morsomt at de fortsetter, men jeg syns likevel det er en av deres svakeste album. Men nå er jeg blodfan av det gamle, den tiden de var et monster. Men det er litt tilbake til det gamle, og noen av låtene rocker godt. Men jeg savner en viss tromsøværing, som er og blir en del av motorpsychosoundet.

 

Syns Blood Inside av Ulver er fantastisk bra, men det er vel fra 2005. Men det føles som det kom i 2006...

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg synes den Motorpsycho-plata er helt utrolig kjedelig. Alle elsker den, jeg for min del klarer ikke å komme meg under den ekstremt grå og monotone overflaten/produksjonen de har sprøytet over alle sangene.

 

Noen vinnere fra året:

 

Vinner i kategoriene 'Beste harpespiller' og 'Peneste framsidepike i The Wire': Joanna Newsom.

 

Vinner i kategorien 'Beste bruk av ordet 'kontrafaktisk' i en sangtekst: Darkthrone.

 

Vinner i kategorien 'Beste sampling av sæd': Matmos.

 

Tar musikklista etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

 
MoreTEN: Joda, joda, men du må være enig i at BH/BC er mye bedre enn de siste fjertene de lirte av seg før pausen? Jeg ble verken blåst vekk eller umiddelbart forelsket av den nye plata, men jeg synes derimot at det var koselig å høre at de er på rett vei igjen. Ikke det at de noen sinne kommer tilbake til storformen, om de da noen sinne gir ut noe mer. BH/BC hadde i så fall blitt en verdig avslutning, spør du meg.
Link to comment
Share on other sites

 

 

Vinner i kategorien 'Beste bruk av ordet 'kontrafaktisk' i en sangtekst: Darkthrone.

 

 

Her må man spørre om sammenhengen. Ser for meg minst 10 ord som kan kombineres med 'kontrafaktisk' som vil resultere i at jeg vil gi Darkthrone en sjanse, uansett hvor sterkt jeg misliker metal (mettal).

Link to comment
Share on other sites

 
 

Faktum er at jeg har hørt på ufattelig lite nyutgivelser i år. Egentlig ikke så veldig ufattelig, da mye av det som gis ut nå for tiden er sørpe. Uansett, det blir en veldig kort liste for min del. Hadde listen omfattet albumer kjøpt i år, hadde den nok vært mye lengre. For det har vel egentlig gått mest i 60- og 70-talls musikk i år også. Og det blir nok mye det samme neste år, vil jeg tro.

 

1. Tom Waits - Orphans: Brawlers, Bawlers and Bastards

2. Bob Dylan - Modern Times

3. Wolfmother - Wolfmother

 

Og det er vel sånn ca. det. Dette er likevel tre fantastiske album jeg setter veldig høyt. Kan til nøds ta med en fjerdeplass.

4. Kaizers Orchestra - Live at Vega

 

Veldig bra album, men kanskje ikke så ekstremt grensesprengende, akkurat.

 

Sånn, det var alle albumene jeg har kjøpt fra i år. The end.

Link to comment
Share on other sites

 

Det har vært mye nedlastet i år, og derfor mange album jeg ikke har giddet å sette meg ordentlig inn i. Men av de jeg har faktisk har grunnlag for å bedømme (de to øverste har jeg faktisk kjøpt):

 

Tom Waits - Orphans: Brawlers, Bawlers and Bastards (som den uhelberedelige TW-fan'en jeg er, er dette årets høydepunkt for min del. Og så 3 i ett da.)

Bob Dylan - Modern Times (bra, men langt ifra den klassikeren den ble hypet som på forhånd. Uansett er Nettie Moore en av de deiligste sangene jeg har hørt i år.)

Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (fett debutalbum, kult med poprock i den tyngre kanten, som man i tillegg kan danse til.)

 

Disse har jeg ikke fått hørt ordentlig på ennå, men jeg liker hva jeg har hørt hittil:

 

Lupe Fiasco - Food & Liquor

The Mars Volta - Amputechture

Wolfmother - Wolfmother

Link to comment
Share on other sites

 

Får prøve meg på en liste nå på kveldingen:

 

1. Yo La Tengo - I Am Not Afraid Of You And I Will Beat Your Ass

2. Cat Power - The Greatest

3. The Whitest Boy Alive - Dreams

4. The Decemberists - The Crane Wife

5. Hidden Cameras - Awoo

6. Bonnie 'Prince' Billy - The Letting Go

7. Wolfmother - Wolfmother

8. Tv On The Radio - Return to cookie mountain

9. solomon burke - nashville

10. Neil Young - Living With War

11. Lambchop - Damaged

12. 120 Days - 120 Days

13. Built To Spill - You In Reverse

14. Sonic Youth - Rather Ripped

15. Ben Harper - Both Sides of the gun

16. Josh Rouse - Subtitulo

17. Drive-By Truckers - A blessing and a curse

18. Johnny Cash: American V – A hundred highways

19. Ron Sexsmith - Time Being

20. The Zutons - Tired Of Hangin Around

21. Pipettes- we are the Pipettes

 

 

Huff, det ble en topp21 det... Jaja. Konklusjonen er at det er et godt plateår. Har fortsatt endel å høre på. Det virker jevnere i år, litt vanskeligere å skille ut teten. Syns det var vanskelig å putte inn noe på toppen. Japp. Sikkert mye jeg har glemt

Link to comment
Share on other sites

 

Urangert

 

Muse - Black Holes and Revelations

Mogwai - Mr. Beast

Slayer - Christ Illusion

Tom Waits - Orphans: Brawlers, Bawlers and Bastards

Thom Yorke - The Eraser

We Are Scientists - With Love And Squalor

Band Of Horses - Everything All The Time

The Raconteurs - Broken Boy Soldiers

Wolfmother - Wolfmother

The Decemberists - The Crane Wife

Link to comment
Share on other sites

 
Er det altså ingen her som liker Odd Nordstoga? Jusses. Vel, då kårar eg like godt Heim te mor til årets album, så vert det litt balanse. Muse - Black Holes and Revelations fortener òg litt ekstra ære.
Link to comment
Share on other sites

 

Platene eg har høyrd i år, ragnert slik ca. etter kor godt eg likar dei:

 

Burning Saviours - Hundus

OM - Conference of the Birds

Drudkh - Blood In Our Wells

 

Ahab - The Call of the Wretched Sea

Anaal Nathrakh - Eschaton

Mastodon - Blood Mountain

Motörhead - Kiss of Death

Negativa - S/T (EP)

(The) Melvins - (A) Senile Animal

Bob Dylan - Modern Times

Eagles of Death Metal - Death By Sexy

Mouth of the Architect - The Ties That Blind

Witch - S/T

Martyr - Feeding the Abscess

Mirror of Deception - Shards

Nasum - Grind Finale

Gory Blister - Skymorphosis

Atheretic - Apocalyptic Nature Fury

Sleep Terror - Probing Tranquility

Emeth - Reticulated

Illdisposed - Burn Me Wicked

Jesu - Silver (EP)

Torture Killer - Swarm!

Catacombs - In the Depths of R'Lyeh

Iron Maiden - A Matter of Life And Death

Wormphlegm - Tomb of the Ancient King

Sunn O))) & Boris - Altar

I - Between Two Worlds

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...