Fudoh 0 Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 Naboer et personlig uttrykk?? En fyr som Tarantino klarer det, å sette sitt eget preg på filmene sine selv om han er "inspirert". Sletaune klarer det ikke, med Naboer drukner han fullstendig. Naboer er plankekjøring 101 i hvordan bygge opp et manus der eneste scene er sååå forutsigbar i sin oppbygging at poenget blir et gjesp når det kommer. Hjelper ikke med bra foto og kameraføring når en sitter og irriterer seg over den naive regien ellers og manus. Filmen er ALTFOR kort også, en ekstra halvtime med red herrings, med scener for å forvirre seeren og kanskje gjort hovedrollen litt mer utydelig og fått litt spenning, litt atmosfære - for her hastes det med enkle scener som forklarer alt. Skal tro hva som lå på gulvet av scener da den ble redigert. Og hvis dette kalles å utfordre sensuren (18 år, wow) er det trist. For her var INGENTING å utfordre. Igjen, et argument FORDI DET ER NORSK. Vi må slutte å se på norsk film med norske øye, gi terningkast seks fordi det er norsk. Bedøm en film som en film, ikke fordi det er norsk. En film er en film uansett nasjonalitet, en dårlig film er en dårlig film. Og Naboer er en dårlig film, som jeg hater, fordi de 80 minuttene var totalt bortkastet. Denne og Hawaii Oslo er to norske filmer som er ufattelig oppskrytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex 0 Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 Skjønner poengene dine, men er det virkelig noe å irritere seg over. Syntes selv at dårlige hollywood filmer som tjenner seg stinn med penger er mer irriterende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Hoho , her ber jeg om en liten applaus for Sletaune, men du syter verre enn noen gang... Greit nok, jeg skjønner at du hater filmen, men jeg mistenker at det er litt fordi det ikke er din genré, det er en norsk film, og den har fått bra kritikk. Synes ikke det er naiv regi, den er stilisert som også foto og scenografi er. Sletaune har også videreutviklet universet han satte i Budbringeren, og - litt slapt - kopierte i Amatørene. Derfor mener jeg filmen bærer hans signatur, men her er vi sikkert nok uenige. Greit det, jeg skal ikke påstå at det er noe mesterverk, og - som du er inne på - flere red herrings hadde sikkert ikke skadet. Men uavhengig av at den er norsk og har fått bra kritikk, ser jeg ikke den store grunnen til å hate den. Buddy er for meg mye lettere å hate. Jeg trodde 101 var asfaltert forresten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gbang 0 Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Naboer et personlig uttrykk?? En fyr som Tarantino klarer det, å sette sitt eget preg på filmene sine selv om han er "inspirert". Sletaune klarer det ikke, med Naboer drukner han fullstendig.Synes kanskje ikke Tarantino var det beste eksempelet du kunne komme opp med? Foreslår at du kikker på Sletaunes filmer en gang til og se om du ikke finner en rød tråd i både miljø og teknikk i disse. Sletaune er god på en spesiell stemning og miljø. Tarantino lager stilstudier, moderniserte versjoner av hans tenåringsidoler - noe som er interessant og veldig underholdende en liten stund, men ikke så lenge. Jeg slår gjerne et slag for Sletaune som en av vår tids mest konsistente (bortimot auteurnivå) norske filmskapere. Og det må for pokker være lov til å sette en norsk film inn i en sammenheng som passer den? Dvs. Norge. Naboer er plankekjøring 101 i hvordan bygge opp et manus der eneste scene er sååå forutsigbar i sin oppbygging at poenget blir et gjesp når det kommer. Hjelper ikke med bra foto og kameraføring når en sitter og irriterer seg over den naive regien ellers og manus. Filmen er ALTFOR kort også, en ekstra halvtime med red herrings, med scener for å forvirre seeren og kanskje gjort hovedrollen litt mer utydelig og fått litt spenning, litt atmosfære - for her hastes det med enkle scener som forklarer alt. Skal tro hva som lå på gulvet av scener da den ble redigert.Her snakker du vel nesten bare om twisten igjen (den ble vi vel delvis enige om at ikke var et så stort poeng?)?Og hvis dette kalles å utfordre sensuren (18 år, wow) er det trist. For her var INGENTING å utfordre. Igjen, et argument FORDI DET ER NORSK. Vi må slutte å se på norsk film med norske øye, gi terningkast seks fordi det er norsk. Bedøm en film som en film, ikke fordi det er norsk. En film er en film uansett nasjonalitet, en dårlig film er en dårlig film. Og Naboer er en dårlig film, som jeg hater, fordi de 80 minuttene var totalt bortkastet. Denne og Hawaii Oslo er to norske filmer som er ufattelig oppskrytt.Dette er argumenter jeg aldri har forstått egentlig. Man setter gjerne filmer inn i en sammenheng, og det er ikke slik at alle filmer står alene. det mest åpenbare er å sammenlikne en film med en annen film i regissørens produksjon. Jeg ville for så vidt aldri drømt om (eller i det hele tatt kommet på) å sammenlikne Sletaune og Tarantino. Enig i at "bra til å være norsk" er et dårlig argument for at en film er god eller dårlig, men det er også slik at de fleste land har en tradisjon og mye av den nasjonale filmproduksjonen er preget av "bølger" eller bunner og topper - fransk nybølge, italiensk neorealisme eller den japanske bølgedalen på 80-tallet. Der har man gode nasjonale sammenlikningsgrunnlag. Ser ikke at det er noe forskjell her til lands, og dersom noen hevder at Slipp Jimmy fri er den beste norske filmen noensinne er det vel ikke urimelig? Det er ikke slik at kulturen er internasjonal, ordet er vel i seg selv begrenset til et område, og det må være mulig å si at noe er bedre, eller dårligere, enn noe annet innenfor den samme kulturen? Når du avslutter argumentasjonen din med å peke på at to filmer nettopp er norske og derfor oppskrytt så motsier du vel hele argumentasjonen din fram til da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted May 18, 2006 Report Share Posted May 18, 2006 Jeg er helt enig i at Sletaune har auteur-potensiale. Problemet er bare når man tar bort twisten i "Naboer" har man fint lite igjen. Litt småstilig design og de minst subtile metaforene for psykisk ustabilitet som tenkes kan. Men jeg skjønner heller ikke hvordan det er mulig å hate den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avenger 0 Posted May 24, 2006 Author Report Share Posted May 24, 2006 Jeg hater den norske filmen Naboer. Jeg fatter ikke at folk som har sett 3 filmer.......................................................... Og jeg hørte kommentarsporet etterpå, regissøren etter 40 minutter legge ut om hvordan "ja med denne scenen håper jeg ikke vi har røpt for mye....................................Hehe heheHvorfor gidde å se en film som du åpenbart hater, en gang til med kommentarsporet?Kommentarspor?Har du ikke kastet bort nok tid på filmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gbang 0 Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 Hehe heheHvorfor gidde å se en film som du åpenbart hater, en gang til med kommentarsporet?Kommentarspor?Har du ikke kastet bort nok tid på filmen?Han der ække sånn som degFort deg bort å ta hanDet er like godt som sexå banke en stakkars faan Er det ikke deilig å ha noen å hateFøles det ikke godt å ha noen å hateEr det ikke herlig å slå dem flateEr det ikke deilig å ha noen å hate Hør lyden av nakker som knekkerHør lyden av kjøtt som sprekkerDet er bare å følge fingeren som pekerDit hvor de voksne leker Tulletråd!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted May 24, 2006 Report Share Posted May 24, 2006 Etter å ha sett Naboer skjønner jeg ikke heller hvorfor filmen er så hateverdig egentlig. Tror Fudoh rett og slett ikke liker denne typen film.. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fudoh 0 Posted May 27, 2006 Report Share Posted May 27, 2006 Hogwash, jeg digger slike filmer. Men en dårlig film er en dårlig film, ingen grunn til å glatte over et faktum. Greitt, ordlyden kunne ha vært "filmer du MISLIKER, filmer du ikke LIKER", men siden det er for dumt med flust med lignende tråder, havnet Naboer under HAT. Same shit. Kommentarspor? SELVSAGT hører jeg på kommentarspor etter å ha sett en film, og dess dårligere film dess mer interessant er det! Å høre på regissøren, hvordan han/hun tenkte, valgene han/hun gjorde, såklart er jeg interessert i det. Er du interessert i film er det en selvfølge. At Avenger antyder at det er bortkastet sier vel alt om han som filminteresssert. Og kommentarsporet på Naboer bare satte punktum for det jeg innså, at regissøren ikke kjenner sitt publikum. Når han etter det og det tidspunkt forteller om plotpoints som var SÅ åpenbare mye tidligere i filmen, viser jo bare hvor lite en kjenner dagens publikum. Vil ikke si dette er en tulletråd. Ikke mer en fylletråder etc for å si det slik. Derfor vil jeg nevne en annen HATfilm. Men som noen merkelig nok liker. Mitt førsteinntrykk av en person (og sisteinntrykk) kan faktisk bestemmes ved å ytre tittelen av denne filmen. Siden jeg er STOOR fan av asiatisk film var det med forventning jeg så frem til denne. En parodi på favorittsjangeren YES! Men jeg ble sittende å måpe over lavmålshelvetet. Filmen heter Kung-Pow, noe av det verste jeg noen gang har sett. Så pinlig det måtte ha vært for kameraoperatøreren og de andre bak kamera og ikke kunne si noe høyt. Fyren misser totalt, og vet NADA om sjangeren har prøver å pariodere. Humoren er fantastisk dårlig åpenbar, men det er skivebom hver eneste gang, blir bare SÅÅÅÅÅ ufattelig pinlig. Gir meg F i at smak og behag kan ikke diskuteres (noe jeg sier ellers), men liker du denne filmen har du faen meg ikke smak.l FYSJOM, trenger en dusj bare ved å skrive dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted May 28, 2006 Report Share Posted May 28, 2006 Hogwash, jeg digger slike filmer. Hva tenker du på da? Hitchcock? Fincher? Men en dårlig film er en dårlig film, ingen grunn til å glatte over et faktum. Greitt, ordlyden kunne ha vært "filmer du MISLIKER, filmer du ikke LIKER", men siden det er for dumt med flust med lignende tråder, havnet Naboer under HAT. Same shit. Er også veldig delt til filmen. Enkelte deler var veldig bra, enkelte deler fungerte dårlig(dessverre også denne mye omdiskuterte scenen i media) og helhetlig en film som ikke får helt til det den prøver på.I mine øyne ihvertfall. Men du ser vel at det er positivt at slike filmer i det minste blir laget i Norge? Dette er ihvertfall et håndtverk lagd med Pål Sletaune sin signatur, og den prøver ihvertfall på noe utenom det som er rent mainstream. Slik sett setter jeg Naboer høyere enn eksempelvis Lange Flate Ballær og Buddy, uten å engang ha sett sistnevnte. Kommentarspor? SELVSAGT hører jeg på kommentarspor etter å ha sett en film, og dess dårligere film dess mer interessant er det! Å høre på regissøren, hvordan han/hun tenkte, valgene han/hun gjorde, såklart er jeg interessert i det. Dette synes jeg også er helt ok. Å høre tankene bak en film man ikke kunne fordra er jo interessant. Så den også med kommentatorspor. Artig artig! S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fudoh 0 Posted June 3, 2006 Report Share Posted June 3, 2006 Ja jeg tenker på Hitchcock, som er mitt "idol" skal vi snakke film og hva jeg mener order film innebærer. Poenget mitt er at Sletaune ikke har sin signatur med denne filmen, vel, kanskje sett med norske øyne er filmen "original", men slik kan en ikke tenke! Film er internasjonalt, vi ser og elsker film med internasjonale øyne og vi må bedømme norsk film med internasjonale øyne, noe annet er urettferdig. Og sett med internasjonale øyne havner Naboer i sluket blant beentheredonethat forutsigbare filmer. Ja, greit, lag for all del slike filmer, men gjør det da til noe eget. Og prøv å vær smartere enn publikumet. Idag er en TWIST det første folk ser etter. Er du original idag, lager du en rettfrem film uten noen som helst overraskelse. Kommentarspor BØR vær obligatorisk hvis du liker film, uansett om filmen er bra eller dårlig. Faktisk, dess mer dritt filmen er, dess mer kan enn lære av kommentarsporet. Og kanskje mer underholdende. Hallo, hvem kan ikke si seg enig at Showgirls er verderns beste film etter å ha hørt kommentarsporet hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
topher 0 Posted June 21, 2006 Report Share Posted June 21, 2006 Eg HATER Vanilla Sky (2001) Eg vet ikke hvorfor eg misliker denne filmen så sterkt. Eg vet at det ikke er verdens dårligste film, men eg hater denne filmen. Har sett filmen to ganger og etter andre gjenomgang, så kunne eg ikke begripe hvorfor utsatte meg for denne filmen en gang til. Enkelt og greit eg avskyr denne filmen. Vanilla Sky er ingen dårlig film selv om Abre Tus Ojos er en god del bedre. Jeg kommer ikke på noen filmer i farten, de fleste film har et par gullkorn i seg så det må bli alle disse filmene uten mål og mening hvorav ikke noe sitter og alt de har som formål er å skvise penger ut av oss filmseere. Jo forresten, Fear dot com, den er bare så utrolig ræva, jeg og min faste filmkompis ble direkte irritert av filmen. Hva faen tenkte Stephen Rea på mon tro? http://www.imdb.com/title/tt0295254/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandreren 0 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Spiderman filmene. Fatter ikke hvorfor disse er blitt hyllet som de beste i sjangeren. H0rt saann tullprat! S0ppel! Det er saa og si ingenting bra med disse filmene. Film nummer to er jo ogsaa kun en remake av film nummer 1, med en ny skurk. Apochalypse Now. Hat er kanskje sterkt, men herregud saa kjedelig film. Jada, jada den er sikkert kjempe realistisk...og saa? 3 timer langt s0ppel. Til og med We where soldiers er bedre enn dette m0kket - og det sier en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 tror det er du som tuller nå, alle 3 filmene du nevner der er jo store filmer, selv om grunnen til at jeg digger spider-man filmene har mer med superhelten og historien å gjøre enn selve filmen. alltid vært stor fan av spider-man. apocalypse now kan jeg ikke si annet om enn at jeg kan ikke forstå at ikke du også synes det er en fantastisk film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandreren 0 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Var vel samme problemet paa diskuterfilm.net egentlig. Liker man ikke filmen som alle "filmkjennere" liker, nei da tar man feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 nei feil tar du vel ikke, man selv synes jeg det er en så god film at jeg har vanskelig for å forstå at den kan hates. spider-man kan jeg forstå går an å hate, er man ikke spider-man\superhelt fan fra før er de kanskje ikke like morsomme og gode. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandreren 0 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 nei feil tar du vel ikke, man selv synes jeg det er en så god film at jeg har vanskelig for å forstå at den kan hates. spider-man kan jeg forstå går an å hate, er man ikke spider-man\superhelt fan fra før er de kanskje ikke like morsomme og gode. Tja, jeg vet ikke hvorfor egentlig. Kjedet meg bare helt utrolig da jeg saa den (var Redux vel og merke), og det er ikke et bra tegn. Synes syperhelter er fin fint, men Spiderman filmene har jeg ikke mye til overs for. Daarlig historie, labert skuespill, teite karakterer osv. Men det er flere andre superhelt filmer som jeg er svaert saa gla i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Var vel samme problemet paa diskuterfilm.net egentlig. Liker man ikke filmen som alle "filmkjennere" liker, nei da tar man feil. Men er vel ikke så farlig om folk seg uenige da? Det er vel heller ikke alle som liker Apocalypse Nå, men joda, ifølge de fleste kilder så regnes den i dag som en klassiker. Mener du dette er helt ufortjent, eller sier du at den bare ikke falt i smak hos deg? S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
topher 0 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Alle har rett til egne meninger men personlig synes jeg det blir feil hvis man ikke kan begrunne dem. At du finner Apocalypse Now kjedelig fordi "Tja, jeg vet ikke hvorfor egentlig" er jo ingen mening din tullebukk og da blir det feil Dog litt enig med Furoh, Naboer var grei den, likte slutten spesielt, men jeg satt igjen med en følelse av at filmen har fått ufortjent ros fordi den er norsk, noe som ikke er noe nytt. Det samme kan man si skjer i musikkbransjen og jeg er lei hele den greia, det er ingen grunn til at enkelte produksjoner skal få et ekstra terningøye fordi produksjonen er norsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Hva slags norske filmer er det som har fått fortjent mye ros? Finnes det en? Eller er det en prinsippsak at det ikke finnes? S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
topher 0 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Det er inntrykket jeg personlig av og til sitter igjen med, enkelt og greit. La oss ta for oss Naboer som var filmen jeg trakk frem: som sagt, Naboer er en grei film med en spennende regissør og gode skuespillerprestasjoner. Det tekniske er også av bra kvalitet og sånn sett leverer filmen varene. Alikevel griper filmen aldri ordentlig tak en, i alle fall ikke i meg. Naboer er aldri kjedelig men ikke direkte spennende heller. Naboer tar hovedsaklig sted i to store leiligheter, der føler jeg Sletaune har gjort en stor feil. Dette er med på å skape den intense følelser Naboer til tider leverer, alikevel, når man bevisst velger å begrense seg slik bør det ligge nok drivkraft bak filmen til at seeren føler et engasjement og ønske om vite mer. Hitchcock klarte det mesterlig med Rope som finner sted i en leilighet, Naboer er jeg villig til å påstå er altfor surrealistisk til det. Alikevel presterer VG og andre å gi den terningkast 5 eller 6, noe jeg mener går så altfor ofte igjen når det er snakk om norske produksjoner. Jeg er heller villig til å legge meg på Adressa.no sin terningkast 4 eller Filmlisten.no sin 7/10. Men jeg kan heller avslutte med ditt eget kommentar om filmen: "Etter å ha sett Naboer skjønner jeg ikke heller hvorfor filmen er så hateverdig egentlig." Jeg tolker det slik at du også syntes den var grei underholdning men ikke noe mer. Du begrunner det i alle fall ikke. Hva mener du? Forøvrig er det første gang jeg leser filmen er hatverdig, de fleste jeg kjenner har en tendens til å rose den opp i skyene, grunnen til at jeg stiller meg litt kritisk til det hele. Filmen er grei den og helt klart noe av det bedre man har kommet opp med her til lands men den har sine mangler. Synes du filmen er en perfekt 6'er? Det gjør ikke jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fudoh 0 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Er vel ikke noen sjokkerende nyhet at akersgata og mange anmeldere i aviser/magasiner rundt om i landet har vært SVÆRT sjenerøs med norske filmer når de triller terningkastene de siste årene. Kom igjen, Naboer, Hawaii Oslo, Uno, Buddy, Izzat etc terningkast 6 og 5?? Det skal MYYYE til for at en film fortjener så høye karakterer. Gudfaren, Heat, Goodfellas, Magnolia, GREITT, klare seksere i min bok, men å gi disse nevnte norske filmene en tilnærmet karakter er en fornærmelse for filmkunsten, de er ikke i NÆRHETEN engang i kvalitet, verken foran eller bak kamera. Foto, skuespillere, regi, design, manus, uansett, INGEN av disse norske er en 6'er film i forhold. Så hva står igjen, hva gjør det at de havner i toppsjiktet alikevel. Ahh jo de er jo norske. Det er det ENESTE. Vi må vær snille med være egne, rose og klappe hverandre på skulderen, vi er jo norske og står sammen, må støtte den lille filmindustrien vi har. Vissvass. Som sagt, en film er en film, uansett nasjonalitet, mao en dårlig film er en dårlig film og en god film er en god film. Er det så vanskelig å forstå? Norge lager IKKE filmer for tiden som er så gode at de havner i terningkast 6 sjiktet. Flåklypa er en slik film, men det er 31 år siden. Hallo, Kvinnen i Mitt Liv fikk 4 i VG!!!!! Noe er rivruskende galt blant norges anmeldere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Vi må slutte å se på norsk film med norske øye, gi terningkast seks fordi det er norsk. Bedøm en film som en film, ikke fordi det er norsk. En film er en film uansett nasjonalitet, en dårlig film er en dårlig film. Og Naboer er en dårlig film, som jeg hater, fordi de 80 minuttene var totalt bortkastet. Denne og Hawaii Oslo er to norske filmer som er ufattelig oppskrytt.Du skaper et inntrykk av at norske filmer får urettmessig god omtale i norsk presse. Kanskje er det en slik tendens, men jeg mener det er overdrevet. Husk at avisene i akersgata også gjennomgående er ganske løsslupne med høye terningkast - også på hva mange anser som middels gode filmer fra USA, Storbritannia eller andre deler av verden. En annen ting er at f.eks. "Naboer", "Uno", "Salmer fra kjøkkenet", "Vinterkyss", "Den brysomme mannen" og "Hawaii, Oslo" - filmer som den siste tiden har fått gode anmeldelser i norsk presse - også er filmer som har fått veldig god omtale internasjonalt! Det virker som det er blitt politisk korrekt å være negativ til norsk film igjen, etter at man for noen år siden hadde en periode hvor det plutselig var "hipt" å omfavne norske filmer (i perioden rundt "Buddy" som jeg kan være med på ble hauset merkverdig opp i skyene). I utlandet, på internasjonale festivaler hvor norske filmer vises (inkl. "Naboer") er mottagelsen derimot positiv og i samsvar med den norske! Angående mitt syn på "Naboer"; en utrolig lekker film. Enig i at plottet ikke fungerer eksepsjonelt godt, men for meg ble det underordnet. Joner, de to kvinnemenneskene og kjemien mellom de tre: Fantastisk. Og hvordan fotografen klarte å fremstille leiligheten.... ubeskrivelig. Dette er jo "eye candy", en hyllst til Polanski og en herlig, liten skitten film med masse energi gjennom de tre skuespillerne. Kan aldri falle meg inn å hate "Naboer". Intet mesterverk, men severdig og vel så det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Er vel ikke noen sjokkerende nyhet at akersgata og mange anmeldere i aviser/magasiner rundt om i landet har vært SVÆRT sjenerøs med norske filmer når de triller terningkastene de siste årene. Kom igjen, Naboer, Hawaii Oslo, Uno, Buddy, Izzat etc terningkast 6 og 5?? Det skal MYYYE til for at en film fortjener så høye karakterer. Gudfaren, Heat, Goodfellas, Magnolia, GREITT, klare seksere i min bok, men å gi disse nevnte norske filmene en tilnærmet karakter er en fornærmelse for filmkunsten, de er ikke i NÆRHETEN engang i kvalitet, verken foran eller bak kamera. Foto, skuespillere, regi, design, manus, uansett, INGEN av disse norske er en 6'er film i forhold. Så hva står igjen, hva gjør det at de havner i toppsjiktet alikevel. Ahh jo de er jo norske. Det er det ENESTE. Vi må vær snille med være egne, rose og klappe hverandre på skulderen, vi er jo norske og står sammen, må støtte den lille filmindustrien vi har. Vissvass. Som sagt, en film er en film, uansett nasjonalitet, mao en dårlig film er en dårlig film og en god film er en god film. Er det så vanskelig å forstå? Norge lager IKKE filmer for tiden som er så gode at de havner i terningkast 6 sjiktet. Flåklypa er en slik film, men det er 31 år siden. Jeg synes Slipp Jimmy Fri er bedre enn Flåklypa, og jeg synes Salmer Fra Kjøkkenet er bedre enn Heat(veldig lenge siden jeg så Heat da). Svidd Neger synes jeg også var et stort høydepunkt uansett nasjonalitet. Liker også Vinterkyss, og en bråte med kortfilmer som viser at det er mange spennende regissører i landet, bare de fikk en sjanse. Så selv om jeg neppe ville gitt 5 eller 6 til Izzat, Uno eller Buddy(har jo ikke engang giddet å se de) og hadde gitt Hawaii Oslo kun en mildt svak 3'r så synes jeg Norge er i en positiv utvikling som filmnasjon. Nå har jo riktignok Norsk Filmkritikerlag innrømt at de har slengt med for mye 6're og vært for raus så du har sikkert rett til en grad, og det er sant at mange skryter av filmer fordi de er norske... men jeg kan ikke se at det er bedre å trampe på de fordi de er norske heller. Selv om jeg ikke skal påstå du gjør nødvendigvis gjør det. Topher: Angående Naboer så er jeg egentlig litt usikker. Tror jeg må se den igjen en dag. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vandreren 0 Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Alle har rett til egne meninger men personlig synes jeg det blir feil hvis man ikke kan begrunne dem. At du finner Apocalypse Now kjedelig fordi "Tja, jeg vet ikke hvorfor egentlig" er jo ingen mening din tullebukk og da blir det feil Vel, jeg kjedet meg gjennom nesten hele filmen og haapet hele tiden at den skulle slutte. Det jeg mente med "vet ikke hvorfor" var at den er ikke saa dum paa papiret. Den har bra skuespillere og et solid manus. Men *gjesp* saa kjedelig de klarte aa gj0re det. At jeg i tillegg ble 'tvunget' til aa se den en andre gang gjorde ikke f0lelsene mine mot den noe bedre (tvunget: (ex) Dama sier: "jeg vil se denne!". End of discussion) Jeg kunne fint klart aa satt meg ned aa skrevet en 10 siders srtikkel om hvorfor denne filmen ikke er bra hvi jeg bare tok med tid og tenkte litt etter, men det gidder jeg bare ikke - og tid har jeg heller ikke Men jeg vet (dette er et 100 % faktum og kan ikke vris eller dreies eller skrus paa noen som helst maate. Det er et faktum) at jeg ikke likte den. Det er alt som egentlig er n0dvendig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts