blausen 12 Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 Yepp. Da er 2006 straks omme, så det er på tide med disse nerde-listene. http://www.jakehowlett.com/tuckshop/wrappers/chocolate/filled/top-ten.jpg Forutsetningene for hva vi tar med av filmer er vel litt forskjellig. Noen fikk se filmer som hadde ordinær kinopremiere i år på festivaler i 2005, og lignende saker og ting. Saken er vel at man må selv sette høyden for hva vi velger å ta med å ikke. Jeg vil f.eks. ha med brokeback mountain, cache på årets liste, mens jeg er mer usikker på Grizzly Man og Nobody Knows... Så her er det bare å poste sin topp10 liste over filmer fra 2006. Det kan sikkert hende at flere av oss må inn å forandre den litt iløpet av desember/januaren også, når vi får sett mer av 2006's filmer. Jeg avventer litt til lengre utpå dagen i dag med min, må gjøre litt research over hva jeg har sett og ikke først... Yeah Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 I fjor husker jeg at jeg knapt fikk samlet en topp 3 liste. I år klarer jeg nesten en topp 10. Go, me! 1. Silení (Jan Svankmajer) - Jan Svankmajer har brukt flere år på denne filmen, og det er ikke et steg i kommersiell retning(som hans forrige film Little Otik). Istedet drar han inn referanser til Marquis De Sade, absurde seksuelle fetisher, galehus og annet i det hele tatt en ganske komplisert film. Eneste som skuffet meg her er stop-motion effektene. De var mer som intermezzoer her i historien, og var ikke så teknisk imponernende som jeg vet han kan. Likevel fint å se at han holder seg til den, mens resten av verden er helt CGI. 2. Tidelands (Terry Gilliam) - Forstyrrende og lekent av Gilliam. En særdeles ubehagelig følelse holder jerngrep hele veien over denne moderniserte versjonen av Alice I Eventyrland. Settinger med marerittaktige og dekadente prerier og sørstatssamfunn gjør bra. 3. Pianotuner Of Earthquakes (Quay Brothers) - Quay brødrene skulle gjerne holdt seg mer til kortfilmene sine, da de er mye mer fascinerende der, men Pianotuner Of Earthquakes er fortsatt en helt glimrende film. Langfilmene deres er ikke for utålmodige sjeler dog, men de er vakre som få. 4. Drawing Restraint #9 (Matthew Barney) - Jepp! Matthew Barney is at it again. Like bra som Cremaster-serien. Bjørk på soundtrack. Alt vel. 5. Slipp Jimmy Fri (Christopher Nielsen) - En av mine favorittfilmer fra Norge noensinne, tror jeg. Jeg både lo høyt og fikk tårer i øyet av den. Ønsker meg i julklapp. Blir vel gjensyn i jula. 6. Sitar Wars (Pretender) - Burde sikkert hatt en høyere plassering enn nummer 6, da den jo tross alt egentlig er bedre enn alt det andre på listen. 7. Fritt Vilt (Roar Uthaug) - Hadde mye blandede følelser for filmen, og har det enda, men synes Uthaug har gjort en stor jobb og jeg synes hans regissøregenskaper innehar noe. Forhåpentligvis får han noen mer spennende prosjekter å jobbe med i fremtiden. Man kunne gjort mye mer på manussiden. Jeg merker at The Shining var en inspirasjon her med settingen blant annet, men skulle ønske den tok mer av stilen dens også. Vil kalle den god, men ujevn. Fortjent med på topp10 listen min. Årets skuffelse:Snakes On A Plane - Ikke kreativ eller original nok. Ikke morsom nok. Ikke selvironisk nok. Ikke _dårlig_ nok! En middelmådig actionfilm var alt jeg fikk med meg. Og jada Hollywood, sex selger.. men jeg synes vel det er litt malplassert med masse platte kjipe sexvitser i en sånn type film? Det var pinlig! Selv Benny Hill ville rødmet, ærlig talt. Jeg hadde håpet på noe mer selvironisk som sagt, ettersom jeg elsker virkelig dårlige filmer. Denne var ikke dårlig. Det en middelmådig og tørr actionfilm. Den prøver faktisk å være en bra film! Den er tilogmed litt dyster og voldelig, noe som bare virker tullete. Folk kom jo til den for å le! For meg virker det ikke som produsentene skjønte hvorfor folk begynte å elske filmen før den kom ut. Dette kunne blitt så bra, men akk. Filmer jeg ikke har sett, men som jeg forventer utfyller de 3 tomme plassene listen:Reprise, Den Brysomme Mannen og Inland Empire. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 jeg klarer topp 3 om jeg tar med sitar wars. 1. Tideland2. Sitar Wars3. Gymnaslærer Pedersen er kanskje ikke helt umulig at jeg har sett mer som er utgitt i år. husker ikke. måtte lete gjennom hva jeg har stemt på på imdb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Billy Behranu 3 Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 Tror jeg skal se litt an hva som dukker opp i denne tråden, har ikke styr på hva jeg har sett i 2006. I hodet. (jeg har sluttet med filmlogg, heldigvis) Men en film jeg kan trekke frem era - veldig finb - norsk To ting som aldri har klaffet før. Kommer nok ikke som en bombe: reprise. Hurra for Norge som endelig har klart å produsere en film som får pi - 0.1 på den presise e til pi-skalaen. Reprise havner på min topp ti liste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 På min liste må det bli Look Both WaysTaxidermiaRepriseCachéThe PropositionPaha MaaThe Beat That My Heart SkippedDen brysomme mannenogLonesome Jim Av de er jeg tilbøyelig til å utrope Reprise til årets film. Årets skuffelser er Mission: Impossible III, The Da Vinci Code, Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest. Fritt Vilt og The Black Dahlia. The Da Vinci Code hadde jeg ingen forventninger til, men den vinner lett kategorien årets dårligste film. Endre Midtstigen (han som nesten ikke sa noe i Fritt Vilt) kan få tittelen årets dårligste skuespiller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted December 20, 2006 Author Report Share Posted December 20, 2006 Her er min foreløpige liste som jeg mekket nu. 1. Nobody Knows2. Grizzly Man3. United 934. Enron: The Smartest Guys in the Room5. The Devil & Daniel Johnston6. The Squid and the Whale 7. Cache'8. Reprise9. The Road to Guantanamo10. Brokeback Mountain Boblere: The Three Burials of Melquiades Estrada, Jackass 2, Babel, Syriana, Das Leben der anderen,The New World, The Departed, Neil Young: Heart of Gold, The Proposition Lista kommer sikkert til å gjennomgå noen forandringer i nærmeste framtid, da jeg skal kjøre en 2006-event fram til nyttår. Interessante utfordrere kan være: Borat, Invisible Waves, A Cock & Bull story, Volver og Brick blant andre... Mye bra film å ta tak i ennå fra 2006 ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howie 0 Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 Her er min forløpige liste : 1.Conseguenze dell'amore2. Grizzly Man3. Brick4 . The Proposition5 . United 936. 13 Tzameti7. Cache8. The Beat that my Heart Skipped9. Voksne Mennesker10. Brødre Nesten på lista: The Departed Mulig at jeg nevnte Grizzly man i fjor, men det får så være Beste film sett i år uansett årstall: Idi i Smotri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Papillon 3 Posted December 20, 2006 Report Share Posted December 20, 2006 1. Babel2. Grizzly Man3. Caché4. Taxidermia5. Reprise6. Das Leben Der Anderen7. The Prestige8. Children of Men Er litt usikker på resterende tre. Er litt usikker på siste del av lista også. Edit: Das Leben Der Anderen må med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 En del av disse filmene er jo egentlig produsert i tidligere år, men jeg regner med de filmene jeg har sett på kino i år, pluss de jeg har sett på dvd som jeg vet er fra 2006. Noen av dem har jeg kanskje dempet min begeistring for bittelitt siden jeg så dem, andre har vokst enda mer på meg i ettertid. 1. Babel2. Nobody Knows3. The Departed4. The Squid and the Whale5. Das Leben Der Anderen6. Reprise7. Brokeback Mountain8. Good Night and Good Luck9. Walk the Line10. Den Brysomme Mannen Edit:1. Babel2. Nobody Knows3. The Departed4. The Squid and the Whale5. Das Leben Der Anderen6. Reprise7. Brokeback Mountain8. Good Night and Good Luck9. Capote10. Walk the Line Gratulerer til Babel, som vinner en klem og en pakke sokker for å være årets beste film. Må vel også gratulere Norge, som har klart å produsere to virkelig gode filmer i år. Jeg er likevel fullt klar over at det er mange filmer jeg ennå ikke har sett, som kan klatre seg oppover listen i ettertid. Årets store skuffelse var Volver. Beste film sett i år uansett årstall: Idi i Smotri /signert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats 0 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Den suverent beste filmen jeg har sett i år er en av filmene som kommer til konkuranseporgrammet til TIFF, så den kan jeg enda ikke si så mye om (teite sperrefrister!). Mer om det når programmet slippes over nyttår. Utover det: Capote - for en fantastisk rolleprestasjonThe Propostion - for møkk under neglene og tøffe mennThe Squid and the Whale - for å være en bra film om et vanskelig temaMiami Vice - for å være så gjennomført stiligA Prairie Home Companion - fordi jeg ikke har kost meg så mye på en film på lenge Men beste filmen jeg så i år, med unntak av den jeg driver å skryter på meg å ha sett i forbindelse med TIFF, må være Grizzly Man. Men jeg har ikke sett Taxidermia og holder en dør åpen for den (og for Flags of Our Fathers. samt det meste annet på Svanky sin liste). Også vil jeg nevne The Devil Wears Prada fordi jeg tross alt syns den var utrolig underholdende (p.g.a. Meryl Streep). Og understreke at jeg har sett lite ny film og at det sikkert er mye fint jeg har gått glipp av. Beste filmopplevelsen: Panserkrysseren Potemkin med Cleaning Women som spilte live under TIFF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Gah! Capote glemte jeg! Der røyk nok Den Brysomme Mannen ut av lista mi. 1. Babel2. Nobody Knows3. The Departed4. The Squid and the Whale5. Das Leben Der Anderen6. Reprise7. Brokeback Mountain8. Good Night and Good Luck9. Capote10. Walk the Line Slik ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex 0 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 7. Brokeback Mountain8. Good Night and Good Luck9. Capote10. Walk the Line De fire siste der er vel strengt tatt fra 2005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 De fire siste der er vel strengt tatt fra 2005 Kom de ikke til Norge i 2006 da? Forøvrig hadde jeg jo helt glemt Miami Vice, får la den komme med på årets stinkerliste. Det er i alle fall årets dårligste ide, og jeg ble alt annet enn imponert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragoo 2 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Kom de ikke til Norge i 2006 da? Forøvrig hadde jeg jo helt glemt Miami Vice, får la den komme med på årets stinkerliste. Det er i alle fall årets dårligste ide, og jeg ble alt annet enn imponert... hmhm, om de gjorde det så begynner jo jeg og å få en del filmer på lista Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 De fire siste der er vel strengt tatt fra 2005 Som sagt: "En del av disse filmene er jo egentlig produsert i tidligere år, men jeg regner med de filmene jeg har sett på kino i år, pluss de jeg har sett på dvd som jeg vet er fra 2006." Brokeback Mountain, norgespremiere 20.01.06.Good Night and Good Luck, norgespremiere 24.02.06.Capote, norgespremiere 03.03.06.Walk the Line, norgespremiere 03.02.06. Så det så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsk 0 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Jeg har sett veldig lite film fra i år, egentlig, men de jeg har likt best har vel vært Den brysomme mannen, Walk the Line, The Departed, Casino Royale og Babel. Må fortsatt se Capote, The Squid and the Whale, Das Leben Der Anderen, Tideland med flere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Den suverent beste filmen jeg har sett i år er en av filmene som kommer til konkuranseporgrammet til TIFF, så den kan jeg enda ikke si så mye om (teite sperrefrister!). Mer om det når programmet slippes over nyttår. Hater sånn teasing! Inland Empire?Flandres? Hater sånn teasing. Jeg skal skrive liste, men har planer om å pløye igjennom noen flere først. Inntil videre blir det en liste over Claude Chabrols beste filmer om mord: 1. Le Boucher2. Que La Bete Meure3. La Femme Infidele4. Les Bonnes Femmes5. Les Noces Rouges Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats 0 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Hater sånn teasing! Hater også sånn teasing og det er ikke meninga å være vanskelig. Jeg vil jo gjerne snakke om filmen, men... OK, skal holde kjeft om den fra nå. Forøvrig syns jeg det er morsomt og interessant at veldig mange her på forumet syns Miami Vice var elendig. Ingen andre enn meg som syntes den var skikkelig bra?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Fikk så fullstendig overload av fleisen til Colin Farell av The New World, så jeg skyr Miami Vice mest på grunn av det. Mann er jo en god håndverker, det er jo få prosjekter som høres mindre midt i blinken ut, og Collateral likte jeg, så kanskje en dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melkor 0 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Liker ikke lister egentlig, så jeg får bare komme med en haug navn i tilfeldig rekkefølge. Jeg liker noen av de bedre enn andre altså, men jeg tror de blir mye delte plasseringer, og da kan det være det samme (per nå så er i alle fall to av filmene på en delt plass, og siden jeg har kommet på fire stygg så...) Old Joy, Grizzly Man, Stranger Than Fiction, Le Conseguenze dell'amore (pokker, trodde denne var ny, men det var den ikke, jaja, den får stå, var en av de bedre jeg så på kino i år i alle fall). Kommer sikkert med flere etter hvert. Må bare huske de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 1. Three Times (Hou Hsiao-Hsien)2. The Sun (Alexander Sokurov)3. Caché (Michael Haneke)4. Offside (Jafar Panahi)5. Grizzly Man (Werner Herzog)6. The Wind that shakes the Barley (Ken Loach)7. Pan's Labyrinth (Guillermo del Toro)8. The Squid and the Whale (Noah Baumbach)9. Capote (Bennet Miller)10. Reprise (Joachim Trier)---Iflg. Imdb er jo brorparten av disse fra 2005, men, men.. Hadde tenkt å putte L'Enfant inn også, rundt 2.-3., men den kom til Norge i november 2005. Kom ikke på lista: Tideland, Den Brysomme Mannen, Science of Sleep, Slipp Jimmy Fri, Babel, Borat, Fritt vilt, Black Dahlia, The New World. Filmer som kom i år som jeg antageligvis hadde likt: Flanders, Inland Empire, Iklimler. De to første kan jo regnes med neste år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffen 0 Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Ser at Grizzly Man er pop her. Forstår ikke koffor. Det handla jo bare om en mislykka skuespiller, som med sin særs irriterende og arrogante og ikke minst NAIVE væremåte gjorde ham til middagsmat, takka være et "kall" som liksom er redningen a la jeg har vært narkovrak men fann Gud så nå er jeg nykter, thanks to him. For å si det slik, slutten var ikke akkurat trist . "Kallet" var ikke annet enn en gåtur inn i løvens hule, der løven var sulten. Er du så steike dum er det nesten slik du fortjener det! Men det som irriterte meg mest var at vi fekk se Werner sitte og høre på opptakene av den fatale dagen, men IKKE VI!! Hva er poenget da?? Etter alt skrytet av denne dokumentaren var dette skikkelig skuffende. Min liste: 1. King Kong (så den i år, er på min liste uansett)2. Mission Impossible III3. Casino Royale4. Superman Returns5. The Da Vinci Code6. X-Men The Last Stand7. Miami Vice8. Pirates of the Caribbean 29. Lady in the Water10. Jackass 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsk 0 Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Nå har ikke jeg sett Grizzly Man, men det er litt dumt å se en sånn dokumentar og forvente blodugytelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2plus2 0 Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 1. The Squid and the Whale 2. Manderlay 3. United 93 3. Walk the Line 5. Tristram Shandy: A Cock and Bull Story 6. Inside Man 7. Munich 8. The New World 9. Transamerica 10. Match Point Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 Ser at Grizzly Man er pop her. For å si det slik, slutten var ikke akkurat trist.Ikke akkurat trist? Det berørte deg ikke at en trist skjebne endte i en brutal død, og at han trakk med seg kjæresten som hadde tenkt å gå fra han, med i dragsuget? Men Grizzly Man er kanskje ikke helt riktig type film for deg hvis du mener at King Kong og M:I-3 er blant årets beste filmer. GM har ikke den samme underholdningsverdien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.