Jump to content

Sátántangó


pretender
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Åh. :( Trudde ikkje det var så nøye her?

 

Veeeel, Diskuterfilm ønsker å samarbeide mer med filmorganisasjoner/filmklubber og lignende i fremtiden, så vi prøver vel å være en smule stuerene bare. Det er forresten helt vanlig for forumer å gjøre dette.

Håper ikke du tolker det personlig. :)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Hyggelig at så mange bestiller den! Regner med at jeg blir lynsjet om det ikke faller i smak... jaja. Seriøst er det bra med litt support for Bela Tarr, få som sliter så vanvittig med å få filmprosjektene på beina. Det er jo 6 år siden forrige, og The Man From London skal angivelig være i produksjon nå. Det har ikke vært uten skjær i sjøen, med en produsents selvmord som en ganske formørkende omstendighet. Uansett er Tarr en av de mest unike auteurene aktive i dag, som definitivt burde få lage film, selv om det - trist nok - ikke akkurat er overskuddsprosjekter han driver med.

 

 

[sTARTER SPOILERS]--------------->

Hmm ... Tåkedelen har definitivt mer enn et snev av transendens i seg (men etter sigende betraktelig nedtonet i forhold til boka, som jeg ikke har lest), men den mystiske ringinga som viste seg å være en sinnsyk, gammel mann ser jeg på som en symbolsk siste spiker i kista for de storslagne forandringene Irimias liksom skulle gi arbeiderene sine. Jeg elsker måten Tarr bygger opp til en slags åpenbaring (om jeg husker rett starter vel også filmen med at Schmidt grubler over hva klokkene skyldes) før han brutalt stikker høl i ballongen rett før den fyker til værs.

Sant det. Jeg var fullstendig ute av kroppen under denne sluttscenen, trass i den vanvittige styrten. Det blir jo satiré. Men igjen følte jeg et snev (her definitivt bare et snev) av tvetydighet. Jeg reagerte på forskjellene i lydprodusjonen i og utenfor kirketårnet. Skjønner at det må være klangforskjell, men det er tydelig én klokke inni, og flere på utsiden. Jeg vet ikke, mulig minnet lurer meg. Dessuten har jeg lånt bort filmen, og får ikke sjekket det ut. Jeg bare husker at jeg opplevde det sånn. Jeg har ikke sett noen andre som har tenkt på dette, så det er nok jeg som er gale-Mathias der.

 

 

----------------->[NO MORE OF THE SPOILATZAI]

 

 

Jancso har jeg fortsatt til gode å se noe av, noen anbefalelser av ham?

The Red and The White, definitivt, selv om alle eksisterende DVD-utgaver er råtne på den ene eller andre måten. Jeg så nylig Red Psalm, som var svært utfordrende, men skriker etter gjensyn. Det oppsummerer hva jeg har sett, men rekka fom. My Way home ('65) TOM. Red Psalm skal være hans gyldne periode, og jeg skal grave litt mer der. Det er først nå andre filmer enn R&W begynner å komme på DVD. (Clavis har 3 ute).

 

Det er nesten utrolig hvor spennende Sátántangó i blant er; jeg har sett mange 90-minutters filmer som har føltes mye lenger. Et eller annet med Tarrs cinematografi er så utrolig fengslende, det er et under hvordan han klarer å holde på seeren gjennom en tjue-tredve-minutter lang scene som i sin helhet består av fylliker som danser/går rundt med rundstykker i panna, slik at man på en rar måte blir oppriktig lei seg over at scena er ferdig. Rett og slett magisk.

 

Ja jeg vet. Jeg har aldri opplevd slik tidsforvrenging som når jeg så den filmen. Det er jo særdeles hypnotiserende. All ære til foto, men lydarbeidet og musikken av Mihaly Wig (Irimias) er sørenmeg genialt. Hyll hyll.

 

Dog, da gjenstår det bare å ta seg mot nok til å se den. På julaften kanskje?

Ikke dumt valg... eller en av disse andre familiesammenstimlingsdagene. Julestemningen er liksom ikke 100% garantert da. Tror ikke NRK kommer til å bytte ut Tre Nøtter til Askepott med Satantango f.eks. Får vel starte sin egen TV-kanal.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hm. Burde ikke filmklubbene ta ansvar og gå sammen om å importere noe Bela Tarr? Kanskje ikke Satantango, men noe annet? Hvis man spleiser på frakt og finner en plass hvor de ikke skal ha avskrekkende mye i leie, burde jo det være gøy?

 

Har forøvrig fått Satantango nå. Trenger en TV, så jeg kan få sett den. B)

Link to comment
Share on other sites

 
Da var den endelig bestilt! Gleder meg vilt. Får okkupere flatskjermen til foreldrene mine neste gang de reiser vekk, da jeg tror det er lite trolig at jeg får sitte der uforstyrret i 7 timer ellers. :P
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Vel. Jeg lånte sesong en på biblioteket rett før jul og så den på et par dager. Så kjøpte jeg sesong to og tre etter hvert som jeg kom videre og i dag kjøpte jeg sesong fire. Akkurat nå ser jeg episode fire av sesong fire.

 

3x( 13x55min gj.snitt)+4x55min = 2365 minutter

 

2365minutter / 60 = 39,41

 

Altså, siden slutten av desember desember har jeg sett 39 og en halv time Six Feet Under. Geez. Men jeg har ikke sett flere enn fem episoder sammenhengende. Joda, Sàtàntangó er vel ikke så uoverkommelig antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

 

Ooh......

Fett klipp, i mangel av bedre beskrivelse. Hm, får kaste meg inn i diskusjonen om hvordan det funker med det amerikanske postvesenet og toll på dvd-er. Or maybe not!

 

Uansett, det er jo sånne ting som dette som minner en om hvor ............. (fyll inn passende adjektiv her) film kan være.

 

Grunnen til at man ikke finner passende adjektiv kan være:

1. Det er film. Ikke skrevet ord/tale. Men bilde.

2. Jeg er "lost for words", til stadighet.

 

Ai.

 

BTW, apropos Ungarn, noen som så filmen "Hukkle" på TIFF et år for ikke fryktelig lenge siden? 2002/3? Ungarsk, ikke noe dialog som jeg kan huske, men hikking, giftmord, solskinn og slow-motion fly. Den var fin den :) Svank? Fant dette på google, så den har visst vært på biff også:

 

http://www.biff.no/2006/index.php3?ID=Film&counter=139

EDIT: Bildet var da ikke særlig representativt, og en dårlig teaser. Vil nå jeg si.

Nuvel.Ikke helt on og ikke helt off-topic.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 months later...

Jeg poster liksågreit omtalen min om filmen her, så den ikke forsvinner i "Hvilken film så du sist?"-tråden. Kan det forresten være en mulighet å dele den tråden opp i måneder? Altså én tråd for mars, én for april, og så videre. Da ville det kanskje blitt litt lettere å navigere seg gjennom den.

 

 

 

I formiddag, i ettermiddag og i kveld ble det Sátántangó, av alle ting. En kort oppsummering av handlingen, uten å røpe for mye, vil vel bli noe á la dette; gjennom 7 timer møter vi de diverse innbyggerne i en Ungarsk landsby etter kommunismens fall, som har det alt annet enn lett. En tidligere beboer returnerer til byen etter å ha vært antatt død, med løfter om lysere tider. Uansett, Pretenders skryt er absolutt ikke ufortjent! Helt fra starten av er dette nesten rein magi.

 

Åpningsscenen består kun av en evigvarende kamerakjøring som følger en flokk kyr som beveger seg gjennom en tilsynelatende forlatt landsby. Nå husker jeg ikke helt nøyaktig, men klippet varer i godt og vel 5-10 minutter. Likevel føles det så ufattelig meningsfullt, og det er så velkomponert at det grenser til, som sagt, magi. Måten kyrne beveger seg inn og ut av bildet på; det virker nesten som at Tarr gir regi til dem. Dette med dyrene i filmen var noe jeg egentlig funderte en del på mens jeg så den, for de fortjener nesten alle en Oscar for sine prestasjoner. Kyrne, hundene som beveger seg frem og tilbake i bildet på perfekt vis, også katten da, som deltar i filmens sterkeste scener (herregud, de scenene kommer jeg nok aldri til å glemme). Dette høres kanskje litt idiotisk ut, men om du har sett filmen forstår du kanskje hva jeg mener. Det virker som om alle de ikke-menneskelige tingene i filmen spiller på lag med Tarr for å oppfylle hans visjon. Det blir nesten overnaturlig.

 

Uansett, det skal godt gjøres å finne ett eneste klipp i denne filmen som er kortere enn ett minutt. Hvert klipp trekkes ut i det uendelige, med flere sekvenser hvor folk bare går på en vei i flere minutter, danser til de faller om, sitter på en benk og venter, eller lignende. Men tross i at det er langdrygt, blir det aldri kjedelig. Det er sagt mye om mammutlengden, men det er faktisk sant at tidsperspektivet viskes vekk underveis. Filmen føles ikke mer enn rundt 1/3 av den opprinnelige lengden. Mye av dette skyldes nok det ubeskrivelige fotoarbeidet. Styggvakre motiver, nedslitte bygninger, forlatte landskap, alt i deilig svart/hvitt, og med kameraføringer som er ufattelig gode. Jeg blir alltid imponert over lange tagninger, og når filmen serverer timinutterlange klipp med konstant bevegelig kamera, er jeg solgt. Dere har sikkert alle sett klippet Pretender postet i sin anmeldelse av filmen. Hvis ikke, gjør det nå.

 

Dette er et kompromissløst stykke realisme, men det overnaturlige ligger alltid nær, som Pretender så flott ordla seg. Det er gripende, sjokkerende, vakkert, stygt, skittent, tragikomisk og ja, magisk. Legg til et utrolig persongalleri og fantastiske skuespillerprestasjoner, så har du et av de største mesterverkene noensinne. Noe av det beste jeg har sett, enkelt og greit.

 

Tro på alt det positive du har hørt om denne filmen. Drit i lengden, spandér 7 timer på dette verket! Du angrer neppe. Og takk til Pretender for anbefalingen!

 

 

 

 

[sTARTER SPOILERS]--------------->

Sant det. Jeg var fullstendig ute av kroppen under denne sluttscenen, trass i den vanvittige styrten. Det blir jo satiré. Men igjen følte jeg et snev (her definitivt bare et snev) av tvetydighet. Jeg reagerte på forskjellene i lydprodusjonen i og utenfor kirketårnet. Skjønner at det må være klangforskjell, men det er tydelig én klokke inni, og flere på utsiden. Jeg vet ikke, mulig minnet lurer meg. Dessuten har jeg lånt bort filmen, og får ikke sjekket det ut. Jeg bare husker at jeg opplevde det sånn. Jeg har ikke sett noen andre som har tenkt på dette, så det er nok jeg som er gale-Mathias der.

----------------->[NO MORE OF THE SPOILATZAI]

 

Du er ikke alene.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...
 
 
 
  • 1 year later...
Jeg har tilgang på denne nå - hvis jeg vil. Jeg har på en måte lyst til å prøve, men jeg lurer egentlig på om det har noen mening. Fordi, jeg ser nærmest helt bort fra muligheten for å klare 7 timer i ett strekk. Det begrenser seg kanskje rent fysisk, men også sosialt. Jeg regner med at det jeg spør om først og fremst, er om den i det hele tatt kan ses oppdelt?
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har tilgang på denne nå - hvis jeg vil. Jeg har på en måte lyst til å prøve, men jeg lurer egentlig på om det har noen mening. Fordi, jeg ser nærmest helt bort fra muligheten for å klare 7 timer i ett strekk. Det begrenser seg kanskje rent fysisk, men også sosialt. Jeg regner med at det jeg spør om først og fremst, er om den i det hele tatt kan ses oppdelt?

Jada. Den er delt opp i 12 kapitler, så det burde vel gå an. Men jeg anbefaler jo selvsagt at du ser den i ett strekk. Det skjer noe spesielt når man kommer inn i Sátántangó-tidsregningen.

Link to comment
Share on other sites

 
Hmm, det jeg burde gjøre, er vel å ta vare på den nå - og uansett ikke stresse med å få sett den. Så kan det jo hende at jeg er alene hjemme i dette Bergmanske hus™ en gang i fremtiden.
Link to comment
Share on other sites

 
i dette Bergmanske hus™

Hehehe. Kan jeg komme og bo hos deg et par uker? Evt. "observere"?

 

Men ja, jeg tror jeg heller hadde spart den til en gang du har tid. Det er noe spesielt ved å sitte gjennom disse 7 timene i ett strekk.

Link to comment
Share on other sites

 

Er det tre-diskeren du har, fungerer det nok greit å se den disk for disk. Er vel 2t - 2t - 3t, sånn ca. Jeg kan gå god for den løsningen iallefall. Anbefaler uansett å gjøre et forsøk på filmen.

 

Jeg hadde 3-4 timer søvn mellom disk 2 og 3 første gang jeg så den, og så alt i ett strekk andre gangen.

Link to comment
Share on other sites

 

Det ser ut til at Kilden (vet ikke om det er den samme Kilden som det ble referert til et annet sted) lar meg velge mellom to versjoner, den ene er PAL-versjonen fra AE på tre disker, den andre er en NTSC fra... Facets? Jo, tror det.

 

Uruloki: Velkommen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...