Jump to content

DiG!


blausen
 Share

Recommended Posts

http://www.facets.org/Images/dig.jpg

 

 

Her har vi virkelig en godbit jeg fikk sett i dag. Dette er en dokumentar som omhandler de to musikalske talentene Anton Newcombe og Cortney Taylor, som er lederne for de respektive bandene The Brian Jonestown Massacre og The Dandy Warhols.

 

Dokumentaren starter på 90tallet, da Dandy Warhols ennå ikke er blitt kjente, og mens begge band var gode venner. Derfra går det paralelle historier om Dandy Warhols suksess, mens The Brian Jonestown Massacre (Som igrunn var mer talentfulle enn Dandys) møter sin undergang. Vi opplever sjaluen fra BJM's side når the Dandys opplever suksess, og hvor profesjonelle Dandysene er til å takle stresssituasjoner og suksess.

 

http://www.channel4.com/film/media/film/4x/D/dig_xl_01.jpg

 

Disse to karene har hovedrollene i The Brian Jonestown Massacre, og virkelig er noen fascinerende karakterer. Spesielt vokalist og kreativ drivkraft Anton Newcombe til venstre. Underveis i dokumentaren får vi vite av diverse eksperter at han lett kunne vært en ny Bob Dylan etc.....om det bare ikke hadde vært for hard partying og masse, masse drugs, selvfølgelig.

 

Anton Newcombe er faktisk en av de mest interessante karakterer jeg har sett på film på evigheter. Og at denne karen faktisk fins i virkeligheten gjør det enda mer fascinerende. Dette er virkelig en nærstudie av en persons stormannsgalskap, og hvordan han ene og alene klarer å ødelegge alt talent man har. F.eks. Så presterer han gang på gang å banke opp sine egne bandmedlemmer på scenen under konserter, fordi han er høy på heroin. Han minner mest om en krysning mellom Jim Morrison, Kurt Cobain og Klaus Kinski

 

Det verste er at musikken til BJM virket veldig bra, skikkelig retro rock'n roll med folkerock undertoner. Og jeg sitter allerede å leter etter mp3'er å laste ned

 

Se DiG! En virkelig positiv overraskelse! Dette bør være pensum for alle som vil bli rockere !

 

9/10

Link to comment
Share on other sites

 
 
hmm, husker å ah hørt om denne før, og ble interessert i å se den, men tror ikke jeg fant tak i den, og glemte så av den. så takk for påminnelsen. ser ut som en svært kul film. spesielt siden jeg er musikkinteressert og litt dandy warhols fan
Link to comment
Share on other sites

 
 

Får kjøpe meg denne ja. Har ikke funnet en plass der jeg får 2-disc-utgaven for en billig penge enda. Får vel enten strekke meg litt, eller kjøpe den kjedelige simple utgivelsen.

 

Er nok ingen mindre tilhenger jeg heller. BJM er vel kanskje litt i samme leia?

Link to comment
Share on other sites

 
  • 8 months later...

Får kjøpe meg denne ja. Har ikke funnet en plass der jeg får 2-disc-utgaven for en billig penge enda. Får vel enten strekke meg litt, eller kjøpe den kjedelige simple utgivelsen.

 

Er nok ingen mindre tilhenger jeg heller. BJM er vel kanskje litt i samme leia?

 

Denne er knall, en blanding mellom Morrison og Kinski er ikke en helt dum beskrivelse av Newcombe, han er ganske håløs. :) Likevel er det på en måte han filmskaperen sympatiserer med har jeg inntrykk av, mens C Taylor og Dandy's er fremstilt mer kyniske og mindre 'ekte' gjennom de klippene som er valgt ut fra over åtte (?) års opptak. Hvordan oppfatter andre dette?

Link to comment
Share on other sites

 

Denne er knall, en blanding mellom Morrison og Kinski er ikke en helt dum beskrivelse av Newcombe, han er ganske håløs. :) Likevel er det på en måte han filmskaperen sympatiserer med har jeg inntrykk av, mens C Taylor og Dandy's er fremstilt mer kyniske og mindre 'ekte' gjennom de klippene som er valgt ut fra over åtte (?) års opptak. Hvordan oppfatter andre dette?

Eventuelt fremstilles Dandy-guttene som mer rasjonelle og realistiske, der Newcombe er en drømmende, naiv sjel uten særlig virkeligehtsoppfattelse. Men det er kanskje det som av noen oppfattes som "ekte"?

 

En sabla god og interessant film forresten.

Link to comment
Share on other sites

 

Eventuelt fremstilles Dandy-guttene som mer rasjonelle og realistiske, der Newcombe er en drømmende, naiv sjel uten særlig virkeligehtsoppfattelse. Men det er kanskje det som av noen oppfattes som "ekte"?

 

En sabla god og interessant film forresten.

 

Mulig det er jeg som romantiserer her ja, skal ikke nekte for det. 'Ekte' blir vel 'mindre kontrollert' kanskje da. Ellers vet jeg ikke helt om jeg liker/misforstår tonen din, men fair det.

Link to comment
Share on other sites

 

Da jeg så denne i fjor høst ble jeg helt hektet på the brian jonestown massacre og det har ikke gitt seg enda i følge last.fm. :D

 

Forøvrig en helt fantastisk dokumentar som anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...