Jump to content

Hva betyr 'pretensiøst'?


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Noen som har noen god forklaring eller definisjon på hva dette ordet betyr?

(Vet det finnes definisjoner på nettet, men ønsket mer subjektive tolkninger)

 

Videre for å utfordre sansene; mens vi er inne på dette med kunst, film eller musikk... kan noen komme med noen eksempler på hva dere mener er pretensiøs kunst, film eller musikk?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Pretensiøs betyr vel noe i retning det å fremstå som man har forstått noe andre ikke har forstått, uten å ha dekning for det. Opphøye seg selv til en som forstår alt, selvom en i bunn og grunn forstår lite. Liksomkunstnerisk, på en måte.

 

Vel, uansett, jeg synes pretensiøs er et veldig misbrukt uttrykk. Jeg føler altfor mange anmeldere, og normale folk for den saks skyld også, slenger rundt seg med dette uttrykket med en gang noen andre liker noe som kan virke liksomkunstnerisk eller uforstående for dem. Jeg føler veldig få av dem har "rett". De fleste, i mine øyne, bruker bare ordet for å vise at de kan fremmedord og for å piffe opp anmeldelsen sin.

 

Jeg føler at ordet pretensiøs er veldig paradoksalt på en måte. Når ordet pretensiøs brukes om én du synes later som han har forstått noe som ligger over andres fatteevne, står ikke du i fare for å bli pretensiøs selv? Du hever deg jo videre over de som i din betegnelse er pretensiøse, og "gjennomskuer" dem på et dårlig grunnlag. "Jeg hever meg over ditt mislykkede forsøk på å fremstå som kunstnerisk!"

 

Jaja, dette ble sikkert bare idiotisk babbel, men der har dere mine tanker. Jeg bruker sjelden ordet selv uansett.

 

Edit: Ok, siden du ville ha eksempler på pretensiøs kunst eller lignende, kan jeg jo si at Ari Behn er en av dem som faller under definisjonen pretensiøs i mine øyne.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg bruker ofte "pretensiøs" om en film som forsøker å framstå som en intelligent, granskende film, men som i bunn og grunn kun er et mer eller mindre tomt verk - som ofte føles "kul", eller "å, så kul den prøver å være".

 

Om det er riktig, har jeg ingen anelse om.

Link to comment
Share on other sites

 
Vel, defininsjonen på ordet er jo å utgi seg for å være bedre/viktigere/mer opphøyd en det virkelig er, så både det Uroloki og Kiddo sier er jo egentlig rimelig korrekt.
Link to comment
Share on other sites

 
... en film som forsøker å framstå som en intelligent, granskende film, men som i bunn og grunn kun er et mer eller mindre tomt verk - som ofte føles "kul", eller "å, så kul den prøver å være".

Eksisterer eigentleg ein slik film? Dersom éin person kan få noko meiningsfylt ut av ein film, kan nokon då seie at denne filmen ikkje har meining?

Link to comment
Share on other sites

 

Eksisterer eigentleg ein slik film? Dersom éin person kan få noko meiningsfylt ut av ein film, kan nokon då seie at denne filmen ikkje har meining?

 

Hehe, du er inne på noe. Men nå snakker jo jeg ut i fra meg selv, så setningen min blir (kanskje for) subjektiv.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Pretensiøs er i bunn og grunn et veldig subjektivt uttrykk.

 

Joda. For all del.. men jeg undrer om det finnes former for intersubjektive oppfattelser for hva som er pretensiøst? Hvis man kaller pretensiøst noe som f.eks er å snakke om veldig store filosofiske spørsmål uten belegg for det. Eller den meningen som den kanskje ønsker, så er det forsåvidt et valid uttrykk(selv om jeg nok alltid vil vegre meg for å bruke det). Igjen kan det jo være veldig forskjellig hvordan man opplever ting likevel da.

 

Det må (selvsagt) poengteres at det går an å snakke om store spørsmål og saker uten å være pretensiøs også.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...