Jump to content

Fritt Vilt [as requested]


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Jeg vil se Fritt Vilt anmeldelse....

 

http://img182.imageshack.us/img182/5029/img44db87910e407hd4.jpg

 

Har prøvd å samle opp en fellesanmeldelse av brukerne på forumet fra hva-så-du-sist-tråden, og oppsummert litt hva slags ettertanker jeg har. Vi kaller det en 'slags' anmeldelse!

 

Svankmajer:

Debutfilmen av Roar Uthaug skuffer ikke! Det meste med filmen er egentlig bra eller bedre. Særlig bruk av lyder, musikk og gufsete skitne korridorer. Fritt Vilt handler primært om 5 ungdommer som drar opp på fjellet for å kjøre snowboard, men så brekker en av dem beinet og tar ly i et gammelt og forlatt lite hotell ganske øde i fjellene. Ingen stor stor historie, men så klarer nå filmen å tyne dette fint uansett. En klaustrofobisk skrekkfilm innetar resten av filmen. Slutten redder mye av helheten, fordi man begynner å lure hvor den er på vei etterhvert. Kritikk? Tja, litt malplassert bruk av filmmusikk i rulleteksten kanskje? Jeg hadde ikke lyst til å høre en døll metalsang etter en slik film ihvertfall. Enkelte av skuespillerne var litt svake. Som sagt, ingen komplisert historie, men nå er vel ikke slashere mest kjent for dette heller da.

Uansett. Litt usikker på om den vil overbevise alle.. spent på andres reaksjoner på denne.

Men jeg synes den var veldig bra på flere plan. Skrekkfilmfans vil sikkert se flere referanser og sånn.

 

Oldboy:

I kveld var jeg på ordinær kinopremiere på Fritt vilt. Det var også første gang jeg besøkte Lørenskog kino. Det var ingen god opplevelse. Kinosalen var fin, setene behagelige og jeg hadde fått god plass. Men... lyden imponerte meg overhodet ikke. Det var faktisk vanskelig å oppfatte all dialogen. Men enda verre: publikum. Salen var fylt opp med 14-16 år gamle "kids" som snakket gjennom hele filmen, ropte, skrek, klappet, kom med høylytte kommentarer osv. Jeg satt derfor mest og irriterte meg over dette underveis. Filmen.... vel, den er godt laget. Men manuset er utrolig slapt og jeg merker hvor lite slike filmer egentlig gir meg når det ikke engang klarer å by på noen overraskelser. Et par av skuespillerne er dessuten veldig dårlig. Jeg liker ikke å henge ut folk, men han som spiller karakteren Mikael (Endre Midtstigen heter han visst) presterer det absolutt svakeste jeg har sett i en større rolle på film på lang tid. Jeg klarer ikke å forstå hvordan han kan ha fått en slik rolle.

 

Filmen redder seg på noen scener som er godt regissert. Foto er også til tider knall. Men det som imponerer mest, sånn når alt kommer til alt, er egentlig de vakre bildene av Jotunheimen...

 

Til tross for til dels labre skuespillerprestasjoner, svake dialoger, et tamt manus, null originalitet og en kavalkade med klisjeer, så er likevel filmen på sett og vis helt grei underholdning av typen veldig lett. Hvorfor? Fordi sjangeren av natur er medrivende (selv om jeg egentlig ikke har veldig sansen for den), og fordi produksjonen rent teknisk er imponerende.

 

Dodraugen2K:

Ble ikke akkurat spesielt overbevist av Fritt Vilt. Det skal nevnes at skrekk ikke er min favorittsjanger, men med stort sett ganske dårlig skuespill, utrolig forutsigbar handling og en kjedelig historie (vet at det å kalle noe "kjedelig" absolutt ikke er holdbart, men jeg klarer ikke å finne noe bedre ord. Filmen engasjerte meg iallfall null og niks) var det fint lite som gjorde at jeg synes det var verdt å se.

Ble mye skvetting og lite engasjement. Minner veldig mye om typisk skrekk fra hollywood slik jeg ser det. Pluss for fint foto og god lyd.

Sånn forresten; noen andre som fikk Ringenes Herre-assosiasjoner når de går oppover fjellet på starten (tenker både foto og lyd)?

 

Euphoria:

Så Fritt Vilt i kveld. Imponerende flott estetisk sett, men noget tynt plott (direkte hullete enkelte steder) og manus. Skulle gjerne sett at morderen hadde hatt en grundigere og mer troverdig bakgrunnshistorie enn det som var tilfellet. Men - den underholdte, og det var tross alt hele vitsen.

 

Pretender:

Fritt Vilt (Uthaug, '06). Endelig lager de skikkelig sjangerfilm i Norge, det er godt å se at det faktisk er mulig å få bevilget penger til noe sånt. Filmen er god underholdning og det kryr av gode grep. Men de er stort sett veldig klassiske, man har sett de før. Her er det minimalt med overraskelser. Foto er ofte bra, men de tungt implementerte blågrønne fargene blir veldig kjedelige i lengden, og det er mørke scener som byr på lite kontrast. Forhistorien gjør merkelig lite inntrykk. Det er ingenting som setter seg på sinnet her. Skulespillet er varierende, fra "bra" til "noe av det verste jeg har sett noen gang". En av skuespillerne får en del av replikkene off-screen, det er litt vittig. Dog meget trist at det ikke har vært mulig å omcaste litt, for dette er virkelig skuespill som trekker seeren laangt ut av filmopplevelsen.

Filmskaperne skal ha ros for å ha kjørt løpet helt ut, og skapt noe som ser lite typisk norsk ut. Dette er milevis bedre enn Villmark.

 

Zann:

Jeg har vært på kino og sett Fritt vilt. Har nok ikke så mye å tilføye som ikke allerede har blitt sagt her på forumet. Hovedproblemet er manuset - der en film som Wolf Creek holder tilskuereren på tå hev ved å bevisst bryte en sjangerregel i ny og ne, kjører Fritt vilt den trygge formelveien hele veien inn. Ellers er jeg enig i kritikken av skuespillet, men det spørs om ikke manuset må ta en del av skylden her også. Noe av dialogen er direkte pinlig - karakterer som sier hva de gjør, eller har tenkt å gjøre, samtidig som de faktisk utfører handlingen er ikke en indikator på elegant filmskaping i min bok.

 

Men jeg må også få si at flere av spenningsscenene fungerer helt utmerket, og jeg mistenker dessuten at horrornerder som meg selv ikke er Uthaugs målgruppe. Det var god stemmning i kinosalen og jeg skvatt opptil flere ganger. Den er sikkert minst like god som The Grudge 2, som det ble vist trailer for før filmvisningen, og da er kanskje målet oppnådd? (Men jeg håper likevel Uthaug får lage mer film i Norge, gjerne med litt freskere manus, før store/stygge Hollywood kaprer ham for godt.)

 

Blausen:

Fritt Vilt - Enig i det som er sagt her tidligere: Dårlig manus/skuespillere, ok foto og regi. Jepp. 5/10

 

Kiddo:

Litt i samme gate som Wrong Turn, dette. Funker egentlig ok, og håndverkmessig klarer den nesten å imponere til tider. Jeg ble underholdt til en viss grad gjennom nesten hele greia, og jeg kan ikke si jeg er skuffet. Jeg synes ikke den klarer å bygge opp en god nok stemning, men funker stort sett som en ren "slasher". Jeg tror det meste er sagt om denne (skuespill, manus osv), og jeg kan vel konkludere med å si at jeg synes den var "sånn passe".

 

http://img180.imageshack.us/img180/600/1158211486672870qf6.jpg

Kritikk fra Dfilms brukere kan vært brutal, men Uthaug liker sikkert ikke silkehansketilbakemeldinger likevel.

 

Sånn i ettertid må jeg si at jeg er positiv til prosjektet, og skal man vurdere Uthaug som en håndtverker så synes jeg han ligger et hode over mange andre regissører rent filmteknisk. Noe jeg også så i Regjeringen Martin forøvrig.

 

Scenarioene er også interessante og vakre. Lokalene i det gamle hotellet minner på sitt beste om The Thing og The Shining. Jeg savnet litt mer oversikt i hotellet. Flere store og dynamiske bilder ala Kubrick hadde gjort den parten enda bedre.

 

Selve historien virker litt lite utviklet, som flere her tydeligvis også peker på. Jeg liker personlig konseptet, men det hele er litt enkelt. Jeg savner mer kjøtt(beklager uttrykket) i beina på filmen. Mer dybde. Slutten redder ganske mye(det beste med hele filmen faktisk), men kanskje ikke alt. Likte brutaliteten og dysterheten i filmen. Jeg tipper den virkelig kunne forstyrre målgruppen den er lagd for på sitt verste. Det er her jeg synes den også skiller seg litt ifra Skrik, Fryktens Sommer og de.

 

Skuespillerne presterer variert. Jeg likte hovedrolleinnhaveren og henne kommer vi og burde vi se mer av, men skulle ønske hun hadde en litt sterkere karakter i filmen. Han 'morsomme gutten' syntes jeg også klarte seg bra. Lærte meg å like han litt etterhvert. Godkjent. De andre hadde tynne karakterer, og det er nok litt mer skyld enn skuespillerprestasjonene til at de ble litt 'pappfigurer' til tider.

 

Musikk og lyd var bra tror jeg. Har glemt av all filmmusikk, men demrer svakt at den fungerte bra. Selv om den kanskje ikke var den mest minnerike heller. Lydeffekter var i likhet med regien bra gjort.

 

Alt i alt er det nok ikke det etterlengtede norske mesterverket kanskje, men jeg har veldig sans for prosjektet til tross for svakhetene samt at den kanskje er rettet mot et mer kommersielt publikum enn føler jeg har noe felles med. Jeg skulle gjerne sett Uthaug utformet en ordentlig kompromissløs film mer mot giallosjangeren f.eks, og med noen dyktige på manusskriptsiden.

Tror vi fort kunne fått et gullegg da.

 

Men det er vel Hollywood en stund med han nå. Ikke et sted med mange suksesshistorier når det gjelder norske regissører, men det kan jo hende dette er mannen som er skamløs nok til å få det til? Tørr man å påstå at Hollywood lager de beste filmene i norsk massemedia, så har man sikkert guts til det meste.

 

http://img215.imageshack.us/img215/3351/regissrroaruthaug99233cdn9.jpg

 

Lykke til fra meg, Roar! Hils Spielberg & co!

(Og pass deg for grøfta Zwart krabbet ned i..)

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...