Jump to content

No Direction Home: Bob Dylan


maestro
 Share

Recommended Posts

No Direction Home: Bob Dylan

 

8 av 10

 

http://www.filmlisten.no/bilder/poster_size/BobDylan-NoDirectionHomeDVD1131063810.jpg

 

No Direction Home er historien om hvordan Robert Zimmermann fra Minnesota ble hele verdens Bob Dylan. Ikonet og etter hvert legenden Bob Dylan. Dette er essensiell kulturhistorie og en dokumentar om en av de viktigste bidragsyterne i amerikansk kultur i etterkrigstiden. Dokumentaren tar for seg perioden frem til 1966 – og har fortjent nok høstet lysende kritikker fra et samlet og lamslått kritikerkorps. For dette er den definitive dokumentaren om Bob Dylan.

 

Underveis i filmen blir det sagt, fra en som stod han veldig nær (tror det var Joan Baez), at Bob Dylan var - og er - et komplekst menneske som det er vanskelig å forstå og bli ordentlig kjent med. Jeg sitter igjen med det samme bildet, selv etter å ha sett Martin Scorsese sin tre og en halv time lange forseggjorte og grundige dokumentar. Jeg ble litt klokere, men kanskje ikke så mye som jeg håpet. Men det er ikke Scorsese sin feil – han har gjort hva han kan, og det er ikke rent lite. Saken er at Bob Dylan snakker sjelden i klartekst, verken i arkivklippene fra 60-tallet eller i det ferske intervjuet som er gjort spesifikt for denne filmen. Han velger isteden å formidle sine meninger gjennom sine tekster, altså låtene. Og det er det. Stort sett.

 

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/images/bank/programmes_tv/bbc4_autumn2005/300no_direction.jpg

 

Scorsese har en interessant tilnærming. Han har først fokus på Dylans inspirasjonskilder og dveler en del ved den amerikanske musikkulturen, således handler filmen om mer enn bare Dylan. Woody Guthrie står spesielt sentralt i første del. Dylan kommenterer begivenheter fra sin oppvekst i Minnesota og hele veien frem til filmen avslutter med turneen i England i 1966.

 

Scorsese bruker veldig lite tid på utviklingen av, og de prosesser og ideer som lå bak, album og låter. Isteden settes Dylans bidrag i en sosial-historisk kontekst. Dylan er imidlertid hele tiden reservert i forhold til å redegjøre for meningsinnholdet i sine tekster og legger aldri skjul på at det er musikken som hele tiden har vært hans drivkraft. Han har aldri vært spesielt politisk eller sosialt motivert. Men det er selvsagt ikke er til å komme bort i fra at han ble sin generasjons protestsanger, og dette blir også behandlet inngående. Det samme blir hans overgang fra protestsanger til det å bli en mer eksperimentell musiker – med reaksjoner og synspunkter både fra sitt publikum og han selv.

 

http://www.tinylittledots.com/pics/dylan.jpg

 

Bob Dylan har aldri vært noe lettfattelig intervjuobjekt. Scorsese har likevel overtalt ham til å gjennomføre et nytt og eksklusivt intervju til denne dokumentaren (ifølge IMDb møttes faktisk aldri Dylan og Scorsese!). Men selv om det nye intervjuet sjeldent får frem mye nytt og spennende, bidrar det likevel til at dokumentaren får en retrospektiv dimensjon, noe som helt klart beriker den.

 

Likevel vil jeg påstå at de mange arkivklippene, fra konserter, intervjuer og ikke minst opptak foretatt backstage, er det mest interessante. De ferske intervjuene, med de som stod Dylan nærmest i denne perioden, fremstår selvsagt også som en uvurderlig del av helheten. Mange fascinerende historier, meninger og syn knyttet til Dylan.

 

Scorsese har fått boltre seg fritt i et nedstøvet arkivmateriale som aldri før er blitt vist offentligheten. Kombinert med intervjuer av nyere dato, har han redigert denne dokumentaren på en aldeles briljant måte.

 

Dokumentaren byr selvfølgelig også på Dylan-musikk, men nesten overraskende lite, og det kunne kanskje vært mer? Jeg mener likevel å erindre at man får høre store deler av blant annet Like a Rolling Stone, Mr. Tambourine Man, Subterranean Homesick Blues, Maggie's Farm, Blowin' in the Wind… På DVDen er det selvsagt flere live-opptak!

 

http://www.bbc.co.uk/pressoffice/images/bank/programmes_tv/bbc2_autumn2005/300arena.jpg

 

Dette er kort sagt et must for fans av Bob Dylan – og det er nok også den målgruppen som dette er mest matnyttig for. Likevel vil filmen også fungere som en meget god introduksjon til fenomenet Bob Dylan – til de som er på begynnerstadiet, men ønsker å bli kjent med legenden. Og det burde de aller, aller fleste.

 

For ordens skyld, mitt forhold til Dylan er at jeg eier 5 album (som jeg har hørt mye på) og liker musikken svært godt. Jeg er nok mer musikkinteressert enn særskilt Dylan-fan, så om du sitter i samme båt som meg, er det overhengende fare for at også du vil like dette!

 

No Direction Home er rett og slett en mesterlig film. Ikke rart, ettersom den er laget av en mester innen sitt fag – og handler om en mester innen sitt fag.

Link to comment
Share on other sites

 
Yes. Feiende flott dokumentar. Den kan virke litt smådryg den første timen, med litt for mye om Bobs forhold til folkemusikken, noe som ble mye ukjente navn for meg. Men videre i dokumentaren ser man hvor viktig det er å ta med såpass mye, ettersom det underbygger mye av Dylans karriere.
Link to comment
Share on other sites

 
Fin anmeldelse :) Jeg gleder meg til å se denne, selv om jeg ikke er den helt store fanen. Men jeg har da noen skiver, og en bok og liker da mannen godt. Begge mennene her faktisk.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...