Jump to content

Grinebiter-tråden


Melkor
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 2.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hjelper nok ikke på, jeg rekker det ikke uansett, 5 timer til det må være printa og levert. Jeg må bare droppe de greiene jeg ikke har skrevet om, og heller få ordna bibliografi og innholdsfortegnelse på det jeg har gjort. Så får jeg bare levere det jeg fikk gjort. Heldigvis er det et referral-system her, så så lenge jeg har levert NOE, men tror jeg kommer til å få stryk, kan jeg få ekstra tid til oppgaven og levere på nytt. Er litt usikker på om jeg bare kan få laveste karakter da, eller om det kun gjaldt om man ikke rekker deadline. Men jæjæ, vi ser. Karakterene fra førsteåret teller jo ikke i bachelorgraden uansett.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Hehe. Setter pris på at du hjelper meg med å sette ting i perspektiv. Dette er vel egentlig første gang jeg har failed miserably med å rekke en deadline, og må levere en halvferdig oppgave. Er vel vant med å slækk'n inn til målstreken og likevel gjøre det bra, så sånn sett er det vel en grei lærdom å ta med seg videre. Noen big deal er det jo ikke, bare et lite slag mot stoltheten og egne forventninger.

 

Men dette er jo grinebitertråden: æsj, dette suger, fy faen.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Vel, fikk da levert 5 minutter før deadline. Ble ikke så verst gitt, forutenom de delene jeg ikke fikk gjort.

 

Nå er det seiersdans til The Golden Core. Og søvn.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Nå vet jeg ikke hva dere studerer, men hvis dere er humanister så kan dere søke humanister i praksis. Det er rundt 1 måned med fulltids case-løsning hos en relevant bedrift i stedet for et semester med surmulig.
Link to comment
Share on other sites

 

Såvidt jeg husker er det kjipt hvis du kommer i et team som har et tema som du absolutt ikke har interesse i eller har tilstrekkelig forhåndskunnskap til å bidra i stor grad. Jeg var i et team med tema som var veldig relevant for meg, men Kjemi folka som var der fant det nok ganske fånyttes. Men som grunn til å bytte studiested? Skjerpings!

 

Lærer litt om teknikker for effektivt gruppearbeid, og hvis det er urelevant tema, så får du bare kjede deg gjennom det et halvt år. Men gjør en viss innsats på å prøve å velge en gruppe som kan være litt interessant (hvis man fortsatt kan prioritisere ønsker). De fleste jeg kjenner fikk førstevalget.

Link to comment
Share on other sites

 
Maria Hussein Amelie. Trygve Hegnar sørget for å trekke norsk offentlighet ned i den samme søla som republikanerne brukte til å forsøke å gjøre Obama uvalgbar ved å terpe på Maria Amelies russiske navn på NRK Aktuelt i kveld. Hun heter Madina, og det er jo mye mer fremmed, suspekt og usympatisk enn "norske" Maria.
Link to comment
Share on other sites

 

Men som grunn til å bytte studiested? Skjerpings!

 

Sikkert litt i overkant ja (og andre grunner gjør at jeg heller blir værende), men jeg synes ikke det å bruke 25% av tiden under masterstudiet til et opplegg som kanskje kan være litt småartig hvis man er veldig heldig med gruppe/tema er en veldig appellerende greie, selv om man uansett kan grave frem et og annet positivt å si om opplevelsen. Hele greia gir litt inntrykk av å være et halvhjertet forsøk på å "bygge bro" mellom ulike fagområder, på en måte hvor gruppeoppbygging og tema er så tilfeldig at det skal mye til før det har noen særlig relevans i forhold til det virkelige liv, og da synes jeg det er merkelig at det skal være obligatorisk og stjele såpass mye tid av det som for mange av oss sannsynligvis er siste fase av utdannelsen.

 

Men ja, krysser fingrene for at jeg er heldig i trekningen, og hvis ikke skal jeg nok klare å overbevise meg selv om at dette er et flott dannelsesprosjekt jeg har mer nytte av enn jeg selv innser.

Link to comment
Share on other sites

 

Maria Hussein Amelie. Trygve Hegnar sørget for å trekke norsk offentlighet ned i den samme søla som republikanerne brukte til å forsøke å gjøre Obama uvalgbar ved å terpe på Maria Amelies russiske navn på NRK Aktuelt i kveld. Hun heter Madina, og det er jo mye mer fremmed, suspekt og usympatisk enn "norske" Maria.

 

Er helt enig i den håpløse retorikken, men:

 

Det var en stor feil å velge å kaste ut en kvinne som alt hadde utmerket seg med vårt samfunns sjeldneste og samtidig mest respekterte dyd: genuint personlig mot.

 

Ameliesaken er en politisk og moralsk katastrofe, men den har også gjennom vanskjøting blitt en kommunikasjonskatastrofe som suger hele venstresiden ned i en hengemyr, som svekker hele det rød-grønne samarbeidet, og Norges internasjonale rykte. Og nå plukker de delene av høyresiden med et mer abstrakt forhold til innvandreres menneskeverd opp denne retorikken og forverrer og forvrenger den. Når denne sprø saken har blåst over, og det uungåelige har skjedd, nemlig at Maria Amelie har fått oppholdstillatelse, så håper jeg at saken i det minste vil føre til revisjon av den norske folkesjelens forhold til den andre.

 

Hvorfor er det feil å kaste ut en kvinne med "genuint personlig mot"? Jeg synes denne saken lukter av favoritisme; middelklassen som vil beholde folk med middelklasseidealer. Det virker som mange vil at Amelie skal bli fordi hun er så "integrert"; de dreier innvandring om til en ren integreringskonkurranse når det i realiteten er pga humanistiske grunner (krigsflyktninger). Folk har lite sympati med de som kommer til Norge og blir samfunnstapere. Ingen skriker ut når arbeiderklassefamilier blir skipet ut. Hun har vært her i 8 år ulovlig, og skal dermed egentlig belønnes for å ha vært her så lenge: "men da mister hun all nettverk, alle vennene sine" etc. Jeg har stor sympati personlig med Marie Amelie; hadde det vært en ideel verden skulle alle som ville det få komt til Norge. Men skal jeg være realistisk så fungerer ikke det i det lange løp. (jeg vil føye til at jeg synes norsk byråkrati (UDI) har en veldig tvilsom praksis når det gjelder oppholdstillatelse (jmf. artikkelen i Morgenbladet nylig) og er noe som absolutt må forbedres).

Amelie er idealinnvandreren for oss nordmenn: hun er ikke muslim, hun er skrive- og talefør, hun tar utdanning og ser uskyldig ut. Da spiller det ingen rolle for oss om hun egentlig trenger opphold, eller hva forholdene bak stiller seg. Det er jo favoritisme i praksis. Er jeg helt på viddene nå?

 

At hun nå er attraktivt for jobbmarkedet er en positiv ting, som kan og bør redde henne fra deportering. Men jeg klarer ikke å unngå å være skeptisk til det mediekjøret denne saken har fått i forhold til alle de andre utkastelsene. Det sier definitivt noe om Norge og middelklasseidealer.

 

Hva synes dere?

Link to comment
Share on other sites

 

Sakens utvikling har vært en smule parodisk, ja, og jeg merker at jeg får mindre og mindre empati for Maria for hver eneste overskrift som tilskitner spalteplass som kunne vært brukt på viktigere ting som fotball og ski. Leste et utdrag av den berømte "boka" i Klassekampen i helga, og vi står ikke akkurat i fare for å miste en fremtidig Nobelprisvinner. Å gi henne statsborgerskap vil være ren snillisme med den linja norske politikere i innvandringsspørsmål ellers har lagt seg på (Bare Rødt har sitt på det tørre her), og selv om vi kanskje trenger denne debatten, har de begrensede sjelsevnene som kjennetegner politisk retorikk i de sosiale medienes tidsalder shanghaiet den prematurt. Å redusere Amelie til et symbol for den gode innvandreren vil såvidt jeg kan forstå bare resultere i å rense samvittigheten for de som demoniserer marginaliserte og mindre integrerte potensielle norske statsborgere slik at man på sikt kan utslette venstresiden gjennom å spille kulturrelativisme som endelig trumf.

 

At Maria har blitt utsatt for overgrep som har vært utenfor hennes kontroll betviler jeg på ingen måte, men hvis vi lar det føleriet som ligger til grunn for hele redd tåreperse-elva få forrang hadde Norge vært moralens Island. Forøvrig mener jeg at å åpne grensene fullstendig bør være et endelig politisk mål, men akkurat nå virker det en smule utopisk. Jeg spår selvopprettholdende og proteksjonistiske enklaver som stenger ute alle uønskede elementer innen hundre år.

Link to comment
Share on other sites

 

hm, gmail påstår jeg har hatt chinese hackers inne på kontoen min en gang i forrige uke, det var jo ikke akkurat så kult.

da var det kanskje på tide å bytte mitt 5 år gamle passord.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Maria Hussein Amelie. Trygve Hegnar sørget for å trekke norsk offentlighet ned i den samme søla som republikanerne brukte til å forsøke å gjøre Obama uvalgbar ved å terpe på Maria Amelies russiske navn på NRK Aktuelt i kveld. Hun heter Madina, og det er jo mye mer fremmed, suspekt og usympatisk enn "norske" Maria.

Han nemnde så vidt at ho eigentleg heiter Madina og ikkje det nesten like unorske Maria Amelie. Dette er relevant ettersom det å oppgje falskt namn er problematisk i innvandringssaker.

 

Hegnar har på ingen måte her gjort seg fortent til å samanliknast med ytre høgre i USA.

Link to comment
Share on other sites

 
Han gjentok det mange ganger. Han hadde problemer med å uttale det riktig i NRKs Debatten (er det det du har sett, kanskje?), selv om man skulle tro Madina Salama ikke byr på så store uttalevansker. Hun har såvidt jeg vet ikke oppgitt Marie Amelie-navnet til myndighetene i forbindelse med søknader, selv om hun jo ikke har papirer som beviser at hun heter verken det ene eller det andre, det er et psevdonym til bokutgivelsen og mediebruk (for å fremstå mer norsk, såklart). Mulig det ikke er helt sammenliknbart med Obama-hetsen, men det var påtakelig i den aktuelle debatten og ganske utvilsomt ment for å få henne til å fremstå mer fremmed. Som del av en ellers ganske svak argumentasjon hvor Hegnar for en gangs skyld ble målbundet av andre debatanter, synes jeg det var et ganske skittent grep. I dagene etterpå har flere brukt det, bl.a. VG på lederplass, og samtidig har motstanden mot henne økt. Det går tydeligvis en veldig tynn linje mellom "oss" og "dem".
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, det var Debatten eg såg. Eg har altså ikkje fått med meg kva han eventuelt har sagt andre stader, men det skal vere rimeleg dryge greier for at du skal kunne forsvare skuldinga som du rettar mot han. Du meiner at Hegnar faktisk prøver å skape eit skilje mellom "oss" og "dei"? Eg synest forresten at argumentasjonen hans var solid, og kunne ikkje sjå at han vart målbunden.

 

Det er godt mogleg at ho ikkje har oppgjeve namnet "Maria Amelie" til norske myndigheiter, men i denne saka er det likevel eit poeng at ho er open om kven ho er. Dessutan: Dersom ho har valt pseudonymet for å verke meir norsk, så er det vel nokså urimeleg å kalle det eit skitent triks å ta frå ho dette verkemiddelet.

 

Avsløringa av det eigentlege namnet hennar er berre éin av mange ting som har hendt i denne saka dei siste dagane. Eg trur at du har litt vel låge tankar om "folk flest" dersom du trur at dette er ei spesielt avgjerande årsak til opinionsskiftet.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...