Jump to content

Grinebiter-tråden


Melkor
 Share

Recommended Posts

ragoo! sover du eller? ragooooo?

 

Sorry. Jeg får heller ikke sove når det er noe stress dagen etter. Da er det bare å gi f... i det egentlig, bedre å stå opp, og finne på utrolig kjedelige aktiviteter. Eller ta en pils om man har. Eller lese noe grusomt. Var jeg deg ville jeg bare begynt å skrive på oppgaven. Blir du garantert trøtt!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 2.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 

Greit nok, kanskje ikke så veldig grinebitersk, delvis grinebitersk i alle fall. Ros til enkelte og grinebitersk ris til andre.

 

Sossegutter med selvtillit og «motefaktor» i skyene. Går på bussen med tent røyk og kaller folk som snakker tysk for nazister, breier seg overalt, og er generelt ufine. Hadde jeg vært tøff skulle jeg brukt de bleike olabuksene de raver rundt med som kebabserviett, men jeg er nok litt for snill.

 

Buss-sjåfør stopper bussen. Ringer til vektere, og får pakket kastet av bussen. Han tok seg god tid, ventet 15 minutter i et kryss bare for å kaste idiotene av. Sikkert den mest fornuftige mannen jeg har vært borti den siste uka - og nå er jeg ikke sarkastisk overhodet. Den ene noldusen begynner for øvrig å sloss med vekterne, og snakker om at han har betalt så mye for, og jeg siterer, «A-kort - jeg skal sitte på helt hjem». Vel, kjipt for deg din lille drittunge. Jeg håper du sitter og fryser ved tinghuset enda, din jævla imbesill. Kanskje du lærer deg litt folkeskikk og respekt for andre mennesker nå.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Var det noen som så «Først og Sist» forrige uke (eller egentlig fortsatt denne uka, om en halvtimes tid så kommer det til å bli neste uke (på begge måter))?

 

Jeg så blant annet litt av starten hvor Eli Hagen snakket. Det beste(?) var da hun snakket om Diana og Charles. Jeg holdt på å fly på fjernsynet da hun satt og tok i mot klapping fordi hun sa at hun holdt på å slå til Prins Charles (og deretter hvorfor). Det idiotiske utrykket hun fikk i ansiktet; «Jeg har en mening, kom igjen, klapp for meg.» (mulig også et hint av «jeg vet mange andre mener det samme også, klapp for meg!»). Hoi og hoi. Er det virkelig mulig? Hvor har denne neandertalerkulturen i Norge kommet fra? Kan noen svare meg på det? Hvordan kan noen være stolt av å simpelthen ha en helt tilfeldig mening (som man ikke argumenterer for, eller bruker til å utlede noe som helst)? Har ikke folk noe annet å være stolte av? Er en hvilken som helst mening noe å respektere? Om det er flere som mener det samme, blir denne meningen automatisk mer riktig?

 

For all del, jeg synes folkestyre kan være fine saker, men om man på død og liv skal være kynisk og drepe andre former for «utopier», kan man ikke da være bare litt skeptisk til populisme? For eksempel ved å kreve argumentasjon og utledning i ny og ne. Det synes jeg er et temmelig banalt krav, men neida. Her skal vi utelukkende villede oss selv med konnotasjonsbasert hjernedød populisme. Koste hva det koste vil. Hurra for Norge og 17. mai sier jeg bare.

 

Det ble ikke stort bedre da Øyvind Blunck kom inn som «Fridtjof» litt senere (selv om det slår Eli Hagen med flerfoldige lysår).

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Spesielt pinlig blir det når det andre han sier viser at han som privatperson er omtrent det motsatte av den ekstreme folkeligheten og harryfaktoren til Fritjof, så buskishumoren og de platte vitsene er tydeligvis bare noe han driver med fordi han vet det selger. Rimelig kynisk. Andre komikere velger sikkert også figurene sine utifra hva de finner ut er populært, men akkurat i Øyvind Bluncks tifelle ble det ekstra tydelig.

 

Jeg liker ikke måten Først og Sist er lagt opp på, så jeg burde ikke se det. Det er satt av for liten tid til hver gjest for at man skal nå ut til flest mulig, så gjestene får ikke snakket ut og de får aldri gått i dybden på noe. Dessuten er det ofte svært forskjellige typer gjester med ganske motstridende interessefelt som Fredrik Skavlan absolutt skal ha til å snakke med hveandre, som når han prøvde å finne noen fellestrekk mellom en astronaut og noen fra Jackass, eller når de skulle ha Peter Stormare til å gjøre seg opp en mening om noe forskning på homoseksuelle dyr en av de andre gjestene drev med. De fleste som ser på skjønner at det ikke kommer til å gå så bra allerede før spørsmålet er ferdigstilt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Nå skal jeg være grinebiter på biblioteket. Jeg var der for å levere noen filmer og plukke opp noen nye i dag, og da jeg fikk sjekket inn de jeg skulle låne på kortet mitt, måtte jeg legge igjen The Wild Bunch og Repulsion, og sist gang fikk jeg ikke med meg The French Connection p.g.a. at de har 18-årsgrense (og jeg er 17år og noen mnd). Det som var enda mer latterlig var at 10 minutter senere, da jeg stod på platekompaniet, så jeg at Repulsion hadde 15-årsgrense der. Å være under 18 år suger mega.
Link to comment
Share on other sites

 

Å være under 18 år suger mega.

 

Word.

 

2 måneder igjen for min del. Men så kan jeg jo heldigvis trøste meg med at jeg da blir den siste fra 88-generasjonen jeg vet om som fyller 18. Hurra.

Link to comment
Share on other sites

 

Ting som irriterer vettet av meg:

 

1. Studenter som er logga på msn 24/7 og som sier: ”sorry jeg har 10000 bøker å lese til eksamen” hver gang man prater til de.

2. Studenter som klager over at de er fattige

3. IRL naboer som bare vil prate på msn.

4. Folk man har kjent på MSN i et år som bor i samme by som alltid kommer med unnskyldninger når man skal møtes IRL

4. Å bli spurt om leg på 15 års grense film og å bli bedt om å ”ta det som et kompliment”

5. Nevrotypiske robotfolk :angry:

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
Eg har fått meg jobb. Er ferdig med utdanning og alt det der. Fett som panser. Bortsett fra den lille detaljen at eg treng en plass å bo fra 1. januar. Og boligmarkedet i Tromsø er absurd, for å si det mildt. Dyrt, trangt og kjipt later til å være normen. Så, det ser ut som om jeg flytter inn i kollektiv igjen, hvis det ikke ramler inn med fete botilbud på onsdag (har annonse i Nordlys). Men det er virkelig sjukt dyrt å bo i by og det frustrere meg noe helt hinsides.
Link to comment
Share on other sites

 

Nå skjønner jeg ingenting. Skreiv ikke jeg et innlegg om at jeg irriterte meg over brannalarmtesting klokka 12 i dag morges? Jeg kunne da ikke drømme det? Selv om jeg var jævlig trøtt.

 

Uansett. Brannalarmtesting som skal foregå mellom 12:00 og 14:00 er sjofelt å gjennomføre klokka 12:05. Spesielt siden jeg hadde satt vekkeklokka på 12:15. Å bli vekt av en brannalarm som tuter så man får regelrett vondt i ørene (skal jeg være helt ærlig, så tipper jeg den lyden faktisk er skadelig), er ikke spesielt kult. Æsj.

Link to comment
Share on other sites

 
 

OK. I takt med at min tilværelse endrer seg fra studerende til arbeidende, prøver jeg å bli litt mer ansvarlig på enkelte områder. F.eks. økonomi. Jeg kan jack shit ingenting om skatt, formue, sparing, kredittkort, forsikringer o.l. Hadde i det lengste håpa at eg skulle finne meg en kjæreste som hadde peiling på slikt, men no har eg verken kjæreste eller noen venna som har peiling på slik. Har en kompis som er samfunnsøkonom, men han bare lo av meg når eg spurte om privatøkonomiske ting og prate om at han kunne mye om sånn store sammenhenger, men fint lite anet. Så eg må finne det ut sjøl.

 

Og det er er jo virkelig et helvete å finne ut av. Eg er jo medlem av psykologforeninga, ja? Vel, da kan eg være en del av fordelsprogrammet til DnB NOR, fordi de har en avtale med Akademikerne. Men når eg prøve å finne ut om DnB er bra på DinePenger kommer de skikkelig, skikkelig dårlig ut. Hvor mye av det endrer seg fordi eg får en annen pakke? Ane ikke.

 

Og skatt? Kor mye skatt skal eg betale? Ka er skatteklasse for nokka? DinePenger mener eg bør slippe unna med rundt 30 prosent skatt. Er ikke det altfor lite?

 

Gud bedre, økonomi burde ikke være et fag på videregående nivå, det burde være et fag på universitetsnivå og en obligatorisk del av siste semesteret. Det er no eg hadde trengt å lært meg sånne ting, ikke når eg var 16. Det er jo, hood damn it, 12, snart 13 år sia.

 

Og i tillegg er det trådløse nettet der eg bor, ustabilt som fy, så alt tar innmari mye lengre tid fordi eg ramle inn og ut av verdensveven.

 

Og kæm skal man stole på? Rådgiverne i bankene vil jo meg som kunde, forbrukerrådet mener eg må shoppe rundt hos alle bankene for et best mulig resultat og skatteetaten vil vel bare drive inn mest penga til staten.

Link to comment
Share on other sites

 

En grunnleggende ting er i hvert fall å velge en gebyrfri bank hvor du ikke betaler for å ordne med dine egne penger (dvs. ikke DnB). Bytt til Skandiabanken eller tilsvarende sted hvor du betaler årsavgift på VISA-kortet og har gratis nettbank. Ulempen er at du ikke har et sted å gå for å sette inn penger, så du trenger en brukskonto med nettbank et annet sted som du kan bruke hvis du trenger å sette inn penger og overføre dem til lønnskontoen din. Skandiabanken har også et kredittkort som kan være lurt å bruke til store varekjøp, da får du inntil 50 dagers rentefri betalingsutsettelse og du kan klage til kredittkortselskapet dersom du har kjøpt en vare med feil eller mangler og butikken som har solgt varen ikke vil hjelpe deg. Skandiabankens kredittkort koster 50 kroner i året og du får en kredittkort-konto i nettbanken din slik at du hele tiden kan følge med på hvor mye du skylder, men husk å betale regningen når den kommer en gang i måneden. Hvis ikke begynner rentene å løpe, og det kan bli dyrt. Bruk heller ikke kredittkort i minibanker, for da løper rentene fra første dag.

 

Når det gjelder skatt trenger du et tabellkort som regulerer skatten etter hvor mye du tjener, slik at du unngår restskatt. Hvis du skal kjøpe eller har kjøpt bolig bør du spare i BSU, for da får du inntil 3000 i skattefradrag per år hvis du sparer 15 000 i året. BSU har bedre rente enn andre sparekontoer, og du kan spare opptil 100 000 til sammen. BSU-pengene kan imidlertid bare brukes til å kjøpe bolig eller betale ned på huslån. Og til slutt: Studielånet er det beste lånet du får i løpet av livet. Det har lavere renter og du kan få avdragsfrihet hvis du blir arbeidsledig. La derfor studielånet løpe og konsentrer deg heller om å betale ned eventuelle andre lån eller spare eventuelle penger du har til overs. Ikke noen vits i å bli kvitt studielånet raskest mulig.

 

Det var alt jeg kom på sånn på sparket, håper det var til litt hjelp. :)

 

EDIT: For å holde meg til emnet kan jeg si at jeg misliker å vente på support hos selskaper som åpenbart ikke satser nok på kundebehandling til å hjelpe folk til å få tjenesten de har betalt for til å virke. De lar heller kundene sitte i timevis i kø på telefonen og vente i flere uker på få reparert problemet. Jeg hadde byttet selskap hvis det ikke hadde vært for at de andre ikke er særlig bedre.

 

EDIT 2: Mats: Sånn ca. hva koster en 30 kvadrat ettroms i Tromsø? Jeg kjenner en som bor i byen og jeg mener han betalte 300 - 400 000 for en nyoppført leilighet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Tsk, tsk, nå ble det god stemning her. «Takk» a gitt.

 

For svarte s*tan, er det ikke lov å ha det hyggelig heller, uten at de bedrevitende moderatorene skal blande seg opp i det, hø??? :ph34r:

 

 

Aldri fred å få, alltids noen som skal bry seg om alt og ingenting. B)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Alle andre later jo til å være rimelig fornøyde på forumet, siden ingen bruker denne tråden aktivt lengre, men frykt ikke: jeg har nok eder og galle for en god stund framover.

 

La meg begynne med det norske utdanningssystemet, spesifikt vinklet mot høgere utdanning. Som bakgrunn kan man jo nevne at jeg har brukt mange år i studentpolitikken, både lokalt og nasjonalt. I hvert fall.

 

På slutten av profesjonsstudiet her i Tromsø har vi en avsluttende muntlig eksamen hvor velger to av mange emner hvor vi så blir trekt opp i ett av de to. Innenfor det temaet får vi så en oppgave 48 timer før eksamenen som vi skal forberede. Jeg ble trukket opp i emnet "utviklingspykologi, normal". Greit nok, det. Så fikk jeg en oppgave som gikk som følger (cirka):

 

Du er psykolog på et lokalsykehus og har fått i jobb å lage et forebyggende program for gravide mødre. Bla bla bla. Du skal bl.a. si noe om tilknytning, milepæler i spedbarns fysiske utvikling og sosioemosjonelle faktorer som påvirker utvikling.

 

For det første: ka i svarte pokker er det eg skal forebygge?? Og hvorfor bare for mødrene? Tanken er vel at eg skal forebygge noe etter fødselen og da må vel fedrene bli med? Det å forebygge noe før fødselen er jo mildt sagt vanskelig, spesielt sia dem allerede er gravid. Kan jo evt. få dem til å slutte å røyke og drikke alkohol, men... ?

 

Ja, ja. Eg les en del om spedbarnsutvikling og hvordan det påvirker oss videre i livet, tilknytning som grunnleggende for evnen til å knytte til seg relasjoner o.s.v Eksamenen hadde jo blitt blåst opp som at vi skulle vise hva vi hadde lært i løpet av 5 år på studiet, vise sammenheng og helhet og alt sånt.

 

Vel, på eksamensdagen bestemmer kommisjonen seg for å rundjule meg verbalt med å nekte å snakke om noe annet enn spesifikke detaljer innenfor tilknytningsteori (og ting som ikke var på pensumet vårt og som jeg av den grunn ikke kunne ble møtt med sjokkerte blikk). Eg prøvde å snakke om helhet og de tingene jeg faktisk kunne, men ble konsekvent trukket tilbake.

 

Enden på visa ble at jeg strøyk. Og for all del, hvis det de hadde ment jeg skulle gjøre var å gulpe opp pensum i en PowerPoint-presentasjon: ja, eg fortjente å stryke. Men når jeg blir kritisert for å trekke inn egen teori, egne tanker, at jeg ikke kan mer enn det som er på grunnfagspensum (pensumboka vår i spedbarnsutvikling er på pensum i det som engang var grunnfag og vi har ikke noe utover det), at jeg ikke stilte forberedt (fordi jeg ikke hadde noen notater o.l. med meg), at de var dypt skuffet over at jeg ikke kunne noe som helst etter så mange år (omtrent sånn)...

 

For all del: eg er ikke noe god på detaljer i teorier. Mine år på profesjonsstudiet har i stor grad handlet om å jobbe med en generell forståelse av mennesket. Det fikk eg jo ikke lov til å prate om, så de strøyk meg.

 

Hvordan i svarte all vide verden kan man forsvare noe sånt??! Når i all verden begynte høgere utdanning å handle om oppgulp av pensum (eller; det har det vel bestandig handlet om), så heller: når i all verden ble man tungt straffet for å prøve å vise at man har tenkt selv, at man har brukt det man har lært ved å sette det inn i et større system? Er ikke en mulig måte å vurdere om jeg har forstått tilknytningsteori å vurdere om jeg bruker det på rett måte??

 

Herre min hatt, eg hate så dypt og inderlig høgere utdanning i Norge til tider. Noe mer sneversynt, dustetet, innesperrende, demoraliserende, teit har eg av og til aldri vært borti. Beklager; du kan ikke alle de rette orden som Bowlby brukte når han utformet tilknytningsteorien og i tillegg snakke du om din egen forståelse og bruk av det, så.. vi stryk deg.

 

:unsure:

 

Er det bare meg? Eller er det bittelittegranne rart?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...