Jump to content

Grinebiter-tråden


Melkor
 Share

Recommended Posts

Bra gif! Skal ta den i bruk ofte.

 

Jeg tenkte meg at PBF ville bli nevnt her, så dermed kom jeg frem til at PBF ligger på en god 2. plass før jeg postet uttalelsen/sannheten over.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 2.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 
Damn, tollgrensa på 200,- irriterer vettet av meg. Den har stått i over 30 år, ergo burde grensa være høyere i dag? Så irriterer det meg enda mer at Amazon har 3 for 2-salg, men merker pakka med ordinær pris. Dermed står det at pakka er over 200, når den egentlig smyger seg fint under. Damn.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Siden vi er inne på grining over tollregler, reglene rundt import av tobakk gir lite mening. Alle tobakkprodukter skal avgiftsbelegges etter vekt (1,84 kr per gram), uavhengig om det er 100% tobakk eller 1% tobakk i dem. Som vannpiperøyker er dette et lite helvete, "shishaen" inneholder vanligvis ikke de store mengene med tobakk, men er fuktig og tung på grunn av glyserin, sirup osv. Dessuten er importgrensa på 250g, også her uavhengig av hva slags tobakksprodukter det er snakk om. Det holder kanskje til mellom fem og ti skåler. Heldigvis er de utrolig dårlige på å kontrollere varene, har sikkert importert over ti ganger nå, sist gang så mye som fire til fem kilo om gangen, og har aldri måttet betalt en eneste krone ekstra for tobakken. Dette til tross for at de fleste eskene eksplisitt informerer om at varene inneholder tobakk. Så hurra, fire kilo tobakk skal egentlig koste meg i underkant av 7500 kroner når det kommer inn i landet.

 

Men nå fikk jeg dårlig samvittighet for å klage over et luksusproblem, gitt.

Link to comment
Share on other sites

 
For å forsvare tollgrensa litt er det mye større behov for den i dag enn da grensa ble satt til 200 kroner på 70-tallet (?), netthandelen har jo eksplodert de siste åra og såvidt jeg har skjønt er det meste av denne utenlandshandel. Endel norske penger som tjenes og skattes av i Norge forsvinner altså til andre land. I tillegg har jo Tollvesenet til dels store problemer med å behandle pakker fra f.eks. Play pga. de vanvittige mengdene. Høyere tollgrense gir lavere inntekter til staten på fortollede varer og mer utgifter med å bemanne tollstasjonene, altså får man et underskudd som må dekkes inn på andre måter. Og/eller viktige ressurser til andre tolloppgaver må brukes på trivielle fritidsvarer. Så summa summarum tror jeg kanskje det gir mening å beholde grensa på 200 kroner selv om det ikke akkurat er rødgrønn politikk.
Link to comment
Share on other sites

 
Tsk tsk, byråkratisk tullball. Jeg vil benytte meg av mange flotte tilbud på internett, men tollgrensa ødelegger. Ikke svarer Posten på mailen min heller.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Det jeg IKKE skjønner er hvorfor jeg får såpass mye. Jeg hadde skattekort opp til 170 000 i fjor, det viser seg at jeg tjente 177 000, ettersom jeg ikke hadde medregnet feriepenger fra en tidligere jobb osv. Men likevel, hva faen, 10 000 i restskatt for dette? Jeg skjønner meg ikke på disse greiene. Men så pleier jeg å få alt utregnet helt feil også, de siste 3 årene har jeg fått masse restskatt, men etter litt graving og klaging har det vist seg at jeg heller skulle ha penger tilbake.

 

Så det er denne etæææten du jobber i altså, Bill?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Faen, godt over 3 000 i restskatt her også :( Verste av alt er at det ikke er feil, jeg som slurvet masse, hadde brukt 12 000 på frikort jeg ikke var klar over. Ouch.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har klart å miste den der drittlappen man må ha med seg som bevis for at man har lov å øvelseskjøre. To dager før jeg skal ha oppkjøring! Ser for meg at Byråkratiet Vegvesenet™ ikke klarer å gi meg ny lapp på dagen om jeg så ber på mine knær, for det er jo så vanskelig å skrive ut en lapp, og at det ender med at jeg ikke får kjøre opp likevel. Faen! Får ringe dem i mårra og mase som faen.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg blir sur av dårlige filmlister. DVDarkivet har en kåring over 2008's beste filmer (http://www.dvdarkivet.no/article.php?id=2170)

 

Her er noen av filmene som anmelderene har plukket ut:

 

Mamma Mia

Indiana Jones 4

Rambo

Kung fu Panda

The Mist

Hancock

Juno

 

 

Jeg trodde dvdarkivet var sånn passe egentlig, men hva faen? Nesten ingenting på listene var interessant.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Trenger man bevis for å kjøre opp? Kommer man ikke til trafikkstasjonen i en kjøreskolebil sammen med en kjørelærer lenger?

 

 

Var det jeg også tenkte. Jeg viste ihvertfall ikke den lappen på min oppkjøring...

Link to comment
Share on other sites

 

Igjen, dette er vel ganske mange år siden? Det er en lapp man må ha med seg nå, som bevis på at man har bestått trafikalt grunnkurs, og dermed har lov til å øvelseskjøre. Denne må man naturligvis ha med hver gang man øvelseskjører, privat eller med kjærelærer. Tror ikke det er noe å gamble på å møte opp uten den, hvis sensoren skulle finne på å spørre etter legitimasjon og den lappen, da tror jeg ikke akkurat jeg får "bestått". Ulovlig øvelseskjøring og greier.

 

Hva er det du snakker om Billy?

Det er sikkert etathumor.

Link to comment
Share on other sites

 
Har ikke kjøreskolen din en kopi? Hvis ikke så er det jævlig urutinert av dem. Uansett, jeg kan ikke huske å ha vist frem den lappen, men som du sier så er det vel ikke akkurat noe å gamble på. Men det går nok bra, det ligger uansett i systemet at du har ditten og datten. Selv om de er kjent som "vrangtilsynet" på rånerlingo så betyr det ikke at de er slemme.
Link to comment
Share on other sites

 

Det ordna seg. Kjapp telefon, bare to runder med "jeg setter deg over til X", og så ut på trafikkstasjonen og plukke opp en konvolutt. Smooth.

 

Jeg håper jeg slipper å skrive i denne tråden i morgen. Ønsk meg lykke til.

Link to comment
Share on other sites

 
Lykke til Urris, dette går så bra. Om du ikke hadde fått baksmell på skatten kunne du forsøkt å bestikke sensor men du får heller ta det rolig og kjøre på grønt.
Link to comment
Share on other sites

 

Oppdatering på pengefronten forresten:

 

Bilservice og EU-kontroll: rundt 12 000 så langt. Må "en runde til" også.

 

Jeg lurer på hvordan jeg skal få til å reise og finne meg sjæl i sommer jeg. Blir vel en tur til Drøbakk og en pinneis på kiosken før kontoen er tom.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...