Jump to content

Grinebiter-tråden


Melkor
 Share

Recommended Posts

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver, men hoveddelen av de personene jeg kritiserte i mitt innlegg ligger jo i nettopp kategori 2. Om noen her på forumet legger frem en noenlunde god begrunnelse på hvorfor de f.eks ikke liker 8 1/2, og elsker The Usual Suspects (som jeg synes er litt oppskrytt) så aksepterer jeg det fullt ut. Men når jeg gang på gang leser innlegg á la "BOONDOCK SAINTS ER BEST!!!111" på diverse dusteforum fullt av prepubertale idioter kjenner jeg at blodet koker en smule.

 

Aha.

Hva slags dusteforumer er det snakk om egentlig?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 2.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 
 
 

I tillegg til de overnevnte; Norsk Amatørfilmforum (skulle tro at folk som faktisk lager film selv hadde litt mer peiling, men den gang ei), Blink.no osv. Trenger du flere?

 

DFilm er egentlig en ensom, men herlig oase i et ellers så deprimerende "filmbasert" internettlandskap. Takk gud for at det eksisterer. ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Joda, smak kan vanskelig diskuteres. Men jeg har seriøse problemer med å se for meg en saklig argumentasjon som kan forklare at Boondock Saints er verdens beste film. På hvilket grunnlag annet enn smak? Og smak er jo i så fall helt avhengig av hva du har sett tidligere, ergo konteksten du har å vurdere det ut i fra. I tillegg kan man jo trekke inn tekniske ting, foto, klipping, musikk, etc. som de fleste folka på nevnte foraer ikke har peiling på.

 

Det som irriterer meg er den enorme påståeligheten i det. Jeg prøvde en gang å starte en diskusjon om noe lignende på hifisentralen.no og det ble helt latterlig. Trur desverre ikke tråden eksisterer enda, men der kom det opp kanonargumenter som:

 

1. Svart-hvitt er teit/suger/ser ikke hva som skjer/føles uvirkelig/etc.

2. Jeg ser kun filmer hvor originalspråket er enten engelsk eller norsk, eller et annet språk eg forstår fordi undertekster enten er feiloversatt, teit eller skygger for bildet

3. Det er jo ingen kjente skuespillere der (tror det argumentet dukket opp når jeg prøvde å bruke Casablanca som brekkstang, i en slags naiv ide fra min side om at "alle må da kunne like Casablanca"). Ingen kjente skuespillere??!

4. Jeg blir helt stressa når kameraet ikke står i ro/vingler/beveger seg så mye (hva med å prøve å se Ozu? :lol: )

 

o.s.v.

 

Det som irriterer meg grenseløst er ikke at folk har meninger om film de har sett, det er bare flott. Det som irriterer meg og skremmer meg er at folk mener at de kan uttale seg bastant på bakgrunn av det (enormt lille) de har sett. Det er nokka med å ha en viss innsikt i ka man kan og ka man ikke kan. Hvor ofte har noen sett meg ytre meg om malerier, biler, sykler eller fotoutstyr? Sjelden eller aldri, og forhåpentligvis hvis eg gjør det, med jævli mye mer ydmykhet enn mange på nevnte foraer oppviser.

 

Film er nokka alle har en mening om fordi alle har sett film. Det er litt det samme som musikk. Men kan det være for mye forlangt at folk aksepterer, ser og kjenner til en viss grad sine egne begrensinger?!

 

EDIT: Eg trur det eg prøve å si er dette: folk som er skråsikre irriterer vettet av meg, uansett. Mine to ledestjerner i jobben min som pyskolog og forsåvidt i livet mellom er: ydmykhet og respekt. Eg trur man kommer langt med det (så kan jo alltids Svanky kime inn i forhold til om eg klare å etterleve det eller ei...)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Joda, smak kan vanskelig diskuteres.

 

Her må jeg bryte inn. Smak er det eneste som kan diskuteres. Objektive sannheter kan ikke diskuteres fordi de er, ehh, objektive sannheter. 2+2=4 uansett hvor mye jeg skulle finne på å krangle på det. Så det irriterer meg ganske mye når folk kommer med utsagn som "smaken er som baken" og med det regner med å avslutte diskusjonen. Jada, vi har forskjellig smak, so what? Det er jo nettopp derfor det er interessant å diskutere!

 

3. Det er jo ingen kjente skuespillere der (tror det argumentet dukket opp når jeg prøvde å bruke Casablanca som brekkstang, i en slags naiv ide fra min side om at "alle må da kunne like Casablanca"). Ingen kjente skuespillere??!

 

Hahahaha. Jeg skjønner frustrasjonen din.

Link to comment
Share on other sites

 

Uruloki:

Hehehe. Jeg er fornøyd allerede (ikke at jeg vil dere skal stoppe å være grinebitere, selvsagt ikke).

 

Papillon:

Var du på Cinemateket? Det var pokkermeg utsolgt da jeg kom dit (10 minutter før filmen begynte). Da ble jeg litt irritert, og derfor kan vi lett pensle innpå Klanen.

 

Jeg hater virkelig Klanen. Ganske intenst. Makan til samling imbesile neandertalere finnes vel knapt i verden. For all del, å heie på Vål'enga er helt greit, men dere trenger for faen ikke å degenerere dere selv til søplete idioter bare fordi dere liker et fotball-lag. Spesielt flott at dere sto og hoppet på banen som skulle til sentrum, slik at sjåføren måtte vente med å kjøre, og sakke farten, fordi vognene gjynget. Alle som ikke heier på Vål'enga er bønder? Er det noen som passer negative karakteristikker om folk fra landet, så er det faenmeg dere, men det stopper selvfølgelig ikke der. Alle negative karakteristikker passer dere.

 

Selvfølgelig finnes det folk som har mer enn to hjerneceller som liker Vålerenga også, kanskje også folk som til og med er medlemmer i Klanen, og dere har jeg ingenting i mot; men dere bør vurdere å slutte å bruke klubbfarger og alt som kan assosieres med Klanen, å bli konnotert til Klanen er ikke positivt i noen forstand.

Link to comment
Share on other sites

 

Her må jeg bryte inn. Smak er det eneste som kan diskuteres. Objektive sannheter kan ikke diskuteres fordi de er, ehh, objektive sannheter. 2+2=4 uansett hvor mye jeg skulle finne på å krangle på det. Så det irriterer meg ganske mye når folk kommer med utsagn som "smaken er som baken" og med det regner med å avslutte diskusjonen. Jada, vi har forskjellig smak, so what? Det er jo nettopp derfor det er interessant å diskutere!

 

Poenget her er vel at smak vanskelig kan argumenteres veldig godt for, eller kritiseres mye, ettersom det er, ja nettopp, subjektiv smak. Å overbevise andre om at én smak er mer riktig enn en annen er dermed vanskelig, så diskusjonene ender vel oftest bare opp i synspunkt mot synspunkt. Ellers er innlegget ditt selvsagt sant. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Her må jeg bryte inn. Smak er det eneste som kan diskuteres. Objektive sannheter kan ikke diskuteres fordi de er, ehh, objektive sannheter. 2+2=4 uansett hvor mye jeg skulle finne på å krangle på det. Så det irriterer meg ganske mye når folk kommer med utsagn som "smaken er som baken" og med det regner med å avslutte diskusjonen. Jada, vi har forskjellig smak, so what? Det er jo nettopp derfor det er interessant å diskutere!

 

Eg er enig og tar poenget ditt. Det eg burde ha sagt var: problemet med å diskutere smak er at man ofte får problemer med at det koker ned til emosjonelle/subjektive/relativistiske poenger hvor diskusjonen forsvinner fordi en av partene ikke har andre argumenter enn: Jamen, eg syns det - og dermed så forventer noen at diskusjonen skal stoppe opp. Ja, smak kan og bør diskuteres, men da må de som man skal diskutere det med ha en viss ide om hvorfor de mener det de mener.

 

Marcia, en utviklingspsykolog, har en teori eg ikke skal utdype annet enn å si følgende: et stadie i hans identitetsforståelse er "foreclosed". Det er mennesker som har arvet, adoptert eller på andre måter tatt til seg argumenter som i liten grad er begrunnet eller forstått. Verden er sånn fordi den er sånn og eg bryr meg ikke om hvorfor. Det er irriterende mennesker det, i hvert fall hvis de samtidig gjerne vil diskutere.

 

Forøvrig er vel bare 2+2=4 i euklidsk matematikk, så vidt eg har skjønt, så ka som er objektive sannheter? Det er en lang epistemologisk debatt (som eg ikke gidde, fordi eg ikke kan nok om det, annet enn å tru at eg kan litt).

Link to comment
Share on other sites

 
Poenget her er vel at smak vanskelig kan argumenteres veldig godt for, [...]

 

Jeg er uenig. All diskusjon handler dypest sett om å forsvare sin egen smak. (Mener JEG, haha.)

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er uenig. All diskusjon handler dypest sett om å forsvare sin egen smak. (Mener JEG, haha.)

 

Det er jeg helt enig i, men å diskutere smak leder allikevel sjelden til noe. Det er mitt poeng. :rolleyes:

Edit: Forøvrig så var Mats sitt innlegg overlegent mitt motsvar. Les heller det. :P

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, smak kan og bør diskuteres, men da må de som man skal diskutere det med ha en viss ide om hvorfor de mener det de mener.

 

Det er sant. Og det er selvsagt lov å ikke ville diskutere smak. Man da må man si fra på forhånd! Jeg synes det er feigt å komme med smaken og baken kun når leken ikke er morsom lengre.

 

Og veldig fint at du kom med det om euklidske matematikk. Ekte hardbarkete subjektivister hevder jo at vår trang til å sette ord og symboler på den abstrakte logikken gjør at denne ikke lenger kan regnes som en samling objektive sannheter. Slikt gleder meg!

Link to comment
Share on other sites

 

Det er få ting som er så interessant å diskutere som smak, hvis man diskutere det med noen som faktisk har en grunn for å mene noe. Det er derfor jeg i det hele tatt gidder slike forumer, fordi jeg lærer noe av å lese og delta. For å lære noe, krever det jo selvfølgelig at du er i stand til å åpne deg for at man kanskje ikke vet alt om verdens beskaffenhet, da. :)

 

Eg har seriøse problemer med å se for seg vår forståelse av verden som noe annet enn en konstruksjon, men derfra til solipsisme er det et langt stykke. Eg kan, i min lille verden, akkurat nå, vanskelig bestride at det finnes en verden, at det finnes noe som er. Men min forståelse av dette farges av mine sanser og mitt intellekt. Jeg tror at vi er "embedded" i et selv og at dette selvet er det vi bruker til å konstruere mening om hvordan verden henger sammen. Og dette selvet, og dermed vår mening om verden, forandrer seg, sakte, men sikkert.

 

Eg er dog enig med Charles Taylor om at den myke relativismen, hvor ingen sannheter egentlig kan finnes fordi alt er subjektivt, bare er tull. Vitenskapene er en sakte, møysommelig oppbygging av hvordan verden er, men den farges av våre selv, av våre metoder og av våre observasjoner. Men at det finnes en verden og at det går an å mene noe om den som er mer sant enn andre ting: Ja. Og at vitenskapene handler om å nærme seg dette, gjennom kumulative, repeterende undersøkelser: ja.

 

Huh, dette ble lite grinebittersk, da. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

 

Huh, dette ble lite grinebittersk, da. :rolleyes:

 

Jeg irriterer meg ekstremt over folk som trekker inn altfor mange vitenskapelige retninger og psykologiske ideologier jeg aldri har hørt om i en diskusjon.

 

We're back on track!

 

 

 

:P

Link to comment
Share on other sites

 

That's the spirit!

 

Jeg synes dere har for mange argumenter. Her har dere frie tøyler til å pløye på med drøye meninger uten å måtte forsvare de, så det er bare å smøre tjukt på.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg skal prøve å skjerpe meg. Jeg misliker nyutgivelser av plater de bonussporene er på samme disk som den originale plata. Bonusmateriale skal samles på en egen plate slik at man kan nyte plata slik den opprinnelig var, uten å måtte programmere CD-spilleren!
Link to comment
Share on other sites

 

EDIT: Eg trur det eg prøve å si er dette: folk som er skråsikre irriterer vettet av meg, uansett. Mine to ledestjerner i jobben min som pyskolog og forsåvidt i livet mellom er: ydmykhet og respekt. Eg trur man kommer langt med det (så kan jo alltids Svanky kime inn i forhold til om eg klare å etterleve det eller ei...)

 

Hehe. Utifra slik kjenner deg som filmklubbleder så synes jeg du behersker det særdeles bra ja.

 

Skråsikre mennesker er oftest det man kaller "grasrota" i befolkningen. De som sier "ærlig talt" om ting de ikke egentlig ikke vet så mye om. De vil alltid være der. I flokketall tilogmed! Bortkastet energi å frustrere seg over, synes jeg da. Folk har selvsagt lov å si hva de mener da. Om de sier ting de ikke har nok innsikt i men likevel skal synse sterkt om, så tror jeg til syvende og sist det er og tilslutt i stor grad blir deres problem. Its a ticking bomb! Med mindre man er Egon Holstad eller noen da.

 

Skal prøve å være en grinebitter litt jeg og nå... Hmm....

 

At Youtube er så full av underholdende piss at dagen plutselig er omme uten at man får gjort noe!

Rett fra levra! En klage som egentlig bare er dum og selvforskyldt, men det er jo hele sjarmen.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Haha, "Filmklubben B-film". Hva med Filmklubben Dfilm?

 

Noe jeg irriterer meg over er ræva html-koding. Tabeller etc.

 

Folk som ikke fatter at ingen vil være sammen med dem er også slitsomme. Spesielt hvis de er av typen som bare følger etter noen de har snakka med før fordi de ser på dem som "venner", mens de de følger etter gjør mer eller mindre åpenbare forsøk på å stikke fra personen. Har opplevelser med en eller to sånne, og etter hvert ender jeg opp med å bare ignorere dem. Jeg vet det er en ræva måte å oppføre seg på, men noe av greia med denne typen personligheter er at de faen ikke klarer å ta signaler. Man prøver å få det gjennom på en forsiktig måte først, men det går ikke.

 

Æsj. Nå er det snart fem timer eller noe siden jeg begynte å skrive dette. Husker ikke om jeg skulle legge til noe så jeg bare trykker legg til og endrer etterpå etter behov.

Link to comment
Share on other sites

 

1. Oslo - hippe kule trendy poshe fashion Oslo, som flyter rundt i en designpøl. Nå finnes det så mange hippe kule trendy plasser i denne byen, at jeg vurderer å bli designterrorist.

 

2. Oslo Sporveiers - de bruker mer penger på kontroll, enn de bruker å unne den reisende enn grei tur. Du må nærmest presse øret inn til høytalerne, hvis de i det hele tatt gidder å opplyse hvor du er. I rushtiden setter de opp færre vogner, mindre busser og oppfordrer til kollektiv klemmefest. "Gnikk og gnu deg opp mot vilt fremmede, du holder varmen og vi sparer penger! I tilfelle ulykker, dø!" Så kan du banne på at når jeg tar en sjanse, som f.eks. når t-banen kommer susende og jeg må med. Så hopper jeg på, og stempler når jeg kommer av. DA kan du BANNE på at det er kontroll, og de eneste som slipper bot er gamle tanter med blått hår. Ser jeg en kontrollør til som river en i bakken, fordi han ikke har stemple flexikortet sitt. Så KLIKKER jeg!!!

Link to comment
Share on other sites

 

For ikke snakke om at systemet deres faller sammen bare det kommer litt snø, hver jævla vinter, eller at de klarte å svare «vi beklager at du ikke er fornøyd med servicen, men det er ikke noe vi kan gjøre med det» en gang jeg hadde fått nok av dårlig behandling og sendte dem et klagebrev.

 

Jeg ergrer meg over at kunnskapsnivået i Norge er så lavt at gale oppfatninger av ting blir riktige, fordi de aller fleste deler den samme gale oppfatningen. F.eks. hvordan man uttaler kcal, som står for kilokalorier og ikke er det samme som kalorier. Folk flest vet ikke at k betyr tusen, og sier derfor 190 kalorier når det står 190 kcal, selv om det riktige er 190 kilokalorier eller 190 tusen kalorier. Det går ikke ut på ett, men i Norge slurver vi så mye med å lære oss hva som er riktig at man oppfattes som pirkete hvis man er opptatt av å få det korrekt.'

 

EDIT: Ja, også irriterer det meg at mange ikke vet hva som skrives med stor forbokstav og ikke på norsk. Er det så jævla vanskelig å skjønne hva som er egennavn? Måneder skal for eksempel ikke skrives med stor forbokstav, januar eller juli er ikke egennavn.

Link to comment
Share on other sites

 

Ah.

Føler litt agg velle opp her.

 

1. Gikk farsken meg glipp av 2/3 av ovennevnte Tarkovskijopplegget nevnt en plass lenger opp i tråden.

2. Når kan man begynne å gå ut fra at tannlegen kanskje ikke var så dyktig? Se punkt 1 (hvordan kan en sånn tann fokke opp alt mulig). Ka farsken.

3. DHL, avd. Kirkenes (ikke spør). 4-5000 kroner for visum til USA.

4. Slekt.

5. Telefon. (Ringe ut frivillig er greit).

6. Folk. People. (OK ikke dere søte menneskene der ute, som bare er snille med meg. OK, dere også, innimellom. Whatever.)

7. Dele kontor.

8. OK, forbaska mørkt nå. Her i byen. På denne breddegraden.

9. Jul. Ka farsken, late som ingenting en stund til. Se punkt 4 og 6 :ph34r:

10. Uinspirerende omgivelser, miljøer som streber mot et minste felles urkjedelig multiplum av minimum innsats og middels utkomme. OK. Noe sånt.

 

Jau, Mats og særlig Svank, dere må bitche mer, ikke veie for og imot og i denne tråden! Litt rendyrket aggresjon :ph34r:

Nei, sorry, smask ;) Bitche bitche. ah. Stor tro på å ventilere litt aggresjon.

 

Særlig før man skal på innspurten på Trafikalt grunnkurs. (Ikke tenkt å bitche om det, faktisk litt skøy. Men dyrt.)

Hvor mange ganger kan jeg forresten skrive bitche uten at jeg forringer forumkvaliteten og tiltrekker uønsket oppmerksomhet? Moderator kan finne opp alternativ fornorsket stavemåte. Eller en mållagsmann/-kvinne.

Link to comment
Share on other sites

 
 

OK, her kommer en bøtte til:

 

1. Folk som bruker utropstegn hele tida! Uansett hva de skriver!! Som om alt er spennende, nyvinnende og skikkelig, skikkelig frekt! Det gjør meg bare så stressa!! Ja, disse utropstegna, dere!!!

 

2. Foreldre. Nuff said.

 

3. Kvinner. Kan ikke leve med dem, kan ikke leve uten dem.

 

4. Den papirløse, digitale hverdagen - my ass!

 

Når eg blir verdensdiktator skal eg opprette flere idiot-peletonger. Det skal være folk som kjører/går rundt i verden og har fullmakt til å, på stedet, henrette folk som gjør skikkelig, skikkelig teite ting som de burde visst at var skikkelig, skikkelig teit. Det skal være lov å gjøre teite ting, det er bare ikke lov å bli tatt for det. Litt som å hjelpe evolusjonen litt. Jepp, det blir vakkert. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...