Jump to content

Grinebiter-tråden


Melkor
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 2.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Brusmaskiner som kaster flaskene ned på et steinhardt underlag, ene og alene for å riste brusen litt ekstra.

 

... og når vi er inne på brusmaskiner. Plasseringen av en brusmaskin på jobb. En av brusmaskinene er plassert ved en sofa og et bord, der mange bruker å ta lunch (om det er snakk om jobb på kveldstid). Kjempebra plassering. 10 meter bortenfor denne står det en til; på dass. Jeg tipper at ingen har brukt den noensinne. Alle som jobber går jo forbi den andre uansett. Det finnes ingen logisk grunn til å sette denne brusmaskinen på dass. Heller ikke noen annen brusmaskin for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Ingen mobil, ingen hjemme, alle jeg kjenner omtrent er «på fjellet» eller ikke i byen (!), akkurat kommet hjem fra jobb, seks øl særs predisponert for å bli inntatt av sliten mannsperson, og ingenting å finne på.

 

... ok, får dra frem "gitaren" og plunke litt da.

 

[EDIT: Haha, Svank, du var den eneste moderatoren her, BUSTED!!!]

Link to comment
Share on other sites

 
Lilla skittles. De smaker ikke godt. Alle de andre fargene har gode, syrlige smaker, også kommer den heslige lilla og bare ødelegger alt ved å forårsake masse unødvendig sorteringsarbeid :(
Link to comment
Share on other sites

 

Den forbaska avleggs ordningen kalt førstegangstjeneste. Jeg ble i dag godkjent tjenestedyktig, og krysser alle tær og fingre på at jeg ikke blir innkalt. Hva er vitsen med å tvinge inn masse umotiverte folk som ikke vil være der, istedenfor å bare ta de som virkelig brenner for det? Snakket litt med sesjonsoffiseren, og til og med han synes at det er en merkelig ordning. Blæh! Reformasjon, ja takk.

 

Møkkaland.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg var også sykt umotivert når jeg dro inn i militæret. Men det endte opp med at jeg hadde et fantastisk år. Syns også det er en grei opplæringsinstitusjon for alle kvegene som ikke klarer å ta i et tak, ta vare på seg selv eller vaske sine egne klær. Rett og slett et modningsår borte fra sine trygge omgivelser.

Alle trenger det ikke, men kjenner flere som kunne hatt godt av et år i militæret ja.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er jeg veldig enig i. Mange har nok godt av det, men jeg føler ikke akkurat jeg er i den kategorien. Det er ikke fordi jeg er lat at jeg ikke vil, det er fordi jeg mister et helt år utdanning, kun for å springe rundt og forberede meg på en krig som trolig aldri kommer. Veldig usaklig nå, men dette er jo tross alt grinebiter-tråden. Uansett, jeg ville heller begynt på studiene og gjort noe som jeg selv mener jeg får noe utbytte av. Vel, muligheten for at jeg aldri blir innkalt er jo alltid der. Hvor tjenestegjorde du?
Link to comment
Share on other sites

 

Det er jeg veldig enig i. Mange har nok godt av det, men jeg føler ikke akkurat jeg er i den kategorien. Det er ikke fordi jeg er lat at jeg ikke vil, det er fordi jeg mister et helt år utdanning, kun for å springe rundt og forberede meg på en krig som trolig aldri kommer. Veldig usaklig nå, men dette er jo tross alt grinebiter-tråden. Uansett, jeg ville heller begynt på studiene og gjort noe som jeg selv mener jeg får noe utbytte av. Vel, muligheten for at jeg aldri blir innkalt er jo alltid der. Hvor tjenestegjorde du?

 

Hvis du har kommet inn på studiet eller i alle fall hvis du har startet på studiet får du utsettelse uten problemer. Og tror da at sansynligheten for å bli innkalt på nytt er vesentlig mye mindre. Evt. motviljen enda større.

 

Jeg tjenestegjorde som reddningsutstyrsassisent på Ørlandet hovedflystasjon, rett ut fjorden fra Trondheim. Hadde en skikkelig daff tjeneste da jeg kom de på sensommeren som gjorde at jeg kunne gjøre stort sett som jeg ville. Fikk til og med 3 uker på natoøvelse i Polen hvor øvelsebiten gikk ut på å sole seg på en taxebane.

Link to comment
Share on other sites

 
Syns også det er en grei opplæringsinstitusjon for alle kvegene som ikke klarer å ta i et tak, ta vare på seg selv eller vaske sine egne klær. Rett og slett et modningsår borte fra sine trygge omgivelser.

Alle trenger det ikke, men kjenner flere som kunne hatt godt av et år i militæret ja.

Ikke enig. Det lille du lærer av praktisk verdi i forsvaret og modningseffekten kan man få like bra andre steder, f.eks. på folkehøyskole eller ved å faktisk gjøre nytte for seg mens man lærer å bli voksen ved å jobbe et år (gjerne et annet sted i landet). Dra til sjøs og ta hyre på en lastebåt eller noe; det kunne enkelte hatt godt av. Resten er veldig virkelighetsfjern kunnskap og en drøss idiotiske ting du blir satt til å gjøre fordi du blir beordret til det. Det norske militæret er en amatørhær av dimensjoner. De forbereder seg på en utdatert type krigføring og har så lite kontakt med virkeligheten at det nesten er å regne som en vernet bedrift og hvileinstitusjon for ubrukelige arbeidstagere. En sommer for noen år siden leverte jeg varer til bl.a. militærstasjonen på Rygge (som nå har blitt sivil, tror jeg), og opplevde at noen av de som jobbet der solte seg, spiste is og vasket bilene sine i arbeidstida. Jeg så ikke en eneste gang i løpet av fire uker at de gjorde noe fornuftig, og jeg kom på forskjellige tider av dagen og nesten hver dag. Den eneste gangen de faktisk jobbet da jeg kom var de opptatt med å skifte en planke på verandaen de satt på. Andre eksempler på udugeligheten som gjennomsyrer forsvaret er "milliardsprekken" for noen år siden da de oppdaget ved regnskapsoppgjøret på slutten av året at det manglet en milliard. En milliard! Hvordan er det mulig at noen som jobber med regnskap et sted har så dårlig oversikt over det de driver med at så mye penger bare kan bli borte? Det eneste svaret på det er vel at det er et rot med kvitteringer og sløseri med ressurser av en annen verden. Og slike institusjoner skal vi altså sende ungdommen til etter grunnskolen for å lære å adlyde ordre uten å stille spørsmål. Det gir ikke mening i det hele tatt. Et minimum av et forsvar må vi vel nødvendigvis ha, selv om neste krig ikke kommer til å bli ført med stridsvogner og AG3, men ordningen kan gjøres frivillig slik at de som er motivert for det og har lyst til å f.eks. gjøre utenlandstjeneste kan søke seg dit. Et år i forsvaret er slik jeg ser det nesten fullstendig bortkastet, og vil bare lære ungdommen autoritetsforakt når de har blitt kommandert rundt uke ut og uke inn. Nekt, og finn på noe annet hvis du trenger et hvileår. Jeg fant på en unnskyldning og hadde gjort det samme om igjen.

 

*puste*

 

Jo, det jeg egentlig skulle grinebite over er engelske titler på oversatte bøker. Charles Bukowskis Pulp heter Pulp på norsk også. Er pulp et norsk ord? Står det i ordboka? Skjønner at det er vanskelig å oversette, men det er liksom jobben når du er, nettopp, oversetter. De kan vel lage nye ord hvis det ikke finnes noe ord for det på norsk, det gjorde han som oversatte Harry Potter-bøkene.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Er enig i at folk som ikke er motivert burde tvinges til å gå in i militæret, burde være frivillig. Var på sesjon for noen måneder siden, men slapp heldigvis unna pga. fikk 4 på synstesten, noe som automatisk gjorde meg tjeneste-udyktig. Skjønt, hvis jeg studerer til å bli ingenør eller lege så kan jeg bli kalt in, men siden jeg ikke har noen planer om noen av dem så er ikke det noe problem.
Link to comment
Share on other sites

 

Vel, jeg skal trolig studere utenlands etter neste sommer, og jeg satte opp at det passet best å bli innkalt i juli 2008 eller noe. Det er nå en gang sånn at verneplikten oppheves hvis du er bosatt utenlands når du blir kalt inn, så jeg kan jo bare flykte landet med en gang jeg er ferdig med året på folkehøyskole. Ellers får jeg prøve på litt utsettelser eller noe. Forhåpentligvis kan verneplikten bli fjernet i mellomtiden. Eller ikke.

 

Nekt, og finn på noe annet hvis du trenger et hvileår. Jeg fant på en unnskyldning og hadde gjort det samme om igjen.

 

Lyst til å utdype litt mer? ;)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg var i avhør i dag. Sikkert ikke alle som har fått det med seg, men en gammel mann ble overkjørt og drept av en trailer i Trondheim på mandag. Jeg sto 20 meter unna og venta på bussen og fikk selvfølgelig med meg hele greia. Kjipt.. MEN, jeg var flink og ringte ambulansen.
Link to comment
Share on other sites

 

Åja.

Lyst til å utdype litt mer? ;)

Nei, jeg skyldte på depresjon, fant et navn på et antidepressiva og navnet på en psykolog som jeg oppga og sa at han hadde sagt at det var nok å oppgi at jeg gikk hos han. Det var det ikke, men de stemplet meg ut som tjenesteudyktig likevel, forutsatt at jeg sendte inn en legeerklæring i ettertid. :rolleyes: Var ikke akkurat en fjellstø måte å slippe unna på, så jeg tror nok det er lettere å først bli erklært tjenestedyktig, og så søke om å få slippe. De fleste skal jo tross alt ikke inn. Eventuelt dimme nesten umiddelbart etter at du har kommet inn, så du kan gjøre noe fornuftig det året.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg var i avhør i dag. Sikkert ikke alle som har fått det med seg, men en gammel mann ble overkjørt og drept av en trailer i Trondheim på mandag. Jeg sto 20 meter unna og venta på bussen og fikk selvfølgelig med meg hele greia. Kjipt.. MEN, jeg var flink og ringte ambulansen.

 

 

Steike meg, jeg var på jobb, og var med i traumemottak på fyren. Han strøyk med ganske raskt, dog.

Link to comment
Share on other sites

 

Steike meg, jeg var på jobb, og var med i traumemottak på fyren. Han strøyk med ganske raskt, dog.

 

 

Jau, det var vel en halvtime etter han kom på sykehuset, var det ikke? Ambulansen var hvertfall på plass etter tre minutter.

Link to comment
Share on other sites

 

Jau, det var vel en halvtime etter han kom på sykehuset, var det ikke? Ambulansen var hvertfall på plass etter tre minutter.

 

 

Han døde relativt raskt etter han kom inn døra. Litt av et syn, igrunn.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Uruloki:

 

Hvorfor ikke gjøre det beste ut av det når du først er erklært tjenestedyktig? Forsvaret har et bredt spekter tjeneste- og utdanningsmuligheter. Har du vurdert befalsutdanning? Jeg skal selv inn til førstegangstjeneste i år og har søkt på utskrevet befal (UB) ved sjøforsvaret. UB er en ettårig lederutdanning hvor det siste halve året er en praksisperiode. Dette vil være lærerikt samtidig som det kan puttes på CV'en med god samvittighet.

 

Jeg personlig _gleder_ meg til tjenestetiden, akkurat som jeg gleder meg til senere utdanning. Skjønt, skal du gå UB må du være virkelig motivert og i god fysisk forfatning. Det er nok ganske mye mer hektisk enn å slite trevirket i en vaktbu ved grensa til Russland.

 

Gå inn på forsvarets sider og les om mulighetene. Ta kontakt og press igjennom dine ønsker. Står du på litt slipper du å være sur og bitter det kommende året.

 

Nå begynner jeg å høres ut som en misjonær, men saken er at jeg er drittlei av alle som skal rope ut sin misnøye over systemet uten å ha det minste kjennskap til mulighetene systemet byr på og hvordan systemet fungerer. Om noen tvinger på deg uniform, se til å gjør det beste ut av det. Så hvorfor ikke gjøre grovarbeidet i forkant?

Link to comment
Share on other sites

 
... eeeller vær tidlig ute med søknaden til jobb om du velger siviltjeneste (som jeg vil si er et veldig godt alternativ), det finnes en hel del snasne jobber om du bare leter litt før du står på Dillingøy og får tildelt diverse bajsjobber. Å tjenestegjøre er egentlig luksus, et år man kan bruke til hva man vil (utenom jobbtid), man tjener greit med penger (om man er i siviltjeneste i alle fall - betalt bosted og en hel del økonomiske fordeler, samt seks tusen spenn man kan bruke på hva man vil ellers), og man kan sementere planer for det man vil neste år.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...