Jump to content

Gitar-tråden!


Melkor
 Share

Recommended Posts

Denne tråden kommer sikkert til å dø etter noen få dager hvis ingen her spiller gitar, men det får heller være. Jeg kan da i alle fall med god samvittighet si at jeg prøvde. Her kan man rett og slett diskutere gitarer, annet relatert utstyr, kule riff man hørte her forleden, og folk som er ramme på gitar. Eller noe helt annet. Kan man konnotere det til gitarer, så kan man vel skrive det her.

 

I første omgang tenkte jeg at jeg skulle utnytte tråden i forbindelse med en investering jeg tenkte å gjøre til uka.

 

Jeg skal nemlig endelig kjøpe meg en skikkelig gitar, så hvis det er noen her som har noen gode tips å komme med, så vil jeg gjerne ha de. Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter en akustisk med elektronikk (mulighet for spilling med forsterker), men vurderer også uten elektronikk. Jeg liker litt små gitarer med store former, så jeg tenker jeg vil prøve å finne en med såkalt «dreadnaught-form», men med litt mer innsenkninger i siden (mulig disse har et eget navn). Disse er helt perfekte for min del når det gjelder størrelse og form.

 

Jeg har primært vært hos Riff (i Oslo), siden de har et greit utvalg, og det ikke finnes så mange andre butikker med samme fokus på gitar i Oslo (jeg vet bare om én annen i alle fall - men så er heller ikke jeg veldig kjent her).

 

Først så jeg på en Stagg-modell som Stagg ikke har på hjemmesidene sine, men som utseendemessig ligner veldig på SW203CE-BK (link til bilde). Denne var veldig lettspilt, lav «action» (avstand mellom strenger og frets/gitarhals), men at den var lettspilt hadde også med strengene å gjøre. Har lest litt om disse gitarene, og de er tydeligvis veldig solide, og har mye lyd for pengene. Jeg var veldig fornøyd helt til jeg leste litt mer om Stagg og så litt nærmere på gitaren. Litt slurvete kvalitet på saken, men virket likevel bra nok til mitt bruk. Problemet var at mikrofonen var helt ræv, og den låt ikke spesielt bra med forsterker (jeg prøvde et par av de der). Koster vel i underkant av 2000kr

 

http://www.staggmusic.com/images/12027.jpg

Stagg SW203CE-BK

 

Så testa jeg litt på en annen modell som jeg heller ikke husker navnet på, men som jeg mistenker kan være en Ibanez AEG-10E (BK) (link til bilde). Denne lå skikkelig godt på låret, men denne er litt tynnere, og har litt spinklere lyd om man ikke har en amp. Bittelitt mer «action», og strengene som satt på var litt mindre brukt, og litt hardere å presse ned. Greit nok, men den låter en hel del bedre med amp enn Stagg-en, og Ibanez er et merke jeg stoler en hel del mer på enn Stagg. Samtidig er den i perfekt størrelse for meg. Liten og lett og av bra kvalitet. Det eneste aberet er at man må nærmeste voldta gitaren om man skal få noe særlig lyd ut av den uten amp. Ikke noen bålgitar altså. Denne ligger på 2700kr om jeg ikke husker helt feil.

 

http://www.ibanez.co.jp/img/ac/m/AEG10E_BK_12_01.jpg

Ibanez AEG10E

 

Så testet jeg ut en Ibanez AEL-40SE (link til bilde), som i følge personell var en kremgitar til den prisen. Denne har imidlertid en annen størrelse. «Konsertstørrelse» tror jeg det er snakk om. Ligner litt på «dreadnaught» i formen, men en del større både når det gjelder tykkelse, og generell størrelse. En del mer lyd i denne når man ikke har den plugget i amp, og bedre kvalitet på elektronikk, samt temmelig grom lyd med amp. Litt tynnere hals enn den andre Ibanez-en, heller ikke så brei hals (men minimalt med forskjell uansett), matt lakk på halsen, god å spille på. Ser også temmelig fet ut, og man kjenner det er skikkelig kvalitet. En del større lyd enn med AEG-10E uten amp som sagt, men ikke noe overseg kjempemessig. Den låter jo selvfølgelig bra, ingen tvil om det, men med den størrelsen forventet jeg meg faktisk en del mer lyd. Denne lå på 3700kr tror jeg, jeg skulle få med en gitarbag til en totalpris på 4000kr, grei deal, bra pris på gitaren. Problemet med denne er først og fremst utseendet. Den var veldig lys synes jeg. Ikke så mye teksturer i treverket heller. Ser litt kjip ut. Den andre Ibanez-en er jo svart og kul samt en del mindre, så jeg synes den faktisk ser en hel del bedre ut. Den er også litt for stor for meg, men for all del, jeg spiller på en 12-strenger nå som er like stor, men likevel, jeg liker litt mindre gitarer.

 

http://www.ibanez.co.jp/img/ac/m/AEL40SE_RLV_12_01.jpg

Ibanez AEL40SE

 

Dilemmaet nå er egentlig om jeg skal peise på med en AEL-40SE, og drite i forsterker for øyeblikket, eller om jeg skal kjøpe meg en AEG-10E, og slenge med en Ibanez TA35 (link til bilde) samtidig. Jeg har råd til en forsterker på neste lønning selv om jeg kjøper meg en AEL-40SE også, men den er jo en hel del dyrere.

 

Jeg har også vurdert å prøve meg litt frem med Takamine, de har også bra gitarer, men jeg får se. Skal prøve litt flere gitarer på mandag, teste noen flere hos Riff, og se litt hos andre leverandører også. Det er mulig jeg kommer frem til noe helt annet på mandag.

 

Hvis det er noen her som har snøring på gitarer, og har lyst til å kommentere på gitarene jeg har sett på, eller har tips om noen gode tilbud på gitarer i Oslo-området som ligner, så vennligst kom med innspill!

 

Ellers er det selvfølgelig bare å diskutere gitar ellers :)

Link to comment
Share on other sites

 
Hvis du har råd til forsterker på neste lønning og vil ha en veldig god gitar er jo 40SE et bra valg. Du kan jo spille uten forsterker så lenge. Men det kommer jo an på hvor mye penger du er villig til å bruke også.
Link to comment
Share on other sites

 

Joda, men jeg kan ikke helt se den helt store fordelen ved AEL40SE over AEG10E når jeg likevel nesten garantert kommer til å kjøpe meg forsterker. Ikke at jeg kommer til å drasse med meg den overalt, men det gjør jeg nå ikke med gitarene mine heller. Jeg glemte også å nevnte at AEG10E er litt lettere å spille på enn AEL40SE når det gjelder «action» også.

 

Det blir på en måte litt mange abre med AEL40SE i forhold til at den «bare» låter litt høyere og bedre uten forsterker. Jeg må teste litt mer med forsterker på begge, sammenligne litt, fikk ikke gjort det på samme innstillinger/forsterker i dag, får prøve litt mer på mandag.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis jeg var deg Melkor ville jeg droppet forsterker i første omgang. Forskjellen er enorm på halvakustiske gitarer og jo mer penger du klarer å skrape sammen, jo mindre misfornøyd vil du bli i framtiden. Selv har jeg koblet min halvakustiske til forsterker sånn ca. én gang. Du bør virkelig få testet en Ovation-gitar før du bestemmer deg. Disse har en spesiell fasong og svært særegen varm lyd som treffer meg og mange med midt i brystet.

 

Ang. "men virket likevel bra nok til mitt bruk" er dette tullete med mindre du har planer om å øve lite eller frekvent kjøpe nytt utstyr. Du bør ikke ha et fnugg av tvil om at gitaren du kjøper er virkelig god. Ser du småfeil før kjøpet vil disse vokse seg store med tiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Stagg-en er ikke noe jeg vurderer seriøst, for å si det slik, så du kan glemme det som står om den egentlig.

 

Hvis Ovation lager gitarer med avrundede bakdeler, så er ikke det aktuelt nå i alle fall. Dessuten er jeg usikker på om det er noen som har de her. Jeg tror kanskje jeg så et par på Riff, men jeg er ikke sikker.

 

Ibanez-gitarene ser jeg ikke noen direkte bakdeler med for øyeblikket, men det er mulig de kommer etter hvert som jeg får testet de mer.

 

Angående forsterker, så har jeg nærmest bestemt meg for å kjøpe en. Jeg vet at jeg kommer til å bruke det mye. Garantert. Budsjettet blir litt høyere nå snart. Jeg har vel kanskje noe slik som 6-8 laken å bruke på dette her.

Link to comment
Share on other sites

 

Hm, har vært i en annen butikk og forelsket meg litt i en «Simon & Patrick Cedar Sunburst», veldig bra lyd, og en hel del mer forseggjort en de asiatiskproduserte gitarene (dvs. forseggjort som i lyd fremfor utseende) men i omtrentlig samme prisklasse. Jeg kan også få satt inn mic gratis (dvs. installasjon gratis, micen koster penger), og dermed få en skikkelig akustisk gitar med muligheten til å bruke forsterker også.

 

Fristende greier. Jeg vet i alle fall at jeg kommer til å teste ut litt mer før jeg kjøper. Det blir vel kanskje ikke noe kjøp før til helga. Lønningen rusler inn på kontoen min på fredag, og da ser jeg for meg at jeg kommer til å gå for en Cedar med mic, og en Ibanez TA-25.

 

Hvis det ikke er noen her som har noen dårlige opplevelser med «Simon & Patrick»-gitarer da?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Takk! :)

 

Er veldig fornøyd selv, har hørt litt rundt og de fleste sier at det skal vanskelig gjøres å få tak i bedre gitar til under 10-15 tusen (da snakker vi en «Martin» eller noe lignende, uten mic eller preamp). Tror jeg skal klare meg med denne en stund :)

Link to comment
Share on other sites

 

Hm, har blitt helt paranoid når det gjelder temperatur og luftfuktighet de siste dagene. Mulig det legger seg etter hvert, men akkurat nå kjennes det ikke slik ut.

 

Jeg kjøpte meg en slik fuktdings man skal ha i lydhullet, uten å egentlig tenke over at jeg skulle ha en pickup der (og denne ble installert påfølgende dag, så jeg skal returnere fuktdingsen i morgen). Jeg kjøpte meg også en gitarbag, og det hjelper jo på en del når det gjelder fukt og temperatur, men jeg er fortsatt litt nervøs.

 

Er det noen som har noen tips på hvordan jeg skal holde hybelen noenlunde fuktig (omtrent 50% relativ luftfuktighet ved romtemperatur)? Jeg tenkte jeg skulle stikke til Plantasjen og kjøpe meg noen planter. I tillegg til at det helt garantert blir mye hyggeligere luft på hybelen, og at planter egentlig tar seg godt ut, så vil vel dette hjelpe på luftfuktigheten også. Alternativt går det vel an å fikse seg en slik sak med vann man henger på elektriske ovner? Jeg bruker sjelden den ovnen, siden det bruker å være varmt nok på hybelen, men det blir sikkert ikke varmere i månedene som kommer.

 

Jeg har også tenkt på å lage en slags hjemmesnekret fuktdings som jeg kan legge inni gitaren når den ikke er i bruk, men siden jeg kommer til å ha gitaren i bagen er jeg litt usikker på om det er noe lurt å ha fuktgreier inni gitaren. Hva om bagen holder på fuktigheten mye bedre enn jeg tror? Er ikke bra med for mye fukt heller.

 

Det finnes kanskje noe slik å få kjøpt også? Fuktdingser til å ha inne i gitaren?

 

Noen som har gode tips?

Link to comment
Share on other sites

 
  • 11 months later...
 

Bare jeg som fikk utrolig Spinal Tap-følelse av den videoen? :D

 

Men ja, Batio er dyktig, selv om det blir litt vel mye shredde-gitar-runking for min del. Hendrix-greiene han hadde lagt inn var dog særdeles kult. Husker at Speed Kills-greia hans var et objekt for mye hyllest når jeg var 14 eller så.

 

hb5QaCfm7bg

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 year later...

Jadda, her er da min 20-årsdagsgave fra the family:

 

http://www.sound1.no/images/product_images_big/epiph_lpaul_custom.jpg

 

En Epiphone Les Paul Custom, valgt og bestilt av meg da, så noen stor overraskelse var det vel ikke. Men fet gitar absolutt, ikke at jeg har fått prøvd den så mye enda, ettersom jeg sitter på Utsira i jula, uten forsterker eller plekter eller noe som helst. Men pen er den, jævlig pen, Les Paul er jo som kjent verdens peneste gitar (dette er selvsagt alle enige i).

 

Så endelig har jeg en gitar jeg LIKER, noe som selvsagt er viktig for spillinga, ikke en halvødelagt, upersonlig Morgan Strat. Så nå er det bare å sette i gang for fullt! Har vært veldig mye av og på med gitarspillinga de siste... 7 årene, har aldri fått til å øve jevnt. Men nå blir det andre boller!

 

Gleder meg til å komme hjem og teste den for fullt. Ettersom jeg har forstått er den grom lydmessig, på tross av at det er en budgetmodell av Gibson. Men ikke faen om jeg investerer i en Gibson som koster fire ganger så mye, kun fordi den er bygget i USA, har litt dyrere deler, og er enda mer "håndlaget". Ikke foreløpig i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hehehe.

 

Melkor, du har jo litt peiling på gitar, så da spør jeg like greit her. Det er litt skurring i lyseste E-streng når jeg spiller på åpen streng, og regner med at dette har med at nuten (nøtta? hva heter det på norsk da?) ikke er helt tilpassa. Skurringa forsvinner om jeg spiller på første fret, eller rett og slett holder strengen på plass på baksiden av nuten, så jeg tror ikke det har noe med at første fret er for høy/ujevn. Har jo lest litt rundt på forhånd at skurring i strengene ofte forekommer på Epiphone-gitarer out-of-the-box, men at dette kan fikses med litt grafitt i rillene på nuten? Har du noe erfaring med dette? Jeg vurderer å ta den med til en musikksjappe og få dem til å se over alt. Det ideelle hadde vel vært å ta den med til en luthier (hakke peiling hva dette heter på norsk heller), og få en skikkelig overhaling, men vet ikke om jeg vil punge ut for dét foreløpig. Actionen virka grei uansett, og jeg er for uerfaren enda til å legge merke til små ujevnheter på frets og sånn.

 

Anbefaler du å ta den med til en "profesjonell", eller er dette noe jeg burde fikse sjæl?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Hehehe.

 

Melkor, du har jo litt peiling på gitar, så da spør jeg like greit her. Det er litt skurring i lyseste E-streng når jeg spiller på åpen streng, og regner med at dette har med at nuten (nøtta? hva heter det på norsk da?) ikke er helt tilpassa. Skurringa forsvinner om jeg spiller på første fret, eller rett og slett holder strengen på plass på baksiden av nuten, så jeg tror ikke det har noe med at første fret er for høy/ujevn. Har jo lest litt rundt på forhånd at skurring i strengene ofte forekommer på Epiphone-gitarer out-of-the-box, men at dette kan fikses med litt grafitt i rillene på nuten? Har du noe erfaring med dette? Jeg vurderer å ta den med til en musikksjappe og få dem til å se over alt. Det ideelle hadde vel vært å ta den med til en luthier (hakke peiling hva dette heter på norsk heller), og få en skikkelig overhaling, men vet ikke om jeg vil punge ut for dét foreløpig. Actionen virka grei uansett, og jeg er for uerfaren enda til å legge merke til små ujevnheter på frets og sånn.

 

Anbefaler du å ta den med til en "profesjonell", eller er dette noe jeg burde fikse sjæl?

 

Jeg er ikke så bevandret da det gjelder elektriske gitarer, har kun akustiske (selv om jeg kanskje kjøper meg en billig Gibson SG over jul), men det kan sikkert fikses ved å skru et hår på truss-rod-en. Har du mye mellomrom mellom strenger og frets ellers? Skur du slik at du får litt mer «action», så bør vel det gå i orden. Har liksom aldri hørt om nye gitarer som har hatt noe skurr på åpne strenger før (slik helt uten videre). Det er klart, nøtta (eller, ja, hva man enn skal kalle den) kan jo godt være litt lav på «e», men den at den ikke sitter fast skal ikke være noe farlig (jeg har en helt løs en på den ene akustiske min f.eks. -- det vil si, løs uten strenger, det er ikke noe problem, blir sittende hardt nok via strengepress på min i alle fall). Det beste tipset er vel egentlig bare å studere halsen nøye. Likevel: har du grei action ellers på gitaren, så kan det jo hende det er noe krøll med «nøtta». Uansett: har du kjøpt den i en sjappe, så er dette gratisarbeid. En gitar skal komme i full fungerende stand fra der du kjøper den. Er det en seriøs sjappe, så ser de over gitaren og fikser ulyden for deg pronto.

 

Anyways, skurrelyder kan komme av så mangt, jeg har hatt en del lyder som nærmest har vært umulig å lokalisere, som har endt opp med å bare forsvinne av seg selv etter å ha justert og fiklet med alt på gitaren (innvendig og utvendig) omtrent ti ganger. Slikt kan skje. Noen ganger bare dukker de opp uten at noen skjønner hvor de kommer fra, og forsvinner på like mystisk vis (hadde en ulyd som en ambisiøs tekniker skulle ta på sparket, og han endte opp med å stå med gitaren min på kassa i en time uten å komme noen vei, dette var en rar skurrelyd som virket å komme via en viss frekvens på en spesifikk streng, men merkelig nok var det ingen kontakt mellom fretboard og streng, denne forsvant av seg selv noen dager etter at jeg var der).

 

Bør ikke være noe stress å bare ta den med til en butikk. Jeg vet ikke om du har kjøpt den fysisk, men slike ting fikses som oftest på null tid de fleste steder, så det er jo ikke noe i veien for å gjøre det, men det er jo greit å se over litt selv først. Folk sier generelt at man skal være forsiktig med truss-rod, og det er jeg for så vidt enig i, men om man bare skrur så vidt, så er det vanskelig å ødelegge noe som helst. Du får bruke øya i første omgang i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

 

Okei, takk for svar! Jeg har sjekka litt mer opp, og det virker som det er fretbuzz likevel. Den skurrer når jeg spiller på første fret også, så da er det nok actionen som må justeres et lite hakk opp. På andre (eller tredje, husker ikke) fret gir skurringa seg. Så det er nok der det sitter. Uansett, angående lokalisering, så er skurringa veldig lett å lokalisere akkurat her. Det er definitivt freten/nuten som skurrer.

 

Jeg kjøpte den på nettet via sound1.no, de har kontor i Harstad, så det blir litt vanskelig å gå ned og få gjort det gratis. Men jeg tror jeg tar turen innom en sjappe i Stavanger uansett, og får dem til å se over den, få en litt mer profesjonell til å fikse det, ettersom jeg, med begrenset erfaring, nødig vil gjøre for mye selv og ende opp med å ødelegge noe. Vet jo at det er en ganske smal sak å justere actionen, men likevel, det er greit å få en med erfaring til å se over "resten" også.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 8 months later...
 
 
Jeg spiller på en sånn:

http://www.thepodium.com/images/PRODUCT/medium/ae00-1256.jpg

 

Martin D-16RGT

 

Ikke så fancy, men jeg liker lyden av Martin.

 

Det er en fin gitar, med en fin klang. Tommel opp!

Link to comment
Share on other sites

 

Har lyst på en D-18 selv, men endte opp med å kjøpe meg en gammal Strat istedenfor (har en Simon & Patrick fra før av).

 

Min neste gitar blir nok kanskje en litt dyrere akustisk (om jeg ikke kjøper meg en resonator av noe slag).

 

Kjøpte du den ny eller, Nils?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...