Jump to content

The Devils


Z.Marcas
 Share

Recommended Posts

Jeg så den på cinemateket våren 2003. Jeg satt faktisk og tenkte på den for ikke så lenge siden, da man ble oppfordret til å lage en liste over de særeste filmer man har sett, og det første som falt meg inn var The Devils. Plotet er ganske komplisert hvis man ikke har studert en ganske spesiell del av europeisk historie inngående, men selv om den ytre konteksten skulle gå en noe hus forbi, er det en stemning og atmosfære i The Devils som sitter lenge i en etter at den er ferdig. Jeg får bare beklage at jeg ikke kan skrive noe handlingsreferat, det virker for omfattende og dessuten har jeg glemt det lille jeg fikk med meg (som det fremgår nedenfor, var det andre ting jeg tenkte på etter å ha sett filmen).

 

Jeg har bare sett denne filmen av Russell, men jeg har inntrykket av at den er noe utypisk for ham. Det er laget mange filmer som forsøker å rekonstruere hva som har hendt i fortiden, og The Devils gjør også det, men jeg har ingen anelse om hvor realistisk den er. Det den lykkes i, føler jeg, er å gå inn i en annen tid et menneske av 2005 ikke har tilgang til, jeg kjente meg veldig fremmed der jeg så menneskene som fremtredte på lerettet. De er av en annen tid og tenker helt annerledes. Jeg tror ikke Russell hadde ambisjoner om å vise dem slik de virkelig var, men heller kjørte på en type fremmedgjøringsstrategi. Jeg vet ikke om det var flatterende eller ikke, å se mennesker bli fremstilt som de blir i denne filmen. Jeg fant et sitat på imdb som sier noe vesentlig om representasjonsaspektet:

 

'Ken Russell' wanted to avoid the clichéd look of period films and insisted on anachronistic, even futuristic, design.

 

 

Et fascinerende aspekt er den uhyre realistiske filmingen, noen ganger kjennes den nesten som en dokumentar, kombinert med en merkelig mystisk (kristen-religiøs) symbolisme (noen helt bergtakende scener) blir kombinasjonen unik. Jeg vet ikke hvor Russell står politisk, men jeg vil tro det også spiller en rolle. Det virker som om han var/er en smule påvirket av... understrømninger i psyken. Hehe

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

Jeg vet heller ikke helt hvor han vil med denne filmen. Om han vil vise hvor relative menneskene er, at kulturer forandrer seg etter tid og sted, eller om det finnes typiske menneskelige egenskaper som består over tid, om menneskene lever igjennom de samme konfliktene uavhengig av tid. Eller om det er en psykologisk tolkning av religion. I såfall kunne jeg kanskje forestille meg at Russell var en typisk 70-talls marxist.

 

Jeg vil hvertfall anbefale den på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

 

Ah, hyggelig lesning :)

 

Har hatt lyst å se denne lenge, liker Russell veldig godt. "Altered States" velig godt, og han blander inn religion og symbolisme i mange filmer. Mannen er nok veldig ekstrem, og veldig på kanten av hvordan man skal lage film. Det er forøvrig Derek Jarman som har gjort setdesign på denne, det er jo verdt å få med seg.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Kunne nok vært morsomt å se denne. Kanskje ikke så veldig tilgjengelig?

 

 

Tror det finnes en del utgaver å få tak i på vhs. Men saken er at det vanligvis er en klippet versjon, uten noen av de heftigere scenene. Men er mye diskusjon for tiden om når en dvd utgave vil komme. Bare søk på Ken Russell og the Devils

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...