Jump to content

Ingmar Bergman

Alex
 Share

Woody Allen  

48 members have voted

1. 1. Beste film

• Fanny och Alexander (1982)
      7
    • Höstsonaten (1978)
      0
    • Ansikte mot ansikte (1976)
      0
    • Scener ur et äktenskap (1973)
      1
    • Viskningar och Rop (1972)
      4
    • En Passion (1969)
      0
    • Riten (1969)
      0
    • Skammen (1968)
      0
    • Vargtimmen (1968)
      2
    • Persona (1966)
      13
    • Tystnaden (1963)
      0
    • Nattvardsgästerna (1962)
      3
    • Såsom i en spegel (1961)
      0
    • Junfrukällan (1960)
      0
    • Ansiktet (1958)
      0
    • Smultronstället (1957)
      9
    • Det Sjuende Inseglet (1957)
      9
    • Sommarnattens leende (1955)
      0
    • Sommaren med Monika (1953)
      1
    • Sommarlek (1951)
      0

Recommended Posts

• 2 months later...

Nå har jeg bare sett seks Bergman-filmer, men jeg tar sjansen på å stemme likevel. Stemmen faller utvilsomt på Persona, og jeg tviler egentlig på at resten av Bergman-filmene jeg snart skal se kommer til å overgå den. I såfall er det jo bare vidunderlig. Jeg kopierer omtalen min om den fra "Hvilken film så du sist"-tråden, så den ikke forsvinner i dypet der.

Jadda. For i kveld så jeg nemlig også Persona. La meg bare få det avklart med en gang; dette er utvilsomt den beste filmen jeg noensinne har sett. Noensinne! Her er alt så ufattelig bra, så utrolig godt gjennomført, at jeg bokstavelig talt satt med frysninger gjennom nesten hele filmen. Liv Ullmann gjør en ufattelig god rolle, uten i det hele tatt å si noe. For en mimikk! For et kroppspråk! Bibi Andersson må også føres opp på listen over tidenes mest undervurderte skuespillere. Hun gjorde helflotte prestasjoner i både Smultronstället og Det Sjunde Inseglet, men her spiller hun som en gud! Og jeg som ikke engang hadde hørt om henne før jeg begynte å se Bergman. Foto her er så ufattelig bra at jeg kunne tatt freezeframe hvor som helst i filmen, printet bildet ut og hengt det opp på veggen. All ære til Sven Nykvist! Vel, hva mer? Drømmesekvensene og de mer avantgarde-greiene er helstøpte, forstyrrende, vakre, skremmende. Hvert eneste klipp føles meningsfullt, og overgangene mellom dem er perfekte. Historien er gjennomtrengende, dyp og utrolig engasjerende, og kjemien mellom de to kvinnelige hovedrollene er uovertruffen. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si, så jeg bare slenger inn litt tilfeldige superlativer; vakker, skremmende, uhyggelig, magisk, perfekt. Denne filmen gjorde et uutslettelig inntrykk på meg, og i skrivende stund er jeg egentlig ganske apatisk. Så bra kan faktisk film bli. Herregud.

• 5 months later...

Da er det vel på tide å trekke den fram igjen. Siden jeg ikke har sett alt så ventet jeg i det lengste med å gi min stemme. Men ettersom jeg hadde en fantastisk minneverdig kinoopplevelse med Fanny och Alexander, så tror jeg egentlig ikke at noen av de andre filmene når opp på det emosjonsnivået.

Håper SF tar seg sammen og produserer noen skikkelige DVDer i broderlandet også nå, slik vi ikke må kjøpe Criterion for å se svenske filmer.

Laterna magica

Valget sto mellom Smultronstället, Persona og Scener ur et äktenskap. Av en eller annen grunn liker jeg ikke Det Sjuende Inseglet så godt, kan være jeg hadde for store forventninger. Trollflöjten fikk ikke bli med på listen? fordi den var laget for tv muligens.. litt synd.

• 2 months later...

Smultronstället er min klare favoritt. Helt magisk film. Så forresten at det anerkjente britiske film og musikkbladet The Word hadde en krass kritikk av Det syvende insegl, der de skriver blant annet:

"Trouble is, for all the shock value of his visuals, Bergman burdens them with too much by way of symbolic weight, so taht a world of concrete anguish turns into an allegorical cacophony. Little known fact: Bergman was rather better at comedy than tragedy, so forget this and seek out a copy of Fanny and alexander instead." Christopher Bray

Bergman bedre på komedier? Er ikke de fleste enige om at bermans svakhet var nettopp komedier?

Sommarnattens Leende er jo fantastisk, da. Faktisk én av mine Bergman-favoritter. Nå har jeg ikke sett så veldig mange flere av hans komedier, så jeg kan egentlig ikke uttale meg for mye om akkurat dét. For øvrig virket det som en litt fjasete kritikk. Bombe at han henviser til Fanny och Alexander. Er vel den mest anerkjente og det "enkleste" valget, selv om det kanskje ikke er hans letteste film. Føler likevel at det er den som er lettest å like.

For øvrig gleder jeg meg vilt til å få sett Smultronstället på ny om 2 uker, på filmforumet her. Jeg synes selvsagt den var råflott første gangen også, men jeg følte meg kanskje en smule skuffet etter all hypen. Nå i ettertid har jeg dog blitt mer og mer interessert i den jo mer jeg tenker tilbake, og jeg tror den kan ha enda større nedslagskraft når jeg får sett den på ny.

• 2 years later...

Hadde lenge Det Sjunde Inseglet som min favoritt-Bergman, men Persona bare kryper og kryper mer inn i kroppen min for hver gang jeg ser den.

1. Persona

2. Det Sjunde Inseglet

3. En Passion

4. Viskningar och Rop

5. Smultronstället

Orsak viss folk tykkjer lister er keisame, men eg klarar ikkje dy meg:

1. Fanny och Alexander

2. Viskningar och rop

3. Jungfrukällan

4. Gycklarnas afton

5. Ansikte mot ansikte

6. Det sjunde inseglet

7. Smultronstället

8. Trollflöjten

9. Nattvardsgästerna

10. Persona

11. Vargtimmen

12. Scener ur ett äktenskap

13. Skammen

14. Sommaren med Monika

15. Tystnaden

16. Höstsonaten

17. The Serpent's Egg

18. Saraband

19. Såsom i en spegel

20. Bildmakarna

21. Aus dem Leben der Marionetten

22. Sommarnattens leende

• 1 year later...

Fanny Och Alexander er uten tvil min favoritt. Jeg synes filmen har alt av det Bergman er flink til. Misantroper, kaldhet, lange og stygge samtaler, drømmer, ærlighet og en smule varmhet. Den ultimate Bergman filmen imo. Har enda tilgode å se "religion" trilogien hans, eller hva nå den heter. Pluss endel andre filmer jeg ikke har sett.

• 3 weeks later...