Jump to content

Le Samouraï


Howie
 Share

Recommended Posts

Le Samouraï

 

http://img332.imageshack.us/img332/5819/lesamourai7sn.jpg

 

Alain Delon spiller Jef Costello; assasin extrordinaire og fugleentusiast som tar knekken på hvemsomhelst for en neve franc.

 

Melvilles klassiske gangster film inneholder vel alt man forventer av en skikkelig gangster film? Vakre damer, beintøffe skurker, ville shootouts og elleville biljakter? Nei, vent nå litt her er det jo ingen biljakter og særdeles lite skyting. Hmmm, dette kan jo umulig gå bra. Joda det går bra læll sjø :)

 

Jef og hans erkenemesis Politiinspektøren:

http://img452.imageshack.us/img452/1915/fasfdsafsda2ar.jpg

 

Le Samourai blir av mange regnet for å være Melvilles beste film og det er vanskelig å være uenig. ( nå har jeg ikke sett alle hans filmer, men jeg sier meg enig likevel jeg) Ett visuelt mesterverk hvor ingen kameravinkel synes tilfeldig. Dette gjør enkelte scener nærmest abstrakte i sin merkelige perfeksjon, særdeles flott spør du meg. Da har vi altså en særdeles visuelt flott film, legg så til en enkel men fascinerende historie med både driv og dybde og vi nærmer oss filmatisk perfeksjon med stormskritt ;) Deretter plusser vi på med med en Alain Delon som sikkert aldri har vært bedre og slenger med ett lite stykke flott filmmusikk. Voila ett stykke filmkunst ferdig servert. Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Noen utgave med norsk tekst tror jeg ikke finnes, men det er ikke spseielt mye dialog i filmen og den engelske teksten på Criterion utgaven er veldig god. Når det gjelder beste utgave står det mellom Criterion utgaven og en fransk sone 2 utgave. Hvilken som er best vet jeg ikke, de er visstnok ganske like. Selv har jeg Criterion utgaven og er godt fornøyd med den. Det er dog ikke overveldene mye ekstramateriale. Muligens er det mer på den franske?

 

Criterion kjøper jeg vanligvis på cdwow. Mulignes kan det være lurt å kjøpe på Deepdiscountdvd.com hvis du bruker den 20% rabatten som Zaeira tipset om i dvd tilbuds tråden.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
  • 4 weeks later...
 

Kjøpte criterion utgaven forrige uke. Har ennå ikke dukket opp i noen postkasse enda :(

 

Den dukket faktisk opp her en dag.

 

Nydelig film! Ut ifra anmeldelsen til Howie, så har jeg ikke noe å tilføya, annet enn å understreke den fantastisk gode stemningen! Godt, godt, godt.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...