Jump to content

Dazed and Confused


morty
 Share

Recommended Posts

http://img368.imageshack.us/img368/4751/06029qr.jpg

 

Det er Mai 1976, og schools out for sommeren. Det betyr opprykk i trinn, for noen betyr det første år på high school. Det betyr maktdemostrasjoner fra de eldste, og her -ikke ulikt i norge- trakkaserer man ferskingene. Mitch Kramer (Wiley Wiggins) er en av disse ferskingene, og en som bli lovt godt med stryk på stompen av de eldre gutta. Randall "Pink" Floyd (Jason London) var engang den samme ferskingen, og tar Mitch Kramer under vingen. Festen som skulle markere skoleavsluttningen er avlyst, så det rånes mye i småbyens gater. Røykes enorme mengder pot, drikkes litervis med øl og snakkes ufattelig mye piss. Før de klarer å stable sammen en fest i skogen, med alt man trenger. Mer pot, øl, klining, pisspreik og litt slåssing.

 

http://img312.imageshack.us/img312/6508/06057er.jpg

 

Jeg har siden første gang så den, hatt et forhold til denne filmen. Vi snakker ekte kjærlighet her, så ikke kom å snakke om å ha noen på si. Jeg liker denne filmen, og det er vanskelig å sette fingern på hva. Dette er uten tvil en feelgood film, men ikke Buddyfeelgood. Den tørr være noe mer, og den presenterer en fin enkel historie. Det er bak historien man ser den større sammenhengen, som det å utøve vold -av forskjellig art- mot andre mennesker for å hevde seg selv. Det å ta valg i livet, til og med de vonde. Velge sine venner, uansett hva andre måtte mene om dem. At dine valg avgjør hevm du blir, eller hvem du vil være. Kanskje banalt, men ganske fundamentalt for alle mennesker.

 

http://img405.imageshack.us/img405/1146/06110kd.jpg

 

Det mest slående med Dazed and Confused, er samlingen med karakterer Linklater presenterer. Mye av dette er helt klart selvopplevd, og det har en ekthet ved seg. Matthew McConaughey (se over) som den ultrasløye rånern David Wooderson, gjør etter min mening sin beste rolle ever her. Det gjør nok Ben Affleck også, selv om det ikke er så vanskelig(humre humre). Wiley Wiggins som Micth Kramer er jo sjarmtrollet sjøl, syns jeg er en skuespiller som fortjener langt mer oppmerksomhet. Han har forøvrig hovedrollen i Linklaters mesterverk "Waking Life", hvor han også er animatør. Linklater selv våkner virkelig som regissør i "Dazed and Confused", og viser han har noe mer han vil fortelle. Til tider er filmen veldig erketypisk, før den

plutselig gjør vendinger som tar deg avsted. Uhyre drømmende forteller, som han virkelig har fått forme i senere filmer. Jeg må innrømme å ha stor sans for Linklater, og ser han som en av mine all time favoritt regissører.

 

Dette er ikke hans beste film, men liker av mer sentimentale grunner. Likevel går jeg god for at dette er en opptur av en film, som vil få deg til å smile fra innsiden og ut. En enegriboost i en ellers grå hverdag, hvis du også lider av disse. En fin studie for gryende filmkunstnere, og ikke minst for manusforfattere når det kommer til dialog og flyt. Jeg anbefaler denne til alle som ikke har sett den, og de som har sett den igjen om å se den en gang til. Hipp hurra for gode gjennsyn!

 

ps! beklager evt. skriveleif, rette opp senere.

 

Ha en fin en :)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Den er helt fantastisk. En av mine favorittfilmer faktisk. Bare musikken er grunn nok til å kjøpe den.

 

Det er et par scener som bare får meg til å glise ukontrollert. Blant de er når Slater sier ".... hokheei..." etter han har spurt Mitch om han røyker. Haha, altfor bra. Rory Cochrane er en undervurdert fyr, han er morsom som faen i 'Empire Records' også.

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, Rory Cochrane gjør en glimrende rolle her. Man skulle jo tro han inntok det han fremstår som å ha inntatt :D Han er med i "A Scanner Darkly", som er Linklaters nye animerte sak basert på sci-fi boken av Philip K. Dick. Gleder meg sykt til å se den! Så forøvrig at Linklater har gjort "# Bad News Bears", det viste jeg ikke! Det lukter penger, men jeg forstår det. Man trenger jo penger også....
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...