Jump to content

Sønner


stoppushplay
 Share

Recommended Posts

Sønner

 

regi: Erik Richter Strand

 

 

Sønner er en ubehagelig film. Den begynner som en litt pinlig humoristisk film om en badevakt som tar tre gutter i det de løper ut av damegarderoben. Dette ender opp med at den ene gutten slår ned en middelaldrende dame. Men når filmen så tar en uventa mørk vending er det den begynner å bli spennende. "Spennende" er et nøkkelord. Denne filmen som i utgangspunktet tar opp vanskelige temaer som pedofili og rettferdiggjøring av borgervern har en nesten usmaklig sjangerfilm følelse over seg som til tider kan få en til å tenke på smale sjangre som "rape and revenge", exploitation og vigilante filmer som death wish osv. Filmens svake side er nettopp dette at den blir for banal og at historien blir for platt. Men den har også gode øyeblikk som tildels skyldes godt filmfoto med mye smart bruk av nærbilder, og tildels en svart humor som hele tiden ligger og ulmer i denne ellers ganske så alvorlige historien. Det er veldig tydelig at det er en mann som har laget denne filmen. De eneste betydelige kvinnene i denne filmen er en naiv og snill mor, en gravid og bitchy badevaktsjef og en prostituert nabokvinne med en trang til å hevne seg på kundene sine. Erik Richter Strand er likevel modig når han begir seg ut på å fortelle om noe så ømtåelig som sex mellom en voksen mann og mindreårige gutter. Men etter å ha sett denne filmen sitter jeg ikke igjen med noe annet enn å ha vært vitne til en film som skraper forsiktig på overflaten av dette evig aktuelle temaet. En film som ikledd sjangerfilmelementer som biljakt, pistoldrama o.l. blir en smule spekulativ og patetisk hvis dens formål er å problematisere pedofiliovergrep og tidligere pedofiliofres trang til å hevne seg på overgriperen. Jeg kjedet meg ikke da jeg så denne filmen, men følte en viss avsky over å se en film med et slikt tema som er bygd opp som en underholdningsfilm.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...