Jump to content

Ditt siste bokkjøp


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vet ikke om det finnes noe sånt som ett univers for Pessoa, men Uroens bok er knall. Vanskelig å klistre noen merkelapp på verket, siden det spenner noe sånt som tjue år med bare vagt tilknyttede fragmenter, men jeg tror ikke at du vil bli skuffet hvis du gir den en sjanse.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet ikke om det finnes noe sånt som ett univers for Pessoa, men Uroens bok er knall. Vanskelig å klistre noen merkelapp på verket, siden det spenner noe sånt som tjue år med bare vagt tilknyttede fragmenter, men jeg tror ikke at du vil bli skuffet hvis du gir den en sjanse.

 

Dette er min store favoritt. Definitivt verdt en titt.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser ut som en fin liste, Engangsgrill, og flott at den nyinnkjøpte Metamorfosen er der. Da gleder jeg meg bare enda mer.

 

Men jeg har en følelse av at mye av det på listen likevel ikke er særlig entry level (Ulysses?). Om du ser på de jeg nevnte over her så kanskje du har noe mykere å anbefale.

 

Er de fleste like lette som Prosessen er, er det dog overhodet ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Siden Cypheron er redd for å lese skikkelige bøker: her er en liste over de ti første bøkene jeg kom på som virkelig fenget meg fra første side. I de tilfellene der jeg ikke har listet opp anbefalte bøker av samme forfatter er det fordi jeg ikke har lest mer. Kan tenke meg at spesielt Svartefot, som er andre eller tredje bok i en serie av romaner, bør leses kronologisk.

 

Lettleste bøker som er en fest å lese:

 

1. The Third Policeman av Flann O'Brien

 

Den morsomste, men kanskje også mest skremmende boken jeg har lest. The Third Policeman er en merkelig morsom, diabolsk og sjangerutslettende reise inn i en virkelighet som føles mistenkelig nær vår egen idet den parodierer pikaresromanen (reise-) og filosofi med en bitterhet og fandenivoldskhet som savner sidestykke i moderne litteraturhistorie.

 

Anbefalt av samme forfatter: At Swim-two-birds, The Poor Mouth.

 

2. Lolita av Vladimir Nabokov.

 

Ikke la deg skremme av denne klassikerens frynsete rykte som pedofiliforsvar eller kritikk av den amerikanske konsumerkulturen. Det du får er en særdeles fornøyelig bok som fungerer på en rekke nivåer.

 

A: Pale Fire.

 

3. Poor Things av Alasdair Gray

 

Jeg tror ikke Alasdair Gray er oversatt til norsk, men etter Poor Things å bedømme burde han bli det. Boken handler om Bella Baxter, som muligens har blitt vekt opp fra de døde av ektemannen Godwin med en nyfødts sinn. En blanding mellom Frankenstein og Alice i Eventyrland som samtidig er en skarp satire over vestlig imperialisme. Inneholder en av de festligste Shakespeare-parodiene jeg har lest.

 

4. Den fremmede av Albert Camus

 

Til å være regnet som et hovedverk innenfor den franske eksistensialismen, er Den fremmede forferdelig lettlest. Boken følger Mersault, fra morens død levner ham fullstendig fremmedgjort fra andre mennesker til han dømmes for en forbrytelse. Er Mersault strafferettslig tiregnelig? Den fremmede er en paradoksal fremstilling av samfunnskontrakten, et psykologisk ultimatum og en mesterlig karakterskildring av en person som har mistet rotfestet fullstendig.

 

A: Pesten

 

5. Do Androids Dream of Electric Sheep av Philip K. Dick

 

Mest kjent for å være inspirasjonskilden til Blade Runner, men forbanna bra også på sine egne premisser. Mangler mange av de eksistensielle undertonene i filmatiseringen, men erstatter dem med østlig filosofi og satire over massemedias modus operandi. Dicks visjon er sylskarp, og høyt hevet over de banale hintene om at Deckard er en androide som beskjemmer filmen.

 

A: Ubik og utvalgte noveller.

 

6. The Bell Jar av Sylvia Plath

 

Plaths eneste roman er en poetisk og følsom skildring av en ung pikes sjelsliv og ambisjoner, men også et krast angrep på det psykiske helsevernets manglende humanitet og selvgode skråsikkerhet. Vanskelig å lese uten å tenke på Plaths tragiske endelikt.

 

A: Ariel (poesi)

 

7. De grunnleggende bestanddeler av Michel Houellebecq

 

Houellebecq analyserer baksiden av feminismen og konsumerkulturen gjennom to perspektiver: Michels og Brunos. Den ene en smellfeit taper som er på desperat jakt etter kjærlighet, den andre en anerkjent molekylærbiolog hvis forskning bringer han lengre og lengre fra reproduksjon, begge like fortapte i et samfunn som er i ferd med å gjøre dem fullstendig overflødige.

 

A: Plattform, Muligheten av en øy.

 

8. Lowboy av John Wray

 

Will Heller er et seksten år gammelt geni som farter rundt i New York i et forsøk på å unnslippe de som er ute etter ham. Han er også paranoid schizofren og overbevist om at verden snart skal gå under. Med mindre han gjør noe med det. Wrays andre roman minner om Salinger på sitt beste.

 

9. Svartefot av Ola Bauer

 

Møt Tommy: Tyskerunge, institusjonsbarn og selverklært Peronist med Gene Vincent-lugg, en imponerende samling nazikondomer og Luger han stikker i kjeften med jevne mellomrom for å sjekke at han er i live. Svartefot er en skitten og ærlig roman om å vokse opp som outsider uten mulighet til å gjøre noe med det, som parodierer like ofte som den hyller.

 

10. Sabbath's Theater av Philip Roth

 

Roths episke romaner er noe overvurderte, men han skinner virkelig som komiker rundt kjønnsakten, og Sabbath's Theater er ved siden av Portnoy's Complaint hans beste roman. Mickey Sabbath er en dukkeskuespiller som ble tvunget til å pensjonere seg idet leddgikt i fingrene gjorde det umulig å traktere marionettene lenger. Du møter en mann som tviholder på livsgnisten gjennom sex og mer sex. Sabbath's Theater er en komisk hyllest til alle de som ikke ser lyst på livet, men som overlever likevel, med noen av de mest pinlige, sarte og morsomme sexskildringene jeg har lest, ofte på en gang.

 

A: Portnoy's Complaint.

Link to comment
Share on other sites

 

Takk, takk, takk! Do Androids… hadde jeg allerede på listen, så da blir den høyt prioritert og inkluderende i neste bokhaug som skal bestilles.

 

Og "skikkelige bøker" - jeg vil så klart bare ikke gape over for mye. ;)

Link to comment
Share on other sites

 
Fra høsten av skal jeg begynne å lese bøker igjen, etter et opphold på ca 4 år.....så dermed passet det bra med noen lister fra grillen! Takker, jeg også. Har et par av de stående ulest i bokhylla, det er jo en god start.
Link to comment
Share on other sites

 
Det med skikkelige bøker var ment som en spøk. Med unntak av Svartefot (den norske unnskyldningen, men når jeg tenker meg om er Sangen om den røde rubin et bedre valg) hadde alle disse plassert seg på en topp 100-liste, men det som skiller dem fra de første jeg listet opp er at de ikke er på over fem hundre sider, og presenterer spennende tankegods på det som iallfall for meg er tilgjengelig vis. Regner med at du leser bøker for å bli utfordret, Cypheron, men fullstendig enig i at bøker på 500 sider med tung modernisme ikke går an å lese hele tiden.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er egentlig en stor fan av biblioteket og anser bøker som en unødvendig utgiftspost i et studentbudsjett, men nå som jeg nettopp er ferdig med The Little Prince for andre gang på rappen, fant jeg ut at dette er noe jeg bare må eie. Hvor handler man skjønnlitteratur, folkens?

 

The Little Prince, barnebok eller ikke? Og jeg er forøvrig mottakelig til tips på bøker som har et like lekende og vakkert språk, gjerne med et litt naivistisk og barnlig verdenssyn.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Måtte nesten ta en liten bestilling til. Skader ikke å ha noe ulest i hylla.

 

Ulysses - James Joyce - £1.99

Nineteen Eighty-Four - George Orwell - £3.92

God is Not Great - Christopher Hitchens - £5.12

 

Amazon.co.uk

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

@ Tronsmo og Pax bakgårdssalg:

 

Jens Bjørneboe - Uten en Tråd

Jens Bjørneboe - Samlede Skuespill

Thomas Bernhard - Billigspiserne

Samuel Beckett - Skodespel II

Franz Kafka - Dagbøker i utvalg

Diverse - Filmkunstnere om Film

Olav H. Hauge - Dikt i samling

 

Tror jeg fikk dette for under 300 kroner.

 

+ Stompa - Sender S.O.S. på Fretex for 20 spenn! Fornøyd, uten at jeg har tid til å lese noen av dem i disse harde studietider.

Link to comment
Share on other sites

 

Gabriel García Márquez - Hundre års ensomhet

Gabriel García Márquez - Beretningen om et varslet mord

Henry Miller - Sexus

Lars Petter Sveen - Køyre frå Fræna

Dag Solstad - Brød og sirkus

Sara Johnsen - Han vet om noe hun kan prøve

André Bjerke - De dødes tjern

Axel Jensen - Lul

Ingvar Ambjørnsen - Dukken i taket

 

120 kroner på loppemarked, alt innbundet og i fin stand.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 

Kjøpte Dorian Gray siden jeg tar T-banen så mye (20 min en vei), og etter den begynner jeg nok på Homers Odysse

 

Ellers så bestilte jeg Beyond Good and Evil av Nietzschepå Tronsmo (samt Scott Pilgrim 2-6) så de dukker vel opp om noen uker

Link to comment
Share on other sites

 

Beundringsverdig bokfangst!

Takker!

 

Xialou Guo - Fremmedordbok for kjærester

Xiaolong Qiu - År i rødt støv

 

Begge innbundne på Akademika Blindern for 400, førstnevnte fra tilbudsesken. Sistnevnte må jeg innrømme at jeg først fikk pirret nysgjerrigheten av omslaget, men den viste seg også å være interessant ved å omhandle en gate i Shanghai fra 1948 (før Mao-tiden) til i dag og formidle den rivende utviklingen fiksjonelt gjennom å fortelle hverdagshistorier i små kapitler for hvert år:

 

http://www.tanum.no/covers/M/8/27/8275474825.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 4 weeks later...
 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...