Jump to content

Ditt siste bokkjøp


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

Kjøpte inn "Game of Thrones". Jeg var stor Tolkien-geek i mine yngre dager, men har aldri lest noen fullblods fantasybok fra andre. I dette tilfellet har jeg fått høre fra tilsynelatende jordnære og litteraturmessig våkne individer at Martins serie ikke bare er moro for nisser som sitter med lim, pensel og små plastfigurer (selv om det gjerne er en del av de i fanskaren), men faktisk gode bøker på ånkli! Vel, det finner jeg snart ut av.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg elsker Game of Thrones! Har til og med brettspillet, som ble spilt en del for noen år siden.

 

http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/d8f3_game_of_thrones.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Pleide å spille det hyppig på folkehøgskolen. Det var tider!

 

Ellers har jeg endelig gått til anskaffelse av Sæterbakkens essay-samling, Dirty Things. Pløyde igjennom de fleste romanene hans før jul, og gleder meg til å ta fatt på denne.

Link to comment
Share on other sites

 
Godt å høre. Bra å få lest unna før HBO-serien begynner, og dessuten har jeg i mange år gått med et ønske om å fortape meg i en fantasy/sci-fi-murstein. Prøvde meg på Wolfes The Book of the New Sun, men kom vel bare et 100-talls sider inn i første bok. Sikkert mye min feil.
Link to comment
Share on other sites

 

Lurte foreldra mine til å kjøpe meg Kindle til jul, og jeg liker den. Har låst seg noen ganger, men ellers er det et flott stykke elektronikk. Innebygd 3G gjør det enkelt å handle på impuls, og det at du kan maile egne dokumenter til den gjør den praktisk for forfatterspirer som ønsker å lese korrektur på greiene sine. Savner touchscreen og mulighet for minnekort, men satser på at 4 GB holder til jeg bestemmer meg for å oppgradere modellen.

 

Bøker jeg har kjøpt så langt:

 

The Education of a British-Protected Child - Achebe

The Wire - Alvarez

The Blind Assassin - Atwood

Oryx and Crake - Atwood

The Infinites - Banville

Old Masters - Bernhard

Christine Falls - Black

Selected Stories - Chekhov

The Awakening and Selected Stories - Chopin

Selected Stories - Dick

The Reading Experience - Green

Their Eyes Were Watching God - Hurston

Decoded - Jay-Z

Greed - Jelinek

Absence of Mind - Robinson

Brideshead Revisited - Waugh

Lowboy - Wray

 

Utvalget er sånn passe så langt. Finner vel ca. 30% av bøkene jeg er ute etter, men så har jeg ganske sære leseinteresser. Ingen grunn til å kassere ryggene dine enda, altså. Skulle ønske Amazon kunne kjøre kampanje slik at man kunne få både den fysiske boken og et elektronisk eksemplar til nedsatt pris, for som student med begrenset hylleplass og potensielle flytteplaner er Kindle gull verdt for meg. Merker at jeg har lyst til å kjøpe en del bøker jeg har hos foreldrene mine, men har så langt klart å stå imot presset. Blir fort dyrt da prisen på hver bok ligger på omtrent 70 kroner. Selvfølgelig åpner Kindle også en verden av eldre litteratur gjennom sider som Project Gutenberg, så hvis du liker klassikere og hater biblioteker, kan du spare en del penger på å gå til anskaffelse av lesebrett. Vet ikke hvordan utvalget er hos konkurrentene, men en venn av meg som har Sony lesebrett finner visst enda mindre kult.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Ut og stjæle hester (Petterson)

Brødrene Karamasov, Bind 1, 2 og 3 (Dostojevskij)

Bunny Munros død (Cave)

Idioten, Bind 1 (Dostojevskij) - Genial idé å kun inkludere bind 1 i salget

Ringenes Herre (Tolkien)

 

Milde Moses, brukte jeg nettopp over 1000 kroner på bøker?

Link to comment
Share on other sites

 

Herzog on Herzog, £9.50 på Amazon.

 

Edit: ble litt mer.

 

Bordwell - On the History of Film Style (er jo sikkert pensum de to neste åra også, så hvorfor ikke)

Moor - Powell and Pressburger: A Cinema of Magic Spaces

 

£36.36 og £19.81 på The Book Depository.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

http://ebooks-imgs.connect.com/ebooks/product/400/000/000/000/000/090/051/400000000000000090051_s4.jpg

The Sopranos Family Cookbook: As Compiled by Artie Bucco [Hardcover]

113,- på Capris.no

Link to comment
Share on other sites

 

Slo ut håret siden det var lenge siden jeg hadde kjøpt fysiske bøker, og endte opp med:

 

The Paris Review Interviews 3

The Paris Review Interviews 4 (Har alle nå. Jippi!)

Crime - Ferdinand von Schirach

Murphy, Watt og Mercier & Camier - Samuel Beckett (I én hardrygg)

Science and the Modern World - Alfred North Whitehead

Gilead - Marilynne Robinson (Hardrygg)

Housekeeping - Marilynne Robinson (Hardrygg)

Extinction - Thomas Bernhard

Correction - Thomas Bernhard

The Tree of Life - Israel Regardie

Prometheus Rising - Robert Anton Wilson

The Crippled God - Steven Eriksson

The Philip K. Dick Collection (tretten romaner i tre bind fra sci-fi-ens ubestridte mester. Hadde ett av bindene fra før, så det ga jeg bort.

Link to comment
Share on other sites

 

Blitt altfor mange bøker i det siste, her er dei som kom i posten i dag:

 

Hunter S. Thompson - Hell's Angels

William Gibson - Neuromancer

 

cdon.com

 

Martin A. Nexø - Pelle Erobreren

John Steinbeck - Vredens Druer

V. I. Lenin - Imperialismen som kapitalismens høyeste stadium

 

bokklubben.no

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Høres bra ut! Synes Idioten er bedre enn Forbrytelse og straff. Laster du ned fra Project Gutenberg eller kjøper du?

 

Kjøpt litt forskjellig på Kindlen min, litt Nabokov, litt Huxley, novellesamligna til Miranda July, Mester og Margarita, Joseph Roths Radetzky marsjen, Flann O'Briens mesterverk, Pessoas Uroens bok, novellene til Hemingway, bøker jeg allerede har, men jeg gjerne vil ha med meg overalt. Vurderer også å kjøpe noe Franzen og Eco, men usikker på om de er noe for meg. Får lese litt samples. Forresten noen som har erfaring med Karen Russell? St. Lucy's Home for Girls Raised by Wolves virker smålovende.

 

Og så vil jeg ha denne! Tror dog jeg venter på europeisk slipp.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Gjorde mitt BESTE bokkjøp nokon gong i dag, er framleis skjelven. Restesalg på Mammutbøkene på den lokale Libris-sjappa, med 10 bøker for 300, og heldigvis lå tingen eg har sikla på så lenge der framleis: Kjell Askildsen - Samlede noveller og romaner 1-12. Nypris er 1990,-, eg fekk den for 30,-!

 

Elles fekk eg med meg:

 

Doyle: Hunden frå Baskerville

DH Lawrence: Regnbuen

Collett: Amtmandens døtre

Dumas: De tre musketerer

Ramonet: Castro-Mitt liv

Kolloen, Olsson: HAMSUNfantasier

 

+ nokre bornebøker.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Bestilte meg mer småsnadder fra Amazon:

 

As a Man Grows Older - Italo Svevo

Zeno's Conscience - Italo Svevo

St. Lucy's Home for Girls Raised by Wolves - Karen Russell

Infinite Jest - David Foster Wallace

Nemesis - Philip Roth

Whatever - Michel Houellebecq

Atomised - Michel Houellebecq

Link to comment
Share on other sites

 

Høres bra ut! Synes Idioten er bedre enn Forbrytelse og straff. Laster du ned fra Project Gutenberg eller kjøper du?

Kj¢pte for £0.71. Det meste av klassikere koster omtrent ingenting, eller ingenting, på Kindle store, så jeg spytter like gjerne prisen av en lakrisstang for ei bok for å vise litt st¢tte. Forbrytelse og Straff var gratis da jeg kj¢pte den (f¢rste Kindle-boka mi), og jeg har i ettertid lest meg opp på kortere verk jeg gikk glipp av som barn, som Skj¢nnheten og Udyret og Alice i Eventyrland, også gratis. Fant dessuten masse gratis Spanskopplæring, så har begynt å kikke på verb igjen!

 

... når det er sagt har jeg aldri h¢rt om Project Gutenberg.

Link to comment
Share on other sites

 

Ditt (mitt) siste biblioteklån:

 

Vinyl Junkies: Adventures in Record Collecting av Brett Milano.

Krautrock: Cosmic Rock and Its Legacy av Nikos Kotsopoulos (red.)

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe. Greia er vel at bøkene du kjøper for slikk og ingenting ligger i public domain, og at du dermed gir pengene dine til folk som ikke har noe med den opprinnelige utgaven å gjøre. Det jeg har lest om disse billigbøkene tyder på at de holder en ganske ujevn kvalitet, både hva gjelder formatering, staving og generelt språk, men noen ganger er man jo heldig. Selvfølgelig gjelder noe av det samme for Project Gutenberg, men Distributed Proofreaders har ført til at kvaliteten deres har sett en markant oppsving de siste ti årene. Å betale for public domain-utgaver av bøker ligner litt på å betale for piratkopier, slik jeg ser det, en ukultur som forhåpentligvis snart vil ta slutt idet bibliotekene blir stadig mer digitaliserte. Når det er sagt kommer det jo stadig nye oversettelser i høyere kvalitet. Pevear/Volokhonsky har jo oversatt Forbrytelse og straff til engelsk, og jeg tror det er den oversettelsen jeg vil gå for neste gang jeg leser den boka.

 

Wikipedia.

Unlike some other digital library projects, Project Gutenberg does not claim new copyright on titles it publishes. Instead, it encourages their free reproduction and distribution.

 

Project Gutenberg

 

(Siden er nede for øyeblikket.)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...