Jump to content

Ditt siste bokkjøp


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Bananas for tiden.

 

Tom Kristensen - Hærverk

David foster wallace - brief interviews with hideous men

 

Edit:

 

Hamsun skriver (ganske artig) om Hærverk:

 

"En genistrek og et kjempeverk... Jeg beder Dem motta min ærbødige hyldest. Jeg har selv skrevet bøker, det mangler ikke, men nu er jeg ydmyg, ingen bok er som Deres."

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Jeg har vært på tur:

 

William S. Burroughs - Junky

Don DeLillo - Libra

Hunter S. Thompson - Hell's Angels

Hunter S. - the Great Shark Hunt

Albert Camus - The fall

Dashiell Hammett - The Big Knockover and other stories

Jens Bjørneboe - Mitt hjerte (Dikt i utvalg og illustrasjoner av Bjørn Bjørneboe)

Charles Dickens - The Pickwick Club

J.V. Polisenský - History of Czechoslovakia in outline

Link to comment
Share on other sites

 

Var på bokhandelen en tur jeg også og endte opp med:

 

Joseph Conrad - Heart of Darkness

Gabriel Garcia Marquez - One hundred years of solitude

Haruki Murakami - The wind-up bird chronicle

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Boksalg på biblioteket. 20,- pr stk + noe rabatt.

 

For 400 kr fikk jeg:

Knut Hamsun - Sult

Knut Hamsun - Pan

Knut Hamsun - Landstrykere, August og Men Livet Lever (hele August-trilogien i tre bøker)

John Steinbeck - Om Mus og Menn

Tor Åge Bringsværd - Det Eventyrlige (samling av småstykker)

John Irving - A Prayer for Owen Meany (flott tykk hardcover utgave. Som jeg kjøpte i norsk paperbackutgave ved forrige salg på biblioteket for faen!)

Alan Dean Foster - Alien (roman-adapsjon av filmen. Morsomt nok sikkert)

Ken Kesey - One Flew Over the Cuckoo's Nest (Boka som filmen er basert på. Med Jack på coveret.)

Brian Aldiss - Den Levende Frankenstein

Brian Aldiss - Enemies of the System

Brian Aldiss - Moreau's Other Island

Philip K. Dick - Do Androids Dream of Electric Sheep?

William Gibson - Neuromantiker (På dansk. Jeg lånte den samme boken jeg nå har kjøpt for mange år siden men likte den ikke noe særlig. Likevel ble det tre Gibson-bøker. Men jeg kjøpte ikke de to siste jeg fant.)

William Gibson - Burning Chrome

William Gibson - Virtual Light

Odd Are Berkaak og Even Ruud - Sunwheels - Fortellinger om et Rockeband (Utgitt på Universitetsforlaget og er muligens ment som en lærebok eller suplerende lesing eller noe.)

Thomas Arnroth - Rock, Djevelens Larm eller Guds Musikk? (Kjøpte den pga tittelen og det som sto bakpå: Et sviende oppgør (sic) med sataniske trender i den moderne rock- og musikk kulturen (sic igjen). - Et oppgjør med verdslighet og frafall i den kristne musikkbransjen. - En utfordring til kristne musikere om å la Gud være Gud også i musikken.)

John Lennon - The Penguin (som også inneholder den andre boka ser jeg!)

John Lennon - A Spaniard in the Works

Gilbert Shelton - Feite Freddys Katt (Tegnet av han som laget Freak Brothers)

Scott Adams - Build a Better Life by Stealing Office Supplies

Scott Adams - The Dilbert Future

Scott Adams - Dogbert's Top Secret Management Handbook

 

Og enda var det flere jeg ikke plukket med meg!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ken Kesey - One Flew Over the Cuckoo's Nest (Boka som filmen er basert på. Med Jack på coveret.)

 

 

Ah, av en eller annen grunn irriterer det meg noe helt utrolig når bøker bruker coveret fra film-adapsjonen. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

 
Åhåhå, Ken Kesley er litt av en type. Er det med introduksjonen om hva han drev med i bussen sin på slutten av femtitallet-tidlig på sekstitallet en gang?
Link to comment
Share on other sites

 

Ah, av en eller annen grunn irriterer det meg noe helt utrolig når bøker bruker coveret fra film-adapsjonen. :ph34r:

http://img97.imageshack.us/img97/2838/0714508713hg0.jpg

Den syke frisyen da! (Samme bildet men ikke helt likt cover.)

 

Har ikke lest boka ennå. Det er ikke noen spesiel introduksjon såvidt jeg ser. Dette er en paperback, 19th reprinting 1980.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Kjøpte noen bøker i dag

 

Boris Vian - Dagenes skum. Surrealisme fra 47. Ante ikke noe om den før jeg fant den i bokhandelen, men den virker som en bok jeg virkelig har lyst til å lese. Side én: "Colin la fra seg kammen og bevæpnet seg med neglesaksen; den brukte han til å beskjære øynelokkene med, så blikket fikk et orientalsk tilsnitt. Han måtte gjenta operasjonen ganske ofte, for de vokste fort ut igjen."

 

Alessandro Boffa - Du er et dyr Viskovitsj. Dette er en novellesamling skrevet av en biolog hvor hovedpersonen heter Viskovitsj og er forskjellige dyr i hver novelle, forteller gromtalen. Også et impulskjøp, men det høres kult nok ut. Håper, siden han er biolog, at han baserer skildringene sine på forskning, men på en bra måte, liksom.

 

Søren Kirkegaard - Begrepet angst.

 

Egentlig er jeg litt glad for at jeg fikk gavekort på en møkkabokhandel. Hvis det hadde vært på en bokhandel med billig, engelsk pocket, hadde jeg ikke kjøpt ting jeg aldri har hørt om. Kjøper aldri bøker oversatt fra engelsk hvis jeg kan velge. Disse er oversatt fra henholdsvis fransk, italiensk og dansk så de går bra.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Kafka på stranden og Fear and loathing in Las Vegas var det eneste Ark hadde å tilby. Og jeg som var på jakt etter faglitteratur. Det eneste jeg fant av interesse var Arne Treholts Ninja-teknikk 2. Gavekort suger.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Var på loppemarked for noen uker siden, 50 kroner for en pose bøker, fikk tak i mye snadder:

 

Agnar Mykle - Lasso rundt fru luna (førsteutgave)

Lars Saabye Christensen - Amatøren (en favoritt, lest den før, men leste den på nytt på en dag)

Hermann Hesse - Glassperlespillet (slitt lanterneutgave, men en nytelse å ha i umiddelbær nærhet)

Kjartan Fløgstad - Fangliner (ikke hans beste, tror jeg, men Fløgstad er en mann jeg samler på)

Fløgstad - K. Villun (brulesk krimparodi)

Fløgstad - Kniven på strupen ()

Stein Mehren - Maskinen og menneskekroppen (fremstår som kvasifilosofi ved første øyekast)

Mehren - Gobelin Europa (ikke min kopp te)

Georg Johanessen - Ars Viviendi (heller ikke min kopp te)

Maxim Gorkij - Moren I og II ()

Gorkij - Barndom ()

Alain Robbe-Grillet - Møtestedet (elsker den gule serien, original)

Heinrich Böll - Slik en klovn ser det (en favoritt, beroligende å ha i nærheten)

Witold Gombrowicz - Ferdydurke (visstnok en av Solstads polske favoritter)

Stefan Zweig - Sjakknovelle/Leporella (økte min interesse for sjakk som spill osv.)

William Faulkner - Larmen og vreden (er egentlig ikke så stor fan av engelsk litteratur, :)

 

Ellers låner jeg mange bøker på biblioteket, sjelden kommer jeg meg igjennom alle. Men de jeg leser nå er:

 

Andrej Belyj - Petersburg (svinaktig god bok. tilhører den russiske litteraturens 'sølvgenerasjon', noe jeg synes det hefter noe vakkert ved)

Kjartan Fløgstad - Fyr og flamme (!)

Dag Solstad - Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman (!!)

Stanislaw Lem - Imaginary Magnitude (plot: en rekke forord skrevet til fremtidige bøker...)

Vladimir Majakovskij - Poems (russisk futurist med en fot godt plantet i en fjern galakse)

Jung Chang - Ville svaner (digre slekts/historieromaner er vanligvis noe jeg holder meg unna, men...)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 3 weeks later...
 
Jøss, hvor mye er en slikk for deg (må nesten ha et sammenligningsgrunnlag her, er ikke akkurat steinrik selv)? Har aldri vært noe særlig inne der, siden prisene man får oppgitt på DVD-er alltid har vært elendig i forhold til utsalgspris. Men de er altså bra på bøker?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...