Jump to content

Ditt siste bokkjøp


Billy Behranu
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slo ihjel litt tid på Ark før jobb, så da ble det:

 

Orwell - Animal Farm

Wilde - The Picture Of Dorian Gray

Coetzee - Diary Of A Bad Year(3 for 2, så da slang jeg den med, mener å huske at han har hype på forumet).

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Var innom antikvariatet mitt i dag, skulle se etter ene boka fra tråden jeg fikk tips om sakprosa. Hadde "akkurat solgt den". Jo jo. Den er å finne andre steder, må bare ha tolmodighet.

 

Vel. Er jo mye innom dette stedet, liker fyren som driver, han liker meg. Han hadde fått inn noen diktsamlinger av en amerikansk poet, Charles Simic. Bare lefser, ikke verdt noe, pocketbøker fra 70-tallet. Men for noen design! Grå og rød, en lysende tittel, "austerities". Ble umiddelbart interessert. Fikk med meg boka, han hadde ikke bruk for den, regnet ikke med å selge den heller.

 

Jeg blar opp på titteldiktet. Dere ser hva som kommer nå. Et utbrudd: Fy faaaen. Finner ikke på nett, men skal faen meg TASTE det inn, så bra var det.

Austerities

 

From the heel

Of a half loaf

Of black bread,

They made a child's head.

 

Child, they said,

We've nothing for eyes,

Nothing to spare for ears

And nose.

 

Just a knife

To make a slit

Where your mouth

Ought to be.

 

You can grin,

You can eat,

Spit the crumbs

Into our faces.

 

 

 

Resten sugde dog.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Tidene forandrer seg ikke, diskuterfilm lar et godt dikt gå seg huuuus forbi.

Å neida. I pur begeistring over ditt dikt, svarer jeg med dette:

 

Alone With Everybody by B.

 

the flesh covers the bone

and they put a mind

in there and

sometimes a soul,

and the women break

vases against the walls

and the men drink too

much

and nobody finds the

one

but keep

looking

crawling in and out

of beds.

flesh covers

the bone and the

flesh searches

for more than

flesh.

 

there's no chance

at all:

we are all trapped

by a singular

fate.

 

nobody ever finds

the one.

 

the city dumps fill

the junkyards fill

the madhouses fill

the hospitals fill

the graveyards fill

 

nothing else

fills.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Nei, har ikke det. Burde jeg det? Jeg har en mistanke om det. Kunne jeg blitt enig med henne, eller hadde vi kastet ølglass på hverandre?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Platon? Rafft!

 

Skøyerprat til side, dette var jo veldig interessant. Har likt Sontag (r.i.p) spesielt siden hun lovte å se Satantango årlig. Denne teksten viser på flere vis opphavet til mye av det Sontag har skrevet, blant annet det siste jeg leste, hennes "analyse" av Persona (takk, Urris...), som i stor grad er en anti-analyse (skrevet ca. to år etter dette essayet)... som bekrefter det hun skriver om Bergman, og som også kanskje er noe av nøkkelen til hvorfor Persona er hans beste (men "vanskeligste") film.

 

Dette må jo Zann like, ja.

 

Et favorittøyeblikk:

Transparence is the highest, most liberating value in art - and in criticism - today. Transparence means experiencing the luminousness of the thing in itself, of things being what they are. This is the greatness of, for example, the films of Bresson and Ozu and Renoir’s The Rules of the Game.
Link to comment
Share on other sites

 
 

For et fantastisk essay. Litt trist at det er så aktuelt i dag, filmkulturen har jo siden 1964 beveget seg mot den tilstanden hun tilskriver 60-tallslitteraturen. Dette er mine to favorittavsnitt:

 

Thus, interpretation is not (as most people assume) an absolute value, a gesture of mind situated in some timeless realm of capabilities. Interpretation must itself be evaluated, within a historical view of human consciousness. In some cultural contexts, interpretation is a liberating act. It is a means of revising, of transvaluing, of escaping the dead past. In other cultural contexts, it is reactionary, impertinent, cowardly, stifling.

 

In good films, there is always a directness that entirely frees us from the itch to interpret. Many old Hollywood films, like those of Cukor, Walsh, Hawks, and countless other directors, have this liberating anti-symbolic quality, no less than the best work of the new European directors, like Truffaut’s Shoot the Piano Player and Jules and Jim, Godard’s Breathless and Vivre Sa Vie, Antonioni’s L’Avventura, and Olmi’s The Fiancés.

 

Og finnes det et tema hvor det ikke finnes et perfekt passende Oscar Wilde-sitat man kan krydre med? "It is only shallow people who do not judge by appearances. The mystery of the world is the visible, not the invisible."

 

Notes on Style ligger på samme nettplassen: http://www.coldbacon.com/writing/sontag.html Gleder meg til å lese det.

Link to comment
Share on other sites

 
Og så lurer jeg på hva hun synes om typisk postmodernistiske forfattere som David Foster Wallace som ikke gjør annet enn å tolke seg selv, i stadige innsirklinger, jmf. stikket hennes mot Mann. Eller hva hun synes om Pynchon. Men når jeg tenker meg om legger han ikke til stadige lag av selvtolkning, men av ytterligere forvirring. Er nok ikke det samme.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Og så lurer jeg på hva hun synes om typisk postmodernistiske forfattere som David Foster Wallace som ikke gjør annet enn å tolke seg selv, i stadige innsirklinger, jmf. stikket hennes mot Mann. Eller hva hun synes om Pynchon. Men når jeg tenker meg om legger han ikke til stadige lag av selvtolkning, men av ytterligere forvirring. Er nok ikke det samme.

 

 

Jeg har ikke full oversikt over hva hun har skrevet, men ville blitt direkte forundret om det ikke finnes noe om ihvertfall den første generasjonen med hysterisk amerikansk selvrefleksivitet i litteraturen.

Link to comment
Share on other sites

 
Svært godt essay ja. Hun kaller Bergmans intensjoner med filmene sine for pretensiøse og slipper unna med det, ikke verst. Får ikke håpe alle leser det slik at vi må legge ned forumet fordi vi innser at vi ikke har et språk som kan rettferdiggjøre eller formidle de inntrykkene og den opplevelsen kunsten gir oss gjennom sanseinntrykkene, hehe.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...