Jump to content

STUFF-filmfestival


Recommended Posts

Hei, nå har jeg og min hippe sidekick Håvard cruiset rundt og hengt opp plakater i omtrent hver bidige hjørne i byen i hele dag. Så jeg kan jo poste noe her også i tilfelle noen fra Tromsø sirkulerer på disse foraene....

 

Sakset fra Tiff.no

 

På de første Stumfilmdagene i Tromsø kan du oppleve alt fra klassisk slapstickhumor med Charly Chaplin og Buster Keaton til russisk futurisme og sjeldne dokumentaropptak fra ishavet. Her finner du omtaler av alle filmene og musikerne som er på programmet:

 

Program

 

TORSDAG 7. september

20:00 Åpning/LAILA

Musikk: Herborg Rundberg

 

FREDAG 8. september

18:00 TERJE VIGEN

Musikk: Matti Bye and The Panoptikon Orchestra

20:00 HÄXAN

Musikk: Matti Bye and The Panoptikon Orchestra

 

LØRDAG 9. september

12:00 TELEGRAFSTOLPEN OG TILHENGEREN PÅ FARLIGE EVENTYR / VESTE VOV-VOV

Musikk: Ben Model

14:00 FROSTY CELLULOID

Musikk: Ben Model

20:00 MANNEN MED FILMKAMERAET

Musikk: Geir Jenssen/Per Martinsen

 

SØNDAG 10. September

15:00 KORTFILMPROGRAM

Musikk: Ben Model

18:00 SHERLOCK JR

Musikk: Ben Model

20:00 GENERALEN

Musikk: Ben Model

 

Alle visninger skjer på Verdensteatret Kino.

Billetter i salg fra 1. september. Følg med på www.tiff.no

 

INFORMASJON

 

LAILA

 

http://img221.imageshack.us/img221/5461/copyoflailasizedle5.jpg

 

Norge, 1929. Regi: George Schnéevoigt. Med: Mona Mårtenson, Tryggve Larssen, Peter Malberg, Harald Schwenzen, Cally Monrad, Henry Gleditsch m.fl. 145min. Norske mellomtekster. Svart/hvitt. Kopi: NFI

VISNING: Verdensteatret Torsdag 7. september kl 20:00

Laila var i 1929 det største løft norsk film hadde båret fram til da, både kunsterisk, teknisk og økonomisk. Den ble en stor suksess, men kom dessverre helt på slutten av stumfilmtiden og fikk et kortere liv på kinoene enn den skulle hatt, selv om den også vakte stor internasjonal interesse. Finnmarksfortellingen om det norske hittebarnet Laila som vokser opp som samepike, var allerede en elsket klassiker i bokform. Professor Jens Andreas Friis hadde skrevet fortellingen, etter lange studier av samisk språk og historie. Filmversjonen (den første av tre Laila-filmatiseringer) hadde et norsk filmselskap som fundament, men staben bak og foran kamera var en broket skandinavisk forsamling. Mona Mårtenson var en av Sveriges mest populære stumfilmdivaer, og hun spilte her mot nordmenn som Tryggve Larssen, Harald Schwenzen og Henry Gleditsch og danskene Peter Malberg og Alice O'Fredericks. Filmen ble første gang restaurert i 1974, men kommer i år i helt ny kopi – som den første norske digitale restaurering av en stumfilm.

 

Herborg Rundberg

(f. 1974), fra Manndalen i Troms, er pianist, komponist og musikkpedagog, med en allerede rik og allsidig musikerbakgrunn. I fjor var hun sentral med ensemblet Heureka og konsertforestillingen ”The Importance of Being Elvis” ved Festpillene i Nord-Norge. Hun skrev musikken til Bård Grapes dokumentarfilm Havlandet – en reise (2005), og, sist men ikke minst, hun har skrevet musikk til stumfilmen Laila, som hun beskriver selv som en blanding av klassisk stumfilmmusikk og samiske toner, tilsatt en dose Herborg.

 

 

TERJE VIGEN

Sverige,1917. Regi: Victor Sjöström. Med: Victor Sjöström, Edith Erastoff, August Falck, Bergliot Husberg. 58 min. Norske mellomtekster. Farger. Kopi: NFI

VISNING: Verdensteatret Fredag 8. september kl 18:00

Denne filmatiseringen av Henrik Ibsens dikt Terje Vigen er den eldste bevarte spillefilm vi kjenner basert på et Ibsen-verk. I kraft av dette har filmen fått en ny vår i minnejubiléet for Ibsens død. Men det er ikke bare derfor filmen får en ny og feiende visningsrunde i 2006. Så sent som i fjor oppdaget Svenska Filminsitutet at det fantes en tysk nitratkopi av filmen som var mer fullstendig og bildemessig mer korrekt enn den hittil restaurerte versjonen av filmen. På dette grunnlag ble det trukket en ny kopi, som fikk sin norske «premiere» under åpningen av Norsk filminstitutts utstilling «Skuespill for kamera – Ibsen på film» i januar i år. Victor Sjöström er en av svensk films viktigste pionerer, og hans filmarbeid, både foran og bak kamera, har satt merker i filmhistorien, både i nordisk og internasjonal sammenheng. Terje Vigen ble en gjennombruddsfilm for ham, og han ble hentet til Hollywood som regissør på slutten av stumfilmtiden. I Sverige ble han også en ruvende skikkelse i lydfilmen, med blant annet hovedrollen i Ingmar Bergmans Jordbærstedet i 1957.

 

Matti Bye

Svensk-norske Matti Bye (f. 1966) har i en årrekke komponert musikk til både teater, film, radio og kabaret, og han har vært utøvende musiker på flere hundre stumfilmkonserter, både på Cinemateket i Stockholm og på festivaler i utlandet. Han har komponert ny originalmusikk til svenske stumfilmklassikere som Herr Arnes pengar, Gösta Berlings Saga, og Körkarlen, den siste har vært framført med symfoniorkestre i både Kiev, Brussel og Luxembourg. Sammen med sitt Panoptikon Orchestra vil Matti Bye i Tromsø framføre sin egenkomponerte musikk til Häxan, og sammen med Kristian Holmgren akkompagnere Terje Vigen, med en kombinasjon av eletronisk og akustisk musikk. Matti Bye fikk i 1994 Svenska Filminstitutets akademiske pris for sin filmmusikk.

 

The Panoptikon Orchestra består utenom Matti Bye av Kristian Holmgren og Lotta Johannson. Alle tre spiller diverse akustiske og elektriske instrumenter.

 

HÄXAN

 

http://img91.imageshack.us/img91/2281/haxan2sk4.jpg

 

Sverige, 1922. Regi: Benjamin Christensen. Med: Astrid Holm, Karen Winther, Elith Pio, Clara Pontoppidan, Oscar Stribolt, Benjamin Christensen. 104 min. Svenske mellomtekster. Farger. Kopi: SFI

VISNING: Verdensteatret fredag 8. september kl 20:00

Denne svensk-danske klassikeren representerte i 1922 både en ny og uutforsket filmsjanger, med blanding av dokumentar og drama, og en dristighet i uttrykket som neppe hadde gått gjennom sensuren i et mer kommersielt produkt. Filmen tok på seg å skildre djevledyrkelse og overtro gjennom tidene, og utnyttelsen av fattige og ulykkelige mennesker i den primitive heksejakten i middelalderen. Häxan var nok ikke bare ment som en historietime, men også som en påminnelse om menneskets primitivitet under press, som også kan komme til overflaten i vår opplyste tid. Opplysende film kan ofte strande kunstnerisk på sin alt for gode hensikt, men Häxan er blitt stående for ettertiden som et av Nordens mest originale og kraftfulle stumfilmverk. Danske Benjamin Christensen ble hentet til Hollywood for nye regioppgaver og laget også nye filmer hjemme i Danmark i 1930- og 40-årene. Men Häxan var og er hans signaturfilm.

 

Akkompagneres av Matti Bye og The Panoptikon Orchestra

 

TELEGRAFSTOLPEN OG TILHENGEREN PÅ FARLIGE EVENTYR/ VESTER VOV-VOV

Danmark, 1927. Regi: Lau Lauritzen sn. Med: Carl Schenstrøm, Harald Madsen, Karin Nellemose, Erling Schroeder. 74 min. Kopi: DFI

VISNING: Verdensteatret lørdag 9. september kl 12:00

Telegrafstolpen og Tilhengeren, eller Fyrtårnet og Bivognen, som de heter i hjemlandet Danmark, var Skandinavias eneste etablerte stumfilmkomikere. Med en unik egenart, og med en ustoppelig produktivitet, oppnådde de en popularitet i hele Nord-Europa, som ikke kunne trues av verken Helan og Halvan eller Chaplin. Vester Vov-Vov er en av deres mest kjente og oftest gjenutsendte filmer. I Norge, derimot, har ikke Telegrafstolpen og Tilhengeren flimret over lerretet på over 50 år, og i dag er det nok bare tilårskomne norske kinogjengere som husker dem. Men nå er de for anledningen tilbake, til glede for store og små.

 

Ben Model

 

http://img219.imageshack.us/img219/1860/benmodelnt5.gif

 

Amerikanske Ben Model (f. 1962) har en filmutdannelse fra Universitetet i New York, hvor han meldte seg frivillig til å spille piano under visningene av stumfilmer. Han utviklet seg videre som stumfilmpianist under ledelse av Lee Erwin, som jobbet som stumfilmpianist ved Carnegie Hall kino. Model jobber nå som pianist ved The Museum of Modern Art i New York. Han forteller at det han lærte under Erwin var at pianisten alltid må komme i bakgrunnen under en stumfilmvisning, publikum var først og fremst kommet for å se en film. Dog, vi gleder oss til å overvære en rekke visninger i Tromsø hvor han akkompagnerer visningene!

 

«FROSTY CELLULOID»

Norge/Island/Finland, 1920-1930. Div. opptak. Sort/hvitt

VISNING: Verdensteatret lørdag 9. september kl 14:00

Fra de forskjellige nordiske filmarkivene har vi satt sammen to filmforestillinger, hvor særskilte og til dels unike dokumentaropptak fra nordiske polarekspedisjoner i 1920-årene vises. Programmet er lagt opp av Nasjonalbibliotekets filmavdeling i Mo i Rana, med norsk filmmateriale, men også med bidrag fra filmarkivene i Finland og på Island. Levende bilder fra Nordpolen, Grønland, Beringstredet, Sibir m.m. vil her kunne gi oss et utfyllende og - trolig overveldende - inntrykk av hva nordiske filmfotografer fanget opp i filmens karrige barndom, så lenge før TV-alderen.

 

Akkompagneres av Ben Model

 

 

MANNEN MED FILMKAMERAET

 

http://img221.imageshack.us/img221/2920/mannenmedfilmkameraetxr2.jpg

 

Russland, 1929. Regi: Dziga Vertov. 68 min. Svart/hvitt. Kopi: NFI

VISNING: Verdensteatret lørdag 9. september kl 20:00

Denne russiske avantgarde-produksjonen er ikke verken spillefilm eller dokumentarfilm, men nærmest å betrakte som et stykke levende bildekunst. Filmmannen Dziga Vertov (1896-1954) laget film helt fra 1919 og fram til sin død, og han hadde som sitt grunnmanifest å løsrive filmmediet fra fiksjonslitteraturens narrative forpliktelse. Han kom til å øve stor innflytelse på senere spillefilmregissørers arbeid. Mannen med filmkameraet viser en filmfotograf som går rundt med kamera en hel dag og fanger opp hendelser og stemninger i samtidens Russland. Her er scener fra både arbeidsliv og fritidssysler, vi ser menn, kvinner og barn: et panorama over den urbane, russiske hverdag. I motsetning til de «vanlige» spillefilmene fra stumfilmtiden, som ofte kan virke rørende gammelmodige, er Mannen med filmkameraet et godt eksempel på at også filmens folk var våkne overfor de moderne, eksperimentelle og revolusjonære tendensene i tidens kunst og kultur.

 

Geir Jenssen/Per Martinsen

 

http://img231.imageshack.us/img231/136/32a48smallco1.jpg

 

Biosphere/Geir Jenssen (f. 1962) og Mental Overdrive/Per Martinsen (f. 1966) er blant Norges mest innflytelsesrike artister innen elektronisk musikk. Geir Jenssen ble først kjent gjennom bandet Bel Canto (dannet 1985), og har markert seg som house-techno og ambient-pioner fra 1991 under navnet Biosphere. Han laget musikk til filmen Insomnia i 1997, og i 2004 musikken til et Jules Verne-hørespill for fransk radio. Mental Overdrive/Per Martinsen er en fullblods techno-artist som laget musikk allerede tidlig på 80-tallet. Det første samarbeid med Geir Jenssen oppsto under navnet Bleep rundt 1990. Under sitt eget artistnavn har han utgitt 4 soloalbum siden 1995, med et formspråk under stadig utvikling, og med stor suksess. Musikken til stumfilmen Mannen med filmkameraet presenterte Biosphere & Mental Overdrive allerede for ti år siden, under filmens 100-årsjubileum, på filmfestivalen i Tromsø. Vi regner med det er mange som gleder seg til gjenhør – og gjensyn.

 

 

KORTFILMPROGRAM:

 

FATTY PÅ NYE EVENTYR , USA, 1918. Regi: Roscoe ”Fatty” Arbuckle. Med: Roscoe ”Fatty” Arbuckle, Buster Keaton, m.fl. Farger. 22 min.

DEN MASKERTE PRINS , USA, 1920. Regi: Fred C. Newmeyer. Med: Harold Lloyd, Mildred Davis, Fred McPherson. Farger. 28 min.

DEN UFORBEDERLIGE FATTY , USA, 1917. Regi: Roscoe ”Fatty” Arbuckle. Med:

Roscoe “Fatty” Arbuckle, Al St. John, Alice Lake. Farger. 23 min.

HOS PANTELÅNEREN , USA, 1916. Regi: Charles Chaplin. Med: Charles Chaplin, Edna Purviance, Eric Campbell, Albert Austin m. fl. Svart/hvitt. 24 min

VISNING: Verdensteatret søndag 10. september kl 15:00

Dette kortfilmprogrammet gir smakebiter av den amerikanske stumfilmkomikken på sitt ypperste og mest karakteristiske. Buster Keaton, Harold Lloyd, Charles Chaplin og Roscoe ”Fatty” Arbuckle er alle representanter for det beste av det beste innen sjangeren. Filmen Fatty på nye eventyr ble gjenfunnet i Norge for få år siden, etter å ha vært regnet som tapt i flere årtier. Med Fatty selv som kokk og Buster Keaton som kelner viser den helt overdådige eksempler på hva som er mulig å utrette på en restaurant når energien og oppfinnsomheten er på topp. Den maskerte prins viser Harold Lloyd i tilsvarende toppform, i en liten komedie som også leker med teatrets virkemidler og scenelivets legendariske magi. Kortfilmen Den uforbederlige Fatty viser Fatty som millionær på flørter'n i New York. I vår sammenheng har vi også valgt ut en av Chaplins tidligste Hollywood-filmer. I Hos pantelåneren spiller Chaplin en hjelpegutt hos en pantelåner, hvor han ligger høyt og lavt i et forrykende tempo for å vinne både sin sjefs og hans datters gunst. Her finnes noen av Chaplins mest avanserte og berømte komediescener, og en rekke av hans tidlige, faste medspillere er på plass.

 

Akkompagneres av Ben Model

 

 

SHERLOCK JR.

 

http://img252.imageshack.us/img252/7788/01ap4.jpg

 

USA, 1924. Regi: Buster Keaton. Med: Buster Keaton, Kathryn McGuire, Ward Craine. 45 min. Svart/hvitt. Kopi: Arthaus

VISNING: Verdensteatret søndag 10. september kl 18:00

Av mange regnet som Buster Keatons absolutte mesterverk, den surrealistiske komedien fra 1924, står utvilsomt i en klasse for seg både kunstnerisk og sjangermessig. Den var i mangfoldige år så godt som glemt, inntil Woody Allen ga den en indirekte hyllest med sin egen «meta»-film, Kairos røde rose, i 1985. Som i Allens film, bryter også hovedpersonen i Sherlock Jr. seg inn i filmlerretet og forlanger å delta i filmen han har sett på, for etter hvert å ta med seg «filmpersoner» ut i virkeligheten igjen. Filmens tekniske oppfinnsomhet og høye komedietempo gjør den til en urokkelig evergreen i filmhistorien, en av de beste metafilmer som er laget.

 

Akkompagneres av Ben Model

 

GENERALEN

 

http://img219.imageshack.us/img219/3248/011am6.jpg

 

USA, 1926. Regi: Buster Keaton og Clyde Bruckman. Med: Buster Keaton, Marion Mack. 82 min. Svart/hvitt. Kopi: NFI

VISNING: Verdensteatret søndag 10. september kl 20:00

Generalen er en av Buster Keatons aller beste og mest elskede filmer, laget på høyden av karrieren hans. Actionkomedien fra 80 år tilbake har kanskje tapt noe i tempo, men er til gjengjeld både autentisk og oppfinnsom i uttrykket. Buster Keaton er lokomotivfører på et sørstatstog under den amerikanske borgerkrigen, og da toget blir kapret, med hans forlovede ombord, blir historien til heltens kamp for gjenerobringen av sin eiendom, sin ære og sin elskede. Filmen har nylig vært restaurert og vi ser frem til en flott visning ledsaget av levende musikk.

 

Akkompagneres av Ben Model

 

Dette blir årtusenets arrangement, og det skjer i lille Tromsø.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Jeg er i Tromsø, kronisk overarbeidet og med kronisk manglende passfoto til filmklubb-A-kortet jeg har kjøpt, men har tenkt meg på Juha og finsk tango om kun få timer. Juha har jeg jo sett, men holder nok ut en runde til med kål, øks og sprit....Alternativet er bare spriten, kombinert med mattebøker.

 

Så blir det vel vin til medlemspris og finsk levende tango i den fortreffelige kafeen etterpå.

Så får jeg tenke tilbake på tiden i nord-karelen og helsinki i april. O du lille badehull i isen ved rantasauna i skogen. Der var det stille og fint og nettverk...

 

 

Hadde ikke sett resten av programmet, Laila med Herborg (går utfra at vi har snakker musikkfamilien-)Rundberg høres lovende ut, mannen med filmkameraet og arktisk lyd av de gutta

frister og..

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er i Tromsø, kronisk overarbeidet og med kronisk manglende passfoto til filmklubb-A-kortet jeg har kjøpt, men har tenkt meg på Juha og finsk tango om kun få timer. Juha har jeg jo sett, men holder nok ut en runde til med kål, øks og sprit....Alternativet er bare spriten, kombinert med mattebøker.

 

Så blir det vel vin til medlemspris og finsk levende tango i den fortreffelige kafeen etterpå.

Så får jeg tenke tilbake på tiden i nord-karelen og helsinki i april. O du lille badehull i isen ved rantasauna i skogen. Der var det stille og fint og nettverk...

Hadde ikke sett resten av programmet, Laila med Herborg (går utfra at vi har snakker musikkfamilien-)Rundberg høres lovende ut, mannen med filmkameraet og arktisk lyd av de gutta

frister og..

 

Mannen med filmkameraet med er strålende, den har jeg sett tidligere og anbefales på det varmeste. Jeg gleder meg mest til Haxan, trur eg. Visstnok helt strålende musikk og filmen er jo nesten en klassiker.

 

Må forøvrig finne ut hvem LeMepris er, slo det meg. :rolleyes: Men, er ikke i Tromsø i dag, men i morgen og resten av høsten... B)

Link to comment
Share on other sites

 

Mannen med filmkameraet med er strålende, den har jeg sett tidligere og anbefales på det varmeste. Jeg gleder meg mest til Haxan, trur eg. Visstnok helt strålende musikk og filmen er jo nesten en klassiker.

 

Må forøvrig finne ut hvem LeMepris er, slo det meg. :rolleyes: Men, er ikke i Tromsø i dag, men i morgen og resten av høsten... B)

 

Jeg vet nok hvem du er dog, vanskelig å unngå :D

Hadde rosa hårbånd på presentasjonen/Monday-visningen, det er vel ikke mye å gå på i ettertid ;)

Der var det jo heldigvis for klubben en hel del andre folk i salen. Syns det ser ut til å være fin oppslutning om visningene!

 

Var på Juha i går, og fikk med meg etterpå-tangoen, kom deretter i skade for å bli sittende på trivelige VTeatret

med x antall glass vin, pusket meg vel hjem sånn ca kl 2 i natt ved hjelp av en taxi.

Men følte meg uvanlig nok særdeles pigg i morges på jobb! Åpenbart bra terapi.

Har lyst til å se Haxan, men skjer litt mye greier akkurat i morra kveld...

Edit: I følge Martha Otte en god del mykpornografiske tablåer (heks vs prest..) kamuflert som forsøk på dokumentasjon...He he. Sikkert dristig til 20-tallet å være!

 

Tropper til stadighet opp på VT, i tide og utide, som regel kledd i sort med innslag av rosa B)

Edit 2: Fikk skjært til passfoto med stedets brødkniv i går, så nå er A-kortet i "orden".

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg fikk kun sett Häxan, noe som er deprimerende med tanke på at jeg ville se alle igrunn.

Sherlock Jr. spesielt.

 

Men Häxan var til gjengjeld fantastisk. Musikken var gysende, kald og praktfull og passet til alle de vanskapte monstrene, djevelene og demonene som kom krabbende ut av heksene.

 

Jeg møtte Mats utenfor etterpå, men han så hemskt alvorlig ut og var dessuten på mobiltelefon, så det ble mest et utvekslende "Hei". LeMepris eller noe rosa generelt så jeg ingenting av den kvelden.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg fikk kun sett Häxan, noe som er deprimerende med tanke på at jeg ville se alle igrunn.

Sherlock Jr. spesielt.

 

Men Häxan var til gjengjeld fantastisk. Musikken var gysende, kald og praktfull og passet til alle de vanskapte monstrene, djevelene og demonene som kom krabbende ut av heksene.

 

Jeg møtte Mats utenfor etterpå, men han så hemskt alvorlig ut og var dessuten på mobiltelefon, så det ble mest et utvekslende "Hei". LeMepris eller noe rosa generelt så jeg ingenting av den kvelden.

 

S,

 

Stemmer..Vakke der :( Gremme gremme, fikk ikke sett noe :ph34r:

Etter inneværende uke har jeg nesten ikke mer pliktarbeid å gjøre før jul, noe som burde fortelle meg at jeg har jobbet for mye de siste ukene. Det faktum at jeg har gått fra jobb uten sko (men med sandaler), glemt lommebok hjemme en dag, glemt den på jobb neste dag (og man drar såklart helt hjem før man finner det ut, og det er laangt) og glemt busskortet i dag, nøklene på yttersiden av utgangsdør hjemme lørdag (takk, du anonyme loddselger) og gikk inn i feil kontoretasje nettopp og ikke fant kontoret, alt i løpet av siste uke, burde vel også være et hint om overarbeid.

 

Men: Jeg fikk hørt på Mørkets opplevelser i går på P2, og Guldvog Staalesen skrøt veldig av opplevelsene på STUFF! Med lydklipp og gode greier: Gremmes litt til nå.. Fin omtale!

Link to comment
Share on other sites

 

Mørkets opplevelser er jammenmeg et fint program, når du nevner det. Omtrent det eneste av radio jeg synes går an (utenom hørespill og slikt noe).

 

Svank: Det høres rett og slett ut som om du trenger en pust i bakken, ja.

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen av visningene? Du var mitt eneste håp til reklamekampanjen her på siden, LeMepris.

 

I dag var jeg ute i fossregnet og hang opp programplakater og kataloger for klubben igjen, og snublet i sikkert Norges største sølepytt. Bussjåføren var av utenlandsk opprinnelse men hadde kulturvett nok til å le av meg. Gode ting i all møkka.

 

Svank: Det høres rett og slett ut som om du trenger en pust i bakken, ja.

 

Jeg gjør absolutt ingenting om dagen egentlig. Helt tomt. Stirrer blankt på vegger og slikt. Teller halvt interessert biler som kjører forbi vinduet. Den greia. Så, nei.

 

Vel, bortsett fra den gamle Nosferatu-filmen som ingen i verden tror jeg kommer til å få ferdig noengang og som alle sikkert har rett i og, samt at jeg er involvert i et annet filmprosjekt med MoreTEN jeg egentlig ikke får lov å snakke om, men som likevel er så fint at jeg er nødt.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

SORRY!

Kan trøste med at jeg er skikkelig skuffet jeg også :(

*Snufs*

 

Don't blame yourself. Tror heller man skal skylde på elendig PR-jobb først og fremst her, LeMepris.

 

Ser ut som første film for åpningen av Cinemateket i Tromsø er Cinema Paradisio. Gratisvisning appåtil! En film jeg unotorisk har gått glipp av minst ved 3 muligheter, så det passer meg forsåvidt greit om jeg går glipp av den én gang til. Håper jeg drar.

 

http://www.tiff.no/pimages/918145431940.jpg

 

Håper ikke den så oversentimental som den virker.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

...og resten av helga blir programmet noe sånt som Buena Vista Social Club, Paradise Now! og Munchen. Temaene for den første måneden eller så er Israel/Palestina og musikkdokumentarer. I tillegg kan de som kommer på visning i helga kose dere med den viten at det er undertegnede som maskinerer. Så hvis noe går galt med filmvisninga, er det mest sannsynlig min skyld. :o

 

Ja, ja. Blir fint å komme i gang med den kinoen på VT, i hvert fall. Håper det kommer noe folk annet enn på fredagen, som jo er gratis. Billetter kan hentes i kafeen på VT og på Fokus kino. Mulig dere må ha en utskrift av en mail vi har fått, i så fall kan dere kontakte meg eller Svanky,

Link to comment
Share on other sites

 

Don't blame yourself. Tror heller man skal skylde på elendig PR-jobb først og fremst her, LeMepris.

 

Ser ut som første film for åpningen av Cinemateket i Tromsø er Cinema Paradisio. Gratisvisning appåtil! En film jeg unotorisk har gått glipp av minst ved 3 muligheter, så det passer meg forsåvidt greit om jeg går glipp av den én gang til. Håper jeg drar.

 

Håper ikke den så oversentimental som den virker.

 

S,

 

Mulig at det var litt dårlig PR ute i bybildet, men jeg fikk tilstrekkelig dose etter å ha hengt rundt VT og tittet innom her. Skal sies at det var herfra jeg hadde det først....Jo, er nok riktig at det ikke var så allmennt tapetsert med info rundt i byen, men var vel en snutt i Nordlys.

 

Har vel sett C Paradiso på video i Longyearbyen i ... januar 1995, tror jeg. Ble ikke så rørt at jeg begynte å gråte, om er det er det som er meningen... Syns ikke den var himmelstormende fantastisk, men. Er vel berømmelig "kjærlighet-til-filmen"-linken som gjør at den starter showet. Kanskje litt oversentimental :) Tror den kan ha noe av italiensk-småby-stemning til felles med Amarcord, som jo er betraktelig mer spenstig :)

Link to comment
Share on other sites

 
Åh, Amarcord er din, den vil jeg sette opp i en eller annen sammenheng. (ikke det at det er mulig å få tak i den i Norge, da, men jeg vil nå likevel vise den. Ingen her på forumet som har en 35mm kopi av filmen liggende å slenge?)
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...