Jump to content

Konsert-tråden


Mr. Haze
 Share

Recommended Posts

Oohh, hvor i Fredrikstad skal de spille? På den nye stadion eller noe sånt? Jeg har sett Iggy før, men det skader ikke med et lite gjensyn.

I gamlebyen faktisk. Tror det bare er plass til drøye 3000 mennesker der. Inne på en plass/et torg med gamle bygninger rundt på alle kanter, tidligere brukt av militæret. Tøff location. Bruker det til Månefestivalen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 695
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Da kom jeg nettopp hjem fra Dylan konsert! Hadde egentlig ikke billett, men sjekka finn.no en time før konsertstart og så en ganske bra plass til 400 spenn så da heiv jeg meg på telefonen. Det var vel mest av frykt for å gå glipp av en eventuell duett/gjesteopptreden med Cohen - men han dukket aldri opp. Ellers merka jeg jo at det begynte å krible alvorlig i magen når det nærma seg konsertstart.

 

Selve konserten var ganske kort, nærmere 90 minutter, +-, hadde forventa meg mer enn to ekstranummere, og All Along The Watchtower er jeg passe lei. Høydepunktene var vel Modern Times låtene, blant annet Spirit On The Water. Også fine versjoner av Hard Rain og Things Have Changed. Godt å se Bob med gitaren på 4-5 sanger. Ellers synes jeg at setlista var mindre spennende, men fint å få med seg Tangled Up In Blue, den hadde jeg ikke sett live før. Morsomme omskrivninger også:

 

Workin' for a while on a fishin' boat

Right outside of Delacroix.

 

Ble til Somewhere in.... LA!

 

Jeg blir ganske misunnlig når jeg leser blogger som dette http://www.robertnyman.com/2007/03/28/bob-...g-in-stockholm/

, ikke bare den intime settingen, men at han spilte TEARS OF RAGE!

 

Min favorittsang på mange måter. Jaja, andre synspunkter på Bob'ern denne kvelden? Uroloki?

Link to comment
Share on other sites

 
Jadda, jeg var jo også på Dylan i går, og jeg er veldig fornøyd. Jeg hadde egentlig innstilt meg på at jeg kom til å bli skuffet, etter alle kommentarene om at han er en særing på scenen. Joda, han spilte jo sangene sine helt ulikt slik jeg kjenner dem, og det haltet litt helt i starten. Litt som en rocka jazz-impro-konsert rundt Dylan på en måte. Det tok seg likevel opp utover, og det ble etterhvert rimelig fantastisk, når man klarte å stille seg inn etter dette. Det var litt kjipt å sitte så utrolig langt bak som vi gjorde, men jaja. Man fikk ikke den nærheten og intimiteten som Dylan krever i mine øyne. Høydepunktet var for min del den utrolig kule versjonen av Highway 61 Revisited, men det andre var også svært bra. Slutten var også helflott, hvor de kom ut med hatt og bukket sammen til stående applaus/honnør. Alt i alt er det herlig å endelig ha opplevd Dylan live, og han gjorde etter min mening en veldig god konsert, selvom jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
I helga skjer det ting i Trondheim, for den som orker er det mulig å ta seg en minifestival. I kveld spiller Jon Auer fra Posies og BigStar på Credo klokka 22:00, han lover å prate mye mellom låtene, og i tillegg til eget materiale kan det jo dukke opp en posiesklassiker. Om han spiller noen Chiltonlåter tør ikke jeg å spå. I morra kommer Buzzcocks til byen, store muligheter for å få høre Ever Fallen In Love på Blæst, til en nogenlunde jovial penge. Og er du enda i matchform på lørdag spiller Public Enemy (!) på samfundet. På Lørdag formiddag passer det kanskje ok å rusle bort på Nova for å se Hot Fuzz, og helga burde rundes av med Rosenborg - Tromsø på Lerkendal på Søndagen. Jadda, fins det stipend fins det håp.
Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Kanskje litt for mange øl (denne kunne vært postet i fylla-tråden), men jeg fikk da med meg at Ash live på intime John Dee var en fulltreffer også denne gangen! Tim Wheeler & co. (selv uten den smekre gitaristen Charlotte Hatherley) leverte den ene hit'en etter den andre, blandet med noe nytt materiale som virker veldig bra, og fikk også veldig bra respons fra salen. Høydepunktene er naturligvis Girl From Mars, Oh Yeah, Kung Fu, Walking Barefoot, Goldfinger... ok, jeg kunne nesten nevnt hele setlista :)

 

Wheeler overbeviste meg for øvrig veldig som vokalist i går. Jeg kan ikke huske han var så god sist under Meltdown-turneen. Gode saker. Ash hadde gått litt i glemmeboken for meg inntil i går, men nå har de jammen revitalisert seg!

Link to comment
Share on other sites

 
I kveld var jeg på Magnolia Electric Co. Etter mye styr og stress, som jeg ikke trenger å gå så veldig dypt inn på, kom vi endelig inn. Det blir nok likevel en av de siste gangene jeg gidder å gå på Folken. Jævla naziplass. Sjefen skal kontaktes i morgen. Eh... :ph34r: Uansett, det var en veldig fin konsert. Etter en lang oppvarmingsrunde fra lokale Olav Larsen & The Alabama Rodeo Stars, som gjorde en glimrende jobb, kom de seg endelig på scenen. Litt tull med lyden i starten, lite rom for Molinas vokal, men det tok seg opp etterhvert. Herlig avslappende, fin stemning, og en helt fantastisk I've Been Riding With the Ghost. Det meste de spilte kjente jeg dog ikke igjen, så det må enten ha vært Molina/Songs:Ohia-greier jeg ikke har hørt før, eller noe nytt. Avslutningsnummeret, som jeg heller ikke kjente til, ga meg frysninger til langt ned på tærne! Må likevel si at jeg savnet Farewell Transmission. :( Litt slapt med null encore og en ganske kort setlist, men den tiden de var på scenen var virkelig fantastiske greier, selvom det virket som om Molina ikke helt klarte å slippe seg løs.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Var på Landstreffet i Kongeparken i helgen, og det var en del bra der. Blir kjappe oppsummeringer. Først ut var 120 Days, som jeg såvidt hadde hørt noe av på forhånd, til tross for all hypen. Jeg kan neppe betegnes som en electro-rock-fan, men det var faktisk rimelig kult. Fikk en slags... eh, metaopplevelse av hele greia (woho, pretensiøst). Jeg får vel få tak i albumet deres. Vi gikk etter et par sanger, uansett.

 

Etterpå ble det BigBang, som trolig gjorde sin beste konsert av dem jeg har vært på, tross kvaliteten på det nye materialet. Utrolig energisk, de spilte ræva av seg, og et godt publikum gjorde det vel bare bedre. Noen herlige medleyer mot slutten i tillegg. Flotte greier. Hadde tenkt meg på Ralph Myerz and the Jack Herren Band også, men droppet det siden jeg lå litt på etterskudd med drikkinga. På lørdagen hadde vi også tenkt oss på Postgirobygget, men det ble stappfullt 40 minutter før.

 

Dermed stakk vi på Skambankt, som jeg egentlig ikke har så altfor sansen for. Synes det blir litt harry-rock, men to venninner danset på showet, så jeg måtte vel gå. De samme cheerleaderne som danser i musikkvideoen, for de som har sett den. Joda, det var en bra konsert. God trøkk, og passet vel fint til russemusikk å være. Litt vel mye knuffing og wannabe-moshing, men.

 

Til slutt ble det Morten Abel, som gjorde en veldig god konsert. En del tekniske problemer mot slutten, men det la ikke demper på stemningen. Gamlefaren har det fortsatt i seg, til tross for, ja, alle ryktene og det der. :ph34r: Alt i alt en flott helg konsertmessig.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

HOVEFESTIVALEN

Nå er det endelig over, dusjen er tatt og jeg må oppsummere denne fantastiske musikkfesten slik at jeg husker hva jeg har sett og hva jeg syntes om det:

 

Tirsdag

Først går vi for å se 65daysofstatic, men får vite at det er utsatt til torsdag. Electropopperne Junior Boys fra Canada kommer på, men det var liksom en slags døll versjon av Depeche Mode (vokalisten lignet på Dave Gaham, både i stemme og utseende) så vi trasket tilbake til campen og dro tilbake for å se Klaxons etterpå. De var skikkelig knall. Hadde ikke hørt dem fra før, men de lagde jævla bra liv og med tidenes styggeste trommis må det jo bare bli bra!

 

Så, senere på kvelden var det endelig klart for Queens of the Stone Age. Josh Homme er kul som få, og greier å lage mye liv med proklamasjoner som bl.a. "Jej er din håre" og å bytte ut teksten i klassikeren «Feel Good Hit of the Summer» med "everybody knows you dance like you fuck, you dance like you fuck". Det nye materialet er ganske dårlig live, med unntak av «3's and 7's» som fungerer meget bra. Bandet gjør en rimelig bra jobb, selv om det er Homme som er QOTSA. Bassisten tryner litt ettersom han headbanger verre enn din gjennomsnittlige blackmetaller, men det har ikke så mye å si.

 

Onsdag

Her var det ikke noe særlig å se før Arcade Fire på storscenen klokka åtte. De innfridde alle forventninger. Hele bandet på 8, 9 eller 10 stykker var i konstant bevegelse og roterte på instrumenter. Win Butlers stemme er virkelig fantastisk live, og de holdt liv i publikum hele veien gjennom. Jeg har ikke hørt noe særlig på «Neon Bible», men etter denne konserten tror jeg at jeg må dra å kjøpe den straks. Senere samme kveld og samme scene var det duket for Killers. Pompøst som faen, og selv om jeg måtte vente hele konserten på «All these things that I've done», så var det rimelig bra. Publikum var helt av hengslene, og bandet gjorde til tross for et litt vel regissert show en bra jobb.

 

Klokka 01:00 spilte Bright Eyes på amfiscenen, og jeg har kun en ting å si: wow. Jeg hadde aldri ventet at det skulle være så bra, men hele bandet iført hvite dresser gjorde en fantastisk jobb. Conor Oberst imponerte stort, og dette pirret interessen min for bandet noe utrolig. Sitter og hører igjennom «Cassadaga» nå, og det føles bra.

 

Torsdag

Endelig skulle jeg få se 65daysofstatic. De spilte på den minste scenen, tidlig på dagen med relativt lite folk, men det var faenmeg jævlig konge for det. Bandet ga alt i en knapp time. Hele bandet imponerte virkelig og fremsto som virkelig talentfulle, spesielt trommis og gitarist. Fikk til og med slått av en prat med gitarist/laptop/synth-spilleren, riktig hyggelig fyr.

 

Senere var det TV on the Radio, som skuffet samtidig som de gjorde en iherdig innsats. De valgte nemlig å gå på uten gitarist Kyp Malone (som var i en drosje mellom Oslo og Arendal), noe som svekket lydbildet alt for mye til at det kunne bli skikkelig bra. De to sangene alle ventet på, «Wolf Like Me» og «Staring at the Sun» hørtes ganske feil ut, men vokalist Tunde Adebimpe greide til tross for det å holde stemningen oppe og levere et rimelig bra show.

 

Joy Division-kopistene Interpol gikk på litt senere, og leverte varene. Paul Banks og Daniel Kessler lager ikke akkurat noe show der de står, minst like monotone og alvorlige som musikken, men det er tross alt sånn musikken er, og det fungerer. Bassist Carlos D ødelegger dog ganske mye med å knapt se på publikum, og han lever opp til ryktet sitt som en drittfyr i alle fall. Til tross, jævlig bra liv blant publikum drar opp ganske mye.

 

Fredag

Denne dagen så jeg kun 1990s. Bra band, bra liv og bra konsert. Noe redusert tilstedeværelse, men det er så.

 

Lørdag

Endelig! Nå var tiden kommet for å se Modest Mouse. Bandet var litt stille, og utenom Isaac Brock var resten av bandet stive som pinner, men de spilte et bra utvalg av sanger og de gjorde en flotters jobb der. Jeg har enda ikket kommet over hvor jævlig lasaron/boms/uteligger bassisten ser ut. Han lignet egentlig mest på broren til Earl i My Name Is Earl, og så ut som en boms som hadde forvillet seg inn på scenen.

 

Den siste konserten ble The Gossip, som lagde utrolig bra liv. Kun gitar, trommer og vokal fra ei 100-kilos dame på 150cm viste seg å være ganske underholdende, og den satte et bra punktum på en ellers flott festival.

 

Band som ble så vidt sett men ikke nevnt før nå:

Lamb of God (dette var så dårlig at jeg ble flau)

My Chemical Romance (fjortisskvip. Helt utrolig latterlig med alle emojentene som tror de er unike snøflak når de hører på det til tross for at de står ved siden av den blondeste bimboen på konserten)

 

Jeg gikk dessverre glipp av 120 Days, andre gangen det skjer på festival. Må få sett dem snart. Men det skal sies at Hove har en helt vill lineup, spesielt m.t.p. at de er en førsteårsfestival i år. En del rot med camping (vi endte opp på familiecampingplassen som var der fra før), men til tross så fungerte alt veldig bra. Vurderer kraftig turen tilbake neste år, sett at de disker opp et like bra program.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...
Fikk sett tidligere i kveld Chuck Berry, den gammle rock'n roll legenden. Han er 81 år gammel, men det er faen mer liv i han enn de fleste unge artister i dag. Gikk rundt på scenen å jammet med alle de andre musikkerne, og sang flere av klassikerne sine, pluss at han i midten av "Johnny B. Goode" tok en duckwalk. Ble veldig overraska over hvor i live han egentlig var. Utrolig bra.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Fikk sett en annen storhet her om dagen: Elvis Costello!

Sammen med han var selveste Allen Toussaint (Ja jeg sier selveste selv om jeg aldri hadde hørt om han før The River in Reverse) på piano, og en hel blåserekke fra New Orleans.

Hadde egentlig forventet mest sanger fra River in Reverse, og kanskje noen nye, men det kom sannelig masse fra Elvis' back-katalog, bare litt re-arrangert for å inkludere blåserne. Herligt!

 

 

Eneste som trakk ned var at publikum stort sett hadde kommet for å se Steely Dan, så han hadde dessverre ikke den fulle konsentrasjonen fra de 5-6000 oppmøtte.

Link to comment
Share on other sites

 

STORÅS

 

Yeah, siden jeg jobbet som frivillig ble det ikke så utrolig mange konserter med full tilstedeværelse, men bra vær og gode konserter ble det en knall opplevelse. Jeg og han jeg satt på til dro hjem i kveld siden vi ikke orka tanken på å våkne i et satans telt en dag til.

 

Samvirkelaget: Stopp Volden! Knall konsert med bra stemning og hele bandet hadde bra kontakt med publikum og holdt liv i publikum jævlig bra.

 

Balkan Beat Box: Dette var skikkelig tøft. Minner litt om Gogol Bordello både mtp liveinnsats og musikk, men litt mindre punka. Uansett, hele bandet ga 100% og hadde med seg hele publikummet. Veldig tøft.

 

Snöras: Publikum brølte og ropte etter Yngve Hilmo & Co i mange minutter før (og etter) og det ble vill jubel når de kom på scenen. Den korteste (de spilte hele albumet sitt på ~30min) men også en av de beste konsertene. Helt sinnssykt intens moshpit med alt fra blodfans til fulle festivaldeltagere som hadde rota seg inn på "feil" konsert.

 

Motorpsycho: Ble skikkelig hitparade denne konserten, plenty klassikere. Da de dro på med "Waiting for the One" var omtrent hele publikum med og sang, og jeg ble helt satt ut når de endelig spilte "Vortex Surfer" live (har sett dem tre ganger nå), det var helt utrolig bra.

 

Ole Ivars: Jadda, få sjå på fetta di og nei så tjukk du har blitt. 5000 stykker var helt med i over en time, steinmorro!

 

Åge og Sambandet: Jeg jobbet som frivillig (2 x 8 timer) for å få gratis festivalpass, og bl.a. Åge spilte da jeg sto og solgte øl/matbonger rett ovenfor storscenen. "Trønderkatedralen" sto som overskrift i adressa dagen etter og det passet bra. Alle innen 500m fra scenen danset og sang som gærninger.

 

Gogol Bordello: Jobbet også mens de spilte. Ble positivt overrasket over sangene fra det nye albumet, og det så ut til at de greide å få bra liv i publikum.

 

Dinosaur Jr.: J. Mascis & Co gjør en knalljobb. Skikkelig positivt overrasket her også, hadde ikke trodd at så gamle karer skulle klare å holde så bra liv i publikum, men med knallåter som "Littly Fury Things", "Kracked" og "Sludgefeast" var ikke det noe problem.

 

Siste konsert ble of Montreal, som var helt ok. Hadde ikke hørt så veldig mye på de fra før, men det var bra liv og stemning, og med et veldig sprøtt liveshow (inkl. flere skuespillere som spruta glitter på publikum) ble det god underholdning. Pluss for eneste encore, som var coverversjon av The Kinks' «All Day and All of the Night».

 

En ting som var surt, var at det var utrolig dårlig lyd på så godt som alle konsertene. Aalt for mye bass som fikk all vokal til å drukne helt ødela en del på flere konserter (spesielt Motorpsycho).

Link to comment
Share on other sites

 

Storås på denne karen og.

 

Motorpsycho

Blant de to konsertene jeg så mest frem til, og den innfridde noe så voldsomt! Vortex Surfer var helt klart høydepunktet. Føler meg heldig som fikk oppleve den på min første mp konsert. Jeg har ikke hørt hvordan de har vært live med nederlenderen bak trommer, eller Gebhardt for den saks skyld, men Kapstad overbeviste meg i allefall. Virkelig synd de bare har den ene tilmålte timen sin.

 

Dinosaur Jr

Dinoene var selvfølgelig det andre må-se bandet mitt. Vokalen var som forventet helt druknet i den massive lyden ellers, og jeg tror nesten det eneste jeg faktisk hørte bli sunget var "Sometimes I don't thrill you Sometimes I think I'll kill you, just don't let me fuck up, will you 'cos when I need a friend, it's still you, og det var konsertens desidert klareste gåsehud-øyeblikk.

 

Positive overraskelser

Balkan Beat Box - Å danse er morro!

 

Of Montreal - Aldri helt fått taket på de på plate, men alle låtene fungerte veldig bra live, og sceneshowet var jo mildt sagt herlig absurd. En höydare til tross for at ei skikkelig regnskur satte i gang 5 minutter før konserten deres.

 

HGH - Hjertebarnet til Haakon Gebhardt. Passet perfekt på den minste scenen, sånn i 5 tiden og med en kald pils i hånda. Mye englesnakk-harselas og morsomme låter.

 

Amulet - Skulle bare stå bak og få med meg et par sanger, det var jo tross alt en del av avslutningsturneen til et av Norges viktigste hardcore band. Jeg har knapt hørt på de før, så jeg kjente ikke igjen en eneste sang. Endte opp foran i mosh piten, med vokalisten stagedivende over meg. Herlig brutalt.

 

Moving 00's var som forventet en innertier på sagascenen. Rock med begge føttene solid plantet på slutten av 60-tallet. Husker hvordan de overrasket alle med verdens koseligste konsert på solscenen for 2 år siden, denne gangen virket det som alle var litt mer forberedt.

 

Skuffelser

Gogol Bordello - Okay, det var litt heftig, men når det hevdes fra alle kanter at det er verdens beste live band hadde jeg forventet mer. Jeg kjøper det bare ikke. Musikken er så som så, og selve showingen fra scenekanten var heller ikke så veldig bra. Jeg tror ikke jeg var den eneste som syntes det, for jeg har sett publikum koke så mye mer på flere andre band. Å se vokalisten stå oppreist å synge oppå ei tromme som igjen ligger og flyter ute hos publikum var dog smått vilt.

 

Lionheart Brothers - Jeg er glad i det de har gitt ut, spesielt EP'n ColourContrastContext, men live var det noe som ikke helt fungerte. Vanskelig å sette fingeren på. Holdt på å sovne der jeg sto, noe som var litt rart siden jeg var full av pepp både før og etter konserten.

 

Resten av det jeg så verken imponerte eller kjedet meg, så de får avisene anmelde i fred.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Var på releasepartyet til Mesayah (en kompis av meg), det var ganske fett, spesielt reggae-rap-greiene som var før Mesayah, og selvfølgelig Mesayah selv.

 

Har også vært på Høst. Et rockeband som hadde første konsert siden søttitallet nå i helga. Faren til ene romkameraten min spiller gitar der. Var ganske så morsomt. Skikkelig Bruce Dickinson-stemme på vokalisten, som også var litt av en skrue ellers.

Link to comment
Share on other sites

 
Primal Scream og Store Smell på Øya. Primal Scream var hyggelig (men tok ikke av så veldig), Big Bang var litt tamt. Det hjelper jo også på at samtlige av publikumerne har sett bandet 3 ganger live, minst. Primal Scream burde lett ha avsluttet på store scenen.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...
 
  • 2 weeks later...

Var jeg DFs eneste representant på Iggy & The Stooges i Fredrikstad på lørdag? En vanvittig bra konsert var det uansett, vil helt klart rangere den blant de beste jeg har vært på. Raga Rockers oppvarmet også ganske bra, men ble jo bare en parantes den kvelden.

 

No fun my babe no fun! No fun my babe no fun!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...