Jump to content

Konsert-tråden


Mr. Haze
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 695
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 
 
 
 
  • 2 weeks later...

Sufjan Stevens i Grieg-hallen i kveld.

 

Spilte så godt som hele Age of Adz med et strålende band bestående av to trommiser, to på trombone, to kordamer, en på synth, to gitarister/bassister og en pianist. Begynte konserten med svanevinger og sangen Seven Swans. Bandet var kledd i svarte klær med inca/indianer-mønster på seg og han hadde et veldig kult sceneopplegg med bakprosjektor, en svart gjennomsiktig skjerm som gav en slags 3-D-effekt. Masse støy, eksperimentering med synthesizere, kule beats, og eklektiske koringer og melodier. Publikum var litt reservert, blant annet da Sufjan tar helt av på den episke Impossible Soul. Han inviterer publikum til å danse, men ingen gjør det. Kordamene prøvde å dra med seg folk på første rad, men de nekter å bli med, river til seg armen sin og blir sittende. Typisk norsk. Likevel gir publikum uttrykk for å like det de hører og på slutten reiser de seg og trampeklapper. Alle låtene fra Age of Adz sitter godt, selv om det inn i mellom blir litt mye "stopp og start" med intrikate og kanskje litt "stive" parti. Men uansett er dette gull. Sufjan forteller mange historier om verdensrommet, "jordens fem lag" og at vi er født av ilden. Mye new age greier her. På slutten blir den en litt halvhjertet encore med tre sanger fra Illinoise-albumet. Sufjan glemmer seg i begge de to første låtene både akkorder og tekst. Han unnskylder seg og sier at det er lenge siden han har spilt eller i det hele tatt tenkt på Illinoise-sangene. Avslutningen Chicago er komplett med masse konfetti og ballonger som blir sluppet fra taket. Alt i alt en veldig god konsert.

Link to comment
Share on other sites

 
Roger Waters The Wall, Telenor Arena. Litt vel mye politikk og flashy animasjoner, men samtidig kanskje noe av det største i mitt liv. Tekniske problemer satte en stopper for showet, for en liten stund i alle fall, hvor Roger kom på scenen og fortalte en historie om Gorbachev. Problemet lot seg heller ikke løse, men the show must go on og dermed ble Nobody Home ble en opplevelse utenom det vanlige. Den første halvdelen var kanskje også den beste, Mother var spesielt fin, med Roger som spiller og synger "duett" med seg selv fra den orginale The Wall-oppsettningen. Tommel opp!
Link to comment
Share on other sites

 

Tung konserthelg i Oslo på meg nå:

 

* Swans (+ James Blackshaw som varmer opp) på Rockefeller fredag.

 

* Støyfest (støy-minifestival med masse hardcore bråk. Lasse Marhaug lover at det ikke blir noe melodi eller rytme: http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2011050413143088506752 ) på Podium lørdag.

 

* Jimmy Polaris (Tidligere upublisert materiale fra filmen Slipp Jimmy fri har blitt gjenskapt til forestillingen Jimmy Polaris – en multimedial forestilling med lyd, lys, bilde og fyrverkeri til spesialkomponert musikk av Masselys.) på Henie Onstad søndag.

 

Noen andre her inne som skal på noe av dette?

Link to comment
Share on other sites

 
Wagners Ringen i komprimert -orkestrerings- utgave på 3 timer, bearbeidelse/dirigent: John Helmer Fiores. Sted: Operaen. Opplevelse: Enormt!
Link to comment
Share on other sites

 

Oppsummering:

 

Swans var massivt, type "nå skal vi vise kidsa hvor rockskapet skal står". Gira flekket ræv til slutt og jeg hørte absolutt ingenting dagen etter. Vellykket avkryssing på lista med levende legender, altså.

 

Klok av skade brukte jeg ørepropper under støyfesten på Podium neste dag. Det var nok lurt. Som lovet var det ikke en eneste antydning av rytme eller melodi.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
 
 
 
 
  • 3 weeks later...
 
 

Så i avisa at konsertene ble utsolgt rimelig kjapt. Rakk du å skaffe deg billetter, zann?

 

Det gjorde jeg! Synes det er kult at konsertene er på Sentrum Scene, og ikke Oslo Spektrum, som hun tydeligvis lett kunne fyllt.

Link to comment
Share on other sites

 

Var en tur på Øya i går. Så ikke så voldsomt mye, da vi prioriterte vors i leiligheten til kompisen min.

 

Fikk med meg Sharon Jones & The Dap-Kings, som egentlig var veldig, veldig kult. Hadde aldri hørt musikken før, men det svinget bra på scenen med saksofoner, trommer og en energisk vokalist som fikk bra kontakt med publikum. Det ble kanskje litt ensformig i lengden når jeg ikke kunne et eneste ord av musikken, men allikevel en konsert godt innpå plussiden.

 

Så var det Kanye West, som var akkurat så pompøst, storslagent og jævla bra som jeg hadde håpet på. Tommel opp for en legendarisk konsert!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Så var det Kanye West, som var akkurat så pompøst, storslagent og jævla bra som jeg hadde håpet på. Tommel opp for en legendarisk konsert!

 

Jeg så han i Bergen og han var fantastisk der også

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 4 weeks later...
 
  • 3 weeks later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...