Jump to content

Konsert-tråden


Mr. Haze
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 695
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 
 
 
 

Swans på Rockefeller skal jeg garantert på. Fått med en kompis nå også. Lenge til, men blir dritkult.

 

Skal på Gogol Bordello 3. desember. Fetter på 29 år drar meg med... Utrolig at han vil ha med en 18åring, han har vel planer om å sjenke meg :/

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Litt skuffa. Vet ikke hva jeg forestilte meg, men det var definitivt ikke en Doom som crowdsurfa og high fiva samtlige på første rad; kanskje noe litt mer innadvendt og absurd. Hvis vitsen med Doom er maska, forstår jeg det på et vis, for å gå rundt i ei maske forteller vel litt om at du ikke kan ta deg selv så veldig seriøst, eller er stormannsgal. Jeg hadde håpa på det siste. Åpna med spor fra Madvillainy: Accordion, Meat Grinder, All Caps, Bistro, America's Most Blunted. Bassen var for høy og Doom høres rett og slett bedre ut på plate. Så gikk det i litt forskjellig, Vaudevillaingreier, regner jeg med, ting jeg ikke har satt meg inn i, i et kvarters tid, før han gikk over på sanger fra Born Like This. Gazillion Ear var en fryd, Dilla-på sitt beste og Doom mestrer de tre beatsa, kveldens høydepunkt. Så tar han førsteverset på Ballskin to ganger uten at jeg helt forstår hvorfor. Noen sanger fra MM... Food, ikke hørt så mye på den plata, men kjente igjen Beef Rap og Hoe Cakes der sistnevnte funker best.

 

Går av scenen, blir klappet tilbake for noen sanger fra Dangerdoom (Hvorfor er disse ekstranummer?), Benzi Box med allsang på refrenget, men det virker ikke som at det er så mange blant publikum som kan det. Så drar han More Rhymin' og en sang jeg har hørt før, men ikke helt klarer å plassere. Jeg er svett og sliten, og det er feskinger også. Ingen av oss er veldig fornøyde, men det virker som at Doom har det morsomt på scenen igjen, og det lover jo bra for framtidig produksjon. Virket som at han forventet vel mye av publikum, tekstene hans er ikke akkurat enkle å memorere og han forventet at vi avslutta rimene for ham, selv om han etterhvert forstod at deler av publikum kanskje ikke kjente ham så godt. Ikke sett så mye hip-hop live, men sammenlignet med Raekwon når ikke Doom opp live. Likte også Black Milk litt bedre. Mye folk da!

 

Savnet: That's That, Sofa King.

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, okei. Var vel noe sånt jeg hadde forventet å lese. Det jeg har lest av omtaler av Doom-show (da ikke medregnet de han ikke stilte opp på selv) har strukket seg fra "labert" til "helt ok", og synes ikke livealbumene hans er det helt store. Så du har nok rett i at han gjør seg bedre i studio. Men bra å høre at det var visse høydepunkt.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Meld gjerne fra om hvordan Bruce McClure-konserten gikk, Zann. Skal se ham sjøl på ATP. Den ene plata jeg har hørt virker lovende.

 

Oppsett: tre 16mm kinomaskiner som kjører samme 6 sekunders loop fra en 50-talls naturfilm på samme punkt på lerretet. To av loopene er negative, én er positiv, og de har forskjellig grad av gjennomsiktighet. Loopene går, og McClure styrer lysstyrken på hver enkelt projektor. Han styrer også lyden fra disse tre kinomaskinene, som går gjennom en drøss av effektbokser (delay, distortion, osv) og en mikser. Resultat: Intens lydvegg, her snaker vi lyd som kjennes fysisk på kroppen, og en flimrende filmloop som blir mer og mer abstrakt etter hvert som slitasjen på filmen kicker inn. Hardcore! Tidvis ubehagelig høyt. Og ikke noe for epileptikere, vil jeg anta.

 

Greg Pope hadde et oppsett med fire 16mm-maskiner som er rettet mot samme punkt midt i rommet. Det er mørkt og røykmaskinen går. Hver kinomaskin er matet med en helt svart filmloop, altså film der lyset til å begynne med ikke slipper gjennom. Maskinistene mishandler filmen slik at mer og mer lys slipper gjennom. Lydsporet er hentet fra det lydhodene fanger opp av riper i filmen, mikset sammen av en lydmann. Det var utrolig kult å bevege seg gjennom rommet etterhvert som lyset begynte å øke, en stund var det som å gå midt i en snøstorm, slik som snøstormer fremstår når man kjører gjennom en om natta med lyset fra bilen reflektert i snøfnuggene. En voldsom fartsfølelse, jeg ble svimmel, på en god måte. Etterhvert som emulsjonen på filmen ble slitt helt bort ble rommet lysere og lysere, folk gikk bare og gliste mens den varme støyen pulserte.

 

Hva jeg har lært i kveld: film bestå av lys, og lyd kan også være det samme som lys. En berøring med film som fysisk materiale. McClure delte ut et ark der han beskriver oppsettet sitt og teorien bak showet. Jeg skjønner ikke alt han skriver om, men jeg liker konklusjonen hans: "All pictures present, most pictures represent".

Link to comment
Share on other sites

 
 

Det var veldig spesielt å komme inn i et lokale med hele sju oppriggede 16mm-maskiner.

 

McClure opptrer forresten på cinemateket i Oslo 14. november. Varmt anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

 

GodDAMN så tøft liveshowet til Robin Fox er! Beinhardt laptopkjør med matchende lasershow i bekmørkt og tungt røyksatt lokale. Bilder og video kan aldri fullt ut gjengi hvor intenst dette er, men det kan gi en pekepinn:

 

http://www.youtube.com/watch?v=8yM7WTvSKu4

 

Jenny Hval spilte forøvrig i rekkefølge hele den nye plata som kommer på Rune Grammofon til neste år. Mindre pophooks, mer dvelende og innadvendt, mer trykk på kunsten i kunstpopen kanskje. Høres lovende ut.

 

Fri resonans dette, altså.

Link to comment
Share on other sites

 

Patetiske mobilbilder fra Robin Fox på Dokkhuset i går.

 

http://img339.imageshack.us/img339/9567/dsc00028rc.jpg http://img441.imageshack.us/img441/9479/dsc00029yv.jpg http://img819.imageshack.us/img819/2410/dsc00030g.jpg http://img266.imageshack.us/img266/2994/dsc00031me.jpg

 

Dæven så tøft det var!

 

Gleder meg til Evan Parker i kveld.

Link to comment
Share on other sites

 
Mye bra eksperimentell kino i Trondheim for tida, og bra økning i antall 16mm-projektorer i bruk. Forrige helg brukte Bruce McClure tre, og Greg Pope fire. I kveld hadde Metamkine-gjengen rigget opp fem! Veldig bra samspill av lyd og lys, konkret musikk og konkret film. Vår kulturs forbindelse til urfilmen - skyggene fra bålet på huleveggen - ble manet frem.
Link to comment
Share on other sites

 

Acelsia + Voluspaa + Blackout Dreams @ Norbikers i Oslo

 

Stikker hit i kveld! Har ikke så mye til overs for Acelsia og Blackout Dreams (Helt OK), men Voluspaa er et ganske fett band, som jeg nylig ble introdusert til av en kompis. Holdt på siden '94. Konserten er gratis. :--)

 

http://www.youtube.com/watch?v=AVP4IlmE5H4

Link to comment
Share on other sites

 

Voluspaa var fett! (De andre har jeg fortsatt lite til overs for…)

 

http://img232.imageshack.us/img232/5885/img0021xi.jpg

 

Satt bakerst (men fortsatt nærme), og fikk tatt noen bilder. Ikke så bra, men slik så det ut.

 

Det feteste var når de dro Storm's klassiker "Oppi Fjellet"! Da ble det stemning! YEAH!

 

(Og, ble ikke spurt om legg når jeg kom inn, eller når jeg kjøpte øl :( lål))

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Crystal Castles med Male Bonding som support på Rockefeller i kveld. Hipsterungenes aften, garantert mange med falske leg. Vokalist Alice Glass stod på scenen med brukket ankel i strid med råd fra legen, noe det jo står respekt av, men showet blir også mer stillestående når hun må krabbe av og på scena og stå mest mulig stille mens hun er der. Ryktet som en utagerende duo blir fort en ulempe. Det kjøres tungt med mye strobelys og de har klart å rigge Rockefeller-scena bra og gjøre den mer intim ved å trekke ampene framover på scena, men det mangler litt trøkk både show- og lydmessig og jeg opplever ikke at de klarer å tilføre så mye utover albumversjonene. Stemningen faller også brått i avbrekkene, burde nok vært færre av dem og et mer konsentrert sett framover å strekke konserten til litt over en time. Men mesteparten av et fullsatt Rockefeller så ut til å ha en bra kveld.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...