Jump to content

Konsert-tråden


Mr. Haze
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 695
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fett! Må få med meg ham. Charlemagne Palestine er jo headliner og greier, så jeg får vel prøve å finne tid til ham også.

 

Scout Niblett, ja. Glemte å føre henne opp. Ikke at jeg har noe forhold til sologreiene hennes, men hun synger så fint på The Magnolia Electric Co. at jeg blir nødt til å sjekke henne ut.

 

Gleder meg til å høre meg litt opp!

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 3 weeks later...
Susanne Sundfør i Den Norske Opera. Har veldig lite forhold til henne, men dette var fantastiske greier. Solid trøkk som sitter i mellomgulvet, tidvis flott pompøst og lekent. Med kor, strykere og band. Teitur varmet opp. Nei, tommelen opp for dette!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Magisk konsert med Michael Duch i går i Nidarosdomen. Avslutning på doktorgradsprosjektet hans med solokonsert, sett av Lemur, og av trio sammen med John Tilbury og Rhodri Davis. Mye stille spilling som ga rom til den høytidelige stemningen inne i kirken. Virkelig en spesiell opplevelse å få oppleve slik musikk i en slik setting. Og så var det min første tur inne i Domen!

 

Jeg intervjuet Duch i forkant av konserten: http://ballade.no/nmi.nsf/doc/art2010091610481347304646

Link to comment
Share on other sites

 
Calexico i Bergen på Kvarteret. Intimt lokale. For en konsert! Her var det stemning til tusen. Rødt bakteppe (litt halvveis Lynchsk stemning) og 6 dyktige musikere. De spilte alle de sangene jeg hadde håpt på (til og med deler av Joy Divisions Love will tear us apart dukket opp midt i en sang) + en strålende cover av Love "Alone again Or". Blåsere, trekkspill, lapsteel-gitar sikret at dette ble en fantastisk opplevelse og et lydbilde av ren nytelse.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...
 
 

Var og så Dave Holland Quintet på Victoria i går. Helt enormt. Dave Holland er jo en av de virkelige store jazzlegender som bl.a. var med på Bitches Brew-plata til Miles Davis, men i går stod han altså på scenen med sin egen kvintett og for det meste egenkomponerte låter (bandets andre medlemmer bidrar også). Savnet litt mer sprut og energi innledningsvis, men det varte ikke lenge. Trommis Nate Smith holder drivet i gang og bringer fram klimaksene i låtene. Vibrafonisten Steve Nelson balanserer hårfint mellom det lekne og det banale, og bikker en sjelden gang over, men til og med han får det til å svinge! Og så kommer avslutningsnummeret. Tror jeg holdt pusten i samtlige minutter. Var helt målløs etterpå. Er det forsåvidt ennå.

 

Om jeg skal klage på noe, så må det være at lyden ikke alltid var helt optimal der jeg satt. Uten at det egentlig plaget meg noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

 

I går var det Bushman´s Revenge på Credo som sto for dagens høydepunkt. En snodig men tøff blanding av frijazz, metal, psykadelia og post-rock som svinger noe jævlig når det først treffer. Tidvis litt mye gitarrunking, men uten vokalist er det vel gitaren en må synge med.

 

 

Stein Torleif Bjella på Familien på fredag var skikkelig sjarmerende. Utloddning av fruktkurv og akkurat så passe skakt og trivelig som sanger om psykisk helse skal være. Fine tekster med en sårhet og humor jeg liker veldig godt. Samt tusen bonuspoeng for å ikke bare synge på norsk, men på dialekt.

 

For de som ikke kjenner Bjella:

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Mener jeg leste et sted at Jedi Mind Tricks svinger innom Trondheim på Norgesturen sin, og da nærmere Familien. Samtidig så har jeg hørt andre si at det skal være på Blæst, i anledning gjenoppstandelsen til 2XH. Noen som vet? Ikke det at JMT er så veldig interessant(med mindre det er billig), men saken stiller seg veldig annerledes hvis 2XH kjører på i år.
Link to comment
Share on other sites

 
‎2xH-festivalen 2010 i samarbeid med TRHM presenterer:

 

25/11 @BLÆST: Gatesyndikatet, Sørsia Gerilja & Jedi Mind Tricks

 

26/11: Second Nature, RSP, Bump Heads Battleliga, Nils M/Skils, SKURK (inhouse djs)++++ Location TBA

 

27/10 @Verkstedhallen: Pats One, Dekstra Large & Tap, GODS & Redman/Method Man

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg skal på konsert med Greg Pope og Bruce McClure på Verkstedhallen på lørdag. Det tror jeg blir stas.

 

Pope:

"Light Trap is a live performance using four prepared 16 mm projectors to create a voluminous and spatial sound/light sculpture that is in constant flux and explores the raw elements of cinema."

 

McClure:

"As each projector sets bi-packed film loops into motion, achronicity is chronicled away. Footage from Birds of Northern Places, a 1950s nature documentary is centrifuged, drawing out sequences in space that evidence time displacement as a primary agent in dimensional perception."

 

http://teks.no/?page_id=2807&lang=no&postTabs=11

http://teks.no/?page_id=2807&lang=no&postTabs=12

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Det siste jeg så på scenen var forøvrig den internasjonale Eurovisjon-finalen. Tja, ingen av sangene lå lett i øret, så utenom kveldens beste sang "Glow" så har jeg glemt alle allerede. Og Glow er så mye bedre i scene-versjon enn plateversjonen. Det er ikke auto-tuning, men sånn grell Cher-lyd, som jeg ikke har noe til overs for.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Jeg tror du tenker på Trikkestallen. Verkstedhallen ligger på Svartlamoen, helt i nærheten av der stridens bilbutikkjerne lå før i tiden.

 

http://www.svartlamonco.no

 

Ok, lett å ta feil. Interessant plass å ha konsertscene. Spesielt konsept for lokalet eller kan hvem som helst spille der? Må vel leve opp til ryktet og kulturen som kjennetegner Svartlamoen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...