Jump to content

Akira Kurosawa

Gromgutten
 Share

Den japanske mesters beste film  

25 members have voted

1. 1. Hans filmer som du kan velge mellom:

• Nora inu (1949)
      0
    • Rashômon (1950)
      1
    • Ikiru (1952)
      3
    • Shichinin no samurai (1954)
      6
    • Shubun (1950)
      0
    • Hakuchi (1951)
      0
    • Yoidore tenshi (1948)
      0
    • Shizukanaru ketto (1949)
      0
    • Warui yatsu hodo yoku nemuru (1960)
      0
    • Akahige (1965)
      2
    • Tengoku to jigoku (1963)
      0
    • Kakushi toride no san akunin (1958)
      0
    • Kumonosu jô (1957)
      1
    • Dersu Uzala (1975)
      1
    • Yojimbo (1961)
      4
    • Tsubaki Sanjûrô (1962)
      0
    • Kagemusha (1980)
      0
    • Yume (1990)
      0
    • Ran (1985)
      7
    • andre filmer
      0

Recommended Posts

Akira Kurosawa

http://www.peoples.ru/art/cinema/producer/kurosawa/kurosawa_1.jpg

Etter forespørsel fra AlexL er det nå klart for regissørvote nummer to. (kom gjerne med ønsker hvis det er noen spesielle dere vil ha).

Jeg er for trøtt til å skrive biografi, og for trøtt til å finne engelske titler.

Regler:

1 Stem på den filmen du synes er best

2 Skriv i tråden hva du stemte (ingen slipper unna!)

Kumonosu jô (Throne of Blood) får min stemme, min første store opplevelse med Kurosawa. En stor film, basert på et sabla godt grunnlag. En utrolig prestasjon av Mifune, og en feeling som er helt ute av denne verden.

Jeg stemte også på de syv samuraier. Den siste halvtimen i den filmen er skyldig i at jeg ble helt hekta på film, og begynte å grave litt dypere enn der jeg var for øyeblikket.

Likte alltid action og kampsportfilmer, spesielt van Damme var favoritten min på den tida. Jeg hadde jo ikke hørt noe om verken "De syv samuraier" eller Kurosawa, men coveret var så kult, og jeg har alltid likt samurai-greia. Så jeg tenkte "OK, er sikkert kul".

Kan tenke meg jeg var ca 14 år på den tida. Filmen var over på et blunk. Etter å ha fått igjen pusten beina jeg opp og brukte den daglige timen jeg hadde fått utdelt på internett, men ikke for å laste ned som jeg vanligvis gjorde. Jeg begynte å utforske og leite etter filmer som var litt i samme gate, og kanskje var litt annerkjent. Leste for første gang om alle de store regissørene og slikt. Kan huske jeg fant en del topp100 lister som hadde en meget bra beskrivelse av diverse filmer. uka etter havna filmer som 8 1/2, Rashomon, Citizen Kane, Vertigo, Clockwork Orange og Det Sjuende Inseglet i posten. Siden har det bare fortsatt...

Mine tre Kurosawa-favoritter er Ran, Rashômon og Dersu Uzala. Ran får min stemme.

De nydelig koreograferte kampscenene preges av en skjønnhet som ikke kan beskrives med ord. Skuespillerprestasjoner fra en annen verden - mer troverdige, gjennomførte prestasjoner skal man jaggu meg lete lenge etter - nærmest perfeksjon. Og som om ikke det er nok, er musikkbruken med på å forsterke den vidunderlige følelsen jeg satt med gjennom hele sulamitten.

Kurosawa var en magisk mann.

Har ikke sett så mang en Akira Kurosawa filmer. Bare fire (Yojimbo, Seven Samurai, Ran & Hidden fortres)

Og ja eg skammes.

Så eg har egentlig ikke noe grunnlag i å utale meg om Akira Kurosawa. Det eg har sett har vært meget henrivende. Den filmen eg likte best er nok Yojimbo.

Så min stemme går til Yojimbo

• 5 weeks later...
Kurosawa har jeg ikke sett veldig mye av, må jeg innrømme. Når det kommer til samurai-greiene hans er "Ran" og "De syv samuraier" de to beste jeg har sett. Når det kommer til den beste filmen jeg har sett av han er det "Ikiru". En fantastisk oppvisning i menneskelighet, varme, tristhet og jeg er litt lessen for at Kurosawa ikke lagde flere filmer i den gata.

• 4 years later...