Jump to content

Reprise


Papillon
 Share

Recommended Posts

Reprise

 

 

http://www.filmweb.no/bilder/multimedia/archive/00102/Reprise_102512m.jpg

 

"Erik og Phillip har bekymringsløst dyrket punk, ironi, jenter og en felles drøm om å bli store forfattere. Men nå er de snart 23 og hva har de gjort med livet sitt? – Ingen verdens ting!

 

Så skjer alt. Phillip får utgitt sin første bok, stormforelsker seg i Kari, men blir syk og må innlegges på psykiatrisk avdeling. Eriks bok blir også omsider utgitt, noe som utløser en lammende redsel for å bli avslørt som fullstendig talentløs; nevrosene er på opptur, kjæresten på vei ut og vennskapet til Phillip i ferd med å rakne".

 

Jeg sitter i kinosalen og leser synopsisen mens jeg lurer på hvor i all verdens land og rike forventningene kom fra. Dette er da ikke første gang denne filmen har blitt vist? Filmen starter og den norske dialogen høres malplassert ut på det store lerrettet. Jeg undrer hva onkel Trier vil synes om denne repetive klisjéen. Undringen forsvinner på ingen måte av den overraskende spenstige vignetten som akkurat rullet over skjermen. Akt én er i gang og kamerabruken imponerer.

 

Men Buddy ble stor... Reprise er alt norsk film ikke er. Den figurerer med en briljant karakterbasert humor, god fortellerteknikk og en tillagt dybde som iallefall kommuniserte med meg. Historien som fortelles er fortrolig og nærgående, man ser tydelig manuskriptets kvalitet. Skuespillerene gjør, med enkelte grove unntak, gode prestasjoner og trekker ikke ned helheten, iallefall ikke så mye. Rent filmteknisk er Reprise vår beste gjennom tidene. Klippene sitter som skudd, bildekvaliteten er fin med sitt blå blasse, men også varme utseende. Ett av dens krumspring er å legge fortrolige dialoger off screen, kun med enkelte ord synkronisert med leppene. Dette gjøres for å blande tanker og ord, skape intimitet og sette spørsmålstegn ved den kronologiske kontinuiteten, skulle jeg tro. Sistnevnte er et tema for seg selv i filmen og belyses godt av en viss misslykket utenlandsreise. Savn.

 

Jeg ser til min forskrekkelse at også historien er god. Selv om den opererer innenfor samme sjanger som alt annet, er utførelsen langt bedre. Når rulleteksten kommer, klapper publikum og jeg melder meg skamløst på.

 

To tomler opp for Joachim Trier og Reprise. Nå har vi fortjent dette.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Fikk somla meg til å se Reprise i går og vel... Jo da, teknisk sett, lys, bilde, musikk, klipping, skuespillere er det virkelig et nivå som jeg sjleden har sett i norsk film (desverre). Dog synes jeg ikke manuset, som jeg har hørt så mye pent om, holder helt inn og i mål. Det blir noe uforløst, noe ufokusert over hele filmen. Historien blir litt vel banal, litt vel klassisk, uten at jeg syns filmen som helhet klarer å heve seg utover manuset.

 

Hm. Trur jeg har litt samme følelse som med Wim Wenders sin siste: den klarer nesten å bli innmari bra, men ender opp med å være veldig bra. Og det er synd, for det er et fraspark, en vilje i denne filmen som gleder meg. Misforstå meg rett: filmen er på ingen måte dårlig, den er god så det holder. Men den kunne vært hakket bedre og da ville jeg bikket ut av stole i begeistring. Nesten i hvert fall. Til sist: gå å se den, den er imponerende på mange måter.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 weeks later...
 

Ein liten merknad:

Reprise er vald ut til Noregs kandidat til Oscar.

Ja dette overrasket meg litt. Jeg trodde at "den brysomme mannen" hadde det kandidaturet i lomma etter all oppmerksomheten i Cannes... Dere som har sett filmen. Er den bedre enn "den brysomme mannen"?

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tror nok kanskje jeg setter Den Brysomme Mannen littegrann høyere, men det er close. Veldig close. Jeg klarer allikevel å se hvorfor Reprise ble valgt over den; Reprise er en film jeg ser for meg som mer sannsynlig som Oscar-nominert.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...