Jump to content

Filmblogg!


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

FILMBLOG

 

"Ja, det måtte jo bare komme", sa du sikkert mumlende!

Vel, jeg åpner ihvert herved funksjonen filmblog for åpnet.

 

Egentlig kan du bruke bloggen til hva du vil, selv film som tema er jo en god idé på en debattside som dette.

 

Noen som har noen idéer til hva man kan bruke en blog til, gjerne angående filmrelaterte ting, så del gjerne tankene dine i denne tråden.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Fint tiltak og fine blogginnlegg, Svankmajer og Oldboy. Jeg er nok ingen blogger, men jeg liker å lese andres, så fortsett slik dere har begynt.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

OK. som utenforstående blogger stiller jeg meg uforstående til dette prosjektet. Hva? forsøker dere å bli dagbladet? eller underskog? Hva er vitsen med en blogg som ingen andre enn de som allerede er aktive på forumet kommer til å lese? Tar ikke dette fokuset vekk fra forumet? Jeg driver allerede en blogg som det har blitt et forum rundt, før noen forsøker å arrestere meg på deg, og det blir derfor en annen sak. Vi har etablert et miljø der det finnes en bunn og et engasjement (ikke det at det ikke eksisterer her), men en blogg er i utgangspunktet et rop om oppmerksomhet. Det vil ingen av bloggerene her få om dere ikke inkluderes i miljøer som sonitus.org, depesjer.no eller bloggrevyen o.l.

Dessuten: hva er mulighetene for å skape et personlig uttrykk her (bortsett fra det som skrives)? Hva er mulighetene for en særegen grafisk presentasjon? Finnes det noe å skrive om i bloggene som dere ikke kunne gjort i en mer inkluderende sfære eller i dette forumet?

Hva er vitsen? Og ja, en slik debatt er viktig!

Link to comment
Share on other sites

 

Vel.

 

Nå er jeg litt irritert på bloggere generelt, så du får unnskyld hvis jeg virker krass.

 

En blogg er bare et teit moteord på web log. En web log har man på sin hjemmeside, hvor man skriver små updates og lignende. Om folk leser den eller ei er egentlig knekkende likegyldig for det er nesten like mye for en selv at man lager loggen. Er folk interesserte i å lese det, så for all del, men det er jo ikke hoveddelen av en siden (såfremt det ikke er en nyhetsside av noe slag, hvor denne delen blir hoveddelen).

 

Nå har selvfølgelig blogging blitt noe helt annet (noe som ikke er udelt positivt spør du meg), men likevel må en huske på hva en blogg i bunn og grunn er: simpelthen en tekst folk kan velge å lese hvis de vil. At noen synes det er stas med en blogg for seg selv får være deres sak (noe DF-bloggene er i øyeblikket), og jeg kan ikke se for meg at disse vil stjele noe som helst oppmerksomhet fra forumet.

 

Dessuten er en blogg noe helt annet enn et foruminnlegg, det tar formen av et lite kåseri eller essay, mens et foruminnlegg er en liten tekstsnutt i en større sammenheng (diskusjonen). Hvis det likevel skulle bli blest rundt bloggene, så betyr vel det strengt tatt at nok folk har funnet veien inn til bloggen, og dermed løser problemet seg av seg selv (for problemet hadde vel eventuelt vært at DF delte seg opp i blogg kontra fora).

 

Jeg kan godt være med på at man kanskje bør lage bloggene mer synlige, men det kan ordnes via forsiden etter hvert.

 

... men ja, jeg er litt anti-blogg selv, men mest på grunn av ordet «blogg».

Link to comment
Share on other sites

 

Fra å være hipt å starte en "blogg" har det vel nå blitt hipt å mislike "blogger".

 

Jeg personlig verken leser spesielt med blogger eller har noe sterkt forhold til det i den ene eller andre retningen. Ser nesten mer på bloggen her på DF som mulighet til å ha en slags egen tråd i diskusjonsforumet, hvor det ikke nødvendigvis er noen rød tråd i innhold. Man bestemmer selv både innhold og form. At men ikke selv råder over designet synes jeg er uproblematisk.

 

Det beste hadde kanskje vært om bloggene fikk plass på forumforsiden på samme måte som de ulike underkategoriene i forumet. Men når alt kommer til alt så er ikke jeg hvert fall veldig opptatt av at mange leser det jeg skriver. Gjør det mest for egen del. Har i alle år, inkludert før jeg fikk internett, vært glad i å skrive. Deriblant om de filmene jeg ser til enhver tid. Synes det er "viktig" for meg selv å skrive ned mine reaksjoner der og da om hva jeg har sett. Har mange slike tekster liggende rundt offline på datamaskinen, men etter hvert har det jo blitt mer og mer naturlig å legge ting ut på internett. Men er ikke med på at det er et skrik om oppmerksomhet.

 

Og jeg ser ikke helt problemet med at man har en såkalt blogg knyttet til dette forumet, slik gbang gir uttrykk for. Et greit supplement og et tegn på at DF vokser og er i utvikling til å bli noe litt mer enn "bare" et forum.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel... da påstår du(melkor) i og for seg at en weblog er en genre. Noe det definitivt ikke er. I hvert fall ikke som et samlende begrep. Og hva annet er det enn en kommentar til observasjoner, eller meninger generelt? Og det er vel bare å innse en ting: om man ikke er Kafka så skriver man definitivt ikke for seg selv. Ingen som ikke besøker en hjernekrymper (og skriver) gjør det. Man skriver for å bli lest. Man skriver for å pushe sine egne meninger på folk. Man skriver for å få noen irritert, eller få noen til å le. Det å si at man skriver for seg selv er like teit som å si at man lager film for seg selv. Det gir ingen mening.

En blogg behøver heller ikke være "noe helt annet enn et foruminnlegg". Et forum er også noe man kan lese hvis man vil. Se på denne for eksempel. Kunne ikke dette vært skrevet et sted i forumet? Det tror jeg.

Har de som blogger her fått mange kommentarer på sine innlegg? Virker ikke sånn. Det viktigste med en blogg er i mine øyne ikke hvor mange besøkende den har, hvor mange som leser den eller hvor mange av dine venner som er innom for å si hei, men nettopp hvilke reaksjoner den vil vekke. DET er poenget. Og ikke bare en dum tanke om at det ikke finnes folk der ute som ikke kan skrive fordi de ikke har det som yrke, men som en populær hobby. Kall det selvelskende eller hva du vil, men slik jeg ser det fungerer ikke dette dere gjør her. I hvert fall ikke foreløpig.

 

Og oldboy: din blogg var interessant! Det skal du ha!

Link to comment
Share on other sites

 

Nettopp poenget mitt. Blogging er noe idiotisk mannsjit. Det finnes bra blogger der ute, men det krever sin mann (eller kvinne). Det meste blir bare selvelskende vrøvl. Se eksempelvis blogging.no for flere hundre eksempler på elendige blogger. Her varieres det fra emo-fjortiser som skriver blogger som om det skulle være en web log (noe en kanskje skulle tro jeg liker - men det gjør jeg selvfølgelig ikke, simpelthen fordi, hvis de virkelig ville ha en side hvor de skrev tøv ingen leser så kunne de ha laget seg en hjemmeside med en web log eller skrevet dagbok), til selvutnevnte eksperter på litt av hvert (Onarki sin blogg er et bra eksempel, makan til humbug skal man vel lete lenge etter).

 

Det så si at man skriver for seg selv er like teit som å si at man lager film for seg selv. Det gir ingen mening.

 

Sludder og pølsevev. Jeg nekter å kommentere ytterligere.

 

Har de som blogger her fått mange kommentarer på sine innlegg. Virker ikke sånn. Det viktigste med en blogg er i mine øyne ikke hvor mange besøkende den har, hvor mange som leser den eller hvor mange av dine venner som er innom for å si hei, men nettopp hvilke reaksjoner den vil vekke.

 

Nettopp. Derfor er det knekkende likegyldig at de befinner seg der, siden ingen bryr seg videre om de foreløpig. Om det skulle utvikle seg til noe mer er jeg dog enig i at man kan ta en debatt på om det er fruktbart å opprettholde bloggene ved siden av forumet. Jeg kunne godt tenke meg å inkorporere et blogg-område i forumet istedenfor, slik at det heller blir et sted man kan skrive en lengre tekst som kanskje ikke helt passer inn i forum-formatet.

 

Fra å være hipt å starte en "blogg" har det vel nå blitt hipt å mislike "blogger".

 

Det er mulig. Jeg har nettopp begynt å mykne litt opp til idéen om blogger, nettopp fordi det begynner å bli en ny genre (noe gbang ikke vil vedgå tydeligvis) som faktisk åpner opp for muligheter andre ytringsverktøy ikke har. For min del er det altså omvendt. Jeg var fullstendig anti før, men nå begynner jeg å komme litt på gli. Bare litt da selvfølgelig, jeg hater for eksempel fortsatt ordet.

Link to comment
Share on other sites

 
Nettopp poenget mitt. Blogging er noe idiotisk mannsjit. Det finnes bra blogger der ute, men det krever sin mann (eller kvinne). Det meste blir bare selvelskende vrøvl. Se eksempelvis blogging.no for flere hundre eksempler på elendige blogger. Her varieres det fra emo-fjortiser som skriver blogger som om det skulle være en web log (noe en kanskje skulle tro jeg liker - men det gjør jeg selvfølgelig ikke, simpelthen fordi, hvis de virkelig ville ha en side hvor de skrev tøv ingen leser så kunne de ha laget seg en hjemmeside med en web log eller skrevet dagbok), til selvutnevnte eksperter på litt av hvert (Onarki sin blogg er et bra eksempel, makan til humbug skal man vel lete lenge etter).

Jeg anbefaler deg å ta tur innom sonitus.org for å avkreftet de mytene du tydeligvis tviholder på.

Sludder og pølsevev. Jeg nekter å kommentere ytterligere.

Og her viser du i praksis hvor lite interessant et forum kan være.

Nettopp. Derfor er det knekkende likegyldig at de befinner seg der, siden ingen bryr seg videre om de foreløpig. Om det skulle utvikle seg til noe mer er jeg dog enig i at man kan ta en debatt på om det er fruktbart å opprettholde bloggene ved siden av forumet. Jeg kunne godt tenke meg å inkorporere et blogg-område i forumet istedenfor, slik at det heller blir et sted man kan skrive en lengre tekst som kanskje ikke helt passer inn i forum-formatet.

Jeg synes det er interessant å ta denne debatten før disse "såkalte" webloggene dere har her utvikler seg videre. Om grunnlaget og baktanken ikke er god nok så blir det hele en endeløs flåsing kamerater imellom. Fortell meg så hvilke lengre tekster som er interessant for et forum som dere ikke allerede har kategorier på her: nyheter; artikler; anmeldelser.?
Link to comment
Share on other sites

 

Tja. Har ikke diskutert det med Topher, men det vil definitivt være en god idé å sette fokus på de seneste blogginnleggene på den kommende forsiden. (Vi jobber med saken for tiden forøvrig...)

 

Vil man ha ekstra mye oppmerksomhet rundt en blogg eller et blogginnlegg så er det klart mulig for den som vil og er oppfinnsom. Alt etter som. Virker som mange foreløbig bare surrer litt rundt med de enda. Idéen min personlig opprinnelig var egentlig bare å kryssposte ting jeg skrev fra forumet, slik at jeg hadde det én samlet plass. Ellers lagde jeg en blogg og postet noe svada for å teste funksjonen. Litt usikker på om jeg kommer til å bruke den noe mer.

 

Angående at det liksom "tar" trafikk fra forumet så tror jeg personlig heller stikk motsatt. Til sammenligning: Minket aktiviteten i bloggen din da dere fikk et forum? Personlig tror jeg det bare gjorde siden din utelukkende godt. Istedetfor å tenke på "aktivitet" og "trafikk" akkurat som det var en statisk klosse som flyttes hit og dit, så kunne man jo heller tenke på det som noe udefinerbart og for det meste ukontrollerbart. Hvorfor skulle ikke nye funksjoner faktisk i motsatt tilfelle øke "aktiviteten"? Er ikke det egentlig like logisk?

 

Til notis: De fleste suksesshistorier med frustrerte herremenn som så at forretningen deres gikk dårligere, de økte heller muligheter og funksjoner istedet for å kutte ned. De satt seg ikke i et hjørne å tenkte at gjeldende salg var statisk og at man burde heller kutte ned. (Ikke at jeg prøver å sammenligne Dfilm med en forretning, men poenget er der ganske klart om man mestrer å tenke et par gram abstrakt her...)

 

Alt jeg egentlig kan gjette meg til er hva jeg tror er bra for forumet, og jeg har dessverre ikke mulighet til annet og jeg valgte å teste ut bloggfunksjonen(jada, jeg er klar over den polariserte statusen til blogger, men så er det jo mange fine blogger også.. din intet unntak). Så får vi heller dømme dette med klubbe i bordet når dette har fått løpetid nok.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg anbefaler deg å ta tur innom sonitus.org for å avkreftet de mytene du tydeligvis tviholder på.

 

Hvilken myte skulle det være? Jeg tror du skal ta deg tid til å lese gjennom det jeg har skrevet en gang til. Jeg sier ikke at alle blogger er dårlige, men at det vanskelig å skrive en god blogg. Per i dag finnes det så utrolig mange dårlige blogger per god blogg at fenomenet som helhet vanskelig kan sies å være noe jeg liker (men det kommer seg).

 

Og her viser du i praksis hvor lite interessant et forum kan være.

 

Hva skal det bety i denne sammenhengen? Er det et FrP-esque retorisk grep fra din side vi er vitne til her? Det er da ingen krig mellom mediene blogg og forum dette her (i alle fall ikke fra min side). Les hva jeg skrev en gang til, så skjønner du sikkert hva jeg mener. For det første har du antageligvis ikke lest det jeg har skrevet veldig nøye, og for det andre mener jeg utsagnet faller på sin egen urimelighet isolert sett.

 

Originalkonteksten til det du tolket som «man skriver ikke for seg selv» var et slags lite historisk tilbakeblitt på fenomenet web log.

 

Jeg synes det er interessant å ta denne debatten før disse "såkalte" webloggene dere har her utvikler seg videre. Om grunnlaget og baktanken ikke er god nok så blir det hele en endeløs flåsing kamerater imellom. Fortell meg så hvilke lengre tekster som er interessant for et forum som dere ikke allerede har kategorier på her: nyheter; artikler; anmeldelser.?

 

Hvorfor skal jeg fortelle deg det? Mitt argument i denne saken var at bloggenes eksistens var likegyldig, hverken positivt eller negativt. Sagt med andre ord: Hvorfor ikke?

 

Selv om jeg selvfølgelig i utgangspunktet ikke helt liker blogger som tar den formen DF-bloggene har i dag (altså, litt for korte, og kanskje litt for interne).

 

Vi er nok mer enige enn du tror....

Link to comment
Share on other sites

 
En blogg behøver heller ikke være "noe helt annet enn et foruminnlegg". Et forum er også noe man kan lese hvis man vil. Se på denne for eksempel. Kunne ikke dette vært skrevet et sted i forumet? Det tror jeg.

 

Okay, hva skiller min blogg fra andre blogger siden den kunne vært et forumsinnlegg? Kunne ikke Oldboys like godt vært et forumsinnlegg? Det tror jeg! ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...