Jump to content

Hvilken film så du sist og hva syntes du om den?


Alex
 Share

Recommended Posts

My Summer of Love - Helt greit dette her. Godt skuespill er vel filmens sterkeste kort. Minnet litt smått om Jacksons Heavenly Creatures. Men jeg fikk ikke det helt store ut av denne. Jepp. 6.5/10
Link to comment
Share on other sites

 

My Summer of Love - Helt greit dette her. Godt skuespill er vel filmens sterkeste kort. Minnet litt smått om Jacksons Heavenly Creatures. Men jeg fikk ikke det helt store ut av denne. Jepp. 6.5/10

Er enig med mini omtalen din svak film med gode skuespiler prestasjoner. Nathalie Press spiller faktisk virkelig bra i denne filmen.

 

Når eg såg filmen trodde eg at den kom til å være noe bedre, etter det eg hadde lest på IMDB.

Men det er nå så at filmer med lesbisk theme ikke pleier å være noe særlig bare. De lesbiske serre er nok kanskje sulte foret på gode lesbiske filmer. For øvrig minnet filmen meg om Lost and Delirious.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Kan du forklare meg på hvilken måte "My Summer of Love" er en "lesbisk film"?

Filmen er et romantisk drama mellom to jenter. Som handler om forholde de får til hverandre og forholde de har til familien sin.

Ikke misforstå meg, dette er ikke en film bare for lesbiske. Det er det langt fra, den er nok myntet på alle. Spesielt folk som liker romantiske drama.

 

Det eg mener med ”lesbisk film”, er en film som har et ”lesbisk theme”. Og ja du har rett det er litt banalt å bruke betegnelsen ”Lesbisk film”

 

Det eg mente i innlegget mit var at dersom du er lesbisk, og du har lyst til å se en god film som omhandler lesbiske, eller en film som har et ”lesbisk theme”. Så har du ikke akkurat så mang en å velge mellom.

Link to comment
Share on other sites

 
Quiz Show ble sett for, tja, fjaksende gang i dag. Jeg liker filmen veldig godt. Får så mange tanker om alt mulig rart når jeg ser den. Den tar jo opp mange interessante problemstillinger, selv om den muligens er litt fjasete og "clean-cut". Rob Morrow skulle jeg likt å sett i flere sammenhenger.
Link to comment
Share on other sites

 

Nå kan det diskuteres hvorvidt jentene i filmen faktisk ER lesbiske, eller om forholdet deres er en reaksjon og et opprør mot og på omgivelsene deres. Uansett hva man måtte mene om dette er det hvertfall klart at filmen ikke har homofili som tema, på samme måten som at de aller fleste filmer som inneholder heteroseksuelle forhold ikke tematiserer heterofili. Jeg er bare litt lei av at alle filmer som tilfeldigvis har karakterer som er homofilie blir stemplet som "skeive filmer". Jeg trodde liksom vi var kommet lengre.

 

Selv så jeg "Metal: A Headbanger's Journey" i kveld. Interessant dokumentar om metal som fokuserer mye på tilhengerne av sjangeren, og felleskapet de danner. En antropologisk tilnærming, kan man si. Etterpå var det en morsom Q&A-session med filmskaperne, der de fikk en del velfortjent tyn for dekningen norsk Black Metal hadde i filmen. De lovet på tro og ære at de hadde planer om en 45 minutter lang minidokumentar om dette som ekstramateriale på DVD-en.

Link to comment
Share on other sites

 
The Naked Kiss - kjøpte meg denne på dvd pga. at jeg trodde den var så god. Husket godt at Rod Steiger var så morsom i denne. Det var han desvverrre ikke nå :mellow: Han får meg fortsatt til å trekke på smilebåndet nå og da, men så utrolig morsomt er det vel ikke nei. Er ikke akkurat verdens beste one liners han har fått utdelt. Dog skal det sies at jeg sjelden har sett en mann overspille noe så vilt, mannen formelig brøler hver eneste replikk :lol: Resten av filmen er bare så vidt kompetent og anbefales i grunn kun til dem som liker Rod Steiger på syre ;)
Link to comment
Share on other sites

 

Selv så jeg "Metal: A Headbanger's Journey" i kveld. Interessant dokumentar om metal som fokuserer mye på tilhengerne av sjangeren, og felleskapet de danner. En antropologisk tilnærming, kan man si. Etterpå var det en morsom Q&A-session med filmskaperne, der de fikk en del velfortjent tyn for dekningen norsk Black Metal hadde i filmen. De lovet på tro og ære at de hadde planer om en 45 minutter lang minidokumentar om dette som ekstramateriale på DVD-en.

 

Verd å sette opp som film i neste semester av Tromsø Filmklubb?

Mener den har vært diskutert å bli satt opp så....

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Nå kan det diskuteres hvorvidt jentene i filmen faktisk ER lesbiske, eller om forholdet deres er en reaksjon og et opprør mot og på omgivelsene deres. Uansett hva man måtte mene om dette er det hvertfall klart at filmen ikke har homofili som tema, på samme måten som at de aller fleste filmer som inneholder heteroseksuelle forhold ikke tematiserer heterofili. Jeg er bare litt lei av at alle filmer som tilfeldigvis har karakterer som er homofilie blir stemplet som "skeive filmer". Jeg trodde liksom vi var kommet lengre.

Eg er ganske enig med deg, og dersom du etter å ha sett filmen, tror at den bare handler om lesbiske, har du gått glip av poenget. Men eg er også litt uenig med deg.

 

For det første så mener eg at det er ikke spiller noen rolle om jenten i filmen faktisk er lesbiske eller ikke. Eg mener at dersom to jenter har et forhold som er mer en bare vener, så er de i et lesbisk forhold, og det spiller liten rolle om de faktisk er lesbisk hetero eller bifil. Og ja, filmen har ikke homofili som tema. Men selv om du ikke tar opp temaet homofili i en film som omhandler lesbisk kjærlighet, så tar du da også et politisk standpunk.

 

Og så lenge homofili er et tema i et samfunn så vil filmer som dette bli stemplet, om du vil "skeive filmer". Eg hadde håpt at det var annerledes, eg skule ønske at homofili ikke var et tema, men å tro noe annet blir naivt.

 

For øvrig har du en meget fin post, og alle bår ta det til ettertanke.

Link to comment
Share on other sites

 

Verd å sette opp som film i neste semester av Tromsø Filmklubb?

Mener den har vært diskutert å bli satt opp så....

 

S,

 

Ja, det vil jeg si. En interessant film, selv om man ikke er så interessert i sjangeren i utgangspunktet. Og det finnes jo mange metal-fans i alle byer. Vi klarte å trekke ganske mye folk her i byen, selv om visningen bare ble annonsert en uke i forveien.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jeg så Birdy nå nettopp, og tja, vet ikke helt hva jeg skal si. Den var jo ikke akkurat noe fantastisk. Den hadde noe ved seg dog, den var litt spesiell, men det var mye rare saker i den. Monologen til Cage for eksempel (altså, det kunne like gjerne vært en som sto med teleprompter ved kameraet med linjene fra boken), og ikke minst slutten. Hva i all verden var det for noe, hoho. Tror kanskje jeg likte slutten litt, den var jo bare til å glise av.
Link to comment
Share on other sites

 
"Harold and Maude" av Hal Ashby. Nydelig film. Helt suverene greier. 70-talls-Hollywood på sitt aller beste. Eneste problemet er at jeg sannsynligvis ikke vil klare å se filmer av Wes Anderson igjen uten å sammenligne. Og jeg tviler på om han noensinne vil lage noe som er like bra, selv om jeg liker egentlig liker Anderson veldig godt.
Link to comment
Share on other sites

 

Cry-Baby i kveld, Johnny Depps første film hvor han hadde hovedrollen tror jeg. syntes den var morsom, men kanskje litt hektisk til tider, litt stressende humor, men mye av det avr bare kult, for har selv litt rar humor, noe John waters igrunn også har etter det jeg har forstpdd, men har ikke sett så mange av filmene hans.

men uansett en svært kul parodi av filmer som Grease og USA på 50-tallet.. mange helt sinnsyke figurer i den filmen..

Link to comment
Share on other sites

 

De to siste filmene jeg har sett:

 

Dear Wendy

Med Thomas Vinterberg (Festen) i registolen, og ikke minst Lars von Trier som manusforfatter, hadde jeg store forhåpninger til Dear Wendy. Men jeg ble skuffet. Storyen engasjerer ikke, skuespillet er kjedelig og ordinært. Og hele konseptet oppleves som pretensiøst. En stor skuffelse faktisk. Anmeldelse kommer om litt.

 

Good Night, and Good Luck.

Denne filmen har det aller meste: Fotoarbeid i særklasse, David Strathairn er en åpenbaring som tv-legenden Edward Murrow, regien er stødig og 50-tallsatmosfæren med tidsriktig jazzmusikk som eneste musikalske bidrag, og konstante røykskyer som svever mellom de sterke karakterene som hele tiden utveklser poengerte replikker, er strålende. Valget med å gjøre filmen i svart-hvitt var også en genistrek. Det fanger 50-tallet slik 50-tallet så ut, og tillatter dessuten Clooney å bruke arkivbilder med f.eks. McCarthy-høringene. Filmen fikk jo dermed også et semi-dokumentarisk preg over seg. En utrolig lekker film, som har et viktig budskap som også er veldig i tiden. Anbefales sterkt. Filmen har ordinær norgespremiere i februar.

Link to comment
Share on other sites

 

Das Kabinett der Dr. Caligari

Denne var ikke så altfor verst. Satt ikke akkurat og bet negler av spenning, men filmen var da rik på stemning. Byen var jo ganske stilig med sine marerittaktige sett preget av fysiske umuligheter. Tror ikke jeg tok slutten helt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg så akkurat symphaty for mr. vengeance og må bare innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå hva alle "fansa" her(hvertfall på det gamle forumet) snakker om. Jeg kom på en måte aldri ordentlig inn i hva som foregikk. syntes det ble nokså uinteressant og tamt etterhvert. Tror egentlig jeg forventet meg noe helt annet enn det jeg fikk og når det blir tilfellet så ender det ofte opp med at jeg blir skuffa. Nå skal det sies at jeg så den med to venner som vanligvis ikke ser noe annet enn engelskspråkelige filmer. Men jeg bryr meg vanligvis ikke om litt klaging. Kanskje den gikk over hodet mitt, for jeg sitter her med en følelse at den ikke ga meg noen verdens ting...
Link to comment
Share on other sites

 

Collateral ikveld, den var vel helt grei, men litt lite fengende til å være thriller. men det kan muligens ha noe med at jeg så den med dama. er liksom ikke like bra å se film med andre:|

men jeg ble svært positivt overrasket av jamie foxx.. hadde ikek sett han i noen "seriøse" rolle før, og var litt usikker på hva han kunne prestere, men det der avr jo riktig bra, synes han taklet det fint. men skulle kanskje sett ray. er vel den han får mest skryt for.

Link to comment
Share on other sites

 

"Harold and Maude" av Hal Ashby. Nydelig film. Helt suverene greier. 70-talls-Hollywood på sitt aller beste. Eneste problemet er at jeg sannsynligvis ikke vil klare å se filmer av Wes Anderson igjen uten å sammenligne. Og jeg tviler på om han noensinne vil lage noe som er like bra, selv om jeg liker egentlig liker Anderson veldig godt.

 

Denne har jeg veldig lyst å se, da betyr det at jeg skal gjør noe med det. Takk.

 

Har sett Der Golem, som i ettertid er en sterk film. Likevel er den en flott film, med et nydelig foto. Historien er en om en rabbin, som vekker Der Golem til livet. En mytisk jødisk skikkelse, som skal redde jødene fra angrep.

Her blir jødene beskyldt av styresmaktene, blant annet for trolldom. Som her i filmen bekreftes at de bedriver, igjennom at Der Golem vekkes til live. I ettertid ble regissøren igjen i tyskland, og brukte sin tid for å jobbe for nazistene. Så filmen vekker noen tanker, dette er helt klart et hint til hva som skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

 

I ettertid ble regissøren igjen i tyskland, og brukte sin tid for å jobbe for nazistene. Så filmen vekker noen tanker, dette er helt klart et hint til hva som skulle skje.

jøder har da alltid vært offer for trakassering og undertrykkelse i europa, så vet ikke helt om det er et hint til hva som skulle skje. det avr liksom bare godtatt på den tiden å gjøre slikt.

 

men hørtes ut som en interessant film. er jo uansett et ganske interessant tema, selv om at jeg ikke føler det gir helt klare linjer mot senere nazisme.

Link to comment
Share on other sites

 
Nå skal det sies at jeg så den med to venner som vanligvis ikke ser noe annet enn engelskspråkelige filmer.

Dette er hva eg har lært.

 

To personer er greit, tre personer er i grenseland og kan fort bli en dårlig film opplevelse, mer en tre kan bli et mareritt. Dersom du er tre eller flere, må alle være 100% innstilt på å se filmen. Filmen kan heler ikke være for komplisert, og spesielt dersom filmen ikke er engelskspråklig eller skandinavisk.

 

Dersom du er flere en to.

 

Dette er filmer eg har funne ut at fungerer.

Komedier: Helst hjerne døde filmer med mye tiss promp bæsj humor. Ikke finn på sette på filmer som Royal Tenenbaums, eller andre tilsvarene filmer.

Action: Helst med ekstremt mye vold. Ikke grav for langt bak i arkivet, helst ny med fancy effekter.

Action Komedie: Her får du i pose og sekk.

Western: Dette er en sjanger som fungerer bra for meg, men unngå ny Western filmer og filmer i svart hvitt. Spagetti Western funger veldig bra for meg. Dollar filmene funger meget bra, og The Good, the Bad and the Ugly er en siker vinner. Trinity filmene funger også ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke finn på sette på filmer som Royal Tenenbaums, eller andre tilsvarene filmer.

 

Kan ikke tenke meg noe mer oppskrytt en den...makan til søppel ville jeg aldri utsatt vennene mine for.. anyways, jeg er enig i en del du sier.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan ikke tenke meg noe mer oppskrytt en den...makan til søppel ville jeg aldri utsatt vennene mine for.. anyways, jeg er enig i en del du sier.

Hehe

Eg hadde sett filmen, og mente den var dritt morsom. Og en dag fant eg og to kompiser ut at vi skulle se denne filmen. Eg sa at den var dritt morsom, etter 20 min ble filmen stoppet.

 

Det eg mener er at man må velge filmer som alle kan like. Så finn en enkel popkorn film.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...