Jump to content

Hvilken film så du sist og hva syntes du om den?


Alex
 Share

Recommended Posts

Hvilke deler av historien mener du var preget av for mange tilfeldigheter? Kan ikke akkurat si jeg hadde samme problemet selv.

 

 

Tja. At gutta er barndomsvenner, har vært vitne til en tragisk hendelse og at alle er innvolvert i situajonen som oppstår når datteren til Penn dør, i tillegg til at, og nå kommer en spoiler, Robbins dreper en annen samme natt som datteren blir drept. Jeg synes det er litt mye.

Link to comment
Share on other sites

 

Tja. At gutta er barndomsvenner, har vært vitne til en tragisk hendelse og at alle er innvolvert i situajonen som oppstår når datteren til Penn dør, i tillegg til at, og nå kommer en spoiler, Robbins dreper en annen samme natt som datteren blir drept. Jeg synes det er litt mye.

Synes absolutt ikke det er i overkant. Virkeligheten byr av og til på slike fantastiske historier (som kjent er virkeligheten kjent for å overgå fiksjonen), og det er jo slike utenom-det-vanlige-historier som er interessant å se på film. Uten at det overdrives for mye, noe det langt i fra gjøres i den fantastike lavmælte dramathrilleren Mystic River - en film som også byr på helt fantastisk skuespillerprestasjoner. Fikk frysninger nedover ryggen flere ganger underveis! Litt synd at krimgåten ble noe forutsigbar og ikke fenget meg, men alt det andre gjorde det absolutt! (dog var ikke slutten all verden...) Boka skal visst også være meget, meget god.

Link to comment
Share on other sites

 

Viaggio in Italia - Roberto Rossellini (1953)

 

En klassiker som blir regnet som en av historiens beste filmer. Jeg hater den! Sjelden er jeg blitt så provosert av en film som jeg ble i går da jeg så denne. Den byr på humørløs dekadanse og en haug virkemidler (tekniske, narrative osv.) som var forut sin tid. Minner om Citizen Kane: Totalt uinteressant men opphauset pga virkemidler som i grunnen er helt substansløse. Forskjellen er vel at CK ikke i nærheten er provoserende.

Jeg hater Ingrid Bergman etter dette.

Musikken var grusom.

 

 

 

Late Autumn (Akibiyori) - Yasujiro Ozu (1960)

 

Gårsdagens definitive høydepunkt! Jeg har sett en del av Ozus filmer nå, og hans variasjoner over samme tema berører meg hver gang. Flere av de jeg liker best er filmatiseringer av noveller (antar at filmene her kan sies å være bedre enn bøkene, hvertfall viser filmene seg som særs vellykkede filmatiseringer). Humoren tiltaler meg, og jeg satt ofte og klukket av de nedtonede scenene. Musikken sjarmerende og Ozu fikk frem noe ved menneskene som jeg kunne kjenne meg igjen i. Nydelig.

Link to comment
Share on other sites

 
"One, Two, Three" av Billy Wilder. Heseblesende komedie om en Coca Cola-sjef i Berlin midt under den kalde krigen. Mye snerten dialog som vanlig fra Wilder, men man må være i humør for å takle det sinnsyke tempoet.
Link to comment
Share on other sites

 

Turbo: A Power Rangers Movie:

 

Power Rangers er tilbake og nå har de fått seg snertne SUV'er med turbomotor (hence Turbo: A Power Rangers Movie). Jeg lo sammenhengende gjennom hele filmen. Fantastisk morsom. :)

Link to comment
Share on other sites

 
Grave of the Fireflies, dette må helt klart være den tristeste filmen jeg noen gang har sett. nydelig fortelling med vakker animasjon. dette er helt klart en av de beste animasjonsfilmene jeg har sett, men åh så trist.. :(
Link to comment
Share on other sites

 

Turbo: A Power Rangers Movie:

 

Power Rangers er tilbake og nå har de fått seg snertne SUV'er med turbomotor (hence Turbo: A Power Rangers Movie). Jeg lo sammenhengende gjennom hele filmen. Fantastisk morsom. :)

 

Så du anbefaler denne filmen? hehe

Jaja den kan vel ikke være dårligere en den første filmen.

 

Men eg er vel ikke målgruppen til filmen akkurat. B)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg har hatt et gjensyn med Magnolia og Paris, Texas. Paris, Texas var fortsatt veldig fin, men denne gangen fikk jeg virkelig øynene opp for hvilket mesterverk Magnolia egentlig er. Jeg har bare sett den en gang før, og likte den utrolig bra da, men denne gangen var opplevelsen ennå større. Jeg gir den glatt full pott, en utrolig film.
Link to comment
Share on other sites

 

så nå Luis Buñuels Los Olvidados, likte den godt. svært god "gategutt-krim" synes jeg. viser fattiglivet i mexico på en bra måte. og mye fin bruk av symbolisme.

drømmesekvensene er jo også jækla kule. fikk litt surrealisme-mersmak etter dem. kanskje jeg tar og ser en til film litt senere.

Link to comment
Share on other sites

 
 

The Descent - Garantert årets mest effektive skrekkfilm. Veldig klaustrofobisk og vellagd. Den skranter litt ved forholdet mellom hovedpersonen og hennes avdøde mann, og at venninna hadde forhold med ham, pluss jeg ikke helt likte superhelt-girl power greia mot slutten. Men ellers en meget severdig gysare. 8/10

 

Så har jeg sett The Fog of War på nytt. Flott, flott film. Åh, som jeg elsker musikken til Phillip Glass.

Link to comment
Share on other sites

 

The Descent - Garantert årets mest effektive skrekkfilm. Veldig klaustrofobisk og vellagd. Den skranter litt ved forholdet mellom hovedpersonen og hennes avdøde mann, og at venninna hadde forhold med ham, pluss jeg ikke helt likte superhelt-girl power greia mot slutten. Men ellers en meget severdig gysare. 8/10

 

Hvilket sammentreff! Så også The Descent i kveld, og i likhet med deg så likte jeg den også svært godt! Ligger og vaker mellom en 7er og 8er.

 

Hm... Kanskje jeg må få rotet meg til å se Dog Soldiers også (samme regissør)... For dette gav mersmak!

Link to comment
Share on other sites

 

The Descent var absolutt en høydare :)

 

 

Le Samourai - Endelig har jeg fått en av mine favorittfilmer på dvd. Og gjensynet skuffet ikke. Dette er pur filmkunst :D Absolutt fantastisk gjennomført film som oser av kvalitet i alle ledd. Anbefales på det aller varmeste ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Le Samourai - Endelig har jeg fått en av mine favorittfilmer på dvd. Og gjensynet skuffet ikke. Dette er pur filmkunst :D Absolutt fantastisk gjennomført film som oser av kvalitet i alle ledd. Anbefales på det aller varmeste ;)

Godt å høre. Bestilte nemlig Criterion-utgivelsen av denne filmen nylig, og gleder meg enormt til å få sett den. Enda mer nå. :)

Link to comment
Share on other sites

 
 

No C4 for Daniel-Daniel

 

Dette var saker. Tydeligvis et eksperiment der man kutter ned en hel film ned til høydepunktene. 13 minutter stanset den på. Alt var gjort veldig fint. Rulleteksten var først ropt ut overentusiastisk med ropert og deretter skrevet på en Commadore 64.

Fra samme folka som lagde Man Bites Dog. Samme kullsvarte humor og avantgarde!

"Oh smile Wilhelm."

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

No C4 for Daniel-Daniel

 

Dette var saker. Tydeligvis et eksperiment der man kutter ned en hel film ned til høydepunktene. 13 minutter stanset den på. Alt var gjort veldig fint. Rulleteksten var først ropt ut overentusiastisk med ropert og deretter skrevet på en Commadore 64.

Fra samme folka som lagde Man Bites Dog. Samme kullsvarte humor og avantgarde!

"Oh smile Wilhelm."

 

S,

 

 

Ja den så jo litt artig ut. Merkelig at vi ikke har hørt noe fra disse folka i ettertid :unsure: Man Bites Dog var da vel en brukbar hit i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, satt å tenkte på det selv her i dag. Regissøren Rémy Belvaux har senere vært skuespiller i et par filmer og en TV-serie.

Kanskje Man Bites Dog sitt inntog i Criterion hjelper det finansielle noe. Hadde vært spennende med flere filmer fra han.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

No C4 for Daniel-Daniel

 

Dette var saker. Tydeligvis et eksperiment der man kutter ned en hel film ned til høydepunktene. 13 minutter stanset den på. Alt var gjort veldig fint. Rulleteksten var først ropt ut overentusiastisk med ropert og deretter skrevet på en Commadore 64.

Fra samme folka som lagde Man Bites Dog. Samme kullsvarte humor og avantgarde!

"Oh smile Wilhelm."

 

S,

 

Denne vil jeg også se :) Takk for tipset, Svankmajer :)

 

Jeg har sett "Dazed and Confused", som var et veldig hyggelig gjennsyn. Les anmeldelsen på anmeldelser :)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Dead Mans shoes - Fint realistisk drama/thriller fra England. Mye fint skuespill, og både frykten hos bad-guysene og hovedrolleinnehaver Paddy Considines sinne er til å føle og ta på. Paddy Considine er forøvrig et veldig spennende talent å følge med på. Dessuten er soundtracket veldig bra. Fine låter, og fin stemningsfull musikk. Jepp. 8/10
Link to comment
Share on other sites

 
 
Cronicas - Tror dette er den første Ecudaorianske filmen jeg har sett :) Filmen handler om journalisten Manolo som reiser til Ecuador for å lage en sak på Monsteret fra Babayahro, en brutal seriemorder som fortsatt er på frifot. Jevnt over spennende og fin. Men jeg tror ikke jeg kjøper hele historien til det blir den litt for satt på spissen. Den anbefales dog, og for en gangs skyld er John Leguizamo også god ;)
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...