Jump to content

Hvilken film så du sist og hva syntes du om den?


Alex
 Share

Recommended Posts

Du sier noe der, påpekte det selv på forrige side. Men om han ønsker å vise at selv de mest dannede, den kulturelle eliten, ikke er immune, er det ikke på sett og vis en underliggende kritikk mot ignoransen og allmennhetens manglende evne til å vurdere disse intellektuelle?

 

Hanekes hensikt er mer å bevistgjøre enn å kritisere. Det kritikkverdige forholdet som står mest sentralt i denne filmen er en kognitiv begrensning/svakhet hos mennesket (som art) som selv de "beste av oss" (her representert ved de intellektuelle) ikke kan heve seg over. Det vil være mer presist å si at han kritiserer/belyser allmennhetens manglende evnte til å vurdere seg selv.

Link to comment
Share on other sites

 

Velkommen til Angeleno!

:fisk:

 

 

edit:

Så Slumdog Millionaire i dag. Tja, skjønner egentlig ikke helt hva som er greia med denne. Jeg satt nesten hele filmen og irriterte meg over alle disse "tilfeldighetene" som gjorde at han kunne svaret på alle spørsmålene.

 

Det mest positive var vel at jeg så den på blåstråle på en 50". Pent.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Først: Velkommen til forumet, Angeleno!

 

Hvem er egentlig Haneke til å utlevere så krass kritikk av moderne, såkalt falsk intellekt?

 

Jeg er egentlig ganske enig med Papillon og Otth her, og ser ikke helt denne kritikken. Som Otth skriver: ”Hanekes hensikt er mer å bevisstgjøre enn å kritisere”. Mer enn å angripe noe spesielt, virker det på meg som om Haneke innbyr til – nei, krever – refleksjon hos tilskueren. Filmen krever at vi mediterer. Han pitcher noe vondt og sårt og vanskelig, og ber oss om å tenke heller enn å ta parti eller (kun) følge/forstå et klassisk narrativ. Dette er ikke film som fortelling, det er film som vond, krevende og vanskelig samtale.

 

Har kokt meg opp en teori jeg ikke har funnet noe annet sted: det er vi, seeren, som er familien i Caché. Vi blir lekt med av Haneke, lurt til å tro at det vi ser er en intens thriller, fryder oss over hvordan filmskaperen subtilt og på beste vis maner frem reaksjoner fra familien når de mottar videoene. Så kvasi-intellektuelle, ignorante og pretensiøse som vi er, muligens i likhet med Daniel Auteuils karakter, holdes det skjult for oss hva filmens budskap egentlig er. Der vi tror at det er et voldsstudie som portretterer hvordan en vanlig familie brytes ned av overvåkning holdes vi for narr: hva vet vi om lidelse? Ekte lidelse som Algerie har opplevd?

 

Mulig dette er alt for bred synsing, og at Haneke bare vil fortelle en historie om skyld og tap.

 

 

Interessant lesning, men blir vi virkelig “lurt til å tro at det vi ser er en intens thriller”? Haneke setter jo standarden tidlig, med en ukonvensjonell og tålmodig tagning. Han setter oss for så vidt på prøve fra de første minuttene.

Jeg tror heller ikke det holdes ”skjult for oss hva filmens budskap egentlig er”; snarere, som jeg allerede har påpekt, inviterer Haneke til en samtale der et evt. ”budskap” ligger i møtet mellom oss selv og bildene og lydene og (de ofte subtile) avsløringene. ”Budskapet” ligger i vår meditasjon, som strekker seg forbi filmens narrativ. Diskursen er budskapet.

 

[…]

Hva tror man om filmens halvveis kryptiske sluttscene der familiens sønn møter algerierens sønn?

 

Shit, det fikk jeg faktisk ikke med meg.

 

Jeg har ikke sett èn film siden sist. Må skjerpe meg, særlig siden 30-tallslista snart må stå klar.

Link to comment
Share on other sites

 
 
I går: to filmer på samme ende av sjokkskalaen, og hver sin ende av kunstskalaen; Baise Moi etterfulgt av Antichrist. Fy faen som sistnevnte sitter i...

 

Og hva synes du om Baise Moi? Så den på filmklubben i Trondheim for 6-7 år siden, og husker jeg ikke var sælig imponert.

Link to comment
Share on other sites

 
Og hva synes du om Baise Moi? Så den på filmklubben i Trondheim for 6-7 år siden, og husker jeg ikke var sælig imponert.

Imponert var også det siste jeg var. Underlig at noe så "sjokkerende" kan føles så uinteressant og kjedelig. Verdiløs film.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Whisky (2004)

Directors: Juan Pablo Rebella , Pablo Stoll

 

http://www.moviemail-online.co.uk/images/large/Whisky-006_cmyk.jpg

 

Handling: 1 mann som jobber på sokkefabrikken sin skal ha besøk av sin bror. Siden mannen er en hovmodig person så spørr han om den ene kolegaen sin kan late som å være kona hans for 1 uke's tid.

 

Vel vel vel, en spansk film som kan minnes litt om Bent Hamer sine filmer. Har kun sett "Eggs" men følelsen var tilstede. En ganske så sær følelse kan en si, men en følelse som også tilfredstiller. Dette er en veldig rolig film med en historie som ikke er noe særlig avansert. En film man kan slappe av med, og se på en dag man er sliten og lei. En film man kan se seg selv i, ihvertfall de dager man begynner å bli lei av jobb og ting. Skuespillet var godt, kamera og bla bla bla var godt. Ikke en film jeg kommer til å huske godt, men er en film jeg er fornøyd av å ha sett.

 

8/10

In the Shadow of the Moon (2007)

Director: David Sington

Amerikansk dokumentar

 

http://images.rottentomatoes.com/images/spotlights/2007/rtuk_feature_david_sington_04.jpg

 

En amerikansk dokumentarfilm om månelandingene. Dokumentaren var vel-laget, hadde sine øyeblikk. Interessante intervjuet osv osv. Filmen var veldig "amerikansk", da det ble mye snakk om at Amerika var dem første på månen, Amerika sine helter, Amerika, Amerika og Amerika. Men slik var det å forvente, da det faktisk var Amerika filmen handlet om. Filmen hadde endel imponerende klipp fra forskjellige årstall og saker. Trodde mye slikt hadde forsvunnet med tiden, men slik var det tydeligvis ikke. Jeg så filmen i HD, noe som tilsvarte ett imponerende bildekvalitet. Ihvertfall under intervjuene. Musikken var herlig, var en sekvens hvor man så en oppskytingsekvens med slow motion og herlig musikk som satte en fortryllende stemning. Det er slik som gjør denne dokumentaren så grei som den var.

Anbefales til alle som er interessert i temaet.

 

8/10

Apollo 13 (1995)

Director: Ron Howard

 

http://bighollywood.breitbart.com/files/2009/02/apollo13splash.jpg

 

Synes det passet godt med denne filmen rett etter jeg så "In The Shadow Of The Moon". Akuratt som Shadow så var denne temmelig typisk amerikansk. Veldig stereotypisk og til tider klisjé, men hadde fullt forventet det. Filmen viste vel godt åssen ting skjedde under ferden, jeg hadde fått mye kunnskap ut av Shadow of the moon så var ting som jeg kjente igjen. Var også flere ting som man fikk se, som kun ble fortalt i Shadow. Filmen hadde helt grei skuespill, god kamera og grei musikk.

 

6.5/10

 

Am zin (1999) aka "Running Out of Time"

Director: Johnnie To

 

http://img243.imageshack.us/img243/3295/running1.jpg

 

Handling: En fyr fikk beskjed om at han hadde lite tid igjen å leve av. Da bestemte han seg med å leke litt med politiet.

 

Johnny To er min nye favoritt regissør innen action sjangeren. Han er en mester på å lage elegante og stilige spenningsfilmer. Filmer så får en klistret til skjermen inntil siste sekund. Denne filmen er en slik "katt og mus" film, med heftige jakter og lignende. Elsker slike filmer, så lenge det har blitt gjort riktig, noe Johnny To klarer ypperlig. Anbefales til alle folk og røvere.

7/10

Link to comment
Share on other sites

 

Transformers: Revenge of the Fallen: Eksplosjoner, metall og Megan Fox. Den første filmen syntes jeg var gørrkjedelig, men skulle på kino med lillebroren min og da var det liksom ikke så mange alternativer. Føler denne er hakket bedre enn enern, uten at det gjør den bra. Den er rotete, klein og gjentagende, og jeg sleit med å holde styr på hvem som var hvem i de endeløse metallorgiene. Kunne med fordel vært kuttet minst en halvtime. 3/10

 

Ellers sier denne FAQen det meste som er verdt å si om filmen.

Link to comment
Share on other sites

 
In the Shadow of the Moon (2007) [/b][/size]

Director: David Sington

Amerikansk dokumentar

 

For å veie opp kan du kanskje lese litt om sovijets Lunokhod program. Hadde aldri hørt om dette programmet før jeg for en tid tilbake så en dokumentar om det på SVT. Rent teknologisk var dette en større bragd enn USAs bemannede månelanding var. Fjernstyring på denne skalaen hadde aldri blitt gjort før.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Da var ukens serbiske film sett - Rane aka The Wounds (1998).

 

Denne gangsterfilmen har skyhøy IMDB-rating og ditto rosende omtale. Dette er dog ikke fortjent, filmen var i det store og hele en skuffelse. Historien om de to serbiske gangstertenåringenes vekst og fall i 90 tallets borgerkrigsherjede Jugoslavia blir aldri engasjerende, skuespillerne overbeviser heller ikke i særlig grad. På den positive siden må det fremheves at regissøren på et vis makter å få frem kaoset og samfunnsforfallet i denne perioden av Serbias historie. Filmen gir også en innsikt i serbisk mentalitet, og kan på det viset være grei å ha sett.

Link to comment
Share on other sites

 

sist sett:

 

Nothing is Private (aka Towelhead) 2007 av Alan Ball

 

http://www.collider.com/uploads/imageGallery/Towelhead/towelhead_movie_image_summer_bishil_and_peter_macdissi.jpg

 

Alan Ball (skaperen av Six Feet Under) har skrevet og regissert denne filmen om en ung halvt libanesisk jentes seksuelle oppvåkning. Det hele er veldig politisk og skapte litt furore når den kom (se Fox sin "anmeldelse" av filmen: Kiddie Porn Movie Rocks Toronto as 'Feel-Awful' Film of the Year). Filmen har sine gode sider; problematisering og en fler-dimensjonal fremvisning av overgrep og et ønske om å ta opp kontemporære problem i dagens Amerika. Ellers har denne filmen mange dårlige sider: stereotyper, flat og uoppfinnsom filmskapning og dessverre til syvende og sist uinteressant. Denne filmen burde egentlig bare overses. Se heller American Beauty eller Six Feet, som begge er strålende. Denne er beklageligvis dårlig.

 

ellers har jeg fått unna litt kortfilmer fra David Lynch. Blant annet The Grandmother og The Alphabet var strålende.The Grandmother er jo en klar forløper til Eraserhead, og innehar litt av den samme stemningen. Six Men Getting Sick og The Amputee er greie nok.

 

Har også sett to episoder av Louis Feuillade "Les Vampire" fra 1915, og sålangt er dette veldig lovende. Finfin mystisk Paris-basert krimhistorie.

Link to comment
Share on other sites

 

The Alphabet er slettes ikke dum, nei. Må snart skaffe meg The Short Films of David Lynch-DVDen slik at jeg får sett de andre kortfilmene hans også. The Grandmother virker spennende.

 

Permanent Vacation (Jarmusch) - Jazz og gatevandring er det som står mest sentralt i Jim Jarmuschs debutfilm. Med unntak av fin kinematografi og en ganske spennende stil, har ikke filmen mye å by på. Kjedelig og meningsløs er en passende beskrivelse.

http://www.channel4.com/film/media/images/Channel4/film/P/permanent_vacation_xl_01--film-B.jpg

 

Night on Earth (Jarmusch) - Vi følger fem forskjellige taxisjåfører i fem av verdens storbyer (Los Angeles, New York, Roma, Paris, Helsinki). Filmen er altså delt opp i fem kortfilmer med klare sammenhenger, men dessverre også med ganske ujevn kvalitet. For min del står Roma- og Helsinki-delen frem som de mest givende. Den første med en ellevill Roberto Benigni og den siste med tung livsfilosofi triste finner imellom. Alt i alt står Night on Earth frem som en underholdende og fascinerende opplevelse.

http://www.actionfilm.no/110Night_on_Earth1.jpg

 

Terror Firmer (Kaufman) - Troma på sitt villeste, men langt fra selskapets beste. Fine øyeblikk kommer på løpende bånd, men dessverre blir den altfor slitsom i lengden. Heldigvis spares det ikke på blod, gørr og pupper - noe som selvsagt trekker opp en hel del.

http://1.bp.blogspot.com/_zswvgN3NvdY/SQ2nu5By2_I/AAAAAAAAAzM/XW0L8ykwFwc/s400/terrorfirmer4.jpg

 

Profondo Rosso (Argento) - Elegant og flott gjennomført giallo fra Dario Argento. Visuelt og teknisk sett er det upåklagelig. Lydsporet av Goblin er også fantastisk, og fører til en rekke scener som fremkaller frysninger. Jeg syns derimot ikke dialogen var særlig interessant, selv om den nærmest hele tiden er relevant til plotet. Jeg skulle kanskje sett at filmen var en smule kortet ned, slik at den ble mer intens og neglebitende. Rangerer denne omtrent likt med Tenebre.

http://images.movieplayer.it/2003/01/01/una-scena-di-profondo-rosso-56.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
Profondo Rosso (Argento) - Elegant og flott gjennomført giallo fra Dario Argento. Visuelt og teknisk sett er det upåklagelig. Lydsporet av Goblin er også fantastisk, og fører til en rekke scener som fremkaller frysninger. Jeg syns derimot ikke dialogen var særlig interessant, selv om den nærmest hele tiden er relevant til plotet. Jeg skulle kanskje sett at filmen var en smule kortet ned, slik at den ble mer intens og neglebitende. Rangerer denne omtrent likt med Tenebre.

http://images.movieplayer.it/2003/01/01/una-scena-di-profondo-rosso-56.jpg

 

Kvakk?!? Så du den dubbet eller? Nå er vel Argento dialog aldri helt der, men dette er jo swinging Roma film nummer uno.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Director's cut er den originale som ble gitt ut i Italia (og befinner seg på utgaven Another World har gitt ut her i Norge), så vidt jeg har forstått det. Hovedpoenget er ihvertfall at det ikke er den amerikanske versjonen som er kuttet ned til 98 min.
Link to comment
Share on other sites

 
Possession i kveld. Wow, den var virkelig god. Mener å huske filmen har mange fans her inne? Skjønner veldig godt at Dario Argento etter sigende satte denne filmen veldig høyt, det gjør jeg nå også.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...