morty 8 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Det er vel nybølgen av svensk "gjør det sjelv for faen!"-bølgen av film som diskuteres. Stort stykke om det i dagens Dagblad.... edit: beklager den krøkete norsken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Ikke at jeg regner med at den er veldig lik, men har du sett In the City of Sylvia? Nei, men har veldig lyst, hørt mye bra om den. Tar innlegget ditt som nok en anbefaling og takker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engangsgrill 16 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Gaute Brochmann har en fin anmeldelse i Natt og Dag.Vet du, jeg hang med gjennom all den tvilsomme selvhevdelsen og pretensiøse ordbruken helt til dette dukket opp:Den symbolfrie og utvungne behandlingen av det Svenske Folkehemmet Roy Andersons stivbeinte Du Levande aldri maktet å bli. Er et av kriteriene dine for fine anmeldelser at de skal være umulig å ta seriøst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Nei, jeg falt av da jeg kom til den setningen selv. Men ellers synes jeg Brochmann treffer bra i forhold til hvordan jeg opplevde filmen. Selvhevdelsen og den pretensiøse ordbruken står i en viss grad i stil til filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doctor Downs 0 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Nei, men har veldig lyst, hørt mye bra om den. Tar innlegget ditt som nok en anbefaling og takker!En for det meste trivelig film, men (ikke at det er noe vondt i trivelighet) verdt å se for hvordan den er omtrent strippet for historie og fokuserer 100% på et visuellt narrativ. Nevnte jeg at den er skikkelig trivelig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 500 days of Summer( Webb, 2009)http://woodchipped.files.wordpress.com/2008/12/zooey-deschanel.jpg Enda et "sannhets"-vitne på at damer er sjefen. Men hvem ville vel ikke blitt herset med av Zooey....? Likte den, soundtracket var også av det te-slaget jeg liker og han Harket-lookaliken gikk med Joy Divsion t-skjorte! PENIS!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paah 4 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Don't Go in the Woods... Alone!Grusomt kameraarbeid, talentløse skuespillere, nye karakterer som dukker opp uten videre, uforståelige hendelser, skrullete dialog, utallige plotholes, ingen musikk, ingen spenning. So bad it's good? Joda, de første 50-55 minuttene er knall. Lo omtrent konstant gjennom disse, og scenen der man først ser morderen er 10.0. Deretter skjer det egentlig fint lite. En fyr i rullestol har for en eller annen grunn begitt seg ut på en skogstur. I den ene sekvensen mister han kontrollen over stolen slik at den ruller nedover bakken, i den neste har han endelig kommet seg tilbake der han var, men nå ramler han ut av stolen og må bruke 4-5 minutter på å komme seg opp igjen. I den siste har han endelig kommet seg opp på fjelltoppen, uvisst hvordan. Like etter dukker morderen opp og fyren ender opp hodeløs. Dette har ingen sammenheng med resten av historien, men det er likevel det mest interessante som skjer i løpet av de siste 30. Anbefales? Jeg angrer ikke på at jeg satt meg ned med denne, men den bør nok nytes sammen med alkohol for en optimal opplevelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crinderman 0 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Sett 3 filmer i dag: Den ene var Roger Corman filmen The Wild Angels (1966). Handler om en gjeng med nynazister på motorsykler som "bare vil være fri" lol. Anslaget satte meg ikke inn i filmen, men den plukka seg opp etter vært. Allikevel var det tydelig at den bare hadde blitt smelt sammen på kort tid. Skuespillet var ganske middelmådig og noen av scenene var rett og slett dårlig filmet. Allikevel fikk den litt styrke av hvor grov den var og den var ganske spennende til tider. Gir den 6/10. Den andre var en ukjent italiensk film med navnet Open Letter to the Evening News (1970). Ganske godt konsept og veldig godt skrevet. Handlet om en liten gjeng med kommunister som ved et møte med en journalist skriver en erklæring om at de vil gå inn i vietnam krigen og kjempe med de vietnametiske kommunistene. Uheldigvis for eem blir brevet faktisk trykket og det viser seg jo at nærmest ingen av dem har lyst til å gjøre dette. Ble dratt litt ut til tider og kunne ha blitt gjort mer effektivt, men det var en ganske god film. 7/10. Den tredje var Female Prisoner #701: Scorpion (1972). Får vel takke julenissen, var ganske bra ja. Lo meg skakk av politidama som ville tilbake. Klarte å kaste en haug med forskjellige stemninger inn i samme film og det funket jo ganske godt. Var tydelig at filmen ikke var helt seriøs da, men det gjør jo ingenting så lenge det er underholdende. Også var den brutal og sexy, det trekker den jo opp. Ganske glad for at jeg så den, og vil se de tre andre også. Tror ikke jeg klarer å skaffe meg resten av oppfølgerne 5+ da, men nå ser det ut som de er en reboot. Jeg gir filmen 8/10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted November 5, 2009 Report Share Posted November 5, 2009 Tilbake etter en fortreffelig helaften på Cinemateket: Wendy & Lucy - Levde helt klart opp til hypen. Fullstendig uspektakulær, og desto mer effektfull. Veldig behagelig og lite insisterende, og varmt og rørende skildret av Reichardt. Ble mye adjektiver gitt. Har egentlig mer lyst til å bare applaudere, dette var jo fantastisk. En helt nydelig film, fyker rett inn på 2000-lista. The Red Shoes - Først og fremst inneholder denne vel noen av de flotteste bildene jeg har sett på film, restaureringen fortjener all ros den kan få. Og ikke minst The Archers, som komponerte de i utgangspunktet. Utrolig underholdende og velregissert, men dansesekvensen stjeler helt klart showet. Tror jeg glemte å puste under den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Z.Marcas 4 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Vet du, jeg hang med gjennom all den tvilsomme selvhevdelsen og pretensiøse ordbruken helt til dette dukket opp: Den symbolfrie og utvungne behandlingen av det Svenske Folkehemmet Roy Andersons stivbeinte Du Levande aldri maktet å bli. Er et av kriteriene dine for fine anmeldelser at de skal være umulig å ta seriøst? Tror Brochmanns poeng er at Du levande er symboltung og tvungen. Og det er jeg egentlig enig i. Syns for øvrig det er merkelig at han legger så mye vekt på amerikansk sjangerfilm i anmeldelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fubarino 4 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Sin Nombre Flott film fra Honduras som kombinerer gjengkriminalitet og emigrasjonspolitikk og får det til å fungere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snurreleif 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Paranormal Activity: En skuffende Blair Witch kopi som kun lever på at plottet omhandler poltergeist-handlinger i hovedpersonenes hjem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howie 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Jeg har sett Ip Man i kveld. Finfin Kung Fu om læremesteren til Bruce Lee, en slags biografi om dennes unge år under japansk okkupasjon. Veldig fete slåssescener og aldeles nydelig koreografert. Jeg satt igjen med komplett motsatt inntrykk. Klisjefest uten like og kjedelig koreograferte kampsekvenser. Må si meg litt enig med begge to her. Filmen har utrolig flotte kampsekvenser og den er pompøs så det forslår med alle kampsportfilmklisjene i god vigør. Det hjelper heller ikke at Donnie Yen har karisma som en gråstein.Men dette er vel som forventet, man setter seg jo ikke ned med denne og forventer ett mesterverk. Rammehistorien her fungerer helt greit som fyllstoff mellom actionscenene. Og jeg gleder meg allerede til neste film med nevnte gråstein Vel, da vil jeg foreslå at du setter deg ned med Kuro-Obi (2007) - en av de absolutt bedre innen sjangeren de siste årene. "...hailed as one of the most authentic and powerful depictions of karate ever put to feature film." Skal sjekkes ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiddo 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Takk! Det var så jævelig deilig å lese at noen har tenkt det der. Høres ut som jeg må forsøke å få med meg noe fra denne "bølgen".Regnes forresten Gitarmongo hit? Den likte jeg! Hehe, i lige måde, får'n vel si. Må få sett Gitarmongo. Tilbake etter en fortreffelig helaften på Cinemateket: Wendy & Lucy - Levde helt klart opp til hypen. Fullstendig uspektakulær, og desto mer effektfull. Veldig behagelig og lite insisterende, og varmt og rørende skildret av Reichardt. Ble mye adjektiver gitt. Har egentlig mer lyst til å bare applaudere, dette var jo fantastisk. En helt nydelig film, fyker rett inn på 2000-lista. The Red Shoes - Først og fremst inneholder denne vel noen av de flotteste bildene jeg har sett på film, restaureringen fortjener all ros den kan få. Og ikke minst The Archers, som komponerte de i utgangspunktet. Utrolig underholdende og velregissert, men dansesekvensen stjeler helt klart showet. Tror jeg glemte å puste under den. Sånt er så godt å høre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Tittet Zombieland i går. Et godt eksempel på at zombier på alvor er på vei inn i mainstreamkulturen. Zombiefilm med nesten quirky humor og masse nerdereferanser. Mest som en "kul guttefilm", minnet meg mer om skytespillet Left 4 dead enn vanlige zombiefilmer. Likevel ikke uten visse ting jeg irriterer meg over. Hovedpersonen f.eks, og ikke minst hans regler for hvordan overleve zombier. Føltes friskt til å begynne med, men etterhvert når man gjentar disse reglene filmen igjennom kjenner jeg blir lei. Woody Harrelson er fin, og en bra gjesteopptreden av Bill Murray, men mulig litt gjentagende fra Coffee and Cigarettes. Litt ustabil film, men zombier slår jo aldri feil da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doctor Downs 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Sin Nombre Flott film fra Honduras som kombinerer gjengkriminalitet og emigrasjonspolitikk og får det til å fungere.Fikk kommet meg ut og sett den for et par måneder sida jeg også. Ganske positivt overaska! Klarte å implementere spenning uten å bli useriøs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Der letzte Mann (1924)Director: F.W. Murnau http://auteurs_production.s3.amazonaws.com/stills/19907/der-letzte-mann-1924.jpg For en lekker liten godbit dette var. Veldig pen visuell sett, hadde noen herlige effekter. Historien var god, gjelder vel like bra idag som den gang. En stolt gammel mann mister jobben som en dørmann ved ett hotell fordi han er for gammel. Derfor blir han nesten tvunget til å jobbe i en drittjobb. Mannen føler seg brukt, og føler at han har blitt tråkket ned på av "systemet". Slik er det egentlig idag også, man blir brukt som en slave til forskjellige jobber, og når man er gammel og ubrukelig, så blir man bare kastet bort i ett hjørnet. Filmen har faktisk en happy ending, men gjort på en andeledes måte, noe jeg likte godt. Liker sjelden happy endings, men når det blir gjort riktig, så er det bare flott. Murnau er en mesterlig regissør, og skal ta en titt på flere av hans filmer i fremtiden en gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob_3 1 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Går langt mellom gangene på nettet om dagen, oppsummerer med ett ord: Knerten - TriveligLooking For Eric - KurantLaw Abiding Citizen - IdiotiskA Serious Man - BraWendy & Lucy - NydeligRed Shoes - ImponerendeBadlands - BraMan Bites Dog - Fantastisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 sist sett filmer: The Giant Gila Monster (1959) av Ray Kellogg http://static.open.salon.com/files/3-03-21.jpgBortkastet tid. En venn av meg som fikk i gave. B-film om en øgle som er mutert og som dreper folk. Mesteparten av filmen blir brukt på prat og sang (hovedpersonen spiller kristelige sanger på banjoen sin). Et par latterkuler, men ellers kjedelig. Week end (1967) av Jean-luc Godard Flott Godard-film. Elsker humoren hans og hans hemningsløse bruk av lange tracking shots og obskure referenser. The Day the Earth Stood Still (1951) av Robert Wise Solid science fiction med masse stemning og vellykket regi og skuespill. Fanger en veldig spesiell zeitgeist av en fascinerende epoke i amerikansk historie. Klaatu barada nikto! The mystery of the leaping fish (1916) av John Emerson Haha! Skikkelig sprø kortfilm. Douglas Fairbanks spiller Coke Ennyday (ja, det hentyder til kokain) som er en merkelig privatdetektiv som tar sprøyter og sniffer narkotika konstant. Han skal fange en smugler og på veien skjer mye rart... Dette er spinnvilt. Masse sprø påfunn som er latterlig morsomt i et heseblesende tempo. Klassiker! Easy Street (1917) av Charlie Chaplin Ikke verst tidlig Chaplin. Noen fine, artige sekvenser, men egentlig så foretrekker jeg Buster Keaton. Sosialrealismen til Chaplin kommer til kort, og patosen hans er jeg egentlig blitt lei av. Duck Soup (1933) av Leo McCary Min andre Marxbrødrene-film. Liker helt klart bedre A Night At The Opera, her var det mange banale, enkle oneliners. Jeg holdt på å dø av latter av Speilsekvensen,dog. The Return (2003) av Andrei Zvyagintsev Fin film. Jeg hadde forventet en litt mer non-narrativ Tarkovskij-ish film, så den innfridde ikke helt der. MEN, den er veldig god som en narrativ film om familie og familiebånd. Ikke topp 20 materiale, men en veldig flott film. The Namesake (2005) av Mira Nair Såg i forbindelse med skole. Kjedelige greier. Om å finne sin identitet som immigrant i et fremmed land. Blæh. Forbidden Games (1952) av Rene Clement Dette er patos som jeg liker. En rørende og fantastisk barneskildring under andre verdenskrig i frankrike. Det er så vakkert regissert, fotografert og spilt at man blir oppslukt av den. Nydelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 The Day the Earth Stood Still er dritbra, en av de beste sci-fi-filmene når jeg tenker meg om. Aaaltfor lenge siden.. Må få sett den igjen! Hyggelig at du liker de lange tracking shotsa i Week End. Denne er min favoritt: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian 0 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 L'ennemi public n°1 eller Public Enemy Nr 1. Fransk gangsterepos i to deler med Vincent Cassel, en av mine favorittskuespillere. Basert på en sann historie. Likte VELDIG første del som foregår fra 1959 og utover i 60tallet, Cassel minnet meg om en tidlig DeNiro, intens og uforutsigbar. Fengselsrømmingen var særlig knallspennende. Men fra andre del glapp det og jeg ble ikke så involvert lenger, kanskje i takt med at Cassel la på seg kilo. Dette var i ferd me å bli en ny Once Upon a Time in America, men jeg mistet interessen utover i del 2, veldig synd for denne hadde masse bra tendenser til noe stort. Woodstock Naa. Kjedelige greier. Noen, som Jimi Hendrix og The Band, spritet opp, men ellers var dette dritkjedelig og langdrygt. Om ikke du røyker hasj. Hippiefolka er SÅÅÅ uinteressante og ensporede. Måtte spole innimellom. Directed by John Ford En oppdatert versjon bl.a. med Scorsese og Spielberg. Fascinerende og involverende. For en fyr. Eneste bakdelen var at vi fikk aldri se fyren tygge på lommetørkleet under filminnspilling, som var varemerket hans. Beste replikk: "How did you shoot that scene" Svar: "Wth a camera." Hehe. Drag Me to Hell Eller "Evil Dead Light". Koste meg masse her, men en bør ha en kjennskap til Raimi og Evil Dead filmene for mest mulig utbytte. MEN, en ting trakk ned, Alison Lohman, hun gjorde en ELENDIG prestasjon, virket helt uinteressert og var som en zombie gjennom hele filmen. Men hva vet jeg, kanskje det var et spark til 80talls horrorskuespill fra Raimi's side? Men jeg satt igjen med følelsen at hun stinket. Australia Hva i helvete var dette for noe?? Dette MÅ vær den største kalkunen siden Ishtar. For et rot, for et makkverk. Battlestar Galactica sesong 1-4 Fikk sesong 4 endelig, så jeg så oppatt sesong 1-3 først for å freske opp. Tilsammen ble det noen intense Galactica uker. Dette er bare så genialt, kanskje det beste jeg har sett på mange mange år. Serien har mening. Serien har noe å tilføre mennesker. Religion, politikk, samfunn, dette er science fiction på sitt beste, den kommenter vår virkelige verden. Den er særlig opptatt av religion, særlig gjennom karakteren Gaius Baltar. Men jeg ble ikke mett av avslutningen, med hentydninger til at engler finnes og ikke minst Jesus som stod opp fra de døde og dro til himmels. Men har hatt så mye glede av denne serien at jeg tilgir, som den blodfan jeg er av serien. Men forstår kritikken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMwtP 8 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 sist sett filmer:The Giant Gila Monster (1959) av Ray Kellogg http://static.open.salon.com/files/3-03-21.jpgBortkastet tid. En venn av meg som fikk i gave. B-film om en øgle som er mutert og som dreper folk. Mesteparten av filmen blir brukt på prat og sang (hovedpersonen spiller kristelige sanger på banjoen sin). Et par latterkuler, men ellers kjedelig.lol, for en film Den gigantiske øglen er ikke engang lagd med stop-motion, det er åpenbart en vanlig salamander som kryper rundt i en kasse fylt med lekebiler og små modellhus. Det meste av filmen er imidlertid fokusert rundt filmens hovedperson, en ung gutt som jobber på et bilverksted. Vi får bli med på diverse reparasjoner samt når han kjører rundt i sin hotrod. Han synger dessuten noen sanger mens han akkompagnerer seg selv på et lite strengeinstrument. Til slutt fyller han opp bilen sin med nitroglyserin og kjører rett inn i øglen ute på et jorde slik at begge eksploderer. Tagline sier "Only God could destroy it", men dette burde altså vært modifisert til "Only God or my hotrod". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peru 6 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 "The Giant Gila Monster" har jeg faktisk sett i sin helhet tre ganger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMwtP 8 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 "The Giant Gila Monster" har jeg faktisk sett i sin helhet tre ganger.Med elektroder på testiklene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Gladiator (Ridley Scott, 2000)En av de mest kjente jeg ikke har sett, som vennene mine blir like overasket over hver gang fordi jeg ikke har sett den. Samme med Scarface. Men nå var i alle fall denne unnagjort. Likte den jeg. Mye bedre enn Alexander og Troy og andre slike swords and sandals-filmer som har kommet etter årtusen-skiftet. Joaquin Phoenix er meget god som Commodus, men er Rusell Crowe som Maximus som imponerer mest. Han har vært så rolig og kjip i så mange filmer, så det var på tide han fikk ut raseriet her. Han ligner forresten utrolig mye på David Morse. 7.5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.