Jump to content

Hva er dine favoritt spill?


BadSmile
 Share

Recommended Posts

En tråd for dine favoritt spill, topp lister og anbefalinger.

Min topp 10 spill hittil:

10. What Remains of Edith Finch (2017)

En wholesome walking simulator om familie og døden. Masse forskjellige sjanger i ett spill, horror, drama, komedie. Pakket inn i ett par timer med smålig filosfi om saker og ting. Tar ikke lang tid å spille igjennom, men har sittet med meg lenge. Alltid gøy å se andre spille det også. Løp og kjøp. Se min gjennomspilling her

9. Baldur's Gate: Dark Alliance (2001)

Tenårings favoritt, spilte dritten ut av på PS2 sammen med en kamerat. Mitt første dykking ned i ARPG spill, spilte aldri Diablo, så dette var godt nok. Mere enn godt nok. Tok nylig en replay på PS1, like bra enda, men bedre med venner. Se min gjennomspilling her

8. Metro 2033 (2010)

Løp rundt i russiske tunneler og skyt mange rare folk og dyr. Grafisk ett mesterverk, bra lyddesign og ikke minst gunplay. Tilfrestilende å drepe folk i dette spillet. Metro: Last Light også en verdig oppfølger. Må få ræva ut av gir å få spilt den tredje. Se min gjennomspilling her

7. God of War (2018)

De 3 første var gode spill, men denne tok on veldig god vending i alt av story til gameplay. Musikken er fantastisk, skuespill og regi er ypperlig. Gameplay er på sitt beste, utrolig satisfying combat, og diverse bosser er ikke det letteste, deilig med litt utfordring. Overall ett veldig bra spill, og i skrivende stund så spiller jeg det på nytt på PC i vanskeligste vanskelighetsgrad. Veldig lett. Nei Egentlig ikke. Se min gjennomspilling her

6. FINAL FANTASY XIV Online (A Realm Reborn, 2013)

Var aldri noe stor fan av MMO, men gikk gjennom en periode hvor jeg prøvde å finne noe jeg likte. ESO, WoW, GW2, SWOTOR. Likte WoW av dem best intill jeg innså hvor jævla grindy det var, så gikk over til dette "Weeb" spillet. Starta treigt, men jo lengre uti spillet man kom, fikk mere skills osv, jo mere gøy var det. I første expansion tok story'en en god vending, bedre voice actors, bedre skrevet. Og siden da så gikk det bare oppover (Litt ned i andre expasion story wise, men bedre gameplay). Bossene er bra, fightene trenger kordinasjon til tider, føles litt som en dans når man får det til riktig. De siste 2 expanione så var storyien noe beste av det jeg har prøvd av MMO, og bedre enn mange spill generelt. Siste expansion var mørk som faen, forventet ikke å se karakterer ta selvmord i MMO og prate om nihilsme generelt, men det var hoved temaet i storien, pretty good. Treg start, men endte opp som en av mine favoritt spill.

5. Overwatch (2016)

CSGO var mitt main FPS spill intill Overwatch kom, har siden spilt det nesten daglig. Ble ganske god i en periode, men så ble jeg gammal, fortsatt litt god da. Synd at Blizzard er i trøbbel for tiden, både som kompani og utvikling av spill. Utviklingen av OW ble helt lagt på is når de announca Overwatch 2, og virker som det spillet også er i farevannet. Selvom OW er fortsatt gøy å spille (balansen er vel på sitt beste), så er det trist å se at spillet virker som den er på vei til døden. Fortsatt ganske aktiv tho. OW naila Hero Shooter sjangeren og lite som har slått den.

4. Hollow Knight (2017)

Bapinada! Ett mesterverk på alle nivåer, presisjon gameplay, musikk, art. Noe av det bedre (om ikke det beste) i castlevania type spill. Kontroll over karakteren sitter som ei kule. Bossene er varierte og kreative, spillet er atmosfærisk og mystisk. Ikke ett eneste negativ å si om dette spillet, noe av det bedre man kan få for pengene, Hollow Knight er vel også tilgjengelig på de fleste platformene. Se min gjennomspilling her

3. Heart of Darkness (1998)

Hadde dette på PS1 som unge, var favoritt spillet på den tiden, selvom jeg aldri helt klarte å fullføre det. Spilte nylig igjen og fortsatt like vanskelig, men klarte i det minste å bli ferdig med det. Føler meg nå litt mere complete. Spillet har holdt seg veldig godt og hadde uten tvil gjort seg godt med en remaster. Gde animasjon på bevegelse, karakteren føler tung å bevege. Ganske brutal for å være ett "barne spill".  Se min gjennomspilling her

2. Inside (2016) 

Bekmørk scifi om en faceless gutt som går til høyre. Spiller lar deg tenke litt selv og skriker ikke akuratt ut hva meningenen til spillet er. Hellvetes god atmosfære og kreative puzzles. Hva er til høyre? Spillet har også en av de bedre slutt sekvensene jeg har spilt. Se min gjennomspilling her

1. The Binding of Isaac: Rebirth (samt alle DLC'ene, 2014)

Hadde hundrevis av timer i den første Isaac spillet, så nyheten for en remake var en gledelig én. Spillet forbredet på alle nivåer, grafikken, gameplay, bosser osv osv. Har nå over 2000 timer i Rebirth (Repentence) og finner ofte nye ting jeg ikke visste om. Kom ut en DLC for en stund siden som la til nesten dobbelt av innhold, så jobber med å få 100% som ikke er en lett jobb. Isaac har så mange items og comboer at hver eneste "run" ikke er den samme, som gjør spillet så og si uendelig replayable.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Favorittspill ~ Topp 20

Med få unntak ganske mange gamle spill - men litt fordi når jeg vanligvis spiller noe i dag så går jeg tilbake til gamle spilll.

1. Monkey Island 1 & 2 (PC/Mac, 1990, 1991)

2. Undertale + Deltarune (PC/Mac, 2015, 2021)

3. Mega Man 2 (Nintendo, 1988)

4. Battletoads (NES, 1991)

5. Quest For Glory (PC/Mac, 1989)

6. Indiana Jones Fate Of Atlantis (PC/Mac, 1992)

7. Ecstatica (PC, 1994)

8. Lost Dutchman’s Mine (Amiga, 1989)

9. I Have No Mouth And I Must Scream (PC/Mac, 1995)

10. Harvester (PC, 2016)

11. Hypnospace Outlaws (PC/Mac, 2019)

12. Faxanadu (NES; 1987)

13. Ghost N Goblins (NES, 1985)

14. Alone In The Dark 1+2+3 (PC/Mac, 1992-1994)

15. Freak Factory (Commodore 64, 1986)

16. Civilization 2 (PC/Mac, 1996)

17. Warlords (PC, 1990)

18. Last Ninja (Amiga, 1987)

19. Way Of The Exploding Fist (Coomodore, 1985)

20. Mutant Virus (NES, 1992)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Prøver å spille så mye som mulig, men siste årene med unge har selvfølgelig begrenset denne aktiviteten også. Det er blitt viktigere enn noensinne å jobbe turnus, da jeg gjerne står opp tidlig for barnehagelevering, for å så utnytte tiden med spill/film/serier. Nå er min sønn 6 år, så vi har jo begynt å spilt diverse sammen. Da går det i spill som minecraft, rocket league og super mario. 

Orker ikke å tenke ut noe all-time high, men kan nevne spillopplevelser jeg har satt pris på siste årene. 

Innen store titler så blir jeg som regel skuffet. De fleste kjører typisk Dark Souls-combat, i blandet Tomb Raider-klatring/utforsking. Er glad i klatring/utforsking, men ikke spesielt førstnevnte. For gammal og mangler reaksjonsevne til å time denne typen spill riktig, så jeg blir bare sint og slår av om det går dårlig.  Er heller ikke så glad i åpne verdener, da de ofte er temmelig "tomme" og innholdsløse. Likte faktisk ikke God of War noe særlig, syns combat var seig og uresponsiv. Tipper for mye animasjoner stjeler tid og bidro til den følelsen. Syns også typ klatring/forsking var temmelig uinspirerende. Andre spill har vel gjort begge deler mye bedre før ? Jeg har i hvertfall likt opplevelsen av begge deler hos Tomb Raider, Jedi Fallen Order og Uncharted 4 mye bedre. Men er som sagt ikke noe fan av sjangeren. 

Andre skuffelser har vært Civ 6, Red Dead Redemption 2 (reskinned GTA), de siste bidragene i Battlefield og Cyberpunk 2077

 

Elsket Prey som jeg spilte gjennom for et par år siden. Dette gikk vel stort sett under radaren da det kom. Hadde null forventninger, men ble servert en miks mellom Half-Life og Deus Ex, to spill som har betydd mye for meg. Selve fiendene er ultrakjipe, men utforsking og stemning i spillet, og de ulike måtene man kan angripe situasjoner på, gjorde dette en begeistrende opplevelse. Divinity 1 og 2, rollespill med xcom-aktig combat var også ganske bra begge to. 

 

Innen smale kosespill (der jeg har spilt mest siste par årene) har jeg satt veldig pris på Spiritfarer, Slime Rancher og Stardew Valley. De er vel like på sin måte, micromanaging av gårdsdrift osv, men likevel ganske ulike opplevelser. De beste ideene kommer fra indiespill, merker jeg. Har også satt pris på oppussede versjoner av Monkey Island, Day of the Tentacle og Half Life (Black Mesa)

Spiritfarer_Launch_Trailer_SCREENSHOTS_04__1_.0.jpgEverything-we-know-about-Slime-Rancher-2.jpegdownload.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 months later...

Oppnådde 600 000 Gamerscore på Xbox i dag, men har desto flere favoritter på Playstation


Alfabetisk, men Bubble Bobble er vel fortsatt på topp

1. Assassins Creed II (Ubisoft Montral, 2009) Xbox 360

2. Batman: Arkham Asylum (Rocksteady Studios, 2009) Xbox 360

3. Braid (Number None Inc., 2008) Xbox 360 Arcade

4. Bubble Bobble (Taito Corporation, 1988) C64

5. Championship Manager (Sports Interactive, 1992-2002) Commodore Amiga & PC
- når "CM4" kom i 2003 så mistet jeg mye av interessen. (I tillegg var spillet fullt av bugs)

6. Chime (Zoe Mode, 2010) Xbox 360 Arcade

7. Civilization II (MPS LAbs, 1996) PC

8. The Curse of Monkey Island (LucasArts, 1997) PC
- alle de tre første Monkey Island får toppscore, men alle spillene på lista er her pga gjenspillbarhet, så da kaster Curse seg foran

9. Eternal Sonata (Tri-Crescendo, 2007) Xbox 360

10. Final Fantasy X (Squaresoft, 2001) Playstation 2

11. Grim Fandango (LucasArts, 1998) PC

12. Kingdom Hearts 2 (Square Enix, 2006) Playstation 2

13. LEGO Harry Potter: Years 1-4 (Traveller's Tales, 2010) Xbox 360

14. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch (Level-5, 2013) Playstation 3

15. Sam & Max Save the World (Telltale Games, 2006-7) PC

16. Tales of Vesperia (Bandai Namco Games, 2008) Xbox 360

17. Undertale (tobyfox, 2015) Playstation 4

18. The Witcher 3: Wild Hunt (CD Project Red, 2015) Playstation 4

19. The Wolf Among Us (Telltale Games, 2013) Xbox 360 Arcade

20. Yakuza: Like a Dragon (Ryu Ga Gotoku Studio (Sega), 2020) Xbox One
 

Plattform er hva jeg spilte det på, ikke nødvendigvis hvor det kom ut først.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Må vel legge til Majora's Mask på den lista, samt Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King.

Ut går CM, sidan det einaste eg har spilt oppatt er CM Norge 93/94. Og Sam & Max som er gjenspillbart, men man må ta lange pauser imellom, så bytter ut den og

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...